پنجشنبه 11 آبان 1385

گالری نقاشی ايرانی در نمايشگاه بزرگ هنر کلن، ناهيد کشاورز، بی بی سی

ناهيد کشاورز
روزنامه نگار - کلن (آلمان)

چهلمين نمايشگاه "آرت کولونی" در شهر کلن گشايش يافت. اين نمايشگاه بزرگترين نمايشگاه آثار هنری در آلمان و از مطرح ترين و قديمی ترين نمايشگاه های جهان در اين زمينه است که هر سال برگزار می شود.

امسال ۱۸۵ گالری از ۲۸ کشور آثار خود را به نمايش گذاشته اند. سال گذشته ۲۷۰ گالری در نمايشگاه شرکت کرده بودند.

علت کم شدن تعداد شرکت کنندگان را برگزار کنندگان توجه جدی تر به کيفيت کارها و سخت گيری بيشتر در انتخاب آثار هنری ذکر کرده اند.

در مجموع امسال ۱۵۰۰۰ هنرمند از سراسر جهان کارهای خود را عرضه کرده اند و انتظار می رود بيش از ۷۰ هزار نفر از نمايشگاه بازديد کنند. در نمايشگاه هزاران تابلوی نقاشی، عکاسی و پيکره از هنرمندان معاصر به نمايش در آمده است.

با حضوری چند ساعته در نمايشگاه تنها می توان به انبوه کارهای عرضه شده نگاهی گذرا انداخت.

دنيای رنگها از همه سو افسونگرانه چشم ها را به خود می کشد در کنار نمايش های ويديويی و اسلايد آثار هنری و مجسمه هايی از کاغذ و فلز که به نوعی تمام فضای نمايشگاه را فرا گرفته اند.

آثار هنری نه تنها غرفه ها، بلکه تمام راهروها و سکوها و پله ها را تصرف کرده اند. در کنار آثار هنرمندانی شناخته شده مانند پابلو پيکاسو، هنرمندانی جوان از کشورهای مختلف هم به بازار رقابت هنری راه يافته اند.

دوازده اسب زنده ای که به ديوار بسته شده اند از جمله ديدنی های حيرت انگيز نمايشگاه هستند.

هنرمندان ايرانی

در نمايشگاه امسال کلن برای دومين بار يک گالری از ايران هم شرکت کرده است .

"گالری الهه" از تهران با ۲۳ تابلو از هنرمندان ايرانی نصرت الله مسلميان، علی نصير، شهريار توکلی، بهارک اميد فرد و نيکزاد نجومی غرفه ای را به خود اختصاص داده است.

الهه سرپرست گالری است. او خود پيش از اين نقاشی می کرده اما کار فعلی فرصتی برايش نمی گذارد. او هشت سال است که "نگارخانه الهه" را در تهران داير کرده است.

الهه در رابطه با تجربه سال قبل خود در همين نمايشگاه می گويد:

"سال قبل ما توانستيم روابط هنری خوبی برقرار کنيم. کارهای ما مورد استقبال قرار گرفت. در عين حال حضور فعال يک زن به عنوان مسئول گالری توانست در تصويری که در غرب از ما وجود دارد تاثير مثبت داشته باشد."

او در پاسخ به اين سئوال که در ايران در رابطه با کار خود با چه مشکلاتی مواجه است، گفت:

"ما در سالهای اخير با مشکل ويژه ای بر نخورديم. شايد برای اين است که ما شرايط کا ر را درک می کنيم. می دانيم چه بايد بکنيم و مرزهای آزادی کارمان را می شناسيم."

علی نصير که از هنرمندان شناخته شده ايرانی مقيم آلمان است، با ۱۲ تابلو از کارهای تازه خود به نمايشگاه امسال کلن آمده است.

او می گويد: "نمايشگاه آرت کولونی قبل از اين در ايران شناخته شده نبود. حضور ايران باعث شده است که اين نمايشگاه بين المللی در ايران هم شناخته شود. کيفيت کارهای نقاشان ايرانی و اينکه تا چه حد اين کارها می توانند با کارهای نقاشان جهان رقابت کنند، بحث ديگری است، اما به هر حال تبادلی که در اينجا صورت می گيرد خيلی جالب و ارزنده است."

غرفه ايران در همان ساعات اوليه افتتاح نمايشگاه مورد توجه قرار می گيرد. در جمع بازديد کنندگان که کمتر ايرانی هستند، عليرضا درويش هنرمند نقاش ايرانی در مورد شرکت يک گالری ايرانی چنين نظر می دهد:

"اينکه در بازار هنر اروپا يک گالری ايرانی به طور مستقل شرکت می کند جالب است. معنايش اين است که وارد يک ارتباط هنری می شود و توانايی های هنرمندان معاصرايران را از فضای بسته خارج می کند. اين حضور خيلی با ارزش است."

آقای درويش در رابطه با کارهای عرضه شده می گويد:

"از چهار هنرمندی که در اينجا کارهای خود را عرضه کرده اند، دو هنرمند خارج از کشور زندگی می کنند و کارهای هنری آنها آشکارا با موقعيت جغرافيائشان همخوان است. در کارهای نيکزاد نجومی که در امريکا زندگی می کند می توان تأثير هنر معاصر امريکا را ديد. همين طور کارهای علی نصير آدم را به ياد نقاشان اکسپرسيونيست آلمان می اندازد. اين نقاش کارهای بهتری دارد که کاش آنها در اينجا به نمايش در می آمدند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حاشيه نمايشگاه بين المللی هنر کلن، به کسانی که در عرصه هنر کوشا بوده يا هنرمندان جوان را تشويق کرده اند و به برخی از منتقدان هنری جايزه داده می شود. امسال اين جايزه به يک گالری دار آلمانی به نام رودلف سويرنر تعلق می گيرد.

امسال آخرين سالی است که نمايشگاه هنر کلن در فصل پائيز برگزار می شود. از سال آينده شهر کلن در بهار مهماندار هنرمندان جهان خواهد بود.

درهای نمايشگاه بزرگ هنر کلن تا پنجم ماه نوامبر به روی علاقه مندان و خريداران آثار هنری باز است.





دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/31916

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گالری نقاشی ايرانی در نمايشگاه بزرگ هنر کلن، ناهيد کشاورز، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016