یکشنبه 2 اسفند 1383

حسین موسویان: مسکو می گوید درباره انتقال سوخت هسته ای به ایران با غرب به تفاهم رسیده است، مهر

- مساله سوخت یک مساله سیاسی است و مسکو نیز می خواهد در یک تعامل بین المللی، این مساله با ایران حل شود


رییس کمیته سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی در خصوص تاثیر منفی انتقال سوخت هسته ای به ایران بر روابط مسکو - واشنگتن و نگرانی های سیاسی و امنیتی روسیه از این موضوع، گفت: مقامات مسکو می گویند با اروپا و آمریکا برای تامین سوخت نیروگاههای هسته ای ایران مشکل سیاسی ندارند و توانسته اند در این مورد به یک تفاهم مشترک با اروپا و آمریکا برسند.

دکتر حسین موسویان پیش از ترک مسکو در گفت وگو با خبرنگار "مهر" تصریح کرد: در این سفر، دامنه وسیعی از همکاریهای اقتصادی، تکنولوژیک، دفاعی و امنیتی، همکاریهای دوجانبه، منطقه ای و مسایل استراتژیک مربوط به امنیت منطقه در عالی ترین سطوح مورد گفت وگو قرار گرفت و درک مشترک بسیار بالایی بین تهران و مسکو برای تحقق روابط جامع و استراتژیک دوجانبه، منطقه ای و بین المللی بوجود آمد.

وی افزود : آقای پوتین در مذاکرات تصریح کرد که تاریخ چند ساله روابط و احترام خاصی که شخص وی و دولت روسیه برای ملت ایران قائل هستند ایجاب می کند که این روابط مستحکم باقی بماند و حفظ شود و براین اساس، من به آینده روابط ایران و روسیه خوش بین هستم.

به گفته موسویان، در مذاکرات مسکو درباره ابعاد جدیدی از همکاریهای اقتصادی و تکنولوژیک و همچنین ابعاد جدیدی از همکاریهای سیاسی منطقه ای، دوجانبه و بین المللی گفت وگو شد و درباره گسترش همکاریهای دفاعی نیز گفت وگوهای مفصلی صورت گرفت.

وی افزود : پوتین در صحبتهای خود تاکید کرد که روسیه به تعهدات خود پایبند خواهد بود، ما هم به مقامات مسکو گفتیم که اجرای سریع پروژه نیروگاه بوشهر و راه اندازی به موقع آن تاثیر مهمی در توسعه و تقویت ابعاد جدید روابط دارد .

موسویان در خصوص تعلل و تاخیر مسکو در تکمیل نیروگاه بوشهر و ارتباط آن با فشارهای سیاسی آمریکا و ترس احتمالی روسیه از ورود اروپا به مسایل فنی هسته ای ایران، گفت : در مذاکرات با مقامات مسکو از جمله آقای پوتین تکمیل و راه اندازی هر چه سریعتر نیروگاه بوشهر مطرح و برخواسته طرف ایرانی تاکید شد؛ آقای پوتین اطمینان داد که هیچ مشکل سیاسی در کار نیست و مسکو حداکثر توان خود را بکار خواهد گرفت که موانع فنی هر چه سریعتر حل و نیروگاه بوشهر در کمترین زمان ممکن راه اندازی شود.

وی در خصوص برخی تحلیلهای منابع غربی مبنی بر اتخاذ سیاست دوگانه ازسوی روسیه در قبال مسایل هسته ای ایران و استفاده از این مسایل به عنوان اهرمی برای ایجاد توازن در روابط با غرب و ایران توسط روسیه، گفت : من فکر نمی کنم که روسیه بخواهد از مساله هسته ای ایران به عنوان اهرم فشاری علیه غرب استفاده کند زیرا مسکو در مسایل جاری هسته ای با اروپا همفکر است و معتقد به گفت وگو با ایران و حل وفصل این مساله از طریق سیاسی است.

موسویان با اشاره به آماده بودن سوخت نیروگاه بوشهر برای انتقال به ایران وعلل تعلل روسیه دراین خصوص گفت: مساله قرارداد سوخت را در مذاکرات مطرح کردیم و باز طرف روسی تاکید مکرر داشت بر اینکه هیچ مانع سیاسی برای نهایی کردن قرارداد سوخت وجود ندارد، صرفا مشکلات فنی است چرا که بعد از امضای قرارداد مدتی طول می کشد که سوخت را آماده کنند و تحول بدهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رییس کمیته سیاست خارجی شورایعالی امنیت ملی ایران از گفت وگوهای کارشناسی مفصل بین معاون سازمان انرژی اتمی ایران با سازمانهای مرتبط روسی در این سفر در خصوص سوخت هسته ای، خبر داد .

وی درباره سفر الکساندر رومیانتسف رییس آژانس اتمی روسیه در 24 فوریه به ایران و تاثیر آن بر روابط هسته ای دو کشور، گفت: دو طرف در تلاش هستند پروتکل های مربوط به سوخت را آماده کنند تا در سفر رومیانتسف به تهران به امضا برسند .

موسویان در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدگاه مسکو در خصوص چرخه سوخت ایران گفت : مسکو در مذاکرات تصریح کرده است که مایل نیست هیچ مانعی بر سر راه حق مشروع و قانونی ایران در مورد تکنولوژی صلح آمیز هسته ای ایجاد شود و حق مشروع و قانونی ایران را به رسمیت می شناسد. هرچند به هر حال مساله سوخت یک مساله سیاسی است و مسکو نیز می خواهد در یک تعامل بین المللی این مساله با ایران حل شود.

وی در خصوص برنامه درازمدت و دورنمای آینده روابط تهران- مسکو و مسایل هسته ای بر این روابط، گفت : با توجه به اینکه ایران به معاهده NPT، موافقتنامه پادمان و پروتکل الحاقی وهمکاری شفاف با آژانس پایبند خواهد بود و به مقامات مسکو در این باره اطمینان داده شده است، فکر می کنم روابط ما تحت تاثیر این مساله قرار نخواهد گرفت.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18529

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسین موسویان: مسکو می گوید درباره انتقال سوخت هسته ای به ایران با غرب به تفاهم رسیده است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016