سه شنبه 10 خرداد 1384

انتقاد شديد شهرام ناظري از ترويج فرهنگ تقليد و كپي‌كاري در موسيقي، ناظري: آواز امروز به سمت نوحه‌‏خواني پيش رفته است، ايسنا و ايلنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقي


شهرام ناظري خواننده موسيقي ايران به شدت از ترويج فرهنگ تقليد و كپي‌كاري در موسيقي و هنر ايران انتقاد كرد و گفت: اين وضعيت،‌باعث شده تا هنرمندان خلاق، دلسرد شده و در موضع ضعف قرار گيرند.


به گزارش ايسنا، ناظري كه روز دوشنبه در جمع دانشجويان دانشگاه اميركبير تهران سخن مي‌گفت افزود: گرايش اكثر خوانندگان و هنرمندان موسيقي به تقليد و كپي‌كاري به بهاي افزايش مخاطب و كسب پول بيشتر،‌باعث شده است تا مردم به سوي ساده پسندي سوق پيدا كنند.


وي از بي‌توجهي مسوولان در اين زمينه به شدت انتقاد كرد و گفت: اميدوارم مسوولان امر، از تهيه خوارك زياد موسيقي مصرفي و تقليد اجتناب كرده و شرايط مناسب را براي فعاليت موسيقي خلاق و صاحب انديشه فراهم آورند.


وي در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: رسانه‌هاي گروهي ظرف 25 ساله گذشته، توجه كمي به هنرمندان داشته‌اند و من بسيار علاقه‌مند بودم حداقل ماهي دوبار به تلويزيون بيايم و همه حرفهاي خود را بزنم ، اين خود بهترين آموزش است.


اين خواننده موسيقي ايران با تقسيم‌بندي هنرمندان به دو دسته خلاق و غير خلاق گفت: هنرمنداني كه اهل خلاقيت و نوآوري باشند هيچ گاه همديگر را نفي نمي‌كنند.


وي با اشاره به اينكه همواره سعي داشته، خلاقيت و نوآوري در كارهايش داشته باشد گفت: راز موفقيت يك هنرمند در خلاقيت و نوآوري و دوري از كليشه است. به گزارش ايسنا، شهرام ناظري در ادامه به اين موضوع اشاره كرد كه در تاريخ 150 ساله موسيقي ايران،‌ هيچ خبري از اشعار فردوسي و مولوي نبوده است و درحاليکه 95 درصد از سعدي و 5 درصد از حافظ بوده است.


ناظري كه در سالهاي اخير،‌علاقه فراواني به اجراي اشعار فردوسي و مولوي داشته است تاكيد كرد: ‌با توجه به اينكه هيچ تجربه‌اي در زمينه ياد شده در 150 سال اخير نداشتيم، اجراي اشعار اين شاعران بسيار سخت بود.


او در ادامه به خاطره‌اي از استاد بنان اشاره كرد و گفت: من زماني در حضور استاد بنان شعري از مولوي كه در آن كلماتي چون تخته، خون و كشتي وجود داشت را خواندم ولي استاد بنان در جواب من گفت: پسر، اين مزخرفات چيست مي‌خواني، “تخته، مخته” صداي آدم را خفه مي‌كند.


وي ادامه داد: استاد بنان به من گفت: چرا از اشعار زيباي سعدي استفاده نمي‌كني، استفاده از اشعار مولوي به جاي سعدي،‌ مانند رانندگي كردن در جاده پر دست‌انداز به جاي جاده آسفالت است.

ناظري تاكيد كرد: من در سالهاي فعاليتم در موسيقي، بسيار علاقه‌مند بودم تا در جاده پر دست‌انداز اشعار مولوي حركت كنم.


او در عين حال گفت: اگرچه هم اكنون استفاده از اشعار مولانا مد‌شده و حتي در آمريكا هم، يکي از معروفترين خوانندگان اين کشور اشعار اين شاعر ايراني را مي‌خواند ولي قبلا شعر مولوي و اجراي آن سختي‌هاي بسياري به همراه داشت و بسياري با شكست مواجه شد.


ناظري در ادامه سخنان خود تصريح كرد: ‌آواز در ايران هم اكنون متاسفانه به سمت نوحه خواني و حزن بيش از حد رفته است و روح حركت و حماسه در آن حذف شده است.


وي خاطرنشان ساخت: من در اين سالها، آنچه كه نرم هميشگي(معمول) بود را رها كرده و به راه‌ ديگري رفته‌ام،‌راهي كه تاكنون به ذهن کمتر كسي نرسيده است.


