شنبه 8 تير 1387

محمدرضا شجريان: صريح باشيم؛ ما مردم بم را فراموش کرده‌ايم! گزارش نمايشگاه "هم‌نوا با بم"، ايسنا

نگذاريم بم فراموش شود؛ مهم‌تر از ساختن بم فراموش‌نکردن آنست؛ حالا نوبت ساير هنرهاست که به بم کمک کنند! زمانی‌که زلزله بم رخ داد همه باهم گفتيم "بم را دوباره می‌سازيم" اما بعد از گذشت زمان، زخم بم را فراموش کرده و حالا برای کمک به ساخت بم بايد به روش‌های تبليغاتی متوسل شويم.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، استاد محمدرضا شجريان، در مراسم گشايش نمايشگاه خوش‌نويسی "هم‌نوا با بم" تصريح کرد: به سبب رسالت اخلاقی که نسبت به مصيبت‌زدگان بم داشتيم و با بهانه‌ای که "علی‌رضا کدخدايی" هنرمند خطاط فراهم کرد، دورهم جمع شديم. دی‌ماه سال گذشته، کدخدايی، تعداد ۸۰ تابلو خود را به من هديه کرد و من اين تابلوها را در معرض فروش گذاشتم تا درآمده حاصله صرف ساخت و تکميل پروژه‌ی "باغ هنر بم" شود.

استاد نامدار آواز ايران هدف از برگزاری اين نمايشگاه را چنين عنوان کرد ‌که خط تنها هنری چشم‌نواز نيست، بلکه هنری است که با زبان خاص خود معنا منتقل می‌کند. از طرفی بارها گفته که آواز ميراث ما را حفظ می‌کند و بر اين باور است که آواز و خط خويشاوند يکديگرند.

او از حاضران اجازه ‌خواست با هدف ديگرش را در غالب کنايه بيان کند. بنابراين افزود: گاه به استعاره و در لفافه از آن سخن گفته‌ام؛ ولی امروز می‌خواهم صريح‌تر حرف بزنم، دستاوردهای هنر ايرانی و الا و در خور ستايش است و بخش‌هايی از آن نه تنها ميراث ايرانی بلکه ميراث جهانی است؛ انديشمندانی چون حافظ، مولانا، فردوسی نه تنها به ايران که به جهان تعلق دارند، من شيفته‌ی اين فرهنگم. هرکس با اين فرهنگ آشنايی داشته باشد دل به آن می‌سپارد. با اين‌حال بايد بگويم ما ايرانيان صفاتی هم داريم که پسنديده نيست. يکی از مهم‌ترين آن‌ها فراموش است. ما ملتی فراموش کاريم، خيلی‌زود فراموش می‌کنيم. روزی که زلزله مهيب بم رخ داد همه خود را مصيبت‌زده دانستند. بم بخشی از تن ما بود که زخم برداشت. همه‌ی ما درد اين زخم را بر روان خود احساس می‌کرديم؛ به بازماندگان قول‌های زيادی داديم و از اين‌که در کنار شما بم را دوباره می‌سازيم گفتيم؛ اما رفته‌رفته درد زمان بر دل ما نشست و در مسايل روزمره خود گرفتار شديم؛ فراموش کرديم که بم بخشی از تن ما بود و زخم بم را فراموش کرده‌ايم، اکنون به‌جايی رسيده‌ايم که ديگر نام بم دل کسی را نمی‌لرزاند، تصوير زندگی درون کانکس‌ها اندوهی نمی‌آورد؛ صريح‌تر بگويم، ما مردم بم را فراموش کرده‌ايم؛ ما هم‌چنان فراموش‌کار شده‌ايم که برای کمک به بم بايد به روش‌های تبليغاتی متوسل شويم؛ بايد ترفند بزنم تا ياد هم‌وطنان رنجيده خود بيافتم؛ اين رسم خوبی نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی ادامه داد: من همواره ستايش‌گر مردم اين سرزمين بوده‌ام، ولی نمی‌توان از اين نقص فرهنگی سخنی نگويم. اين نکته‌ای است که مرا آزار می‌دهد؛ اين روزها انگيزه‌ی من برای شرکت در مراسمی از اين دست فقط ساختن "باغ هنر" بم نيست. مهم‌تر از ساختن بم فراموش‌نکردن آن است. مدت‌هاست که در جلسات رسانه‌يی و مناسبت‌های مختلف می‌گويم که نگذاريم مردم بم فراموش شوند. مردم بم سرانجام آن را خواهند ساخت؛ فراموشی از خود ما قربانی می‌گيرد؛ فراموشی به درون زندگی ما نفوذ می‌کند، همه‌جا را دربر می‌گيرد؛ در يک‌جا نمی‌ايستد، مثل موريانه از درون می‌پوساند. اول بم را فراموش می‌کنيم، بعد يکديگر را و حتا نزديکان خود را فراموش می‌کنم. از ياد می‌بريم که در سرزمينی زندگی می‌کنيم که بلايای طبيعی سرشت آن است؛ چنان‌چه فراموش کرده‌ايم که در کشوری زلزله‌خيز زندگی می‌کنيم. آن‌گاه مصيبت در فراغ حاصل از فراموشی دستی بازتر برای يغما دارد.

