پنجشنبه 22 مرداد 1383

مجموعه مقاله‌هاي اخوان ثالث با اضافات به چاپ سوم مي‌رسد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - كتاب
مرتضي اخوان كاخي به زودي چاپ سوم از جلد اول مجموعه مقاله‌هاي مهدي اخوان ثالث را توسط انتشارات زمستان منتشر خواهد كرد.
كاخي در اين باره به بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: پيش از اين دو چاپ از جلد اول ”صداي حيرت بيدار“ كه شامل مقاله‌هاي نوشته شده اخوان ثالث در نشريه‌ها و روزنامه‌هاي زمان حياتش مي‌باشد، منتشر شده بود و بر هر دو مقدمه‌هايي نوشته بودم. به تازگي مقاله‌ها و دست‌نوشته‌هاي ديگري از اخوان پيدا كرده‌ايم كه به لحاظ تاريخي بايد در جلد اول مي‌آمد. از اين رو، در چاپ سوم اين اضافات هم آورده شده‌اند.
وي افزود: اين كتاب كه جلد سوم آن در راه است، درحقيقت سه دوره زماني زندگي اخوان ثالث را در بر مي‌گيرد.
كاخي همچنين خبر داد: كتابي كه به تازگي منتشر شده است، با نام “تنهايي پرهياهو” از ”بهوميل هرابال” نويسنده اهل چك كه به گفته نويسندگاني چون ميلان كوندرا بزرگترين نويسنده چك در قرن بيستم محسوب مي‌شود، را پرويز دوايي ترجمه كرده و سپس از من خواست مقدمه‌اي بر آن بنويسم. البته من اهل مقدمه نوشتن نيستم؛ اما پرويز مثل برادر من است و براي آثار اخوان ثالث هم چون خودش وصيت كرده است، اين كار را انجام دادم. اين كتاب قرار بود توسط نشر و پژوهش فرزان درآيد؛ اما به دلايلي، امكان آن فراهم نشد و توسط نشر آبي منتشر شد.
اين ويراستار و پژوهشگر ادبيات در كنار همكاري با نشر فرزان و انتشار كتاب “قدر مجموعه گل” درباره غزل فارسي از ابتدا تا امروز كه در حال حاضر براي چاپ چهارم آماده است، “نامه اهل خراسان“ را درباره قصيده، “كوزه‌گر دهر“ را درباره رباعي از آغاز تا امروز است منتشر مي‌كند.
كاخي در ادامه گفت: كتاب “روشن‌تر از خاموشي“ كه به بررسي شعر نو فارسي از ابتدا تا سال 57 پرداخته، براي چاپ پنجم توسط نشر آگاه آماده مي‌شود. ده سال اين كتاب ممنوع بود، در زماني كه آقاي خاتمي وزير ارشاد بوددو بار چاپ شد، پس از آن به مدت 10 سال اجازه چاپ نيافت و بعد از اجازه مجدد دو بار چاپ شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مرتضي كاخي سپس با اشاره به پخش سريال “روشن‌تر از خاموشي“ از سيماي جمهوري اسلامي ايران متذكر شد: از بي‌حرمتي و قدرنشناسي برخي اشخاص كه در لباس تهيه‌كننده، نويسنده و كارگردان در جامعه و تلويزيون ظاهر مي‌شوند، گلايه‌هاي شديدي دارم. عنوان “روشن‌تر از خاموشي“ برگرفته از شعري از بايزيد بسطامي در قرن سوم هجري است. اين شعر را من با زحمت از منابع مختلف پيدا كردم؛ اما در اين مجموعه تلويزيوني كارگردان و نويسنده بدون اينكه اشاره كند، درباره انتخاب عنوان مجموعه گفته بود كه اين عنوان را از توي ديوان اشعار بايزيد بسطامي درآوردم. يكي نيست از او بپرسد كه اصلاð آيا بسطامي كتابي دارد؟ براي او ننگ است. دكتر باطني كه از اين عنوان استفاده كرده يادي از من كرده است. يعني تو از او بزرگتري يا از من؟ واقعاð اگر اين طور است لطفاð برو و پيدا كن و اين ديوان را بياور، چرا اين دروغ و بدآموزي فرهنگي را انجام مي‌دهي؟ كدام ديوان شعر؟ او كه شاعر نبوده است.
وي در پايان گفت: متاسفانه من هم مانند ساير نويسندگان و شاعران تريبوني ندارم كه از او شكايت كنم.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10857

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه مقاله‌هاي اخوان ثالث با اضافات به چاپ سوم مي‌رسد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016