دوشنبه 26 شهريور 1386

"فرهاد نامی ممنوع اما صدايی آزاد است!"، خانه‌ فرهاد در نشستی از اعتراض‌هايش گفت، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقی

صبح امروز در خانه‌ی مهرداد فرهاد نشستی برپا شد تا همسر و وکيل اين آهنگساز خواننده‌ی ايرانی، آخرين اخبار را درباره‌ی جايزه‌ی فرهاد و موضع‌گيری‌شان درباره‌ی پخش و نشر آثار او در راديو و تلويزيون و نيز موسسه‌ی آوای چنگ و آن‌چه که آن‌ها معتقدند به‌صورت غيرقانونی صورت گرفته است، اعلام کنند.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، يحيی شريعت - وکيل خانه فرهاد - اعلام کرد، کليه‌ی آثار فرهاد متعلق به وی و خانه فرهاد است، تا زمانی که عکس اين قضيه ثابت شود.


اول: پرونده‌ی آوای چنگ

شريعت در اين نشست از پرونده‌ی آوای چنگ ياد کرد و با اشاره‌ای به تاريخ شکل‌گيری اين موسسه و فعاليت‌های آن گفت: آوای چنگ شرکتی است که بافت حقوقی آن با مسووليت محدود است. در ۲۹ دی ماه سال ۶۱ با مدير عاملی عباس منطقی تاسيس شده و طی اين سال‌ها کليه‌ی آثار فرهاد را بدون داشتن مجوز خانه‌ی فرهاد پخش و عرضه کرده است.

وکيل خانه‌ی فرهاد اضافه کرد: عباس منطقی، به‌عنوان مدير عامل اين موسسه در بيست‌ونهم آذر ماه سال ۷۰ استعفا داد و مهين زارع، مدير اين مجموعه شد و در همان زمان از سوی مرکز سرود و آهنگ‌های انقلابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسيدگی به رفع نقص پرونده به اين موسسه اعلام شد که برای حقوقی شدن کارهايشان نياز به تکميل پرونده دارند و در غيراين‌صورت اين قضيه به منزله‌ی انصراف از فعاليت موسسه‌ی يادشده تلقی خواهد شد.

وی مدعی شد، پس از تاريخ ۱۰ دی ماه سال ۷۰ تا به امروز، حتا اگر مرکز موسيقی هم پرونده‌ی آوای چنگ را لغو نکرده باشد، باز هم اين موسسه طبق استناد قبلی، قانونی نخواهد بود. درصورتی‌که در تمام پی‌گيری‌های معترضانه‌ای که ما در وزارت ارشاد داشته‌ايم، تمام خطابه‌ها و نامه‌های ارشاد به‌نام "عباس منطقی" صادر شده است. درحالی‌که اين موسسه نه وجود خارجی دارد و نه شخص نامبرده مدير اين موسسه تلقی می‌شود.

او با اشاره به شکايت‌های خانه‌ی فرهاد نسبت به پخش غيرقانونی آثار وی اظهار کرد: اولين شکايت ما برای پخش مجموعه‌ی وحدت در تاريخ نهم فروردين سال ۷۶ صورت گرفت و به‌دنبال آن در تاريخ‌های ۱۲ ارديبهشت ۷۷، ۲۵ مرداد ۷۷ و ۱۷ شهريور ۷۸ شکايات متعددی را تنظيم کرديم که تمام اين پيگيری‌های معترضانه به عباس منطقی و موسسه‌ی آوای چنگ هم اعلام می‌شد. درحالی‌که تاکنون هيچ جواب منطقی نسبت به اين شکايات دريافت نکرده‌ايم.


