شنبه 10 آذر 1386

تئاتر شهر ايستگاه مترو می‌شود؟!‌ اظهارات دست اندرکاران، ايسنا

محمد علی کشاورز:
آيا تئاتر ما اينقدر بی‌ارزش شده است؟


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر

محمد علی کشاورز با اظهار تأسف از ساخت ايستگاه مترو در زمين مجاور مجموعه تئاترشهر گفت: مجموعه‌ی تئاترشهر نماد تئاتر ما است و بايد در حفظ آن بکوشيم، نه آنکه فضای اطراف آن را خراب کنيم.

اين بازيگر پيشکسوت به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: وقتی که شهرداری ما مدعی انجام فعاليت‌های فرهنگی هنری است، چگونه به ساخت ايستگاه مترو در زمين مجاور تئاترشهر اقدام می‌کنند آيا تئاتر ما تا اين اندازه بی‌ارزش شده است؟

کشاورز با تاکيد بر جايگاه هنر تئاتر در فرهنگ هر کشور گفت: اگر مسوولان ما خواهان هنر تئاتر نيستند، يک‌باره تمام تئاترها را خراب کنند.

او يادآور شد: تئاترهای لاله‌زار که مدت‌هاست خراب شده است و در اين سال‌ها سالن‌های جديد تئاتر نيز به جای آن ساخته نشده است و تنها مجموعه تئاترشهر برای هنرمندان و مردم باقی‌مانده که اين مجموعه نيز مدام دچار مشکلاتی می‌شود.

به اعتقاد او تئاترشهر جزو آثار باستانی و ملی ماست که بايد برای نسل آينده باقی بماند و بی‌احترامی به اين مجموعه نشانگر بی‌احترامی به تئاتر و کل فرهنگ کشور است.

***

حميد سمندريان از اهالی تئاتر خواست قانومند اعتراض کنند

حميد سمندريان از همه هنرمندان تئاتر دعوت کرد تا به‌صورت قانون‌مند در خصوص ساخت ايستگاه مترو در حريم مجموعه تئاترشهر اعتراض خود را اعلام کند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين کارگردان تئاتر که ساعاتی قبل در محوطه‌ی مجموعه تئاتر شهر حاضر شده بود در جمع خبرنگاران گفت:‌ تمام تلاش خود را خواهم کرد تا به هنرمندان تئاتر اطلاع بدهم که چنين آواری درحال فروريختن بر سر تئاترشهر است.

به گفته او اين اقدام نابخردانه حتماً واکنش‌های بسياری را درپی خواهد داشت؛ چرا که اين عمل خطر بزرگی برای مجموعه‌ای است که جزو ميراث فرهنگی ماست.

سمندريان گفت: مسئولان هيچ کشوری به خود اجازه نمی‌دهند، برخلاف نظر مردم ميراث‌های فرهنگی خود را اين‌گونه تخريب کنند.

سمندريان تأکيد کرد: برای ادامه بقای تئاتر هرگونه اقدامی انجام می‌دهم. در حاليکه بعد از هفت سال تصميم دارم نمايشی را اجرا کنم، شاهد اين هستم که تئاتر ما از چپ و راست درحال ضربه ديدن است و اين ضربه نه از سوی مديران که از سوی مراجعی ديگر بر پيکره تئاتر ما وارد می‌شود و همه هنرمندان معتقد را متأسف می‌کند و واکنش آنان را درپی خواهد داشت.

***

عزت‌الله انتظامی خطاب به مسوولان شهرداری:
از ساخت ايستگاه مترو در کنار تئاتر شهر صرف‌نظر شود

عزت‌الله انتظامی از مسوولان شهرداری تهران درخواست کرد: از اقدام به ساخت ايستگاه مترو در کنار اين مجموعه فرهنگی هنری صرف‌نظر کنند و دقت لازم را در مورد حفاظت از مجموعه تئاترشهر داشته باشند.

آقای بازيگر به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: پيش از اين هم صحبت ساخت ايستگاه مترو در کنار مجموعه تئاترشهر مطرح شده بود، اما با پی‌گيری‌های خانه تئاتر و ديگر هنرمندان اين رشته اين مساله منتفی شد، بنابراين اميدواريم امروز هم مسوولان اين دقت را داشته باشند که ساخت ايستگاه مترو در کنار مجموعه تئاترشهر به هيچ‌وجه درست نيست.

رييس هیأت‌مديره خانه تئاتر گفت: اگر قرار است کنار تئاترشهر ايستگاه مترو ساخته شود، يک‌باره می‌توان خود اين مجموعه را به ايستگاه مترو تبديل کرد تا ديگر چيزی از آن باقی نماند.

