يكشنبه 16 دي 1386

دومين جشن بازيگران سينمای ايران برپا شد، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

محمود دولت آبادی، ناصر تقوايی، پرويز پرستويی از جمله هنرمندانی بودند که شب گذشته آمدند تا از بازيگران نسل‌های مختلف سينمای ايران همچون حميده‌خيرآبادی، مهری وداديان، مرتضی احمدی تا جمشيد هاشم‌پور، فرامرز قريبيان، مهدی هاشمی و ... تقدير کنند.

به گزارش خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم که شامگاه گذشته به ميزبانی اريکه ايرانيان برگزار شد، از ۱۴ بازيگر سينمای ايران به عناوين مختلف تقدير شد.


قدر هنرمندان و پيشکسوتان را بدانيم

در ابتدا داود رشيدی رييس انجمن بازيگران سينمای ايران اين جشن و جشن‌های ديگر را در مقابل ارزش‌های مقام بازيگران و هر هنرمندی اندک دانست و اظهار اميدواری کرد: روزی جشن در خور و شايسته‌ی اين هنرمندان برگزار شود.

او بيانيه‌ی دومين جشن بازيگران سينمای ايران تنها در اين جمله خلاصه کرد که؛«قدر هنرمندان، پيشکسوتان و بازيگران را بدانيم»


اهدای کارت ويژه به چهار بازيگر

در ادامه پرويز پرستويی به روی صحنه آمد تا کارت ويژه‌ی عضويت انجمن بازيگران را به ايلوش خوشابه، ابراهيم‌ آبادی، اصغر بيچاره و مرتضی احمدی اهداء کند.

مرتضی احمدی هم با بيان اين‌که از کودکی علاقه‌مند بوده است که هنرمند شود، گفت: موقعيت‌های متفاوتی برای کارکردن داشتم. اما آخرش هم رييس شديم و هم هنرمند و آخرش هم هيچ و... جای سه نقطه هرچه می‌خواهيد بگذاريد!

ابراهيم‌آبادی هم هنرمند را نيازمند همکاری، هم‌نوعی و دستگيری دانست و اظهار داشت: هنرمند نيازی به تجليل ندارد، تجليل را خدا از هنرمند کرده و هنرمند تنها به نفس‌های گرم مردم نياز دارد.

پرستويی نيز از حضور ناصر تقوايی و محمود دولت‌آبادی در اين جشن به نيکی ياد کرد و گفت:‌ اين‌جا خانه ماست و خوشحالم اين اساتيد در جشن بازيگران حضور دارند.


تقديرهای ويژه از تارخ، هاشمی، سجاديه، ارجمند

در بخش تقديرهای ويژه اين جشن، مجيد مجيدی، گلاب آدينه و رضا ميرکريمی از امين تارخ، داريوش ارجمند، مهدی هاشمی و گلچهره سجاديه تقدير کردند.

مهدی هاشمی گفت: ما بازيگران ده‌ها نقش بازی می‌کنيم و خودمان نيستيم. ما هيچ‌کس نيستيم و وقتی آدم هيچ‌کس هست دوست ندارد، اين‌روند خراب شود اما گاهی اين جايزه‌ها آن را خراب می‌کند.

داريوش ارجمند هم به چهره‌های حاضر در مراسم اشاره کرد و گفت: در جوانی نقش‌های در تئاترهای دولت‌آبادی بازی می‌کردم و رگ و ريشه‌ام آن‌جا بود. جمشيد مشايخی هم اولين کسی بود که پيش او کلاس بازيگری می‌رفتم و ناصر تقوايی هم برای اولين‌بار با فيلم "ناخدا خورشيد" مرا به سينما آورد.

وی ادامه داد: نعمت حقيقی هم اولين کسی بود که من مقابل دوربينش رفتم و اگر اين‌ها نبودند، من الآن اين‌جا نبودم.

امين تارخ از کسانی که در زندگی حرفه‌ای‌اش نقش تعيين‌کننده‌ای داشت به ويژه محمد کوثر و زنده‌ياد کيهان رهگذر ياد کرد و اظهار دشت: شايد ميل به ديده‌شدن يکی از بزرگ‌ترين اميال بشری باشد و يکی از بزرگ‌ترين جاهايی که می‌شود، ديده شود بازيگری است.


ميرکريمی: بازيگران آبروی سينما هستند

رضاميرکريمی مديرعامل خانه سينما به نمايندگی از کسانی که برای اهداء جايزه به روی سن آمده بودند، در سخنانی بازيگری را در سينمای ايران همانند نگينی دانست و از آن‌ها به عنوان شخصيت بيرونی سينما که مردم آن‌ها را می‌شناسند ياد کرد و گفت: بازيگران آبروی سينما هستند و اميدوارم اين شور و نشاط صنفی که از سال گذشته آغاز شده ادامه داشته باشد و با يک بهانه فرهنگی همديگر را ببينم.


تقدير از خيرآبادی، وداديان برای مادر بودن در سينما

در سومين بخش اهداء جوايز از حميده خيرآبادی و مهری وداديان به‌عنوان "هميشه مادران سينمای ايران" تقدير شد.

حميده‌خيرآبادی گفت: خدا را شکر می‌کنم که باز هم شما را می‌بينم.

مهری وداديان هم فقط گفت: با اين مراسم مرا زنده کرديد.

تهمينه ميلانی که برای اهداء جوايز اين بخش به روی سن حاضر شده بود حضور در کنار اين هنرمندان پيشکسوت را افتخار بزرگی دانست و گفت: الآن اگر به جوانی کمک می‌کنم، مديون تجربياتی است که از همکاری با اين عزيزان به دست آورده‌ام.


تقدير از اسکندری و حقيقی برای تاثيرگذاری در کار بازيگران

عبدالله اسکندری چهره‌پرداز و نعمت حقيقی فيلمبردار سينمای ايران تنها هنرمندان غيربازيگری بودند که در اين جشن به خاطر تأثيرگذار بودنشان در کار بازيگران توسط ژاله علو تقدير شدند.


محمود دولت‌آبادی از هاشم‌پور و قريبيان تقدير کرد

به گزارش ايسنا، محمود دولت‌آبادی برای تقدير از جمشيد هاشم‌پور و فرامرز قريبيان به روی صحنه دعوت شد و گفت: من بازيگران را دوست می‌دارم. زيرا شادی را دوست دارم و شادی را دوست دارم زيرا اندوه را می‌شناسم.

وی سپس به توصيه‌ای از زنده‌ياد اکبر رادی اشاره کرد و اظهار داشت: او می‌گفت زندگی را گرامی بدار و من برای گرامی‌داشت زندگی اينجا هستم.

قريبيان پس از دريافت هديه‌اش با اشاره به حضور موفق‌ همايون ارشادی در فيلم کايترانه گفت: اين فيلم در سينماهای آمريکا درحال اکران است و ايشان به احتمال زياد يکی از کانديدهای بازيگری اسکار خواهد بود که افتخاری برای بازيگری ما محسوب می‌شود.

جمشيد هاشم‌پور هم از رسول ملاقلی‌پور ياد کرد و اظهار داشت: قبل از سال ۷۷ من را به عنوان يک بازيگر اکشن می‌شناختند. اما ملاقلی‌پور دست من را گرفت و در فيلم‌هايش کار کردم و الآن که اين‌جا هستم مرهون زحمات اين هنرمند فقيد هستم.


ناصر تقوايی از هما روستا و سعيد پورصميمی تقدير کرد

آخرين بخش دومين جشن بازيگران سينمای ايران تقدير از هما روستا و سعيد پور صميمی بود که ناصر تقوايی از آنها تقدير کرد.

تقوايی با ابراز خوشحالی از حضور در ميان همکارانش گفت: اينکه بازيگرانی خوب يا بد زندگی می‌کنند، اين‌ موارد را شايسته اين مجالس نمی‌دانم و بازيگری حرفه‌ای است که اين‌ آدم‌ها برای آينده‌شان انتخاب کرده‌اند.

وی ادامه داد: چگونه است که عده‌ای از زبان بازيگران ما حرف‌هايی می‌زنند و آن‌ها را مستحق کمک می‌دانند. اين کمک پول‌دادن نيست بلکه تقاضای آن‌ها اين است که اسباب کارشان فراهم باشد و در اين صورت مثل همه‌جای دنيا زندگی خوبی خواهند داشت.

اين کارگردان با اشاره به داريوش ارجمند و سعيد پورصميمی و با بيان اين‌که اين افراد آن‌قدر به سراغ سينما نيامدند تا اين‌که روزی برگزيده شدند.

او خطاب به علاقه‌مندان به بازيگری گفت: اين افراد اگر عرصه‌ای برای نمود کارشان فراهم نمی‌شود، منتظر بمانند تا شايد اين شغل خودش به سراغ آن‌ها بيايد.

هما روستا هم اظهار داشت: هميشه آرزو داشتم در فيلمی از ناصر تقوايی بازی کنم، اما ايشان هيچ‌وقت به من نقش نداد. اما حالا به من جايزه داد که باز برای من ارزشمند است.

پورصميمی با زنده‌ نگاه‌داشتن ياد گذشتگان گفت: در روزگاران گذشته بسياری از هنرمندان را داشتيم که قربانی شدند و جا دارد يادی شود از کسانی که گمنام زندگی می‌کردند و راه را برای نسل ما باز کردند و به قول دهخدا "ياد دار ز شمع مرده ياد دار"

در حاشيه

* اين جشن با بيش از يک ساعت تأخير آغاز شد و اجرای آن را صدرالدين شجره برعهده داشت.

* در سالن برنامه افرادی با لباس يکدست مشکی ديده می‌شدند که وظيفه حفظ نظم مراسم را برعهده داشتند که حضورشان مقابل سن و ترددشان خود باعث بی‌نظمی می‌شد.

* مرتضی احمدی در اعتراض به مسأله‌ای که عنوان نشد. برای دريافت جايزه‌اش به روی صحنه نرفت اما با اصرار جمشيد مشايخی به روی سن رفت. اما لوحش را روی سن باقی گذاشت و اما از سوی مجری اعلام شد که ايشان جايزه را پذيرفتند اما گفته‌اند با خود نمی‌برم.

در بخشی از مراسم شجره با قرائت متنی از اکبر رادی ياد اين هنرمند فقيد را زنده نگاه داشت.

* افرادی که برای اهداء جوايز به روی سن می‌آمدند، پس از پخش کليپ تصاوير تقديرشوندگان متوجه می‌شدند که بايد از چه کسی تقدير کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

*داود رشيدی در دو بخش از حاميان مالی اين جشن تشکر کرد و لوح تقديری را به اسپانسر جشن دوره گذشته اهداء کرد که مرضيه برومند به نمايندگی آن را دريافت کرد.

*حميد حامی در دو بخش به اجرای موسيقی پرداخت.

* مهری وداديان بعد از حضورش روی صحنه نمايش تک نفره‌ای را اجرا کرد.

*جمشيد گرگين دبير اولين جشن بازيگران سينمای ايران از غايبان اين جشن بود.

* در بخش دوم اجرای موسيقی جمعی از حاضران مشغول ترک مراسم بودند که مجری با بيان اين‌که هنوز بخش ويژه‌ای باقی مانده است درخواست کرد تا جمعيت در سالن حضور داشته باشند و از ناصر تقوايی دعوت کرد به روی سن حاضر شود.

*عليرضا دبير عضور شورای شهر تهران و مجيد رجبی معمار مدير شبکه تهران تنها مقامات حاضر در مراسم بودند.

*علی دهکردی وظيفه برنامه‌ريزی جشن را برعهده داشت و مريلا زارعی و افسانه چهره‌آزاد هماهنگی حضور حاضران بر روی صحنه را انجام می‌دادند.

*چهره‌های زيادی در اين مراسم حضور داشتند که از ميان آن‌ها می‌توان به حميد فرخ‌نژاد، رويا تيموريان، جمشيد لايق، مسعود رايگان، رضا کرم رضايی، توران مهرزان، سعدی افشار، جمشيد مشايخی، اصغر همت، مهناز افشار، شهلا رياحی، فريده سپاه منصور، دانيال حکيمی، حسن پورشيرازی، داريوش اسدزاده، و ... اشاره کرد.

*اين مراسم نزديک سه ساعت طول کشيد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35508

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دومين جشن بازيگران سينمای ايران برپا شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016