سه شنبه 1 آبان 1386

بزرگان هنر شواليه‌ی آواز ايران را ستودند، شهرام ناظری: هنوز هنرمندان‌اند که ذهن جهانی دارند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقی

صبح ديروز اهالی موسيقی، ادبيات، شعر و سينما در محل مجله‌ی فردوسی گردهم آمدند تا معضلات چرايی جهانی نشدن ايران را بررسی کنند. بهانه‌ی گردهم آمدن‌شان هم شهرام ناظری و نشان شواليه‌ای بود که از سوی دولت فرانسه به وی اعطا شده است.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست محمود دولت‌آبادی، عزت‌الله انتظامی، محمد سرير، مديا کاشيگر، پرويز کلانتری، صفدر تقی‌زاده، احمد سعيدنيا و شهرام ناظری حاضر بودند.

محمود دولت‌آبادی:
بيشتر دارايی‌های تاريخی ما مخفی مانده‌ است

نشست ساعت ۱۱ آغاز شد. محمود دولت‌آبادی از اعطای بالاترين نشان فرهنگ و هنر دولت فرانسه به ناظری ابراز خرسندی می‌کرد و گفت که احساس می‌کند بايد از بزرگان موسيقی معاصر و پيشينيان آن‌ها که قدر و منزلت هنر موسيقايی ايران را به آن جايی رسانده‌اند که امروز مهم‌ترين مرکز فرهنگی دنيا در پاريس به اين نتيجه رسيده است که آن‌ها قدرشناسی کند، تجليل شود.

اين نويسنده‌ی پيش‌کسوت اضافه کرد: ما به‌عنوان اهالی اين مملکت هم از شهرام ناظری، از جهانيان، کشور فرانسه و مديريت تئاتر شهر پاريس تشکر می‌کنيم.

وی افزود: من از آن دسته کسانی هستم که نه به تاريخ ‌می‌بالم و نه از کسانی که بيش از اندازه از آن تعريف کنم؛ زيرا تاريخ کچلی‌هايی دارد و ترجيح می‌دهم بگويم ما از تاريخ چه داريم، زيرا بيشتر دارايی‌های ما مخفی مانده‌اند و کمتر ديده شده‌اند.

به‌زعم اين داستان‌نويس، متاسفانه تلاش‌هايی که در تاريخ موسيقايی ايران انجام گرفته است، بيشتر فردی بوده و کارهای گروهی کمتر ديده شده است.

دولت‌آبادی ابراز کرد: به‌تازگی و برای نخستين‌بار به ارکستر سمفونيک تهران دعوت شده‌ام که در آن يک گروه جمعی به هنرنمايی پرداختند. در آن‌جا اين کار جمعی را با حيرت و تحسين نگاه کردم، اما متاسفانه آن‌جا هم به‌جز نادر مشايخی و يکی ديگر از دوستانم، هيچ کدام از هنرمندان را نديدم.

خالق کليدر همچنين از اين که در ايران کار جمعی نمی‌شود، ابراز تاسف کرد و گفت: ضروری است عادت کنيم تا در هنر به‌خصوص موسيقی کارهايی جمعی انجام دهيم.

عزت‌الله انتظامی:
جنس کار ناظری فوق‌العاده است

در ادامه‌ی اين نشست عزت‌الله انتظامی درباره‌ی حضورش هنگام اعطای نشان شواليه گفت: هنگامی که خبر دعوتم به تئاتر شهر پاريس برای اعطای نشان شواليه‌ی ناظری شنيدم، نمی‌توانستم باور کنم؛ از اين‌که در اين مراسمی شرکت‌کنم که افراد باسواد ايرانی حضور داشتند، احساس وحشت می‌کردم. به من گفتند بايد سخنرانی کنی، مانده بودم چه بايد بگويم و چه بکنم؛ بعد تصميم گرفتم درباره‌ی خودم حرف بزنم که از تئاتر لاله‌زار آمده‌ام و حالا چه‌می‌کنم؛ آن‌جا حاضران و حتا خودم هم تحت تاثير قرا گرفته‌ بودم.

آقای بازيگر ايران اضافه کرد: جنس بعضی از هنرمندان ما با سايران فرق می‌کند. هنگامی که ۱۳ سال داشتم و دانشگاهی وجود نداشت، وقتی کارهای دلکش را می‌شنيدم، احساس می‌کردم سال‌ها روی صدايش کار کرده است. حالا هم گمان می‌کنم شهرام ناظری از هنرمندانی است که بر صدای خود کار کرده است؛ جنس کار او برای من فوق‌العاده است.

انتظامی در پايان از شهرام ناظری به‌خاطر اين افتخارآفرينی تشکر کرد.

