جمعه 19 مهر 1387

"صراحی"، ساز جديد محمدرضا شجريان با اجرای گروه شهنار رونمايی شد، مهر

نخستين شب از دومين کنسرت گروه "شهناز" در سال جاری به سرپرستی مجيد درخشانی با آوز محمدرضا شجريان و رونمايی ساز"صراحی " از ساخته های استاد شامگاه گذشته در تالار بزرگ کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در اين کنسرت، گروه "شهناز" دردو بخش شور و همايون سه تصنيف از محمدرضا شجريان و چند قطعه از ساخته های مجيد درخشانی را به همراه آواز استاد اجرا کردند.

بخش نخست کنسرت "شهناز" که از آثارمحمدرضا شجريان و با تنظيمی از مجيد درخشانی بود؛ با عنوان " مرغ خوشخوان" با پيش درآمد در دستگاه شورآغاز شد و با ساز و آواز، تصنيف "پيام نسيم"، چهارمضراب وآواز مثنوی ادامه پيدا کرد و پس از آن تکنوازی "صراحی" با آواز خراسان در دشتی اجرا شد که با تشويق حاضرين در سالن مواجه شد و رنگ و بوی زيبايی به بخش نخست کنسرت شهناز بخشيد؛ پايان بخش اين قسمت هم با تصنيف "مرغ خوشخوان" بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پس از آنتراک استاد محمدرضا شجريان به روی صحنه آمد و ضمن خوش آمد گويی به حاضران در سالن از مسئولان تالار کشور برای همکاری که با او و گروه شهناز در اجرای اين کنسرت داشته اند تشکر کرد و گفت : دراين برنامه علاوه براجرای قطعات پيشين گروه موسيقی "شهناز" که تابستان امسال برگزار شد قصد داشتيم سه‌ ساز جديد از ساخته‌های خودم را به شما معرفی کنم.

استاد مسلم آواز در ادامه افزود : همان طور که در بروشورهای برنامه توضيح داده شده ساز "صر‌احی" از خانواده "کمانچه" و "قيچک" است و امکانات سازهای خانواده "ويولن" را از نظر نوازندگی و همچنين وسعت صدا دارد، که درحال حاضر بيشترين نياز ما چهار اندازه "سوپرانو" ،"آلتو" ، "باس" و "کنترباس" دراين ساز است و امکان ويژه ای که اين ساز به نوازنده می دهد تعويض صفحه آن است که باعث تغيير در رنگ صوتی "صراحی " می‌شود و اين صفحه که حکم تارهای صوتی ‌ساز را دارد، پوستی و گاه پوست همراه با چوب است و نوازندگان کمانچه، قچک، ويولن، ويولنسل و کنترباس اين ساز را به راحتی می‌توانند بنوازند.

شجريان در ادامه به معرفی دو ساز ديگر از ساخته های خود پرداخت و گفت : از سال ۱۳۴۰ روی سنتوز و زيبا کردن صدای آن کار کرده ام و اين اواخر با تحقيقات تخصصی که بر آن داشتم به نتايج خوبی مبنی بر کيفيت صدای اين ساز رسيدم به اين معنا که قسمت های مختلف سنتور صدايی يکنواختی داشته باشد.

خواننده گروه "شهناز" در ادامه به طراحی بم تار اشاره کرد و گفت : طی سالها فعاليت در عرصه موسيقی احساس می کردم که صدای بيشتری برای بم ارکستر نياز است بنابراين پس از جستجوی بسيار برای دست يابی به سيم های مختلف موفق به طراحی بم تار شدم؛ ولی متاسفانه فرصت کافی نداشتم تا من آهنگ هايی هماهنگ با اجرای گروه برای اين ساز بنويسم و تنها به اجرايی مجزا برای اين ساز در آينده اکتفا کردم و در برنامه های آينده گروه حتما نت هايی برای اين ساز تنظيم خواهم کرد.

پس از پايان صحبت های استاد محمدرضا شجريان قسمت دوم اين کنسرت با عنوان " رندان مست " با يک پيش درآمد از ساخته های مجيد درخشانی در دستگاه همايون آغاز شد و پس از آن زنگ شتر برگرفته از رديف ميرزا عبدالله، ساز و آواز، تصنيف "چشم ياری" از ساخته های شجريان ،"باد صبا" از آثار حسام السلطنه مراد با شعری از ملک الشعرای بهار،آواز شوشتری ،چهارمضراب بيداد و ساز و آواز اجرا شد و همچنين تصنيف" رندان مست" از ساخته های درخشانی پايان بخش کنسرت گروه موسيقی "شهناز" بود.

حسين رضايی نيا نوازنده "دف و دايره"، حميد قنبری "تنبک"، کاوه معتمديان " کمانچه"، سينا جهان آبادی "کمانچه و صراحی"، شاهو عندليبی "نی"، رادمان توکلی و مجيد درخشانی "تار"، مژگان شجريان "سه تار"؛ مهرداد ناصحی "قيچک آلتو و صراحی"، حامد افشاری "قيچک باس"، سحرابراهيم "قانون"، رامين صفايی" سنتور"، محمدرضا ابراهيمی "عود"، و مهدی امينی "رباب،بم تار" از جمله نوزاندگان گروه موسيقی شهناز بودند.

لازم به ذکر است در تازه ترين کنسرت گروه موسيقی "شهناز" در بخش "شور" سينا جهان آبادی و در برنامه "همايون" مهرداد ناصحی با صراحی آلتو اين گروه را همراهی کردند.

حاشيه

* جمعيت زيادی شامگاه گذشته در تالار بزرگ کشور موج می زد و تمامی ظرفيت سالن تکميل شده بود و برخلاف گذشته صدای سالن خوب و تهويه ها هم به درستی کار می کرد.

* يک غرقه کوچک در محل تالاروجود داشت که در مجموع ۱۵ اثر خوشنويسی شده با امضای استاد در يک مجموعه بسته بندی شده به مبلغ هشت هزارتومان برای کمک به ساخت باغ هنر بم به فروش می رسيد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38643

فهرست زير سايت هايي هستند که به ' "صراحی"، ساز جديد محمدرضا شجريان با اجرای گروه شهنار رونمايی شد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016