جمعه 19 بهمن 1386

رضا ميرکريمی در نشست "به ‌همين سادگی": شرايط نمايش "خاک آشنا" فراهم شود، ايسنا

- خواستم در زمينه‌ی سينمای قصه‌گو يک حرکت انتحاری انجام بدهم

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

رضا ميرکريمی در جلسه‌ی پرسش و پاسخ فيلم سينمايی "به همين سادگی" به عنوان مديرعامل خانه سينما از دبير جشنواره فيلم فجر درخواست کرد تا شرايط نمايش فيلم "خاک آشنا" بهمن فرمان آرا در جشنواره فيلم فجر فراهم کند.

به گزارش خبرنگار سينمايی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رضا ميرکريمی در ابتدای اين جلسه با اظهار تاسف از برخوردهايی که با بعضی از فيلم‌ها در جشنواره فيلم فجر امسال صورت گرفته است،‌ اظهار داشت: من تلاش خودم را انجام دادم تا در زمينه‌ی حذفيات فيلم‌ها کمترين اتفاق بی‌افتد و جشنواره با شکوه‌تر برگزار شود که در مواردی موفق بودم و در مواردی هم نتوانستم کاری انجام بدهم.

وی ادامه داد: با وجود اينکه اين مساله ارتباطی به خانه سينما ندارد، اما از کسانی که حقی از آن‌ها ضايع شده است عذرخواهی می‌کنم و از دبير جشنواره خواهش می‌کنم با روحيه‌ی پدرانه‌ای که دارند پا درميانی کنند و فيلم آقای فرمان‌آرا را که از جشنواره خارج شده است در فرصت باقی مانده به جشنواره‌ی فجر برگردانند تا همه از حضور در اين جشنواره افتخار کنيم و با تدبير، کمتر شاهد اين ماجراها باشيم و اين جشنواره زمينه‌ساز شکاف بين اهالی سينما نشود.

در ادامه‌ی اين نشست رضا ميرکريمی به ساخت فيلم "به همين سادگی" اشاره کرد و گفت: بعد از فيلم "خيلی دور خيلی نزديک"‌ از من توقع می‌رفتم که همان شيوه و سبک را ادامه بدهم و در همان قالب اثری جديدی را بسازم و خودم هم همان توقع را داشتم بنابراين بر روی قصه‌يی کار کردم، اما با وجود خوب بودنش احساس کردم تجربه‌ی جديدی را به تجربيات من اضافه نمی‌کند بنابراين ترجيح دادم کاری را انجام بدهم که ريسک بالايی داشته باشد و در شرايطی که در سينمای قصه‌گو شاهد نازل شدن سطح سليقه مخاطب هستيم، خواستم در اين زمينه يک حرکت انتحاری بکنم پس با شادمهر راستين فيلم‌نامه اين فيلم را نوشتيم.

شادمهر راستين يکی از نويسندگان فيلمنامه اين فيلم هم، درباره شکل‌گيری داستان "به همين سادگی" و درپاسخ به اينکه آيا نگاهی به قصه‌ی زويا پيرزاد داشته‌اند گفت: آقای ميرکريمی اين اجازه را دادند تا بياييم از قصه استفاده کنيم و اين شيوه را تجربه کنيم. قصه‌ی "چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم" زويا پيرزاد خوانده شد و ايده‌ی کلی کار از طرف آقای ميرکريمی مطرح شد و دوستان فيلمنامه‌نويسی همکاری کردند و داستان‌های ۳۰ صفحه‌ای از اين ايده نوشتند و بعد از خواندن آن‌ها به ادبيات زنانه نزديک شديم و سرانجام بعد از چندين بار بازنويسی به اين فيلم‌نامه نهايی رسيديم.

وی ادامه داد: "طاهره" که شخصيت اصلی اين فيلم است می‌خواهد ديده شود و سوال فيلم اين است که چه بايد بکند که ديده شود؟ اين اتفاق ديده شدن باعث شد اين روايت را پيش بگيريم.

هنگامه قاضيانی بازيگر نقش "طاهره" نيز که در جلسه حاضر بود به سابقه‌ی بازيگری‌اش اشاره کرد و افزود: من سال ۷۷ بعد از شش سال که برای تحصيل در خارج بودم به ايران آمدم و در سال ۷۹ در فيلم "سايه روشن" حسن هدايت بازی کردم و حضور در مقابل عزت‌الله انتظامی،‌ معجزه‌ای بود که خدا به من عنايت کرد.

