یکشنبه 2 اسفند 1383

مسکو برای راه اندازی نیروگاه بوشهر تا سال 2006 فعالیت خود را تسریع کرده است، مهر

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اعلام اینکه طرف روس برای راه اندازی نیروگاه بوشهر تا سال 2006 ، فعالیت خود را تسریع کرده است، موضوع سوخت هسته ای را از مسایل مهم میان دو طرف خواند و گفت: ماههاست که مسایل مربوط به بازگشت سوخت هسته ای و پروتکل مربوط به آن نهایی شده و آماده امضا است و انتظار می رود در سفر رییس آژانس اتمی روسیه به تهران امضا شود.

غلامرضا شافعی که در مذاکرات حسن روحانی با مقامات روسی در مسکو شرکت داشت، در گفت وگو با خبرنگار "مهر"، طولانی بودن مذاکرات روحانی با مقامات روسیه از جمله مذاکره چهار ونیم ساعته وی با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت ملی این کشور را بیانگر اهمیت گفت وگوها خواند.

وی تصریح کرد: ایران در این مذاکرات تاکید داشت که به هیچ وجه از حق خود عدول نخواهد کرد و انتظار دارد که روسیه در این زمینه از ایران حمایت کند و از اقدامات غیرقانونی آمریکایی ها نیز حمایت نکند.

وی با بیان اینکه دو طرف درباره همکاریهای دوجانبه، منطقه و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند، همکاریهای دوجانبه، روابط اقتصادی و سیاسی بین دو کشور و همچنین همکاریهای فنی و نظامی را محور این مذاکرات خواند و گفت: طرفین از اینکه روابط بین 2 کشور در سه سال اخیر به دو برابر ونیم رسیده است، ابراز خرسندی کردند. در عین حال در مورد پروژه هایی که باید بین دو کشور امضا شود، مانند پروژه ماهواره زهره که قبلا در تهران به امضا رسیده بود، مذاکرات موفقیت آمیزی داشتند .

به گفته سفیر ایران در مسکو، پیش بینی می شود که در زمینه همکاریهای هوایی، خرید پنج فروند هواپیمای 204 از روسیه توسط ایران بزودی انجام گیرد و در مورد نیروگاه طبس نیز پیش بینی می شود که طرف روسی بتواند قیمتهای مناسبی ارائه کند و برنده مناقصه شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شافعی با اشاره به علاقه مندی تهران و مسکو نسبت به همکاریهای نفتی و گازی، گفت: روسیه بزرگترین کشور تولیدکننده گاز و ایران دومین تولیدکننده گاز جهان به شمار می روند و بر این اساس، طرفین بر لزوم برگزاری نشستهای سه جانبه با الجزایر به عنوان تامین کننده بخش بزرگی از گاز اروپا تاکید کردند.

وی با اشاره به تاکید ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه به سفر به ایران در یکی دو ماه آینده، تصریح کرد : ماه فوریه به لحاظ گفت وگوهای سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است و در اواخر فوریه شاهد دیدار پوتین و مقامات اروپایی و جرج بوش رییس جمهور آمریکا خواهیم بود .

به گفته سفیر ایران در روسیه، در سفر هیات عالیرتبه ایرانی به مسکو، دو طرف با توجه به وضعیت جدید حضور نیروهای بیگانه در منطقه بویژه افغانستان، آسیای میانه و عراق، بر اهمیت ضرورت همفکری بیشتر تاکید کردند.

وی همچنین افزود : طرفین از برگزاری انتخابات در عراق ابراز رضایت کردند و روسیه علاقه مند است که با نظرات ایران در مورد عراق آشنا شود و بر ضرورت استمرار مذاکرات بین دو کشور بر سر موضوع عراق و افغانستان تاکید دارد.

شافعی در مورد گفت وگوهای روزهای اخیر مقامات تهران و مسکو پیرامون دریای خزر با اشاره به علاقه مندی مسکو به تسریع مذاکرات در این زمینه، گفت: ایجاد نیرویی مشترک از کشورهای ساحلی خزر از پیشنهادات مطرح شده در مذاکرات بود و امید می رود با تشکیل این نیرو، انگیزه حضور نیروهای خارجی در منطقه خزر کمتر شود.

شافعی در پاسخ به این سوال که آیا مسایل هسته ای بین دو کشور می تواند بر ابعاد دیگر فعالیتهای فنی، صنعتی و تکنولوژیک دو کشور تاثیر بگذارد، گفت: کار احداث نیروگاه یک کار فنی و تکنولوژیک است و طبعات احداث نیروگاه در هر کشوری می تواند بر صنعت آن تاثیر بگذارد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18528

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مسکو برای راه اندازی نیروگاه بوشهر تا سال 2006 فعالیت خود را تسریع کرده است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016