يكشنبه 14 بهمن 1386

نگاهی به بخش مسابقه بين الملل جشنواره فيلم فجر، علی آزموده، بی بی سی

در جشنواره فيلم فجر، بخش بين الملل هيچ گاه رونق بخش داخلی را ندارد و سينماهای نمايش دهنده اين بخش خلوت تر است.

با اين همه مديران جشنواره فجر، امسال تلاش کرده اند که رونقی به بخش بين الملل جشنواره بدهند و روزهای نخست جشنواره به نمايش فيلم های بخش بين الملل اختصاص يافته است.

پيش از اين در ۱۰ روز جشنواره همه فيلم ها به طور همزمان در سينماهای مختلف به نمايش در می آمد.

دبير جشنواره فيلم فجر پيش از اين اعلام کرده بود که کوشش آنها بر اين است تا بخش بين الملل جشنواره از زير سايه جشنواره برلين که همزمان با جشنواره فجر در می آيد، بيرون بيايد.

اختصاص روزهای نخست جشنواره به نمايش فيلم های خارجی در اين راستا صورت می گيرد. با اين همه عليرغم اهميت و شهرت سينمای ايران در جشنواره های بين المللی، بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر هيچ گاه نتوانسته است در حد متعارف جشنواره های ديگر ظاهر شده و از استانداردهای لازم برخوردار شود.

اين البته مساله خاص ايران نيست و جشنواره هايی که در بسياری از کشورها برگزار می شود، چنين وضعيتی دارند اما مشکل اغلب اين کشور به فيلم هايشان و کيفيت سينمايی بر می گردد، اما ايران از معدود کشورهايی است که مشکلش بيش از اين که سينمايش باشد، مسائل بيرون از سينما در آن دخيل است که مهم ترين آن ها سانسور فيلم هاست.

بسياری از فيلم ها امکان نمايش در ايران را ندارند و خيلی از فيلم هايی که امکان نمايش دارند با حذف و اصلاحيه های زياد رو به رو می شوند که طبيعی است بسياری از تهيه کنندگان تن به چنين حذف هايی ندهند.

اين مشکلی نيست که از چشم سياستگذاران سينمای ايران پنهان مانده باشد. از دوره های قبل توجه به سينمای شرق به مثابه راه حلی برای غلبه بر اين مشکل در نظر گرفته شده است و در جشنواره فيلم فجر بخش شرق و آسيايی آن که از نظر فرهنگی و هنجارها و ارزش ها به ايران نزديک تر هستند، تقويت شده است، اما در بخش مسابقه بين الملل نيز سياست هايی اتخاذ شده است که تا حدودی بر اين موضوع غلبه کنند.

توجه به کشورهای غير غربی در کنار توجه به فيلم های مهم يکی از سياست های مديران جشنواره فجر برای رهايی از معضلاتی است که اين بخش از جشنواره فجر را در بر گرفته است.

امسال در بخش مسابقه بين الملل بيش ترين فيلم ها از کشور روسيه اند و سهم اروپای غربی و آمريکا بسيار کم است. هم چنين بخش مستقلی به نيکيتا ميخالکف، فيلمساز مشهور روس اختصاص يافته است.

فيلم های ۱۲ از نيکيتا ميخالکف، آلکساندرا از آلکساندر سوکوروف و بازگشت پرستوها ازاصلا‌ن گالا‌زوف سه فيلم روسی هستند که در بخش مسابقه بين الملل جشنواره فجر حضور دارند.

تخم‌مرغ ( محصول ترکيه و يونان)‌ به کارگردانی سمی کاپلا‌نوغلو، آريا (ژاپن) ساخته تاکوشی سوباکاوا، چشم‌انداز کنگو (کانادا، بلژيک، فرانسه) به کارگردانی فيليپه فالا‌ردو، سرزمين شب روان (موزامبيک و پرتغال) به کارگردانی ترسا پراتا، فاصله تا خوشبختی (استراليا) ساخته مايکل جيمز رولند، فرزندان افتخار (مجارستان) به کارگردانی کريشتينا گود، منطقه کروسز(گواتمالا‌، نروژ و هلند و کوبا) ساخته رافائل روسال، ويولون(مکزيک) به کارگردانی فرانسيسکو وارگاس از ديگر فيلم های بخش مسابقه بين الملل جشنواره فيلم فجر هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هم چنين از اروپای غربی و آمريکا نيز فيلم های پنهان کاری (آمريکا و کانادا) آخرين ساخته برايان دی پالما، مايکل کلا‌يتون (آمريکا) به کارگردانی تونی گيلروی، ميروش (نروژ) ساخته ماريوس هولست، نيمه بالغ (انگليس) به کارگردانی يوسف علی خان در جشنواره فيلم فجر در بخش مسابقه بين الملل حضور دارند

. همان طور که از فهرست فيلم ها پيداست جشنواره فيلم فجر در بخش بين الملل رويکردی کاملا غير هاليوودی دارد .

در بخش بين الملل از سينمای ايران آواز گنجشک ها ساخته مجيد مجيدی، کنعان ساخته مانی حقيقی و آتش سبز ساخته محمدرضا اصلانی حضور دارند.

دو فيلم ۱۲ ساخته نيکيتا ميخالکوف و مايکل کلا‌يتون ساخته تونی گيلروی از نامزدهای اسکار ۲۰۰۸ هستند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35795

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگاهی به بخش مسابقه بين الملل جشنواره فيلم فجر، علی آزموده، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016