شنبه 15 اسفند 1383

حسن روحاني: ارجاع پرونده ايران به شوراي‌‏امنيت توسط اروپا بازي با آتش است، ايلنا

- اطلاعات بازرسي آژانس از مكان‌‏هاي با طبقه‌‏بندي بسيار بالا نشت مي‌‏كند

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبير شوراي‌‏عالي امنيت ملي گفت‌‏: "كنفرانس فناوري هسته‌‏اي و توسعه پايدار" كه از سوي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام و با همكاري وزارت امور خارجه، سازمان انرژي اتمي و برخي از دانشگاه‌‏ها برگزار شده سعي در توضيح دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه فناوري صلح‌‏آميز هسته‌‏اي دارد.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا ), "حسن روحاني" در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران داخلي و خارجي در زمينه كنفرانس فناوري هسته‌‏اي و فناوري پايدار گفت: اهداف اين كنفرانس، اين است كه در جلسات مختلف توضيح داده شود كه فناوري ايران، صرفاً صلح‌‏آميز است و هيچ‌‏گاه هدف نظامي را دنبال نكرده و نمي‌‏كند.
وي با بيان اينكه يكي ديگر از اهداف اين همايش، تأثير فناوري هسته‌‏اي در زمينه پايدار كشور خصوصاً در زمينه‌‏هاي كشاورزي و پزشكي است، گفت‌‏: تعهد ايران به مقررات بين‌‏المللي خصوصاً مقررات عدم اشاعه و همچنين اقدامات ايران در زمينه فعاليت ديپلماتيك و حقوقي در يك سال و نيم گذشته از اهداف ديگر اين سمينار است.
روحاني با بيان اينكه غير از جلسات اصلي، دو كميته فني و علمي و همچنين حقوقي و سياسي، بحث‌‏هاي تخصصي خود را پي‌‏گيري مي‌‏كنند گفت: در اين سمينار دو روزه، پنجاه نفر از كشورهاي مختلف حضور خواهند داشت.
روحاني با اشاره به جلسه اخير آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي گفت‌‏: پرونده ايران از حالت اضطراري و از دستور كار آژانس خارج شده و البرادعي يك گزارش كوتاه شفاهي در زمينه پيشرفت كار و همچنين "گلداشميت" معاون وي يك گزارش فني به شوراي حكام ارائه دادند كه گزارش "گلداشميت" در شوراي‌‏حكام بر خلاف عرف اين شورا بود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص حفر تونل در كنار تأسيسات اصفهان گفت‌‏: ما هم‌‏اكنون مشغول حفر تونل هستيم اما اين مسأله مشكلي ندارد زيرا حفر تونل، فعاليت هسته‌‏اي نيست.
روحاني با تأكيد بر اينكه ما ساخت تونل را به آژانس اطلاع داديم، گفت: "گلداشميت" در گزارش فني خود اين موضوع را ذكر كرد و تنها ايرادي به كه ما گرفته شد اين بود كه اين كار را دير اطلاع داده‌‏ايد اما براي ما هنوز روشن نيست كه آيا اصلاً بايد ساخت تونل را به اطلاع آژانس مي‌‏رسانديم يا نه.
وي با بيان اينكه تونل اصفهان به‌‏عنوان انبار استفاده مي‌‏شود، گفت: بخشي از مواد در اين انبار قرار مي‌‏گيرد و از نظر مقررات نيز لازم نيست ما اين را به اطلاع آژانس برسانيم زيرا ما هيچ فعاليت ممنوعه و يا مخفي انجام نداده‌‏ايم و اگر مي‌‏خواستيم چنين كنيم در يكي از كوه‌‏ها تونل مي‌‏زديم اما در جايي تونل زده‌‏ايم كه بازرسان دائماً از آن عبور مي‌‏كنند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به بازديد مأموران آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي از اين تونل، گفت: از اين به بعد نيز آنها مي‌‏توانند از تونل تأسيسات اصفهان بازديد كنند.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت ملي تصريح كرد: گزارش و سخنراني البرادعي در اين نشست نيز، نشان‌‏دهنده همكاري ايران با آژانس بوده است و ما به همكاري خود با آژانس ادامه مي‌‏دهيم و انتظار ما اين است كه با توجه به همه مسائل مهم، حل‌‏وفصل شده است و تنها مسائلي باقي مانده‌‏اند كه كشور ثالث بايد همكاري كند تا تاوان عدم همكاري اين كشورها را ايران ندهد و پرونده بسته شود و ايران نيز مانند ساير كشورها روابط عادي خود را با آژانس دنبال كند.
