سه شنبه 2 اسفند 1384

نشست خبري "آفسايد"، جعفر پناهي: سياسي ديدن اين جايزه، كوچك نگاه كردن است، ايسنا

جعفر پناهی

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما


جعفر پناهي ، كارگردان سينماي ايران، سه روز پس از دريافت جايزه خرس نقره‌اي جشنواره برلين طي نشست خبري در دفتر پخش فيلميران با خبرنگاران به گفت و گو نشست.


به گزارش خبرنگار هنري ايسنا ، جعفر پناهي گفت: به ضرورت آگاهي از آنچه در برلين گذشت ،همکارانم از من خواستند كه در اين نشست حضور داشته‌ باشم.


وي افزود: جايزه خرس نقره‌اي براي همه‌ي دوستان و براي تمام سينماي ايران است.


آنچه در برلين براي من به عنوان فيلم سازي كه در بسياري از جشنواره‌هاي معتبر جهاني حضور داشتم، اتفاق افتاد ، فضاي متفاوتي بود كه نسبت به بقيه جشنواره‌هاي متفاوت دنيا در آنجا وجود داشت.


پناهي به زمان و چگونگي نمايش "آفسايد" در برلين اشاره كرد و افزود: زماني كه فيلم درسالن بيش از دو هزار نفري برلين به نمايش درآمد، تعداد معدودي ايراني حضور داشتند، اما در پايان فيلم تمام جمعيت با آهنگ


"اي ايران" ريتم گرفتند و به تشويق پرداختند در اين شرايط اشك شوق در چشمان من بود و لحظاتي مجبور شدم سكوت كنم.


وي به حضور دكتر عبدالكريم سروش در آن نمايش فيلم اشاره كرد و افزود: پس از اتمام اكران فيلم، تماشاگران به من گفتند، در شرايط كنوني كه بسيار تبليغات منفي براي ايرانيان وجود دارد، اين فيلم براي ما اعتبار آورد.


پناهي از تمامي پنج فيلم ديگري كه از سينماي ايران در اين جشنواره حضور داشتند، ياد كرد و گفت: تمام فيلم هاي ايراني به نوعي آنجا حضور داشتند موفق بودند، درست است كه هميشه از سينماي ايران انتظار بهترين‌ها را دارند اما در جشنواره‌اي كه سيدني لومت و ... غول هاي بزرگ سينماي آمريكا با تبليغات وسيع آنجا حضور دارند، شرايط حضور سينماي ايران استثنايي بود.


جعفر پناهي در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پيرامون سخنان برخي مسوولان درباره نمايش فيلم آفسايد يا برخي مسائل مشابه طي چند وقت اخير مطرح شده است مي‌پرسيد گفت: مطلبي كه پيرامون تذكر يکي از مسوولان نسبت به نمايش اين فيلم در برخي محافل غير رسمي شنيده مي شد تكذيب شده است و در مورد پخش و نمايش عمومي فيلم هيچ گونه نكته‌ي منفي به ما گفته نشده است و اميدوارم با توجه به مقدمات تبليغي كه در دفتر پخش فيلميران براي نمايش آفسايد فراهم شده است، فيلم را به نمايش درآوريم.


شادمهر راستين نيز در ادامه اين صحبت مطرح كرد‌: بر اساس ضوابط و اختياراتي که معاونت سينمايي دارد به نظر ما از طرف ارشاد هيچ ممانعتي در پخش اين فيلم نيست.


جعفر پناهي نيز گفت: اگر صحبتي مطرح شده است، يك سليقه‌اي است و هيچ اشكالي ندارد كه فيلمي زماني كه در كشور به نمايش درمي‌آيد موافقان و مخالفان خود را داشته باشد.