وی ادامه داد: بعد از آن کار، استاد انتظامی به من گفتند: چون عاشق کار هستی، تئاتر را دنبال کن و چون ايشان بسيار پيشينه‌ی محترمی داشتند، دقيقا به توصيه‌شان عمل کردم و تئاتر را با گروه‌های حرفه‌ای به طور مداوم ادامه دادم و تجربه‌های کوتاهی هم در "اقليما" و "روايت‌های ناتمام" داشتم.

اين بازيگر با بيان اينکه اصلا با فرهنگ آذری آشنايی نداشته است توضيح داد: هنگامی که برای تست مراجعه کردم، گفتم که از زبان آذری چيزی نمی‌دانم و طی يک ماه در دفتر قرنطينه شدم و آموزش ديديم به‌طوری که توانستم آهنگ اين لهجه را در صدايم داشته باشم.

رضا ميرکريمی هم انتخاب هنگامه قاضيانی را برای اين فيلم يک اتفاق برشمرد و گفت: شناختی از ايشان نداشتم، اما خدا را شاکرم که اين انتخاب خوب را انجام دادم چون هر روز که از فيلمبرداری می‌گذشت بيشتر به استعداد ايشان پی ‌بردم و اين هديه‌ای به سينمای ايران است که اميدواريم شاهد هنرنمايی او از اين پس باشيم.

به گزارش ايسنا، او درباره تدوين اين فيلم با بيان اينکه علاقمند بوده است، تدوين را خود انجام بدهد، توضيح داد: اين هم تجربه‌ای بود که هر کسی دوست دارد آن را تجربه کرد و در "اينجا چراغی روشن است" و سريالم‌ نيز، خودم تدوين را انجام داده بودم و در اين کار هم به دليل آنکه انتقال نقطه‌نظر و ديدگاه به تدوينگر پروسه‌ای طولانی را می‌طلبيد، ترجيح دادم اين کار را انجام ندهم و خود تدوين را برعهده بگيرم و با وجود آنکه با تدوينگری،‌ ديدگاه‌ ديگری هم به کار اضافه می‌شد.

اين کارگردان درباره تيتراژ اين فيلم هم توضيح داد: تيتراژ کار را آرش صادقی طراحی کرد و در آن استوديويی که مشغول کار بود به طور تصادفی آقای عباس کيارستمی برای کار ديگری حضور داشتند که از ايشان خواستم اسامی را بنويسند و به صورت تلفنی‌ هم با من در ميان گذاشتند که استقبال کردم.

او درباره کار آينده‌اش هم گفت: قول می‌دهم باز هم کار متفاوتی باشد. معتقدم زمان کمی برای تجربه‌ کردن داريم، بنابراين بايد مسايل مختلف را تجربه کنيم در همين راستا می‌خواهم کار اسطوره‌ای با شاهنامه درباره "زال و رستم" انجام بدهم و چند سالی است که روی آن تحقيق کردم و اگر لازم باشد عمرم را برای ساخت اين کار می‌گذارم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی افزود: قصه‌ی ديگری به نام "يک حبه قند دارم" در زمينه طنز و در ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان دارم که اميدوارم تابستان آن را کليد بزنم.

ميرکريمی در پايان اين جلسه گفت: سينمای ما دچار يک نازايی و تکرار است، پس اگر حرکتی مخالف آنچه که هست، می‌شود حمايت کنيم. برای من بسيار شگفت‌انگيز بود از اينکه مردم از فيلم "به همين سادگی" استقبال کردند و برخلاف بسياری از تحليل‌هايی که از مخاطب داريم، ديدم تحمل ديدن فيلم‌هايی به اين شکل را هم دارند.

در پايان اين نشست يادداشت احمد ميراحسان درباره اين فيلم توسط شادمهر راستين قرائت شد.

محمد آلاد پوش فيلمبردار "به‌همين سادگی" هم در اين نشست حضور داشت.

همچنين در اين جلسه اعلام شد: امشب نشست فيلم " آواز گنجشک‌ها" به دليل حضور مجيد مجيدی در برلين برگزار نخواهد شد و به جای آن جلسه‌ی پرسش و پاسخ فيلم "دل‌ شکسته" علی رويين‌تن برگزار می‌شود.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35860

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رضا ميرکريمی در نشست "به ‌همين سادگی": شرايط نمايش "خاک آشنا" فراهم شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016