استنادها و توافق‌ با منفردزاده


شريعت در ادامه به استنادهای عباس منطقی نسبت به تکثير و انتشار آثار فرهاد اشاره کرد و گفت: منطقی اعلام کرده است که طی قراردادی با اسفنديار منفردزاده که شاعر برخی از آثار فرهاد محسوب می‌شود، مجوز انتشار آثار اين هنرمند را دريافت کرده است. در حاليکه در مراسم بزرگداشت فرهاد که سال گذشته برگزار شده بود، منفردزاده طی يادداشتی اعلام کرد که از زمان تولد تاکنون کسی را به‌نام "عباس منطقی" نمی‌شناسند و هيچ قراردادی را مبنی بر واگذاری حقوق خود نسبت به آثار فرهاد به او ارايه نکرده ‌است. پس در اينجا هم می‌توان نتيجه گرفت که تمام ادعاهای منطقی و آوای چنگ کذب مطلق است. هر چند که متاسفانه حتا بعد از فوت او و برخلاف غيرقانونی بودن کارهايشان، همچنان ورثه‌ی وی در حال پی‌گيری فعاليت‌های اين موسسه هستند.


"وحدت‌"های جعلی

وکيل خانه‌ی فرهاد سپس با نشان دادن يکی از سی‌دی‌های فرهاد با نام "وحدت" که چندی پيش از سوی موسسه‌ی آوای چنگ منتشر شده است، اعلام کرد که اين سی‌دی و سی‌دی‌هايی مشابه آن قاچاق‌اند و خريد و فروش آن‌ها جرم محسوب می‌شود. درحاليکه خانواده‌ی منطقی با وجود غيرقانونی بودن فعاليت خود و برای پوشاندن کارشان هولوگرام جديدی روی اين سی‌دی زده تا اعلام کنند که مالک خاصی دارد.

به گزارش ايسنا، منوچهر آزادی - ناشر اختصاصی آثار فرهاد - هم در ادامه‌ی سخنان شريعت اضافه کرد: هر اثری به سه شکل امکان انتشار دارد؛ يعنی يا اثری بدون مجوز ارشاد جعل می‌شود، يا اثری مجوز می‌گيرد، ولی در محتوای اصلی آن دست برده می‌شود، و يا اثری انتشار می‌يابد و طبق تعهد، ناشر متعهد می‌شود که حق و حقوق مالکان افراد مرتبط به اثر را پرداخت کند، که در هر سه مرحله‌ی يادشده، وزارت ارشاد تنها در محدوده‌ی ساختمانی خود امکان توقيف و يا تنبيه يک اثر را پيدا می‌کند و گويا بيرون از اين محدوده هيچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: کليه‌ی آثاری که از سوی خانه‌ی فرهاد توقيف شده، در بازار وجود دارند و هيچ مميزی و محدوديتی برای فروش و يا پخش اين آثار نيافتاده است. اما متاسفانه ما به‌عنوان پخش‌کنندگان اصلی آثار فرهاد چون موظف به دادن حقوق نشر به صاحبان اصلی اثر هستيم و لاجرم قيمت آثارمان بيشتر از نسخه‌های قاچاق است، هيچ رقابتی با اين آثار نمی‌توانيم بکنيم.


اگر کسی ادعايی دارد پيش بيايد

شريعت نيز در ادامه گفت: کليه‌ی آثار فرهاد به شکل مشترک منتشر می‌شود و ما هم از سال ۸۴ تا کنون اعلام کرده‌ايم که هر کسی مدعی حقی و حقوقی بر آثار فرهاد است، پيش بيايد؛ در حالی که آثار فرهاد را قاچاق می‌کنند، ولی کسی ادعای مالکيت آن‌را تاکنون نکرده‌ است و حتا عباس منطقی نيز مدعی است که آثار فرهاد متعلق به خود فرهاد است؛ ولی با اين وجود مثل بقيه به کار خود ادامه می‌دهد.

وی تصريح کرد: خانه‌ی فرهاد هم‌زمان با پی‌گيری نشر و پخش آثار فرهاد با افرادی که مثل اسفنديار منفردزاده مرتبط با آثار اين هنرمند هستند، در تماس است و چه بخواهيم و چه نخواهيم، آثار فرهاد مالکيت مشترکی بين آهنگ‌ساز، شاعر و خواننده دارند. هر چند که موسسه فرهنگی هنری خانه فرهاد طی توافق با اين افراد، تنها نهادی است که می‌تواند مانع نشر آثار اين هنرمند در هر جای دنيا باشد.


