يكشنبه 4 آذر 1386

ادامه‌ اعتراض هنرمندان تئاتر به‌خاطر قانون جديد معافيت مالياتی، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

درپی اعلام طرح کسری پنج درصدی ماليات از قرارداد گروه‌های نمايشی که از شروع سال ۸۶ در سالن‌های تئاتری تهران کارهاشان را به‌صحنه برده‌اند، اعتراض خود را نسبت به اين طرح اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، همايون غنی‌زاهد که اوايل سال ۸۶ نمايش "‌ددالوس و ايکاروس" را در مجموعه تئاتر شهر و اجرا کرده بود، درباره‌ی طرح کاهش پنج درصد ماليات از ميزان قرارداد گروه اجرايی، گفت: به‌تازگی به گروه اعلام کرده‌اند که به اداره مالياتی محل سکونت‌مان مراجعه کنيم و با دريافت نامه‌ی معافيت مالياتی مبلغ اين پنج درصد را که از قرارداد اصلی کسر شده بود از مرکز دريافت کنيم، که البته هنوز دنبال اين کار نرفته‌ام و از صحت و سقم آن خبر نداريم.

وی با اعتراض به وضعيت قرارداد گروه‌های نمايشی و چگونگی تسويه حساب با گروه‌ها گفت: ما اوايل سال ۸۶ اجرا رفتيم و بعد از ده ماه دوندگی بالاخره موفق به تسويه حساب شديم، درحالی که در چنين وضعيتی جهت از کاهش پنج درصد ماليات از بودجه گروه‌ها می‌شود.

غنی‌زاده تصريح کرد: وقتی صحبت از ماليات می‌شوند، مسوولان تئاتری به‌خوبی مو را از ماست بيرون می‌کشند، ولی همين افراد قانونی برای پراخت به موقع دستمزد به گروه‌های اجرايی ندارند و پاسخ‌گوی ضرر و زيان هنرمندان بعد از چندين ماه تاخير در پرداخت دستمزدها نيستند.

اين کارگردان جوان که به‌تازگی نمايش "ددالوس وايکاروس"‌ را در آلمان اجرا کرده است، متذکر شد: وقتی صحبت از قرارداد گروه‌های نمايشی می‌شود، تنها منافع مرکز در نظرگرفته می‌شود، در حالی که بايد در مبلغ اين قراردادها به جای کسر پنج درصد ماليات مبلغی را به‌عنوان ضرر و زيان گروه‌های نمايشی در نظر گرفت تا حداقل جبران تاخير مسوولان در پرداخت دستمزدها را بکند.

مائده طهماسبی نيز که امسال نمايش "‌خانواده تت" را در مجموعه تئاتر شهر و فرهنگسرای نياوران اجرا کرده است، با تاييد اين خبر به ايسنا گفت: بعد از انعقاد و پرداخت قرارداد گروه اجرايی "خانواده تت" مبلغ پنج درصد از آن کسر کرده‌اند و بحث نامه معافيت مالياتی را هم به ما اعلام کرده‌اند، ولی به‌دليل مشغله‌يی که دارم هنوز موفق به دريافت و ارايه اين نامه نشده‌ام.

او اجرای چنين طرحی را به ضرر تمام گروه‌های تئاتری دانست و افزود: بنيه‌ی مالی تئاتر تحت هر شرايطی خيلی محدود است و اجرای چنين طرحی به صلاح هيچ گروهی نيست و دليل آن را متوجه نمی‌شوم، در حالی که چنين قانونی را اخيرا در تلويزيون و سينما برداشته‌اند.

نرمين نظمی نيز که چندی پيش نمايش "‌يک تنبيه با شکوه" را در تالار اصلی مولوی اجرا کرده است، در اين باره، گفت: چند هفته‌ای است که با دريافت پيامک‌هايی اين خبر شنيده‌ام و بابت آن متاسف شدم چون بعد از سه سال دوندگی برای لغو ماليات دوباره به جايگاه قبلی خود برگشته‌ايم.

وی ‌گفت: تا سال ۸۳ از تمام اجراها ماليات کسر می‌شد، ولی با دوندگی و پی‌گيری خانه تئاتر و هنرمندان اين موضوع لغو شد درحالی که مجددا اين خبر شنيده شده است و گويا اهالی تئاتر بارديگر بايد کفش آهنين به پا کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نظمی با اشاره به وضعيت کلی گروه‌های تئاتری و قراردادهای آن‌ها، خاطرنشان کرد: در شرايطی که يک گروه نمايشی هر دو سال يک‌بار موفق به اجرای نمايش می‌شود و برای دريافت دستمزد خود بايد ماه‌ها صبر کند، مطرح کردن دوباره ماليات مساله ناراحت‌کننده‌ای است.

سياوش طهمورث، کارگردان نمايش "روياهای رام نشده" نيز در همين رابطه به ايسنا گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی چنين کاری قانونی نيست و با دريافت نامه معافيت می‌توانيم اين کسری را دريافت کنيم.

او درباره‌ی وضعيت قرارداد گروه نمايشی "‌روياهای رام نشده" عنوان کرد: اين مبلغ از قرارداد ما هم کسر شده است ولی با پی‌گيری که در حال انجام آن هستيم مابه‌ازای اين کسری را دريافت خواهيم کرد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35009

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ادامه‌ اعتراض هنرمندان تئاتر به‌خاطر قانون جديد معافيت مالياتی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016