شنبه 14 آبان 1384

عمران صلاحي: طنز را از قديم هنر نازلي دانسته‌ا‌ند، ايسنا

امروز رسانه‌ها بيشتر از حاشيه‌ها استقبال مي‌كنند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


عمران صلاحي معتقد است: از گذشته طنز را دست كم گرفته‌اند و تحقير كرده‌اند و آن را هنري نازل دانسته‌اند.

اين شاعر طنزپرداز در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: در ديوانهاي شعر گذشته مي‌بينيم كه هميشه قصايد را در ابتدا آورده‌اند و هزليات و هجويات را در آخر؛ چون قصايد زبان فاخر درباري داشته و هزليات و هجويات زبان كوچه و بازار و براي مردم عادي بوده است. به اين دليل در آخر ديوانها مي‌نشانده‌اند.

وي افزود: از قديم طنز را هنر نازلي دانسته‌اند كه كار آدم‌هاي علاف است و در مطبوعات هم حتا طنز را در آخرين صفحات مي‌گذاشتند كه البته در اين هفت يا هشت سال گذشته به آن توجه بيشتري در مطبوعات مي‌شود.

اين شاعر با اشاره به اين موضوع كه اگر كسي داراي چندين هنر باشد، يك وجه آن غالب‌تر از بقيه است، يادآور شد: ما عبيد و سعدي را داريم كه سعدي هم در شعر و هم در نثر موفق است، ولي عبيد زاكاني طنزش بيشتر نمود يافته؛ در حالي كه شعرهايش در سايه مانده است.

وي ادامه داد: در دوره معاصر هم هنرمندان ما چند كار انجام مي‌دادند؛ مثلا دهخدا هم شعر مي‌گفته و هم طنز كه طنز وي غلبه بيشتري يافته است؛ در حالي كه او از پيشگامان شعر مشروطه بود يا فريدون توللي را از پشگامان شعر نو مي‌شناسيم كه در طنز هم قوي بوه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صلاحي گفت: در دوره جديد هم نيست؛ مثلا احمد شاملو چندين هنر داشت: شعر، ترجمه، فولكلور، سينما، تاليف و... ولي محور اصلي او شعر است. بنابراين هر كس يك محور اصلي دارد .

وي در پايان متذكر شد: اما در دوره جديد، رسانه‌ها بيشتر از حاشيه‌ها استقبال مي‌كنند و خيلي‌ها به محور اصلي‌شان شناخته نمي‌شوند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/27172

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عمران صلاحي: طنز را از قديم هنر نازلي دانسته‌ا‌ند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016