جمعه 4 دي 1383

عباس بهارلو (غلام حيدري): انتشار "دانشنامه شخصيتهاي سينمايي" با اطلاعات چهار هزار سينماگر، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

عباس بهارلو ( غلام حيدري) محقق و پژوهشگر كه بيش از اين اخباري از انتشار «دانشنامه شخصيتهاي سينمايي» توسط وي منتشر شد، هم اكنون خبر داد كه اين دانشنامه وارد مراحل چاپ شده و احتمالا بهمن ماه منتشر مي‌شود.

وي در گفت‌وگو با خبرنگار هنري ايسنا، گفت: البته زمان توزيع اين دانشنامه بستگي به انتشارات «نشر قطره» دارد كه چه زماني را مناسب بداند.

بهارلو به بخشي از مقدمه اين كتاب اشاره كرد و گفت: اكثر افرادي كه در مدت 70 سال وارد سينماي حرفه‌اي شده‌اند و براي مدتي كوتاه يا بلند فعاليت كرده‌اند در اين دانشنامه سينماي، فيلم‌شناسي كامل آنها موجود است.

اين محقق گفت: يادداشتي نيز در ابتدا اين دانشنامه آورده‌ام كه بخشي از آن به قرار ذيل است، «تعدادي از اين افراد سري در ميان سرها درآوردند و سينماي اين ملك را به پيش وپس برده‌اند و يا در جايي خود نگهداشته‌اند بيشتر آنها البته خاموش و بي‌نشان آمده‌اند و رفته‌اند و يادي هم از آنها نيست. بنابراين از اين لحاظ اگر قرار باشد نامي از اين افراد به ميان بيايد قطعا مناسبترين جا، دانشنامه‌هاي سينماي است.»

بهارلو افزود: اطلاعات نزديك به چهارهزار سينماگر از افرادي كه در زمينه سينما فعاليت كرده‌اند در اين كتاب موجود است و از نكات مهم و مورد توجه من اين بوده است كه سال تولد و مرگ، ميزان تحصيلات كاملا درست باشد و حتي شرط گذاشتم كپي شناسنامه اين افراد را بدست آورم كه در بخشي البته موفق نشدم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي به ويژگي ديگر اين دانشنامه كه در برگيرنده تمام فعاليتهاي يك هنرمند است، اشاره كرد و گفت: بعضي از هنرمندان ما كه مثلا الان در بخش صدابرداري حضور دارند سالها قبل دستيار صدا يا در بخشهاي ديگر سينما فعاليت مي‌كردند كه من تمام اين اطلاعات را از پس زمينه كاري آنها آورده‌ام و با ذكر جزييات ثبت كرده‌ام.

وي در پايان گفت: اين كتاب در 600 صفحه تمام فيلم شناسي ( از 1309 تا 82 ) را در بردارد و با قطع رحلي سه ستون باريزترين حروف ـ چون يك كتاب مرجع است ـ به چاپ مي‌رسد.

به گزارش ايسنا، عباس بهارلو ( غلام حيدري) كتابهاي همچون « فروغ فرخزاد و سينما»، «زاويه ديد در سينما» و مجموعه معرفي و نقد آثار تعدادي از سينماگران را طي سالهاي گذشته منتشر كرده و هم اكنون علاوه بر كتاب دانشنامه شخصيتهاي سينمايي، ويرايش جديدي از كتاب «فيلم شناخت ايران از 1309 تا 82» را در دست كار دارد كه احتمالا ارديبهشت ماه توسط «نشر قطره» منتشر مي‌شود.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15948

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عباس بهارلو (غلام حيدري): انتشار "دانشنامه شخصيتهاي سينمايي" با اطلاعات چهار هزار سينماگر، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016