سه شنبه 17 مهر 1386

مجموعه ۱۰ جلدی تاريخ طنز ايران منتشر می شود، فارس

خبرگزاری فارس: مجموعه ۱۰ جلدی تاريخ طنز ايران، از ابتدا تا امروز، به قلم «ابوالفضل زرويی نصرآباد» به زودی توسط انتشارات اميرکبير چاپ و منتشر می‌شود.


ابوالفضل زرويی نصرآباد، طنزپرداز، در گفت‌وگو با خبرنگار ادبی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: تاکنون شش جلد از اين مجموعه به ناشر تحويل داده شده است و اکنون مشغول آماده‌سازی چهار جلد باقی مانده هستم که اميدوارم ظرف دو ماه آينده به انتشارات اميرکبير سپرده شود.
وی با بيان اين‌که اين مجموعه به صورت کتاب‌های جيبی منتشر می‌شود، افزود: مجموعه ۱۰ جلدی تاريخ طنز ايران برای آشنا شدن نسل جوان با ادبيات طنز ايران زمين است. متأسفانه در تاريخ ادبيات ايران، ادبيات طنز يا ديگر گونه‌های شوخ‌طبعی آميخته شده است؛ يعنی وقتی می‌گوييم «عبيد زاکانی» طنزپرداز است، تمام نوشته‌هايی را که او داشته و از او باقی مانده است، طنز می‌دانيم؛ چه نظم و چه نثر. در صورتی که همه کارهای «زاکانی» طنزآميز نيست؛ بخشی از آن‌ها در ژانر طنز، بخشی در ژانر هزل، بخشی از آن‌ها هجو و بخشی از آثار عبيد زاکانی فکاهی است.
زرويی نصرآباد ادامه داد: البته جداسازی طنز، به اين معنا نيست که هزل، هجو و فکاهی بد هستند، بلکه هرکدام از اينها يک ويژگی دارند و يک گونه ادبی به شمار می‌آيند. اينکه مخاطب را مقابل يک حجمی از انواع شوخ‌طبعی قرار دهيم و آن‌ها را به عنوان طنز معرفی کنيم، طبيعتا قضاوت مخاطب را در مورد خيلی از انواع ادبی دچار اختلال می‌کنيم.
اين طنزپرداز اضافه کرد: من در اين مجموعه ده جلدی سعی کرده‌ام کارهايی را که فقط و فقط طنز هستند، انتخاب کنم، برای اينکه معيار درستی از طنز فارسی در اختيار علاقه‌مندان مخصوصا جوان‌ترها قرار دهم. جلدهای اوليه اين مجموعه به کارهای قدما، و جلدهای آخر به آثار معاصران می‌پردازد.
زرويی نصرآباد با بيان اين‌که هرکدام از جلدهای اين مجموعه، حدود صد صفحه دارد، درباره موضوعات هرکدام از اين جلدها گفت: هرجلد از اين مجموعه به يک موضوع اختصاص دارد. جلد اول طنزهای عبيدزاکانی را بررسی می‌کند. جلد دوم به طنز در لطايف الطويف اختصاص دارد، که فخرالدين علی صفی آن را نوشته است. جلد سوم و جلد چهارم به طنز عصر مشروطه می‌پردازد، و طنزهای روزگار مشروطه را که با آزادی‌خواهی و موج جديدی از ادبيات مواجه است، از زبان طنزآوران آن عصر بيان می‌کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: جلد پنجم به نقيضه‌های ادبی تاريخ ادبيات ايران اختصاص دارد. دو جلد ديگر اين مجموعه به طنز عصر انقلاب اسلامی ايران می‌پردازد. در سال‌های اوليه انقلاب مجموعا نزديک به شصت عنوان نشريه طنزآميز به چاپ می‌رسيده و منتشر می‌شده است و اين رقم خيلی بالايی است. طبيعتا در آن عصر به خاطر نوع تحولی که در ادبيات ايران رخ داد، تحولاتی نيز در عرصه طنز فارسی به وجود آمد، که البته همه آنها قابل تأييد نيست. يک جلد از اين مجموعه هم به «نسيم شمال» می‌پردازد و سيداشرف الدين حسينی را معرفی و بخشی از آثار طنزآميز وی را نقل می‌کند.
زرويی نصرآباد ادامه داد: دو جلد آخر اين مجموعه، به طنزسرايان امروز ايران اختصاص دارد و بيشتر سعی کرده‌ام طنزسرايانی را معرفی کنم که در قيد حيات نيستند.
وی در پايان گفت: اميدوارم اگر اين مجموعه ادامه پيدا کرد به آثار طنزپردازان زنده و جوانی بپردازم که خيلی خوب هم کار می‌کنند و طنز می‌نويسند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34429

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه ۱۰ جلدی تاريخ طنز ايران منتشر می شود، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016