دوشنبه 29 مهر 1387

اجرای محمدرضا شجريان و گروه شهناز در شب‌های تهران، ايسنا

* باز هم با نوای «مرغ سحر» مجلس تمام شد

صدای محمدرضا شجريان استاد آواز ايران و همنوازان گروه شهناز در آخرين روزهای مهر ماه در شب‌های تهران طنين‌انداز شد.

به گزارش خبرنگار موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، استاد آواز ايران که هفته‌ی گذشته چهار شب کنسرت برگزار کرد، اين‌بار در جشن خانه موسيقی باز هم در دو بخش و با معرفی سازهای جديدش «صراحی» و «بم‌ ساز» برنامه‌ی خود را اجرا کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در بخش اول برنامه که در دستگاه شور اجرا می شد، با پيش درآمد آغاز شد و سپس ساز وآواز، تصنيف «پيام نسيم» با اين مضمون که «زکوی يار می‌آيد، نسيم باد نوروزی //// از اين باده مدد خواهيم، چراغ دل برافروزيم» همراه بود و سپس بخش اول کنسرت با سازو آواز، چهار مضراب و آواز مثنوی ادامه پيدا کرد و با تصنيف مرغ‌خوشخوان «يوسف گم‌گشته بازآيد به کنعان غم‌مخور /// کلبه‌ی احزان شود روزی گلستان غم‌مخور» بخش نخست اجرا به پايان رسيد.

قطعات اجرا شده در بخش اول،ساخته‌ی محمدرضا شجريان با تنظيم مجيد درخشانی و اشعار حافظ و مولانا بود.

در بخش دوم اجرا که قطعات آن در دستگاه همايون اجرا می‌شد، ابتدا با تک‌نوازی بم‌ساز که به گفته‌ی محمدرضا شجريان از خانواده ‌سنتور است آغاز شد.

شجريان در معرفی اين ساز که توسط نوازنده‌ی سنتور گروه رامين صفايی نواخته شد، گفت: برای اينکه صدای بم در گروه داشته باشيم اين ساز راساخته‌ام.

بخش دوم برنامه با زنگ شتر و سازوآواز و تصنيف‌ «چشم‌ياری» و ساز و آواز ادامه پيدا کرد و «باد صبا» و آواز شوشتری، چهارمضراب بيداد و تصنيف «رندان مست» قطعات اجرا شده در بخش دوم بودند که تصنيف چشم‌ياری ساخته‌ی محمدرضا شجريان و با تنظيم مجيد درخشانی، بادصبا ساخته‌ی حسام السلطنه مراد و تنظيم مجيد درخشانی و دو قطعه‌ی چهارمضراب بيداد و رندان مست هم از ساخته‌های درخشانی بودند.

سپس گروه طبق روال شب‌های گذشته به درخواست مردم «مرغ‌ سحر» را اجرا کردند.

به گزارش ايسنا، همنوازان گروه شهناز که در اين اجرا محمدرضا شجريان را همراهی می‌کردند عبارتند از: حسين رضايی‌نيا دف، دايره، حميد قنبری تنبک، کاوه معتمديان کمانچه،سينا جهان‌آبادی کمانچه و صراحی، شاهو عندليبی نی، رادمان توکلی تار، مجيد درخشانی تار،مژگان شجريان سه‌تار، مهرداد ناصحی قيچک آلتو ، صراحی، حامد افشاری قيچک‌باس ، سحر ابراهيم قانون، رامين صفايی سنتور، مهدی امينی رباب،بم‌تار و محمدرضا ابراهيمی عود.

گفتنی است: امشب نيز در پنجمين شب جشن خانه موسيقی تالار وزارت کشور ميزبان گروه شجريان است و فردا ـ ۳۰ مهر ماه ـ جشن خانه موسيقی با معرفی برگزيدگان در تالار وحدت به پايان می‌رسد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38768

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اجرای محمدرضا شجريان و گروه شهناز در شب‌های تهران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016