اين بازيگر تئاتر با اشاره به اقدامات شهرداری در جهت ساخت سالن‌های سينما و تئاتر به ايسنا متذکر شد: باعث شگفتی است، آقای قاليباف که خود در زمينه گسترش سالن‌های تئاتر و سينما فعاليت می‌کند، حاضر شود با ساخت ايستگاه مترو در کنار مجموعه تئاترشهر برای اين مجموعه که سابقه فرهنگی خاصی دارد و به نوعی نشانگر تئاتر ما در خارج از کشور است مشکلاتی پديد آورد.

وی در پايان گفت: برای ساخت ايستگاه مترو می‌توان از ديگر فضاهای موجود در خيابان ولی‌عصر استفاده کرد.

***

در جريان بازديد از تئاتر شهر:
پارسايی: اين اتفاق بدون اطلاع رخ داده است
معاون هنری وزارت ارشاد: شهرداری هنوز به ما پاسخی نداده است

معاون هنری وزارت ارشاد گفت: علی‌رغم تماس‌های ما با دوستانمان در شهرداری تهران هنوز پاسخی در خصوص وضعيت تئاتر شهر دريافت نکرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)‌، محمدحسين ايمانی خوشخو که ساعتی قبل از مجموعه‌ی تئاتر شهر بازديد می‌کرد با اعلام اين خبر، گفت: ما همچنان پيگيری‌های خود را انجام می‌دهيم و اميدواريم مسئولان شهرداری تهران که خود شخصيت‌هايی فرهنگی هستند جلوی اين اقدام را بگيرند.

او اظهار اميدواری کرد: سازمان ميراث فرهنگی نيز درباره‌ی ساخت ايستگاه مترو در حريم مجموعه‌ی تئاتر شهر واکنش نشان بدهد.

ايمانی خوشخو ادامه داد: اين اقدام بدون هماهنگی با ما انجام شده است و اين در حالی است که تئاتر شهر جدا از کاربرد هنری خود جزء ميراث فرهنگی ماست و هر گونه تغييری در داخل و خارج اين مجموعه که آن را تحت تاثير قرار دهد می‌بايست با مجوز رسمی سازمان ميراث فرهنگی و با هماهنگی وزارت ارشاد انجام شود.

او با بيان اينکه اقدام شهرداری تهران نادرست است، تاکيد کرد: اين اقدام در مورد تئاتر شهر به عنوان مجموعه‌ی منحصر به فرد تئاتر کشور که سابقه‌ی ديرينه‌ی هنری دارد، نشانگر نوعی سوء مديريت است که بدون هر گونه هماهنگی و با استفاده از نقشه‌هايی که قبلا منسوخ شده انجام شده است.

ايمانی با اشاره به بازسازی مجموعه‌ی تئاتر شهر گفت: در شرايطی که تئاتر شهر در حال بازسازی است و هنرمندان منتظر آغاز به کار اين مجموعه هستند، اين اقدام شايسته‌ی کسانی که مديريت کلان شهری را برعهده دارند نيست. به ويژه در زمانه‌ا‌ی که مسئولان از حمايت از فرهنگ و هنر صحبت می‌کنند و در پی رفع کاستی‌ها هستند.

او اظهار اميدواری کرد: اين اقدام در جلسات مديريتی که به زودی برگزار خواهد شد منتفی شود.

به گزارش ايسنا، همچنين حسين پارسايی مدير اداره‌ی کل هنرهای نمايشی در جريان اين بازديد به خبرنگاران تئاتر گفت: اين اتفاق بدون اطلاع وزارت ارشاد و مجموعه‌ی تئاتر شهر رخ داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پارسايی يادآور شد: موضوع ساخت ايستگاه مترو سه سال قبل مطرح شده بود و طی صحبت‌هايی که با مدير وقت مترو انجام داديم، ايشان قانع شد حفاری در حريم تئاتر شهر از هر نظر باعث تهديدی برای اين ساختمان است و به دنبال آن موضوع ساخت ايستگاه مترو منتفی شد اما امروز به طور ناگهانی با اين اتفاق رو به رو شديم.

او تذکر داد: برای ساخت ايستگاه مترو می‌توان از مکان‌های ديگری استفاده کرد، آن چنان که زمين بسيار وسيعی در خيابان صبا وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار بگيرد.

پارسايی گفت: از آنجا که اين اتفاق چهارشنبه شب رخ داده و پس از آن با تعطيلی آخر هفته رو به رو بوديم، هنوز پيگيری‌های ما به نتيجه‌يی نرسيده است، اما اميدواريم هر چه زودتر اين موضوع منتفی شود.

او در پايان گفت: اين اتفاق همانند اين است که يک روز صبح از خواب بيدار شويم و ناگهان متوجه شويم، نصف حياط خانه‌ی مان را از ما گرفته‌اند. نمی‌توانيم در حياط تئاتر شهر نگهبان بگذاريم تا ناگهان با چنين اتفاقاتی روبرو نشويم.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35094

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تئاتر شهر ايستگاه مترو می‌شود؟!‌ اظهارات دست اندرکاران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016