دوشنبه 21 مرداد 1387

صفارهرندی ، امریکایی بودن اعضای گروه "دبو " را علت لغو نابهنگام کنسرت آنها دانست، ايسنا

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مجوز اجراي كنسرت دِبو به يك گروه اندونزي داده شد، اما موقع اجرا مشخص شد كه بيشترين اعضاي اين گروه آمريكايي هستند.

به گزارش ايسنا، محمدحسين صفارهرندي در حاشيه‌ي نشست روز یکشنبه ی هيات دولت در پاسخ به پرسشي مبني بر بي‌برنامگي‌ها در اعطاي مجوز كنسرت‌ها و دستور لغو كنسرت كه يك‌ساعت پيش از برخي اجرا‌ها مي‌رسد، توضيح داد: بايد ديد اين بي‌نظمي عاملش چه بوده است؛ شايد در راستاي يك نظم بوده باشد. مثلا به يك گروهي ممكن است براساس مشخصاتي كه در ابتدا ارايه داده‌اند، مجوز داده شود و زماني كه مي‌خواهند برنامه اجرا كنند، مشخصات در صحنه عمل با آنچه كه قبلا اعلام شده، متفاوت بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او به‌عنوان نمونه متذكر شد: درباره‌ي موضوع اخير - كنسرت گروه دِبو - مشخصات اوليه‌اي كه داده بودند درباره‌ي يك گروه اندونزي بود، ولي در موقع اجرا بيشترين افراد آمريكايي بودند و در كل مشخصات ثانويه با مشخصات اوليه‌اي كه داده شده بود، تطبيق نداشت.

اما جالب آن که در همین حال ، رئيس جمهور امروز در ديداري صميمانه با تعدادي از اعضاي اين گروه موسيقي، از آنان براي اشاعه فرهنگ صلح و دوستي اسلام قدرداني كرد.

به نوشته هنرنيوز، سايت نزديك به شمقدري (مشاور هنری رییس جمهور) ، احمدي نژاد در اين ديدار گفت: دين اسلام كامل ترين دينهاست و اسلام اقيانوس بي پاياني است كه هر كس به روشي مي تواند در آن وارد شود و مرواريدهاي گرانبها صيد كند و در اين راه عده اي از طريق فرهنگ، علم، زهد، مجاهدت و هنر براي رسيدن به مقصد استفاده مي كنند.

رئيس جمهور با بيان اينكه قسمتي از كار هنري اين گروه مسلمان را كه توسط مشاور هنري وي در اختيارش قرار گرفته، ديده است گفت: اين كار هنري داراي عشق و روح بود و از متن خيلي خوب نيز برخوردار بود و البته فكر مي كنم هنوز جاي كار دارد. احمدي نژاد اضافه كرد: اميدوارم روزي گروه شما بتواند در ايران به اجراي برنامه بپردازد.

كميل مصطفي بن داوود خواننده اصلي اين كنسرت در اين ديدار در جواب اينكه چرا موسيقي را براي اشاعه معارف اسلامي انتخاب كردند، گفت: خداوند دري را به روي ما گشود كه متوجه شديم مي توانيم از طريق هنر موسيقي شعار صلح و دوستي و معارف اسلام را ترويج كنيم.

اين جوان با اشاره به اينكه ما 9 سال قبل، از آمريكا به اندونزي مهاجرت كرده ايم افزود: گروه 60 نفره ما يك گروه بزرگ خانوادگي است و قبل از اينكه ما به صورت كنسرت برنامه اجرا كنيم، فقط براي رضايت قلب خود مي خوانديم تا اينكه متوجه شديم با خواندن كلام خدا مي توانيم بر ديگران تأثيرگذار باشيم.

ليلا وافيه مادر كميل نيز كه به همراه دخترش نسيم در اين ديدار حضور داشت، ضمن سپاسگزاري از ابراز محبت رئيس جمهور گفت: بنده به همراه همسرم 33 سال قبل در شيراز زندگي كرده ام و از آن زمان به فرهنگ و تمدن ايراني علاقه مند شدم.

در پايان اين ديدار صميمانه، رئيس جمهور هدايايي ساخته دست هنرمندان ایرانی را به اعضاي اين گروه موسيقي تقديم كرد.

گروه مسلمان "دبو " قرار بود از شب مبعث به مدت سه شب در تالار وزارت کشور کنسرت اجرا کند اما تنها دوساعت مانده به اجرای برنامه و در حالی که انبوه خریداران بلیط ، در مقابل در تالار کشور منتظر ورود به سالن بودند ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز کنسرت را لغو کرد. گروه دبو سال 2001 از امریکا به اندونزی کوچ کرد و اعضای آن را امریکایی ها و اندونزیایی های مسلمان تشکیل می دهند .

وزارت ارشاد هنگام اعطای مجوز کنسرت مبعث به این گروه ، به موسسه ی هماهنگ کننده دستور داده بود که در تبلیغات خود ، امریکایی بودن برخی اعضای این گروه را مخفی نگاه دارند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37933

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صفارهرندی ، امریکایی بودن اعضای گروه "دبو " را علت لغو نابهنگام کنسرت آنها دانست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016