دوشنبه 3 ارديبهشت 1386

اجرای "مدیرعامل" به کارگردانی سوسن تسلیمی در سوئد، بی بی سی

VD.jpgتئاتر "مدیرعامل"، VD، به کارگردانی "سوسن تسلیمی"، بازیگر ایرانی مقیم سوئد در فولک تئاتر شهر گوتنبرگ از روز شنبه ۲۱ آوریل به روی صحنه رفته است و اجرای آن تا ۱۹ ماه مه ادامه خواهد داشت.
نمایشنامه "مدیرعامل"، را "استیگ لارشون"، نمایشنامه‌نویس نامدار سوئدی نوشته است. این کار نخستین‌بار توسط نویسنده آن در سال ۱۹۸۷ در استکهلم به روی صحنه رفت.

یک روز به طور غیر منتظره زنگ در خانه "آنا" و "هانس" به صدا در می‌آید. "سون" رئیس هانس که معمولاً سر زده به خانه کارمندانش می‌رود پشت در ایستاده است. او مدیرعامل یک شرکت ماشین‌سازی است. "سون" وارد خانه می‌شود. او اگرچه به قصد دیدار آمده اما هدفی دارد که منجر به یک بازی قدرت غیر قابل پیش‌بینی می‌شود.

سوسن تسلیمی درباره دلیل انتخاب این کار که یک کمدی سیاه درباره قدرت و سوءاستفاده از آن است، می‌گوید: "استیگ لارشون در این نمایشنامه مطرح کرده که چگونه آدم‌ها خریده می‌شوند. چگونه به حریم شخصی آدم‌ها تعدی می‌شود بی‌آنکه متوجه بشوند. چگونه یک انسان می‌ تواند بگوید نه و به چه دلیل در صورتی که شرایط خود را نمی‌پذیرد جرات گفتن این کلمه را ندارد و اعتراض نمی‌کند. تا کجا می‌شود انسان را خرید و چگونه می‌شود انسانیت او را درهم‌ کوبید و خرد کرد. به همین دلیل علاقه‌مند شدم این متن را برای کار انتخاب کنم. چراکه نشان می‌دهد انسان جهان امروز، تا چه میزان به دموکراسی نیازمند است".

به گفته تسلیمی، کارهای استیگ لارشون قالبی رئالیستی و انتقادی دارد: "نویسنده مدیرعامل، روی نقاط ضعف اجتماعی انگشت می ‌گذارد و تابوشکنی می‌کند".

این کار، با مدت زمان یک‌ساعت و نیم و بدون زمان استراحت، روی سن بزرگ فولک تئاتر (تئاتر مردم)، که ظرفیت پذیرش حدود ۵۰۰ تماشاچی را دارد، اجرا می‌شود.

در شب نخست اجرای نمایش، سالن پر بود و حدود یک‌چهارم از تماشاچیان، ایرانی بودند.

"سادستروم"، مدیر فولک‌ تئاتر شهر گوتنبرگ، در پایان اجرای شب نخست این کار، در حضور تماشاچیان حاضر در جلسه، از سوسن تسلیمی قدردانی کرد و انرژی و اشتیاق او را برای هرچه بهتر اجرا شدن روح و اندیشه مستتر در کار ستود.

"سوسن تسلیمی" نیز در ادامه سخنان سادستروم، از حضور تماشاچیان ایرانی در سالن ابراز خوشحالی کرد.

استیگ لارشون، علاوه بر نمایشنامه‌نویس، شاعر، داستان‌نویس و کارگردان سینما هم هست. او که فعالیت خود را در صحنه فرهنگی از سال ۱۹۷۹ با رمان "آئوتیست‌ها" آغاز کرده، در حال حاضر ۵۲ ساله است و کارهای او به دلیل رویکرد انتقادی- اجتماعی‌شان، یکی از بحث‌برانگیزترین کارهای هنری سوئد به شمار می‌آید.

تسلیمی اقتباسی آزاد از این نمایشنامه داشته و قالب رئالیستی آن را شکسته است. او می‌گوید: "برخی از صحنه‌ها را که کمی جنبه سورئالیستی پیدا کرده به متن افزوده‌ام تا رویاهایی را که شخصیت‌های نمایش در ذهن دارند، نشان بدهم".

تئاتر "مدیرعامل" یکی از چهار نمایشی است که قرار است در سال ۲۰۰۷ تحت عنوان سال دموکراسی در "فولک‌ تئاتر" شهر گوتنبرگ به نمایش دربیاید.

بازیگران این نمایش عبارتند از: لنا نیلسون (لنا)، لارش مگنوس لارشون (

سوسن تسلیمی سال ۱۳۲۸ در رشت متولد شد. او فعالیت در زمینه هنر تئاتر را از سال ۱۳۴۸ آغاز و در همین رشته نیز در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد. فعالیت سینمایی او با بازی در فیلم "چریکه تارا" (ساخته بهرام بیضایی) در سال ۱۳۵۷ شروع شد. "مرگ یزدگرد"، "باشو غریبه کوچک"، "شاید وقتی دیگر"، "مادیان" و "طلسم" از جمله فیلم‌هایی هستند که تسلیمی در آنها ایفای نقش کرده است. فیلم "شاید وقتی دیگر" آخرین بازی او در سینمای ایران به‌شمار می‌آید.

وی در سال ۱۳۶۶ به کشور سوئد مهاجرت کرد و در سال ۱۹۹۱، و در سومین سال خروج خود از ایران، تئاتر تک‌ نفره "مده‌آ" را به زبان سوئدی اجرا کرد. وی در نخستین کار خود در خارج از کشور، همه نقش‌های آن را با بهره‌گیری از ماسک‌های مختلف اجرا کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از جمله دیگر کارهای تئاتری تسلیمی در سوئد، "مرد لیزری" نام دارد که درباره زندگی یک قاتل زنجیره‌ای است که در اوایل سال ۱۹۹۰ چند مرد مهاجر را با شلیک گلوله در سوئد کشت. این کار سال گذشته در تئاتر شهر گوتنبرگ اجرا شد.

تسلیمی پس از بازی در چند تئاتر مختلف از سال ۱۹۹۹ تا به امروز دیگر در صحنه تئاتر بازی نکرده و فعالیت خود را بر کارگردانی تئاتر و سینما و بازی در سینما متمرکز کرده است.

وی فیلم کمدی - درامی به نام "خانه در جهنم" را در سال ۲۰۰۲ در سوئد کارگردانی کرده است. این فیلم به زندگی یک مرد ایرانی مقیم سوئد به‌نام "آقای سربندی" می‌پردازد.

وی علاوه بر این، تا به امروز سه فیلم دیگر نیز برای تلویزیون کارگردانی کرده است: فیلم یک ساعته "عشق، عشق و عشق "، کارگردانی سه قسمت از ۲۴ قسمت مجموعه Orka,Orka و ایفای نقش در آن که درباره زندگی یک مادر و دختر سوئدی است، و کارگردانی و ایفای نقش در مجموعه چهار قسمتی "بازداشتگاه".

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/33141

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اجرای "مدیرعامل" به کارگردانی سوسن تسلیمی در سوئد، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016