سه شنبه 11 اسفند 1383

نامه شيرين عبادي به رييس‌جمهور درخصوص نقض حقوق بشر نسبت به اعتبار ميدان نقش جهان، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي


شيرين عبادي، رييس كانون مدافعان حقوق بشر درخصوص نقض حقوق بشر نسبت به اعتبار ميدان نقش جهان نامه‌اي سرگشاده نوشت.


به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران، رييس كانون مدافعان حقوق بشر در اين نامه كه نسخه‌اي از آن به ايسنا نمابر شده آورده است: مطمئنا از حوادث غم‌باري كه اين روزها بر سر اعتبار نقش جهان فرود مي‌آيد، بي‌اطلاع نيستيد، حوادثي كه نقض آشكار حقوق بشر از يك سو و تجاوز به قوانين داخلي از سوي ديگر را به همراه دارد؛ رخدادهايي كه حاكي از مرگ عشق و بي‌اعتنايي به حقوق و ارزش‌هاي بزرگ‌ترين ميراث فرهنگي اسلامي كشور است؛ رفتارهايي كه نشانگر بي‌توجهي به اين گنجينه فرهنگ اسلامي است.


تحليل سريع اين اوضاع و احوال مؤيد آن است كه بر خلاف متن صريح اصول 9 و 19 قانون اساسي كه همه افراد را در برابر قانون برابر دانسته است، برخي در پي آن هستند تا از پيوند خويش با ساختارهاي اجتماعي بهره جسته و از مجازات معاف شوند. فاجعه آن‌جاست كه اين اراده‌هاي ضدمردمي در پاره‌اي اوقات جلوي اجراي قانون را سد مي‌كند.


عبادي در ادامه‌ي اين نامه آورده است: جامعه مدني‌اي كه شما مبلغ و مشوق آن هستيد، در صورتي ساخته و پرداخته خواهد شد كه اصول، قانون و معيارهاي ارزشي در آن معتبر و محترم شناخته شود. در شرايطي كه تصميم صحيح قضايي پس از مدت‌ها تعويق بدون رعايت تشريفات و توجيه قانوني فك مي‌شود و متن ماده‌ي 27 اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر ناديده انگاشته مي‌شود، در مقابل انتقادات فرزانگان دلسوز اين مرز و بوم و اعتراضات مجامع جهاني هيچ مديري پاسخگو نيست، مسؤوليت شما بسيار حساس و عميق است و توجهي مؤثر و جدي را طلب مي‌كند. اين همه قانون‌گريزي و اصول‌ستيزي چه مفهومي دارد و به كدامين راه سرسپرده است؟


وي يادآور شده است: غيرت پاسداري از مدنيت و معنويت ميراث مادي و معنوي كشور ايجاب مي‌كند، در كاستن ارتفاع يك بناي سركش لحظه‌اي درنگ نكنيد. اميد آن كه با تدبير مؤثر و تصميمي قاطع ساخت و ساز برجي را متوقف كنيد كه خود شرمسار از اين حضور است. فراست و فرزانگي حكم مي‌كند در اين مقطع تاريخي تيرهاي انتقاد صحيح مجامع فرهنگي جهان را به جان نخريد و قبل از آن‌كه با سرافكندگي، منطق ديگران را بپذيريد، طريق درست را انتخاب كنيد. بر اين مبادي با توجه به مسؤوليت‌هاي قانوني شما، مصرانه خواستارم با تمام توش و توان خويش به كاستن ارتفاع اين برج نو خاسته همت كنيد تا حرمت حريم تنها اثر بازمانده از تمدن اسلامي، كه مورد حمايت يونسكو نيز هست، شكسته نشود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عبادي در اين نامه همچنين آورده است: داوري عقل و انصاف بر اين پايه نهاده شده كه روش و منش منطقي، از هر شخص و گروهي كه اعلام شود مورد پذيرش قرار گيرد و رفتار و گفتار ناموزون را از ناحيه‌ي هركس ابراز شود، مردود مي‌دانيم.

اين واقعيت تلخي است كه در طول تاريخ، در مقابله با حوادث بزرگ، كمتر صحيح عمل شده است. ناتواني اداري، ناآگاهي مديران كشور، تحليل‌هاي غلط، فرصت‌سوزي‌هاي جبران‌ناپذيري را به ياد مي‌آورد.


وي اين پيام به رييس‌جمهور را بدان جهت عنوان كرده كه اين بار چنين نشود و درخواست كرده است:‌ به دور از خودخواهي‌ها، خودمحوري و ندانم‌كاري‌ها، تدبير صحيح و سريع اتخاذ شود. حكمت عملي حكم مي‌كند علاج واقعه را قبل از وقوع تدارك كنيم.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18831

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه شيرين عبادي به رييس‌جمهور درخصوص نقض حقوق بشر نسبت به اعتبار ميدان نقش جهان، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016