شنبه 20 بهمن 1386

"دايره زنگی" از فهرست فيلم های فجر خارج شد، راديو زمانه

فيلم"دايره زنگی" برای اعتراض به سانسور از ادامه حضور در جشنواره فيلم فجر انصراف داد.
اين اتفاق پس از آن رخ داد که مرکز نظارت و ارزشيايی وزرات ارشاد از تهيه کنندگان اين فيلم خواستند تا سانسور تازه ای را بر اصلاحات قبلی اضافه کنند تا اين فيلم در ساير سينماهای جشنواره فيلم فجر اکران شود.
بدين ترتيب برای اولين و آخرين بار، تماشاگران حاضر در سينما فلسطين پنجشنبه شب اين بخت را داشتند تا اولين ساخته سينمايی پريسا بخت آور را تماشا کنند.
اما تماشاگرانی که امروز (جمعه ۱۹ بهمن) در سينما فرهنگ برای اين فيلم بليط خريده بودند با فيلمی متفاوت روبرو شدند.
سيدجمال ساداتيان تهيه‌کننده دايره زنگی در اين باره به خبرگزاری مهر گفت:«اين فيلم سينمايی در نخستين نمايش خود شب گذشته در سينما فلسطين با استقبال خوبی مواجه شد و امروز قرار بود ساعت ۱۴ در سينما فرهنگ به نمايش درآيد که متاسفانه از طرف مسئولان جشنواره بيست و ششم اين نمايش لغو شد.»
وی درباره انصراف اين فيلم از ادامه اکران می گويد:« امروز(جمعه) برای نمايش دوم دايره زنگی مميزی‌های جديدی به ما اعلام کردند که در صورت اعمال آنها داستان فيلم به شدت لطمه می‌خورد. ضمن اينکه در فرصت کم باقيمانده تا پايان جشنواره امسال اعمال اين اصلاحات به هيچ وجه امکانپذير نيست. در اين شرايط ترجيح می‌دهم فيلم از جشنواره خارج شود.»
دايره زنگی دومين فيلم پس از خاک آشنا ساخته بهمن فرمان آرا است که به مميزی های تازه تن نمی دهد. صدسال به اين سالها ساخته سامان مقدم نيز پيش از آغاز جشنواره به علت مميزی های تازه انصراف داده بود.
دره همين حال مديرعامل خانه سينا خواستار تجديد نظر در مورد حذف فيلم خاک آشنا شد. رضا ميرکريمی گفت: خواهش می‌کنم مسئولين جشنواره پادرميانی کنند و با رويه پدرانه و دوستانه فيلم «خاک آشنا» ساخته بهمن فرمان آرا را که متأسفانه از بخش مسابقه خارج شده را تا فرصتی که باقی است، نمايش دهند.
براساس قانون همه فيلم ها برای حضور در جشنواره همه مراحل قانونی تصويب فيلمنامه و اصلاحات هنگام اکران در جشنواره را پشت سر می گذارند. اما سانسور چندباره مسئله ای است که به تازگی اتفاق افتاده است.
در هنگام شروع جشنواره ۴۵ سينماگر به حذف فيلمهای فرهنگی از جشنواره اعتراض کرده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پيش از اين فيلمها با کمترين اصلاح در جشنواره فيلم فجر به نمايش در می آمدند و پس از آن مجوز اکران عمومی در سينماها را می گرفتند. در سالهای گذشته فيلمهای سنتوری ساخته داريوش مهرجويی و آفسايد ساخته جعفر پناهی اجازه اکران عمومی دريافت نکردند، اما در جشنواره فجر به نمايش درآمدند.
گفته می شود که فيلم دايره زنگی به مسئله حضور تلويزيون های ماهواره در خانه می پردازد. فيلمنامه دايره زنگی را اصغر فرهادی همسر پريسا بخت آور نوشته است. داستان فيلم درباره محمد و شيرين است که بايد تا بعد از ظهر هزينه تعمير خودرويی را که دست آنهاست تامين کنند. اين دو راهی خانه‌ای در شمال شهر می‌شوند تا با کاری که انجام می‌دهند هزينه صافکاری خودرو تصادفی پدر شيرين را به دست بياورند.
در فيلم سينمايی «دايره زنگی» مهران مديری، باران کوثری، امين حيايی، محمدرضا شريفی‌نيا، صابر ابر و گوهر خيرانديش بازی کرده‌اند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35866

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"دايره زنگی" از فهرست فيلم های فجر خارج شد، راديو زمانه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016