محمد سرير:
نشان شواليه‌ی ناظری حکايت شناخت عمق فرهنگ ايران است

به گزارش ايسنا، محمد سرير - رييس هيات مديره‌ی خانه‌ی موسيقی - به خانواده‌ی هنر و ايرانيان برای افتخار آفرينی شهرام ناظری تبريک گفت و نشان شواليه‌ی ناظری را نقطه‌ی عطفی در تاريخ موسيقی ايران دانست.

وی افزود: اين نشان در حقيقت از توجه مردم فرانسه به فرهنگ ايران و هنر موسيقايی ايران ناشی شده و نشان می‌دهد که مردم فرانسه تا چه اندازه به عمق فرهنگ ايران پی بردند.

سرير خبر برگزاری کنسرت شهرام ناظری را تا پايان سال جاری، به‌عنوان يک مژده‌ی خبری اعلام کرد.

پرويز کلانتری:
ناظری قلمرو صدای خود را حفظ کرد

پرويز کلانتری - هنرمند نقاش - هم افزود: هنرمندان رابطه‌ی ويژه‌يی با يکديگر دارند که می‌توانند درباره‌ی هنر يکديگر اظهار نظر کنند. من هم به‌عنوان يک نقاش هنر موسيقايی ايران را در سطح بالايی ارزيابی می‌کنم.

کلانتری گفت: شهرام ناظری از آن دسته خوانندگانی است که برخلاف ديگران از صدای خود استفاده کرده تا خودش را مطرح کند. اين کار او آگاهانه و بدون تقليد از ديگران بوده است.

اين هنرمند نقاش با بيان اين‌که، پنجره‌ی اتاق من به سمت درخت تناوری باز می‌شود که به هنگام صبح، پرندگان با صدايی بلند شروع به آواز خواندن می‌کنند؛ ابتدا فکر می‌کردم اين سر و صدا به‌خاطر جفت‌خواهی است، اما اکنون به اين نتيجه رسيده‌ام که به‌دليل حفظ قلمروشان است، نتيجه‌گيری کرد، شهرام ناظری از خوانندگانی است که قلمرو صدای خود را حفظ کرده است.

به‌زعم وی موسيقی بايد از جايی شروع شود و در صدای ناظری اين آغاز‌گری به‌وضوح ديده می‌شود.

مديا کاشی‌گر، صفدر تقی‌زاده و احمد سعيدنيا از ناظری و نشانش گفتند

مديا کاشی‌گر - مترجم - توضيح داد، ترجمه شواليه ادبيات و هنر درست نيست، بلکه ترجمه‌ی عنوان شهرام ناظری صاحب منصب است؛ مقامی بالاتر از آن دارد و نبايد اين فکر در ذهن اهالی هنر نقش بندد.

کاشيگر گفت: شغل من اثبات اينست که مقوله‌های متفاوت ازهم جدا نيستند، که تک تک حرکت ‌کنند، بلکه بستری به‌نام بشريت وجود دارد؛ ناظری ثابت کرد که موسيقی ايرانی چقدر جهانی است.

صفدر تقی‌زاده - مترجم و شاعر معاصر - هم در ادامه اين نشست ترجمه‌ شعری را از رابرت فلای - شاعر آمريکايی - که سفری به ايران هم داشته، درباره‌ی شهرام ناظری خواند.

او گفت: شعر اين شاعر آمريکايی در نشريه‌ی "نيو ری‌ پابليک" با عنوان "گوش‌دادن به شهرام ناظری" چاپ شده است.

طی سال‌های اخير فرهنگ ما آن‌گونه که بايد شناخته نشده است. فرهنگ ادبيات اهالی تئاتر و رمان نويسان ما در سطح جان شناخته نشده اند و نخستين‌بار است که يک خواننده صدای رسای بودن ما را به‌گوش جهانيان می‌رساند و فرياد می‌زند در اين رشته‌ها بی‌اعتنايی ديگر بس است.

در ادامه، احمد سعيدنيا - مدرس معماری شهرسازی پرديس هنرهای زيبای دانشگاه تهران - گفت: فضای هنر دانشگاه تهران شخصيت‌های بزرگی را به‌جامعه‌ی ما و جامعه‌ی ايران عرضه کرده است. دوست داشتم رييس دانشکده‌ی ما در اين نشست حاضر بود.

وی يادآوری کرد، سال گذشته وقتی ناظری کانديدای شواليه‌ی شد، عنوان کردم که هر ملت و قومی در جهان جايگاهی دارد، سابقه‌ی ايران هم در گذشته روشن و جاودانه بوده است. به‌عنوان نمونه کافی‌است نام مولانا را به‌ياد آوريم.

به اعتقاد اين مدرس دانشگاه، امروز جايگاهمان را در دنيا از دست داده‌ و حتا تحقير هم شده‌ايم. ايران در سال ۸۵ در عرصه‌ی توليدات علمی و توليدشده در دنيا مقام ۱۰۶ را دارد. از نظر علمی هم جايگاهمان برابر با ۴۲ صدم درصد است. در زمينه‌ی هنر هم مقام هنری دانشگاهی و علمی، هشت‌هزارم درصد داريم.