او گفت: امروز اين نمايشگاه برای کمک به بم و مصيبت بم برگزار شده است گامی که برای کمک به بم برمی‌داريم، گامی است برای گريز از فراموشی و احيای خاطره‌ی ما؛ نگذاريم مردم بم فراموش شوند، تو کز مکارم عالمی ديگری، وفای عهد من از خاطرات به در نبری.

يدالله کابلی هم گفت: شجريان يکی از تيرک‌های عظمت، عزت و آبروی سرزمين ايران به‌شمار می‌آيد و نه فقط يک خواننده.

اين استاد خوش‌نويس ايرانی، در مراسم نمايشگاه "هم نوا با بم" از شخصيت محمدرضا شجريان در عرصه‌ی موسيقی به عنوان دردانه‌ی آواز ياد کرد و گفت: مسأله، مسأله‌ی حرکت و انديشه‌ای است که در راه سربلندی اين مملکت برداشته‌ و قدمی است که برای بازسازی فضای عظيم اولين شهر باستانی ايران برداشته شده است و استاد نگاهی اسطوره‌ای به تاريخ ايران داشته‌اند و با گامی بلند قصد تجديد اين بنا را دارند.

وی گفت: اهداف آرمانی استاد شجريان مرا به ياد ۴۰سال پيش می‌اندازند در کلاس‌های خوش‌نويسی در محضر استاد حسين ميرخانی؛ يادم می‌آيد که جان مايه‌های فکری و انديشه‌های بلند ايشان درباره‌ی آواز از يک جذابيت و محبوبيت نزد استاد ميرخانی برخوردار بود، به‌طوری که زمانی که استاد به مسافرت می‌رفت، شجريان مسؤوليت اداره‌ی موسسه‌ی استاد سيدحسين را عهده‌دار بود.

به تعبير او، دو هنر است که مستقيما به سرچشمه‌ی فيض متصل‌اند، خوش‌نويسی و موسيقی آوازی که در هردو مطرح‌اند، شجريان يکی از تيرک‌های عظمت، عزت و آبروی سرزمين ما به‌شمار می‌آيند و نه فقط يک خواننده؛ او يک منشور چند وجهی‌ است در بعد ادب و اخلاق و در بعد ميهن‌پرستی و در بعد رسالت‌هايی که در کار موسيقی داشته است.

او تاکيد کرد: استاد محمدرضا شجريان جدايی از موسيقی به عنوان انسانی بزرگ و انسانی صاحب انديشه در تاريخ مملکت ما باقی خواهد ماند.

کابلی گفت: اعتقاد دارم که هيچ اثر هنری پديد نمی‌آيد مگر اين‌که هنرمند صاحب اثر پشت تلاش خود اين نگاه مالامال از عشق و اين نگاه‌های لبريز از شوق را شاهد باشد، بنابراين ما شاهد هستيم که درهمين هفته گذشته بيش از ۳۰ هزار نفر مشتاق ديدن استاد و شنيدن آواز او بودند در هر هفته‌ای هم اگر اين برنامه تا آخر سال تکرار شود اشتياق در دل مردم بزری است که کاشته شده و اجتناب‌ناپذير است.

وی بيان کرد: گمان می‌کنم صدای دلنشين استاد شجريان نگاهی اهلی است بر حنجره‌ی وجود او، ديگر فقط صحبت دست نيست، دست و دل و وجود دل در کارند؛ اميدوارم اين نيت خير استاد شجريان با کمک و همت عالی ملتی که هم‌چنان به‌وجود استاد شجريان اعتقاد دارند برقرار بماند.


