شنبه 17 بهمن 1383

وزارت ارشاد از آثار فاقد قوت ادبي، كيفيت هنري و صحت تاريخي به‌راحتي حمايت مي‌كرد، ايسنا

دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
دبير هيات نظارت بر نشر كتاب كودك و نوجوان وزارت ارشاد گفت: در دو سال اخير با تشكيل دفتر هيات نظارت بر نشر كتاب كودك و نوجوان، به كتابهاي ديني توجه ويژه‌اي شده است و بررسي اين كتابها به كساني واگذار شده كه از سويي هنرمند و نويسنده و از سوي ديگر عالم و آشنا با فقهند.
علي كاشفي در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران تصريح كرد: كار بررسي اين كتابها بر عهده كساني قرار دارد كه از سويي با داستان، هنر و ظرافتهاي آن آشنا هستند و خود اهل قلمند و از سوي ديگر اطلاعات ديني آنها در زمينه كلام، عقايد، اصول فقهي و تاريخ اسلام در سطح بالايي است.
وي گفت: در دو سال اخير سعي شده با كتابهايي كه چهره‌ي ناصحيحي از دين ارايه مي‌دهند، و اطلاعات غير مستند و خرافي را ترويج مي كنند و يا به شكل غير هنرمندانه به تبليغ دين مي‌پردازند كه تاثير منفي خواهد داشت، برخورد شود.
او با تاكيد بر اينكه ادبيات ديني نيازمند بحثهاي جدي نظري و تئوري است، گفت: پرسش‌هاي بسياري در زمينه‌ي بايد و نبايد‌ها و چيستي و چگونگي ادبيات ديني كودك و نوجوان باقي است. دستيابي به پاسخ اين پرسش‌ها جز با گفت و گوي مباحث جدي ميان نويسندگان، منتقدان ادبي، فقها و كارشناسان تاريخ و عقايد ديني ممكن نيست.
كاشفي با اشاره به تاريخ توجه به ادبيات ديني براي كودكان و نوجوانان يادآور شد: اين كتابها از سال‌هاي 1355 به صورت گسترده‌اي وارد بازار شدند و عده‌ي زيادي از نويسندگان و ناشران پس از انقلاب نسبت به نشر اين كتاب‌ها حساس شدند. اما اين كتابها چندان كارشناسانه تهيه نمي‌شد و در مواردي سبب زدگي از اين كتابها را سبب شد. هر چند كه هنوز پرفروش‌ترين كتابهاي كودك و نوجوان ما كتابهاي مذهبي‌اند. بر همين اساس بچه‌ها و خانواده‌هاي ايراني به كتابهاي مذهبي علاقه جدي دارند و اگر كتاب خوبي منتشر و توزيع مناسب شود، كتابهاي ديگر نمي‌توانند با شمارگان آنها رقابت كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: متاسفانه به دليل سياستهاي حمايتي دولت و حكومت از ادبيات ديني، تا مدتها دقتهاي لازم براي انتشار اين كتابها مورد توجه قرار نمي‌گرفت؛ مثلا در وزارت ارشاد كتابها با صرف مذهبي بودن به راحتي مجوز مي‌گرفتند و كمتر در مورد قوت ادبي، كيفيت هنري، صحت تاريخي و اعتقادي آنها سخت‌گيري مي‌شد.
كاشفي ادامه داد: در حالي كه آسيبي كه يك كتاب ديني غير مستند و خرافي به جامعه وارد مي‌كند، بسيار بيشتر از كتابي با فرهنگ غربي است كه احيانا برخي از صحنه‌هاي آن با اعتقادات ما سازگار نيست.
دبير هيات نظارت بر نشر كتاب كودك وزارت ارشاد در پايان گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: به منظور رفع اين اشكالات هيات نظارت بر نشر كتاب كودك و نوجوان طي دو سال اخير به سهم خود كوشيده با برپايي جلسات بحث و بررسي در ايام نمايشگاه بين‌المللي كتاب با نمايشگاه قرآن كريم در اين راه بكوشد؛ همچنان كه در جشنواره كتاب كودك و نوجوان كرمان يكي از برنامه‌هاي خود را برپايي ميزگردهايي و سخنراني‌هايي پيرامون ادبيات ديني كودك و نوجوان قرار داده است.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17929

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزارت ارشاد از آثار فاقد قوت ادبي، كيفيت هنري و صحت تاريخي به‌راحتي حمايت مي‌كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016