به گفته شهرام ناظري، ‌درطول تاريخ، شاهان از اشعار مولوي كه پر از حركت، دست انداز و انقلاب بوده، بي‌زار بوده‌اند. اين نوع از شعر هميشه آنها را ترسانده و به شدت تكانشان داده است.
------------------------

گزارش ايلنا:

شهرام ناظري :
آواز امروز به سمت نوحه‌‏خواني پيش رفته است
من دلم مي‌‏خواهد از طريق تلويزيون با مردم حرف بزنم
تهران- خبرگزاري كار ايران

من دلم مي‌‏خواهد در ماه ، 2 بار در تلويزيون حضور يابم و از طريق اين رسانه با مردم حرف بزنم.

به گزارش خبرنگار گروه هنر ايلنا ," شهرام ناظري" ، خواننده مطرح كشورمان ، در سخنراني ديروز خود در دانشگاه پلي تكنيك با بيان اين مطلب گفت : حضور در رسانه‌‏ها و ارتباط با مردم خود نوعي آموزش است كه متاسفانه مراكز ديگر هم در اين مورد و به خصوص در زمينه آموزش كاري انجام نداده‌‏اند . اما دانشگاه بهترين مكان براي انجام اين كارهاست . اما با يك جلسه ، تاثير اين كار مشخص نمي شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد : هر هنرمندي بايد بتواند ديدگاه و سبك خاص خودش را بيان كند . متاسفانه در جامعه ما اين قبيل مسائل كمتر به چشم مي‌‏خورد و مشكلات فرهنگي - سياسي از نظر برخورد با هنر وجود داشته ، ولي در كشورهاي ديگر و محيط فرهنگي سالم و درست اين قبيل طرز فكرها عقب افتاده است.
"ناظري" با تقسيم‌‏بندي هنرمندان در چند طبقه اظهار داشت : برخي هنرمندان در حيطه خلاقيت وارد نمي‌‏شوند و براساس آموخته‌‏هاي گذشته جلو مي‌‏روند كه فقط ارائه هنر است . يك عده ديگر نيز ذاتاً اهل خلاقيت هستند كه متاسفانه در كشور ما هر دو دسته همديگر را نفي مي‌‏كنند . من خودم با ذهنيت دوم جلو آمده‌‏ام و مي‌‏خواستم با آموخته‌‏هاي گذشته حركت كنم و از آنها به عنوان چراغ راه استفاده كنم . اما چرا بايد يك زمينه‌‏هايي در موسيقي ما فراموش شود و يا از كنار 150 سال موسيقي سنتي ايران رد شويم . مسائل فرهنگي - سياسي و اجتماعي باعث شده كه موسيقي‌‏ ما از نيمه قرن 13 از حالت مقامي به دستگاهي تبديل شود . تمام اينها موضوعاتي است كه همه خواننده ها به آنها توجه مي‌‏كنند.
"ناظري " در خصوص استفاده از شعر "مولوي "در آثارش گفت : در تاريخ 130 ساله موسيقي آوازي ، شعر "مولوي" به چشم نخورده و 95 درصد آوازها از شعر" سعدي" , 5 درصد به" حافظ" و ديگران اختصاص دارد . شعر" سعدي" با موسيقي سنتي عجين شده ولي در مورد شعر "مولوي" چنين نبوده است . آواز خوانان ايران هر كدام از دوره قاجار تا 20 سال اخير هر كدام صاحب سبك , مكتب و خط بودند . اما نمي‌‏دانم ظرف اين 25 سال اخير ، چه اتفاقي افتاده كه فرهنگ تقليد كردن و كپي كردن رايج شده است. متاسفانه امروز شعر" مولوي" هم مد شده و مي‌‏بينيم بسياري از خواننده‌‏هاي قديم هم به تازگي" مولوي" خوان شده‌‏اند.
"شهرام ناظري" در خاتمه خاطرنشان كرد : امروز آواز به سمت نوحه‌‏خواني پيش رفته و بيشتر تحت تاثير محيط قرار گرفته است و روح حماسه و حركت از آواز حذف شده است.
لازم به ذكر است ؛ برنامه سخنراني" شهرام ناظري" به دليل ناهماهنگي مسوولين دانشگاه با يك ساعت تاخير برگزار شد كه اين ناهماهنگي شامل هماهنگ نكردن مخاطبان و ميهمانان، از جمله خود "شهرام ناظري" بود . به طوري كه ايشان در حراست دانشگاه حضور يافتند و طي مذاكراتي, حراست دانشگاه اجازه حضور مهيمانان را صادر كرد.

Copyright: gooya.com 2016