به گزارش ايسنا، علی جمشيدی - مدير گالری شمس - نيز در سخنانی ابراز کرد: مجموعه حاضر، مجموعه‌ی خوش‌نويسی‌های استاد کدخدايی شامل ۸۰ اثر است که ۲۰ اثر آن مربوط به برادران هنرمند صحراگرد است و فردا به‌مجموعه‌ آورده می‌شود. مضمون‌ آثار کدخدايی تماما براساس اشعاری است که توسط استاد شجريان طی ۵۰ سال به‌صورت آواز برگزار شده است.

وی ادامه داد: قرار است که اين نمايشگاه، نمايشگاه فروش همتِ عالی باشد که بتواند جريان‌سازی شود برای کمک به باغ هنر بم و اميدوارم اين يک اتفاق يک‌بار نباشد و نهادينه شود و هرسال بتوانيم برای کمک به بم نمايشگاه داشته باشيم.

جمشيدی خاطرنشان کرد: اين همت بزرگی را که استاد داشت کار تازه‌ای نيست؛ هنرمندان برای کارهای خيريه همواره گام برمی‌دارند ولی چهره‌ی اين حرکت به‌خاطر شجريان خاص است.

وی بيان کرد: در مورد قيمت آثار بحث‌های زيادی بود که کارشناسی شود، ما قيمت آثار را براساس کارشناسی مجموعه و گالری شمس و اساتيد به‌صورت ليست قيمت ارايه می‌کنيم و اميدواريم که استقبال به‌صورت همت‌عالی باشد، مجموعه‌های مثل فرهنگستان، کلکسيونرهای خصوصی از اين آثار استقبال و خود را کانديدای خريد کردند.

به گفته‌ی‌ او، قرار است که به خريدارانی که به اين جريان کمک کنند لوح تقديری از سوی شجريان هديه می‌شود؛ ضمن اين‌که اين مجموعه به‌صورت کتاب نفيس در قطع رحلی چاپ می‌شود و اسامی خريداران و قيمت خريداری شده زير اثر قيد خواهد شد؛ ضمنا در يک بسته‌بندی آثار منتخب نمايشگاه چاپ شده که در معرض عموم بوده و عوايد حاصل از فروش آن‌ها ‌هم برای کمک به باغ هنر بم است.

وی ابراز اميدواری کرد که با استقبال مادی و معنوی بتوان اين حرکت را نهادينه کرد و بتوان هر ساله در همين‌ مکان مراسمی برای کمک بم داشته باشيم.

-به گزارش ايسنا، نمايشگاه آثار خوش‌نويسی علی‌رضا کدخدايی اهدايی به استاد آواز ايران از هشتم تيرماه‌جاری در فرهنگسرای نياوران ادامه دارد.

-اين نمايشگاه شامل ۸۰ اثر خوش‌نويسی است که علی‌رضا کدخدايی آن‌ها را کتابت کرده است.

-او آثار کتابت شده را از ميان ۵۰ سال فعاليت استاد شجريان در حوزه‌ی آواز و تصنيف انتخاب و به رشته‌ی تحرير درآورده است.

-آثار عرضه‌شده در اين نمايشگاه با قيمت‌های "همتِ عالی" درنظر گرفته شده است که صرف ساخت و تکميل پروژه‌ی "باغ هنر بم" خواهد شد.

-در مراسم افتتاحيه امضا و عکس يادگاری گرفتن ار استاد نامی آواز ايران بيش از سه ساعت به‌طول انجاميد.

-طبق اعلام جمشيدی به خبرنگار ايسنا، در اين مراسم ۱۰۰ميليون تومان اثر به‌صورت نقدی به‌فروش رسيده و ۵۰ ميليون تومان هم اثر برای فروش رزرو شده است. گران قيمت‌ترين تابلو با همت عالی ۲۰ميليون تومان خريداری شد.

-استاد کابلی تابلوی "سياره‌ی عشق" از مجموعه‌ی شخصی را به استاد شجريان اهدا کرد و او هم تابلو را برای فروش در جهت کمک به بازسازی بم قرار داد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37455

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محمدرضا شجريان: صريح باشيم؛ ما مردم بم را فراموش کرده‌ايم! گزارش نمايشگاه "هم‌نوا با بم"، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016