"از دورها"ی فرهاد در انتظار مجوز

در ادامه اين نشست يحيی شريعت با اشاره به تقاضای خانه‌ی فرهاد برای نشر مجموعه‌ی "از دورها" گفت: اين‌ مجموعه شامل دو مصاحبه کامل فرهاد با راديو فرانسه و راديو بی‌بی سی است، که اولين‌بار بخشهايی از هر دو مصاحبه در مجموعه‌های قبلی اين هنرمند منتشر شده و سال گذشته خانه‌ی فرهاد تقاضای انتشار کامل اين مصاحبه‌ها را داد و به ما نيز اعلام کردند که ظرف ۴۵ روز مجوز نامبرده ارايه می‌شود. در حاليکه بعد از پی‌گيری‌های متفاوت در ابتدا اعلام کردند که اين مجموعه مصاحبه است و جزو شعر و آهنگ محسوب نمی‌شود. بعد از آن درخواست کردند که متن کامل مصاحبه‌ها را مطالعه کنند و در آخرين مرحله نيز اين متن برای حراست وزارت ارشاد ارسال شد، تا آن‌ها نظرنهايی را در اين رابطه بدهند.


اگر يک کلمه حذف شود ...

وکيل خانه‌ی فرهاد تصريح کرد: طی آخرين صحبتی که با دشت‌گلی - رييس شورای نظارت و ارزشيابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در اين‌باره داشته‌ام، او اعلام کرد که قطعا اين مجموعه منتشر می‌شود و مشکلی نخواهد داشت، هر چند ما هنوز جواب قانع‌کننده‌ای که تکليف‌مان را مشخص کند، نشنيده‌ايم و از همين جا نيز اعلام می‌کنيم که حتا اگر يک کلمه از اين مجموعه حذف شوند، خانه فرهاد با انتشار آن موافقت نخواهد کرد، زيرا هر اثری به تماميت خود اثر است.


پخش آهنگ‌های در سراسر دنيا قبل از ايران

در ادامه گفته‌های شريعت، پوران گلفام، همسر مهرداد فرهاد، در سخنانی با اشاره به محتوای کلی مجموعه "از دورها" شامل چند آهنگ به زبان ايتاليايی، اسپانيايی، فرانسوی و انگليسی، گفت: سال‌های پيش فرهاد آن‌ها را به‌صورت خيلی خصوصی برای خواهرش خوانده بود و ما بعد از پالايش آن را برای پخش فرستاديم و در کنار آن يکی از مصاحبه‌ها‌ی فرهاد قبل از برگزاری کنسرت وی در سال ۷۵ در فرانسه با راديو آوای ايران قرار دارد. در پايان نيز آخرين مصاحبه فرهاد با راديو بی‌بی‌سی در سال ۱۳۸۱ و هنگامی که برای معالجه‌ی وی به پاريس رفته بوديم، جای گرفته است که متاسفانه اين مجموعه هم اکنون و قبل از گرفتن مجوز ارشاد، در اروپا و آمريکا پخش شده است.

شريعت در بخش ديگری از گفته‌هايش از سوی خانه‌ی فرهنگ و هنر فرهاد به پخش کليپ‌های غيرمجاز فرهاد از سوی صدا و سيما اشاره کرد و گفت: نزديک چهار سال است که برای پخش بدون مجوز آثار فرهاد در تعامل با مسوولان صدا و سيما هستيم و با آن‌ها مشکل پيدا کرديم؛ زيرا در يک دوره و بعد از پيگيری‌ شکايت‌های مداوم ما قرار شد جلوی اين تخطی گرفته شود و چون صاحب آثار فرهاد رضايت بر پخش اين آثار از سوی رسانه‌ی تلويزيون نداشت، قرار بود تا با اين روند برخورد شود، درصورتی‌که تاکنون هيچ اتفاقی نيافتاده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی شبکه‌های سراسری داخلی و خارجی با مناسبت و بی‌مناسبت صدای فرهاد را همراه با کليپ‌های متعدد پخش می‌کنند و حتا به خود اجازه‌ی اين را می‌دهند که بخش‌هايی از کارهای اصلی فرهاد را حذف کنند.