جعفر پناهي در پاسخ به خبرنگاري که از پخش نمايش گسترده‌ي اين فيلم همزمان با جام جاني در برلين مي‌پرسيد ، ‌گفت: ظرف چند روز جشنواره به 10 كشور دنيا فيلم فروخته شده است و سه پخش كننده آمريكايي براي پخش اين فيلم با هم رقابت مي‌كنند، البته من درباره زمان نمايش هيچ دخالتي نمي‌كنم چون وظيفه پخش كننده‌ي بين‌المللي است .‌اما در مورد كشور آلمان همين آلان آنها آماده هستند كه فيلم را در اختيارشان بگذاريم و از تلويزيون آلمان به نمايش در بياورند، اما پخش آن از تلويزيون اين شبكه به نمايش ما در كشورهاي ديگر لطمه خواهد زد ، بنابراين فعلا زمان دقيق اكران بين‌المللي آن مشخص نشده است.


جعفر پناهي همچنين از علاقه‌مندي‌اش براي حضور بازيگران فيلم آفسايد در جشنواره برلين، گفت: متاسفانه به دليل شرايط سختي كه وجود داشت و هزينه‌هاي بالاي اين سفر، اين اتفاق نيفتاد، در عين حال دو تن از دوستاني كه با ما بودند آقاي كيايي و راستين نيز در آخرين لحظات ويزايشان هماهنگ شد.


جعفر پناهي در مورد جايزه ي مشترك ايران و دانمارك نيز و مسائل سياسي كه پيرامون اين موضوع وجود دارد گفت: اين موضوع يك مقدار كوچك نگاه كردن است، اگر بخواهند به آن اينگونه نگاه كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

فضا طوري پيش رفت كه رقابت اصلي بين آفسايد و فيلم بوسنيايي بود حتي نشنال تايمز اعلام كرد كه آفسايد قرار است خرس طلايي را بگيرد اگر احساس مي‌شود به دليل سياسي اين اتفاق افتاده است من همين جا اعلام مي‌كنم كه من ضرر كردم، نه تنها من بلكه سينماي ايران ضرر كرده است،در عين حال كه من مطمئن‌ هستم در ذهن داوران اينگونه نبوده است.


وي همچنين متذكر شد اين جايزه مشترك نيست و ما كاملا جدا از هم به روي صحنه رفتيم و جايزه ي فيلم آفسايد، ويژه هيات داوران است.به گزارش ايسنا جعفر پناهي در پايان اين نشست درباره ي ساخت فيلم بعدي خود گفت: وقتي فيلم مي‌سازم اينكه اين فيلم من است و ارزش ساخت دارد براي من مهم است،اگر تصور كنم اين فيلم ارزش كار ندارد ، نمي‌سازم.


وي افزود: صادقانه مي‌گويم ميانگين عمر درخانواده‌ام من 52 سالگي است من 5 و 6 سال بيشتر وقت ندارم حتما با دقت كار مي‌كنم. البه اگر زنده باشم مي‌سازم، من هر سه سال يك بار فيلم مي‌سازم، اما مي‌توانم در سال دو فيلم بسازم، دوست ندارم اينگونه كار كنم و گاتيو خراب كنم،فقط به دليل درآمد مالي.


پناهي اظهار اميدواري كرد: سريع اين اتفاقات را فراموش مي كنم که دلخوش به اين موفقيتها نباشم و دوباره فكر ساخت فيلم بعدي باشم. اما آنچه هم اكنون براي من مهم است اين است كه به زودي پروانه نمايش بگيريم و توسط پخش فيلميران به بهترين شكل فيلم در ايران به نمايش در آيد.


به گزارش ايسنا در اين نشست نظام الدين كيايي و شادمهر راستين ، رامين راستاد دستيار كارگردان به همراه بازيگران فيلم ،درباره حضور سينماي ايران در برلين سخن گفتند و در پايان تمام عوامل فيلم با خرس نقره‌اي عكس گرفتند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/28939

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست خبري "آفسايد"، جعفر پناهي: سياسي ديدن اين جايزه، كوچك نگاه كردن است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016