جمعه 3 خرداد 1387

فيلم تلخ ايستوود در روزهاي گرم کن، اعتماد

با نمايش فيلم جديد کلينت ايستوود (معاوضه) و مجموعه فيلم هاي«چه» به کارگرداني استيون سودربرگ کن 2008 به روزهاي اوج رسيد. استقبال منتقدان از اين دو فيلم و نيز ستايش هايي که دو روز قبل از فيلم جديد برادران داردن شده بود حالا رقابت را براي دريافت نخل طلا ميان اين آثار داغ کرده است.

jolie-and-eastwood.jpg
نمايش ساخته جديد فيلمساز کهنه کار کلينت ايستوود در روز سه شنبه تمام نگاه ها را معطوف خود کرد و با استقبال فراوان از آن به عنوان يکي از شانس هاي دريافت نخل طلا مطرح شد. ايستوود در فيلم جديدش با نگاهي به شدت تلخ موضوع ناپديدي کودکان در امريکا را دستمايه کارش قرار داده و اثر تاثيرگذاري خلق کرده است.آنجلينا جولي در فيلم جديد ايستوود که بر مبناي داستاني واقعي ساخته شده، نقش زني درمانده را بازي مي کند که وقتي پسرش در سال 1928 ناپديد مي شود، در وحشت پليس فاسد گرفتار مي آيد. «معاوضه» که پاييز امسال به نمايش درمي آيد، جديد ترين فيلم کارگردان 77 ساله است که مي تواند در رقابت اسکار 2009 حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.

جولي 32 ساله در «معاوضه» به نقش کريستين کالينز حضوري بسيار تاثيرگذار دارد. او در اين فيلم نقش مادري تنها را بازي مي کند که براي تامين آسايش والتر پسر 9 ساله اش سخت کار مي کند، اما بچه ناپديد مي شود و پنج ماه بعد پليس يک پسر ديگر را به جاي فرزند کريستين باز مي گرداند و از اينجا به بعد او درگير نبردي کابوس وار با دستگاهي مي شود که مي کوشد بر اشتباهات خود سرپوش بگذارد.جان مالکوويچ که پيش از اين در فيلم «در خط آتش» با ايستوود همکاري کرد، در فيلم جديد او به نقش يک مقام مسوول ظاهر مي شود که به کمک کريستين مي آيد و ايمي رايان نيز که پارسال براي فيلم «رفته عزيزم رفته» نامزد اسکار شد، نقش زني را دارد که در آسايشگاه بيماران رواني با او دوست مي شود. ايستوود پيش از اين نيز در دو فيلم «دنياي کامل» و «رود مرموز» به موضوع کودک ربايي و آزار و اذيت پرداخته بود. او درباره فيلم جديد خود گفت؛ بچه هاي در خطر، بزرگ ترين درامي است که مي توانيد در اختيار داشته باشيد. از ديد من آزار بچه ها زشت ترين کار ممکن است و وقتي چنين اتفاقي مي افتد شما مي توانيد انسانيت را زير سوال ببريد. قساوت بشري هميشه براي من باعث شگفتي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايستوود سال 1994 رئيس هيات داوران جشنواره فيلم کن بود و تا پيش از اين سه بار با فيلم هاي «سوار سرنوشت» 1985، «پرنده/ برد» 1988 و «شکارچي سفيد، قلب سياه» 1990 در بخش مسابقه کن حضور داشته است. فيلم «قدرت مطلق» او نيز سال 1997 در بخش خارج از مسابقه کن پخش شد. فيلم مجارستاني «دلتا» به کارگرداني کورنل موندروچيو ديگر فيلم بخش مسابقه بود که روز سه شنبه پخش شد. اين اولين حضور موندروچيو در بخش مسابقه کن است. او پيش از اين در سال هاي 2004 و 2005 با دو فيلم ديگر خود در بخش سينه فونداسيون و نوعي نگاه حضور داشته است. «دلتا» داستان بازگشت يک مرد جوان کم حرف به روستاي محل زندگي اش است.روز سه شنبه مستند «مارادونا» ساخته امير کوستوريتسا با حضور ستاره پيشين فوتبال آرژانتين در بخش نمايش هاي نيمه شب به نمايش درآمد و توجه رسانه ها و علاقه مندان را جلب کرد. او در اين فيلم مستند در قالب يک شورشي ترسيم شده که از طريق فوتبال به جنگ امپرياليسم غرب رفت. افسانه دنياي فوتبال که پس از پايان دوران ورزشي خود گرفتار مواد مخدر شد، بيشتر به خاطر گلي شهرت دارد که در جام جهاني 1986 با دست به تيم ملي انگلستان زد.

آرژانتين آن بازي را که در مرحله يک چهارم نهايي انجام شد، با نتيجه دو بر يک برد و هر دو گل بازي را مارادونا به ثمر رساند. گل اول به «دست خدا» معروف شد و گل دوم به قدري حيرت انگيز بود که به آن «گل قرن» لقب دادند.از نگاه کوستوريتسا، آن پيروزي به معناي غلبه «جهان سوم» بر غرب بود که به اعتقاد او با استفاده از سلاح هايي مانند صندوق بين المللي پول و بمب هاي «ناتو» قوانين خود را بر کشورهايي مانند آرژانتين و صربستان تحميل مي کنند.کوستوريتسا پس از آنکه او و مارادونا براي چند لحظه مهارت هاي خود را در فوتبال به حاضران نشان دادند، به خبرنگاران گفت؛ نمي توانم تصور کنم وقتي من و ميلياردها نفر مثل من پس از آن بازي از خوشحالي به هوا پريديم، چه طور دنيا از مدار خود خارج نشد.تصاوير «گل قرن» در فيلم کوستوريتسا بارها و بارها به نمايش درمي آيد و هر بار به تصاويري انيميشن تغيير شکل مي دهد که در آن مارادونا رقباي حقه باز خود مانند مارگارت تاچر، توني بلر يا جرج بوش را جا مي گذارد.فيلمساز54 ساله که براي دو فيلم «وقتي بابا به سفر تجاري رفته بود» و «زيرزمين» برنده جايزه نخل طلا جشنواره کن شد، در فيلم جديد خود آشکارا نشان مي دهد مارادونا براي او و ميليون ها نفر ديگر در دنيا يک قهرمان است.

در فيلم مستند «مارادونا» تصاويري از فوتباليست افسانه يي در کنار هوگو چاوس رئيس جمهور ونزوئلا و فيدل کاسترو رهبر کوبا ديده مي شود و همين طور صحنه يي از او که پيراهني با تصوير آغشته به خون جرج بوش رئيس جمهور امريکا به تن دارد.ديروز چهارشنبه در هشتمين روز برگزاري جشنواره کن فيلم دو قسمتي و چهار ساعتي «چه» شامل «چريک» و «آرژانتين» در بخش مسابقه پخش شد که با استقبال منتقدان هم همراه شد. اين فيلم درباره ارنستو «چه گوارا» مبارز آرژانتيني است که نقش او را بنيچيو دل تورو بازي مي کند. «زنان بدون سر» به کارگرداني لوکرسيا مارتل ديگر فيلم بخش مسابقه است که درامي سياسي با موضوع زنان است. مارتل قبلاً با «دختر مقدس» در اين بخش حضور داشته است.

دومين مستند ديويد لينچ با نام «تجسس» که جنيفر لينچ آن را کارگرداني کرده ديروز در بخش خارج از مسابقه اکران شد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37005

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فيلم تلخ ايستوود در روزهاي گرم کن، اعتماد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016