او اضافه کرد، طی نامه‌ای به عماد‌الدين افروغ - رييس سابق کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی - اعلام کرديم که صدا و سيما مرتکب خلاف شده است، جواب نامه‌ها را نمی‌دهد و ما قصد شکايت به دادسرای کارکنان دولت را داريم؛ او هم طی پی‌نوشتی در نامه‌ی ما، تقاضای پی‌گيری اين شکايت را کرد که متاسفانه حتا جواب نامه‌ی افروغ هم داده نشد.

شريعت درعين حال مدعی شد: در آخرين پيگيری‌های برای جلوگيری از پخش غيرمجاز اين آثار در صدا و سيما، از سوی "بخشی" - مسوول دفتر ضرغامی - به ما اعلام شد که هر کاری می‌خواهيد انجام بدهيد، ما اين آثار را پخش می‌کنيم!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نامه‌ی جعلی و ادامه‌ی داستان

وی اضافه کرد: تنها در دوره‌ی مديريت صوفی، از سوی تلويزيون اعلام شد که دليل پخش غيرقانونی آثار فرهاد از سوی اين رسانه‌ی ملی همان نامه‌ی جعلی و دروغی عباس منطقی بوده که طی آن اعلام کرده، اسفنديار منفرد‌زاده حق پخش تمامی آثار فرهاد را به وی فروخته و متاسفانه تا همين امروز تلويزيون با استناد به اين کاغذ دروغين در حال پخش کليپ‌های غيرمجاز فرهاد است.


فرهاد؛ نامی ممنوع، اما صدايی آزاد!

به گزارش ايسنا، پوران گلفام نيز در ادامه با اشاره به پخش آهنگ‌های فرهاد در شبکه‌های راديويی گفت: مدت‌های زيادی است که آهنگ‌های فرهاد را از شبکه‌های مختلف راديويی می‌شنوم، ولی متاسفانه هيچ‌گاه در هيچ کدام از اين برنامه‌ها نام فرهاد به‌عنوان خواننده‌ی اين آثار معرفی نشده است. نمی‌دانم چرا همچنان بردن اسم فرهاد در تلويزيون و راديو ممنوع است، ولی استفاده از آثار او هيچ ايرادی ندارد.


و اما جايزه‌ ...

در ادامه اين نشست، شريعت با اشاره به داستان جايزه‌ی فرهاد اعلام کرد، سال گذشته و در مراسم بزرگداشت فرهاد از برپايی جايزه‌ی فرهاد با عنوان "آتشفشان ترانه" خبر داديم که قرار بود به‌صورت رقابتی و در ده حوزه از جمله: شعر و ترانه، ساخت موسيقی و آهنگ، و خوانندگی و سرايندگی برگزار شود. بعد از ارايه‌ی فراخوان آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌عنوان اين مسابقه به جايزه‌ی فرهاد تغيير کرد و قرار شد، آثار نامبرده توسط ۲۰ نفر که شاعران و آهنگسازان، منتقدان و مطبوعات، توليدکنندگان و ناشران موسيقی و ... هستند، داوری شوند؛ هر چند که متاسفانه اين فراخوان تازه چند روز پيش مورد تاييد قرار گرفت و همين امر هم باعث شد تا زمان مورد نظر ما برای برگزاری مسابقه بسوزد؛ حالا تنها اميد داريم که اواخر آذر و اوايل دی‌ماه اين مسابقه را برپا کنيم.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34267

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"فرهاد نامی ممنوع اما صدايی آزاد است!"، خانه‌ فرهاد در نشستی از اعتراض‌هايش گفت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016