بازیگران زن فعالیت نکنند
دویچه وله - طراح قانون "حجاب و عفاف" ضمن تاکید بر اجرای آن گفت: «نمیشود از پول این جامعه شهرت کسب کرد و بعد ساختارها را زیر پا گذاشت». همزمان یک مدرس حوزه علمیه هم گفته است که «زن نباید از خانهاش بیرون بیاید، الا برای ضرورت».
امیرحسین بانکیپور، طراح قانون موسوم به "حجاب و عفاف"، طی اظهاراتی با بیان اینکه "قانون یعنی اجبار"، بر لزوم اجرای قانون مزبور تاکید کرد.
بانکیپور روز شنبه (۶ بهمن) در گفتوگویی با "خبر فوری" در پاسخ به انتقادات در خصوص محدودیتهای جدید برای بازیگران و رانندگان تاکسی اینترنتی، همچنین از "ضرورت ثبت تخلفات" در سامانهها سخن گفت.
طراح قانون "حجاب و عفاف" در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش خبرنگار که "با اجبار و زور میشود حجاب را تبیین کرد؟"، گفت: «چرا با واژهها بازی میکنید. قانون یعنی اجبار. در تمام دنیا پوشش قانون دارد. یعنی پوشش اجبار است.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: «ممکن است کسی کمحجاب باشد، اما بدننمایی را نمیپذیریم. بر اساس اسلام در ایران حجاب برقرار شده است. اما همان قانون را در اجرا سختگیری نکردیم. اصلا نباید سختگیری کرد، اما نباید بدون قانون بود.»
بانکیپور در پاسخ به ممنوعیت فعالیت بازیگران مشهور زن نیز گفت: «نمیشود از پول این جامعه شهرت کسب کرد و بعد ساختارها را زیر پا گذاشت.»
او در پاسخ به این پرسش خبرنگار که «تعداد زیادی از بازیگران خانم سریالهای مختار، امام علی، ولایت عشق و یوسف پیامبر با قانون جدید حجاب نمیتوانند فعالیت کنند؟" گفت: «خب فعالیت نکنند!»
نماینده حاشیهساز
از امیرحسین بانکیپور، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، به عنوان فردی یاد میشود که در سالهای اخیر با ایراد سخنان و اتخاذ مواضع جنجالی، همواره در مرکز توجه رسانهها قرار گرفته و با واکنشهای گسترده در فضای سیاسی و شبکههای اجتماعی روبهرو شده است.
بانکیپور چهارم بهمن نیز در گفتوگویی با "شبکه اینترنتی دانشگاه تهران" گفت که رانندههای اسنپ باید زمان سوار شدن "زن بیحجاب" در سامانه ثبت کنند که به مسافر خود تذکر دادهاند، اما او توجه نکرده است تا جریمه نشوند.
👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله
امیرحسین بانکیپور روز ۲۵ آذر نیز گفته بود "گروه هدف" قانون مزبور "کمحجابها نیستند، بلکه این قانون در پی مقابله با برهنگی، بدپوششی و بیحجابی است. بدپوششی یعنی بدننمایی؛ یعنی همان لباس خانم احمدی در کنسرت فرضی".
طراح قانون "حجاب و عفاف" با مخاطب قرار دادن دولت پزشکیان، افزوده بود: «دولت که میگوید مخالف قانون عفاف و حجاب است، پاسخ دهد که اگر کسی خواست در خیابانها با پوششی مشابه خانم احمدی در آن کنسرت تردد کند، آن وقت باید چه کرد؟»
اشاره بانکیپور به کنسرت زنده پرستو احمدی، آهنگساز و خواننده بود که در یکی از کاروانسراهای ایران اجرا شد و بازتاب گستردهای در رسانههای اجتماعی داشت. این اجرا که با نام "کنسرت کاروانسرا" روز ۲۱ آذر ۱۴۰۳ از کانال یوتیوب پرستو احمدی پخش شد، علاوه بر واکنش گسترده کاربران شبکههای اجتماعی، در برخی از رسانههای داخلی ایران نیز بازتاب داشت.
بسیاری از کاربران کنسرت پرستو احمدی بدون حجاب اجباری را اقدامی شجاعانه و تاریخی و در ادامه مبارزات زنان ایرانی علیه حجاب اجباری حکومتی ارزیابی کردند. پرستو احمدی پس از انتشار فیلم این کنسرت دستگیر شد و مدتی را در زندان گذراند و بعد با وثیقه سه میلیارد تومانی آزاد شد.
اعتراض به حجاب اجباری با وجود آن که مدت کوتاهی پس از انقلاب آغاز شد، اما پس از خیزش "زن زندگی آزادی" در پی کشته شدن ژینا مهسا امینی در ایران به شدت گسترش یافت.
با وجود فراگیر بودن مخالفت با حجاب اجباری در ایران، بانکیپور ۲۵ آذر مدعی شده بود که بر اساس نظرسنجیها "اکثریت جامعه حجاب را قبول دارند". او اضافه کرد: «این اکثریت گاهی ۸۰ درصد بوده و گاهی ۶۰ درصد. اما طبق همین نظرسنجیها، اکثریت جامعه بگیر و ببند و گشت ارشاد را قبول ندارند».
این نماینده مجلس سپس با قیاسی شگفتانگیز افزوده بود: «البته اکثریت خیلی چیزها را قبول ندارند، مانند سربازی. شما از دانشجویان نظرخواهی کنید، میبینید اکثریت آنان تمایل دارند به هر میزان که میخواهند، در کلاسهای درس غیبت کنند و حذف نشوند. آیا میتوان چنین چیزی را در دانشگاهقانونی کرد؟»
کودتا
نمونه ای از هوش خیلی بالای مسئولین کشور