Tuesday, Sep 10, 2024

صفحه نخست » برخورد قضایی با سحر دولتشاهی برای این ۲۰ ثانیه رقص سر و گردن!

dolatshahi.jpgایران اینترنشنال - قوه قضاییه از «برخورد قضایی» با سحر دولتشاهی، بازیگر سینما به دلیل رقصیدن در یک سریال نمایش خانگی خبر داد. در همین حال، این قوه اعلام کرد که برخلاف اظهارات سخنگوی خانه سینما، برای ۳۰ سینماگر به‌دلیل حمایت از خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی پرونده ساخته شده است.

قوه قضاییه روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریور، با انتشار اطلاعیه‌ای گفت اخیرا بخشی از یک سریال در فضای مجازی منتشر شده است که در آن سحر دولتشاهی، بازیگر «اعمالی خلاف موازین اسلامی» انجام می‌دهد.

این اطلاعیه بدون اشاره به جزییات، افزود علاوه بر دولتشاهی، با نوید محمودی، تهیه‌کننده سریال و سکوی پخش آن هم «برخورد قضایی» شده است.

قوه قضاییه درباره نوع این برخورد قضایی توضیحی نداد.

صحنه مورد اشاره مربوط به بخشی از قسمت اخیر سریال نمایش خانگی «داریوش» به کارگردانی هادی حجازی‌فر است که از فیلم‌نت پخش می‌شود.

در بخش کوتاهی از قسمت هفتم این سریال، سحر دولتشاهی و آتش تقی‌پور، دیگر بازیگر سریال حرکاتی شبیه به رقص ایرانی انجام می‌دهند.

پس از انقلاب سال ۵۷ رقص زنان در انظار عمومی ممنوع شد. با این‌حال چند نمونه اندک از این رقص‌ها در آثار سینمایی وجود دارد.

نمونه‌هایی از رقص‌های زنان در آثار سینمایی، مربوط به فاطمه معتمدآریا در فیلم گیلانه و باران کوثری در فیلم زیر پوست شهر هر دو به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد است.

انتشار خبر برخورد قضایی با سحر دولتشاهی با اظهار نظر میزان، خبرگزاری قوه قضاییه درباره تعداد پرونده‌های باز هنرمندان در جریان خیزش انقلابی هم‌زمان شد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

رسول صدرعامل، سخنگوی خانه سینما روز دوشنبه ۱۹ شهریور از باز بودن پرونده قضایی برای ۳۰۰ سینماگر به‌دلیل حمایتشان از اعتراضات سراسری خبر داد و اعلام کرد که امسال جشن خانه سینما به دلیل عدم فعالیت همین هنرمندان برگزار نمی‌شود.

علیرضا حسینی، عضو هیات رییسه و نماینده کمیته حقوقی و قضایی خانه سینما ساعتی بعد اعلام کرد که آمار ارائه از شده از سوی سخنگوی خانه سینما «اشتباه سهوی» و منظورش ۳۰ نفر بوده است.

میزان هم روز سه‌شنبه سخنان صدرعاملی را تکذیب و اعلام کرد تعداد هنرمندانی با پرونده باز، کمتر از ۳۰ نفر است.

این خبرگزاری افزود: «قوه قضاییه در رابطه با هنرمندانی که به دلایل مختلف برایشان پرونده قضایی ایجاد می‌شود با حفظ‌ شان و جایگاه اجتماعی آن‌ها برخورد داشته و ارفاقات قانونی برایشان قائل شده است.»

در جریان خیزش انقلابی، برخی هنرمندان از جمله ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، هنگامه قاضیانی، لیلا نقد پری، سهیلا گلستانی، حمید پورآذری و نیک یوسفی بازداشت شدند که این دستگیری‌ها، واکنش‌های گسترده بین‌المللی به همراه داشت.

به تازگی سازمان ابتکار آزادی هنری (AFI) و صداهای بدون مرز (VU) در آستانه دومین سالگرد قتل حکومتی مهسا ژینا امینی، گزارشی از مشارکت و نقش هنرمندان در خیزش زن، زندگی، آزادی منتشر کردند و به بررسی پرونده ۱۵ هنرمند پرداختند که در این مدت، از سوی جمهوری اسلامی تحت فشار و سرکوب قرار گرفتند.

این دو سازمان یادآوری کردند که جمهوری اسلامی در دو سال گذشته، اقدام به دستگیری، متهم کردن و محاکمه هنرمندان به زیر مجموعه‌ای از اتهامات مبهم و گسترده مانند «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «ترغیب و تشویق مردم به اعمال منافی عفت» کرده است.

اواسط آذر سال ۱۴۰۱مهدی کوهیان، عضو کمیته پیگیری هنرمندان بازداشتی اعلام کرده بود حدود ۴۰ نفر از هنرمندان کشور طی کم‌تر از سه ماه از آغاز خیزش انقلابی، در ارتباط با آن بازداشت شده‌اند.

او همچنین از لیست ۱۵۰ نفره هنرمندانی خبر داده بود که در جریان اعتراضات «احضار، بازداشت، تفهیم اتهام و ممنوع‌الخروج» شدند یا محدودیت‌هایی به شکل‌های مختلف برایشان ایجاد شد.

با گذشت حدود دو سال پس از شروع جنبش زن، زندگی، آزادی، بسیاری از هنرمندان ایرانی که از اعتراضات مردمی حمایت کردند، همچنان در معرض خطر پیگرد قرار دارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy