سه شنبه 18 دي 1386

بازگشايی درهای سالن اصلی تئاتر شهر پس از پنج ماه، مهر

درهای سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر امشب سه‌شنبه ۱۸ دی بعد از گذشت حدود پنج ماه با اجرای نمايش "ملاقات بانوی سالخورده" حميد سمندريان به روی مخاطبان تئاتر باز می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، پس از گذشت ماهها از تعطيلی مجموعه تئاتر شهر به دليل بازسازی اين هفته شاهد بازگشايی مجدد اين مجموعه بوديم. وقتی نمايش "مرغابی وحشی" به کارگردان نادر برهانی مرند با ورود به تالار چهارسو اجرای خود را آغاز کرد، نيمی از انتظار خانواده تئاتر برآورده شد.

اما سالن اصلی که به عنوان ويترين تئاتر کشور شناخته شده و بازگشايی آن باعث ورود خيل عظيم علاقمندان تئاتر به مجموعه می‌شود، کماکان بسته مانده بود. گويا اين انتظار نيز به پايان رسيده و امشب علاقمندانی که از روزها قبل بليت "ملاقات بانوی سالخورده" را پيش‌خريد کرده‌اند، می‌توانند وارد سال اصلی تئاتر شهر شوند.

اين بازگشايی می‌تواند نگرانی‌های اهالی تئاتر را در قبال آماده شدن مجموعه برای بيست و ششمين جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر برطرف کند و حتی مرحله بازسازی و آماده‌سازی سالن‌های سايه و قشقايی و کارگاه نمايش را نيز تسريع بخشد.

تئاتر کشور با وجود برگزاری جشنواره‌های مختلف و اجرای نمايش در سالن‌های مولوی و خانه نمايش ماهها گرفتار رخوت بود. اين درست که تمرکز روی يک مکان خاص به تئاتر لطمه می‌زند، ولی وقتی در بدنه تئاتر کشور تنها مجموعه تئاتر شهر حدود ۴۰ سال پذيرای نمايش‌های مختلف بوده و مجموعه‌ای ديگر برای تئاتر ساخته نشده، اين تمرکز به ناگزير وجود خواهد داشت.

البته اجرای نمايش "افرا" به کارگرانی بهرام بيضايی در تالار وحدت بعد از چند ماه توانست اين سکون و يخزدگی تئاتر را در فصل زمستان بشکند و حرکتی در پيکره تئاتر ايجاد کند و خيل عظيم مشتاقان تئاتر را به سمت خود بکشاند. ولی نمی‌توانيم منکر اين شويم که سال‌هاست تئاتر شهر به عنوان خاستگاه اهالی تئاتر بسياری از گروههای نمايشی به سمت خود می‌کشد.

سال‌هاست علاقمندان و دانشجويان تئاتر در مقابل گيشه‌های تئاتر شهر نمايش مورد علاقه خود را برای ديدن انتخاب می‌کنند. بسياری از بزرگان تئاتر هم آثار برجسته خود را در اين مجموعه به صحنه برده‌اند. "بازی استريندبرگ"، "کارنامه بندار بيدخش"، "دندون طلا"، "مصاحبه"، "دايره گچی قفقازی" و بسياری از نمايش‌های ماندگار ديگر در تئاتر شهر به صحنه رفتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به همين دليل و به خاطر کمبود سالن تئاتر، تعطيلی مجموعه تئاتر شهر به هر دليل به بدنه تئاتر آسيب می‌زند که نمونه‌هايی از آن را در ايام بازسازی مجموعه شاهد بوديم. بسياری از گروهها که نوبت اجرا در تئاتر شهر داشتند، بلاتکليف ماندند و از کار خود منصرف شدند.

اما بازگشايی مجدد مجموعه می‌تواند همه اين اتفاق‌ها را به باد فراموشی بسپارد و اميدی دوباره به گروهها و کارگردان‌ها بدهد. همچنين می‌تواند به برگزاری هر چه بهتر بيست و ششمين جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر کمک کند. "ملاقات بانوی سالخورده" در سالن اصلی امشب باعث ملاقات مجدد خانواده تئاتر با مجموعه تئاتر شهر خواهد شد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35523

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازگشايی درهای سالن اصلی تئاتر شهر پس از پنج ماه، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016