دوشنبه 17 بهمن 1384

دو خرس نقره‌ای، دستاورد سینمای ایران از ۵۵ دوره جشنواره فیلم برلین، مهر

نشست خبری حضور سینمای ایران در جشنواره برلین برگزار شد

با حضور فیلم‌های "آفساید" جعفر پناهی و "زمستان است" رفیع پیتز در بخش مسابقه و چهار فیلم دیگر در بخش‌های جنبی پنجاه و ششمین دوره جشنواره برلین، تعداد فیلم‌های سینمای ایران در 56 دوره این رویداد معتبر سینمایی به 35 فیلم رسید که حاصل آن تا این دوره کسب دو خرس نقره‌ای بوده است.
به گزارش خبرنگار سینمایی "مهر"، نشست مطبوعاتی حضور سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین امروز دوشنبه 17 بهمن ماه با حضور حبیب ایل‌بیگی مدیر روابط عمومی فارابی، سیدضیاء هاشمی مدیر عامل خانه سینما و امیر اسفندیاری مدیر بخش بین‌الملل فارابی در محل این بنیاد برگزار شد.

در ابتدای جلسه ایل‌بیگی گفت: "این اولین جلسه مطبوعاتی برای حضور ایران در یک جشنواره خارجی است و امیدوارم در آینده هم تداوم داشته باشد. برگزاری این جلسه را آقای اسفندیاری پیشنهاد داد تا برنامه‌ها و نحوه حضور ایران در پنجاه و شش دوره جشنواره فیلم برلین تشریح شود و امسال با توجه به زود برگزار شدن جشنواره فیلم فجر، این فرصت پیش آمد تا سینمای ایران فعالتر و مناسبتر در جشنواره برلین حضور داشته باشد."

اسفندیاری در ادامه تاکید کرد: "امسال موقعیت مناسبی پیش آمد، جشنواره فجر زودتر برگزار شد و تداخل زمانی جشنواره‌های فجر و برلین از بین رفت. ماه قبل که مدیر جشنواره برلین به ایران آمد و بسیاری از آثار ایرانی را دید، اعتقاد داشت با یک برنامه‌ریزی درست بستر مناسبی برای حضور سینمای ایران در برلین فراهم خواهد شد. مسئله حضور پررنگ سینمای ایران در بازارهای جهانی به طور گسترده از اهداف ماست که در جریان برگزاری بازار فیلم فجر به آن پرداخته شد. اساساً جشنواره و بازار فیلم دو مسئله جدا از یکدیگرند. در مورد حضور در جشنواره‌های خارجی از موقعیت مناسبی برخورداریم، ولی به لحاظ تجاری اینگونه نیست و برای جبران این کمبود اقداماتی انجام داده‌ایم که حضور ایران در جشنواره برلین پررنگتر از گذشته باشد."

وی افزود: "به همین منظور چتری سینمایی (پاویون) در محل برگزاری جشنواره برلین برای سینمای ایران طراحی شده است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، سازمان توسعه سینمایی سوره، انجمن سینمای جوانان ایران و غرفه خانه سینما و سه صنف از صنوف خانه سینما در آن حضور خواهند داشت."

اسفندیاری تصریح کرد: "امسال ایران با شش فیلم "زمستان است" ساخته رفیع پیتز، "آفساید" ساخته جعفر پناهی در بخش مسابقه و "به آهستگی" مازیار میری، "صبحی دیگر" ساخته ناصر رفایی، "کارگران مشغول کارند" ساخته مانی حقیقی و "کمی بالاتر" ساخته مهدی جعفری بخش در بخش‌های جنبی برلین حضور داریم. تاکنون 35 فیلم ایرانی در 56 دوره برلین حضور داشته‌اند و دو جایزه خرس نقره‌ای با فیلم‌های "طبیعت بیجان" سهراب شهید ثالث و "باغ سنگی" ساخته پرویز کیمیاوی از برلین کسب کرده‌ایم."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هاشمی هم در ادامه جلسه گفت: "حدود 13 سال از حضور جدی در برلین دور مانده بودیم و امسال خوشبختانه این مسئله از میان رفت. امیدوارم با برنامه‌ریزی درست در سال‌های آینده و تشکیل یک تیم برای حضور در برلین برنامه داشته باشیم. همیشه سینمای ایران به عنوان سینمای فاخر در دنیا مطرح بوده و تلاش می‌کنیم در عرصه علمی و تکنولوژی و صنعتی سینما به جایگاه بالاتری دست پیدا کنیم. به همین خاطر مذاکراتی داشته‌ایم که این امور در قالب ورک‌شارپ‌های آموزشی برای سینماگران ما برگزار شود و در کنار آن پاویون ایران در برلین می‌تواند بستر مناسبی برای این امر باشد."

مدیر عامل خانه سینما تاکید کرد: "برای حضور پررنگ و بهتر سینمای ایران یک مسئول مطبوعاتی در آلمان برای معرفی سینمای ایران معرفی کرده‌ایم که در سطح آلمان تبلیغات مناسبی انجام دهد. سعی می‌کنیم به تدریج با حمایت از بخش خصوصی آنها نقش پررنگتری در عرصه آثار ایرانی در خارج از کشور ایفا کنند."

سیدضیاء هاشمی در پاسخ به پرسش خبرنگار سینمایی "مهر" در مورد سرنوشت پروژه هشتگرد و تأثیر آن بر عرضه گسترده سینمای ایران در خارج از کشور گفت: "واقعیت این است که نگرش مسئولین دولتی بر دو گونه است. بعضی‌ها معتقدند ما به لحاظ صنعتی و تکنولوژی سینمای برتری نداریم و بیشتر در زمینه مضمون موفقتریم. برخی دیگر معتقدند این تکنولوژی و راه افتادن پروژه هشتگرد می‌تواند به نفع سینمای ایران باشد. در مجموع فکر می‌کنم راه اندازی این پروژه تاثیرات زیادی داشته باشد، ولی بحث سرمایه‌گذاری کلان آن مطرح است و در مجلس هم این طرح بررسی شده است."

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28737

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دو خرس نقره‌ای، دستاورد سینمای ایران از ۵۵ دوره جشنواره فیلم برلین، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016