او سپس نتيجه گرفت: اگر هر ايرانی، به هر دليلی، مقامی را کسب کند که نام ايران را افتخارآميز کرده و مردم جهان را با اين نام آشنا کند، سطح ما را ارتقا داده و به غرور ملی و اعتماد به‌نفس ما کمک می‌کند.

سعيدنيا تصريح کرد: اين نشان ارزشمند شهرام ناظری و نيز مطرح شدن هنرمندان اين مرز و بوم در جوامع مختلف دنيا، به رشد سطح فرهنگی جامعه ايران کمک شايانی می‌کند؛ به او افتخار می‌کنيم.

و اما شهرام ناظری؛ قدردانی‌، گلايه‌ها، پيوند‌ها و ...

شهرام ناظری در اين نشست گفته‌هايش را با تشکر از رسانه‌ها آغاز کرد و آن‌ها را به‌عنوان نبض تپنده و شريان جامعه خواند. همچنين از خداوند خواست رسانه‌ها بتواند در محيطی سالم، جوامع هنری را با هم پيوند دهد.

وی از اين که هنرمندان با هم يک‌صدا و يک‌دل نيستند، ابراز تاسف کرد که نوعی تفرقه در جامعه‌ی هنری ايران به‌وجود آمده است.

ناظری تاکيد کرد: اين نشان جهانی که به من اهدا شده، متعلق به همه ملت ايران است، زيرا من قطره کوچکی از اين دريای بزرگم.

او بارديگر از ملت ايران و قوم کرد که ۳۰ سال از او حمايت کردند، تشکر و قدرشناسی کرده و اذعان داشت: هنرمندان به خصوص هنرمندان موسيقی بايد به اين درجه از رشد فکری و هماهنگی رسيده باشند که بتوان در ميان آن‌ها پيوند ايجاد کرد. زيرا هم‌اکنون در بين هنرمندان تفرقه ايجاد شده است و اين تفرقه به اين خاطر است که موسيقی روی خط مشی درستی هدايت نشده است.

وی از ايجاد آن‌چه که به تعبير وی باندبازی و دسته‌جات عنوان شود، ابراز تأسف کرده و ابراز کرد: ديگر دوره اين باندبازی‌ها به‌سر آمده است؛ پس از ۳۰ سال بايد به فکر تمام شدن اين مسايل بود. اينک هنرمندان بايد دست به دست يکديگر دهند و اين را باور کنند که دوره جديدی از هنر را در ايران پيش‌رو دارند. زيرا امروز جوانان هنرمند ايران از يک انديشه روشن و تفکر پويا برخوردار بوده و دوست دارند شخصيت هنری خود را حفظ کرده و از باندبازی‌ها در امان باشند تا با هم پيوند برقرار کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شهرام ناظری از صدا و سيما گلايه کرد و گفت: ۳۰ سال تجربه موسيقی صدا و سيما از من به‌خوبی حمايت و کارهای من را پخش کرده است، اما اينکه اين کارها بدون قرارداد، توافق و هيچ اجازه‌ای پخش شوند از شخصيت انسان به دور است.

وی افزود: اگر قرار است کليپی ساخته شود، بايد با کنترل خود من صورت گيرد و ضروری است با کلاس‌ کاری ساخته‌ها‌ی من هماهنگ باشد تا لطمه‌ای به کار وارد نشود.

ناظری که عنوان بلبل پارسی خوان شرق به او اطلاق شده است، از اين‌که صدا و سيما هنوز حاضر نيست ساز ايرانی را نشان دهد، ابراز تأسف کرد و گفت: ساز و موسيقی از نعمت‌های آسمانی و مقدس هستند و نبايد به اين شکل با آن رفتار شود.

او همچنين عنوان کرد: طرح شاهنامه فردوسی ۱۰ سال است در دست اجراست. اولين کار من درباره‌ی حکيم طوس خواهد بود.

وی بزرگ‌ترين سرمايه خود را توانايی حرکت در مسير اين افتخارآفرينی دانست و تصريح کرد: هنوز هنرمندان هستند که ذهن جهانی دارند و اميد می‌رود که اين روح هماهنگی را در خود حفظ کنند و در بين ساير هنرمندان نيز بپرورانند.

شهرام ناظری از عزت‌الله انتظامی و حسين عليزاده به‌عنوان قطب هنر ايران نام برد و ابراز خوشحالی کرد از اين‌که آنان نخستين کسانی بودند که به او تبريک گفتند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34587

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بزرگان هنر شواليه‌ی آواز ايران را ستودند، شهرام ناظری: هنوز هنرمندان‌اند که ذهن جهانی دارند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016