روحاني ادامه مذاكرات با اروپا را منوط به پيشرفت در مذاكرات ذكر كرد و گفت‌‏: در سفر اخير من به آلمان و فرانسه تأكيد شد كه از روند كار كميته هسته‌‏اي ناراضي هستيم و با اين روند به نتيجه نخواهيم رسيد.
وي با اشاره دو پايتخت اروپايي نيز معتقد بودند كه كار بايد سرعت بيشتري پيدا كند، افزود: در اواخر اسفند ماه، نشست كميته راهبري تشكيل خواهد شد و ما بايد شاهد پيشرفت ملموس باشيم.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت ملي گفت‌‏: در پايان اين هفته، سه گروه كاري كار خود را ادامه مي‌‏دهند و نتايج نشست‌‏هاي خود را به كميته راهبري عرضه مي‌‏كنند.
روحاني با تأكيد بر اينكه اگر شاهد پيشرفت در مذاكرات نباشيم مذاكرات را ادامه نمي‌‏دهيم، گفت‌‏: پيشرفت در مذاكرات، تضمين كننده ادامه آن است.
وي در خصوص نيروگاه اراك و ساخت رآكتور آب‌‏سنگين در اين نيروگاه، گفت: در حال حاضر در حال تهيه آب‌‏سنگين و تجهيزات مربوط به آن در اراك هستيم كه گفته شده است اين رآكتور در سال 2008 تكميل مي‌‏شود.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت ملي ادامه داد: آنچه امروز در اراك انجام مي‌‏شود توليد آب‌‏سنگين است كه بخشي از كار توليد رآكتور است.
وي تصريح كرد: اين رآكتور با اطلاع آژانس در حال ساخت است و اهداف تحقيقاتي و صلح‌‏آميز دارد زيرا اهداف ايران، كاملاً فني است.
روحاني با بيان اينكه برخورد غرب با ايران همانند برخورد آنها با ساير كشورها نيست، گفت‌‏: بسيار شاهد بوديم كه همزمان با پرونده ايران پرونده كشورهاي ديگري نيز مطرح شده كه به سرعت به اتمام رسيده است اما پرونده ايران بحث‌‏هاي زيادي دارد و اين نشان مي‌‏دهد كه كشورهاي غربي با استانداردي دو گانه با ايران و ساير كشورها برخورد مي‌‏كنند.
وي تصريح كرد‌‏: غربي‌‏ها مي‌‏دانند پرونده ايران‌‏, و فعاليت‌‏هاي كشور ما كاملاً صلح‌‏آميز است و ايران را تنها به دليل احتمال ساخت سلاح در آينده دور، كشورمان را تحت‌‏فشار مي‌‏گذارند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص اقدامات رژيم اسرائيل بر ضد برنامه هسته اي ايران گفت‌‏: رژيم صهيونيستي, دولتي تروريست و ضد حقوق بشر است و نه‌‏تنها سلاح هسته‌‏اي بلكه انواع سلاح‌‏هاي كشتار جمعي را دارد و به هيچ يك از كنوانسيون‌‏هاي خلع سلاح نپيوسته است.
وي با اشاره به اظهارات بوش مبني بر اينكه "اسرائيل تنها كشوري است كه از دموكراسي واقعي بهره مي‌‏برد" و "شارون، مرد صلح است"، گفت‌‏: اين نشان مي‌‏دهد كه ادعاهاي آمريكا تا چه حد مغرضانه است.
روحاني با بيان اينكه ايران پيشنهاد دهنده طرح خاورميانه عاري از سلاح هسته اي بوده است، گفت:‌ ‏ما معتقديم جهان، روزي صلح و امنيت را درك مي‌‏كند كه سلاح‌‏ها از بين برود اما كشورهاي جهان هيچ‌‏گاه به بند 6 پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (NPT ) توجه نكرده‌‏اند و عنان نيز در سخنراني خود به مناسبت سي و پنجمين سالگرد تصويب NPT به اين نكته اشاره كرد.
وي در خصوص سياست‌‏هاي آمريكا در قبال مذاكرات هسته‌‏اي ايران گفت‌‏: ما هنوز اعتقادي به حُسن‌‏نيت آمريكا در اين زمينه نداريم زيرا اگر به سخنراني سفير ايران هم توجه كنيم متوجه مي‌‏شويم كه حرف‌‏هاي دو سال پيش خود را تكرار مي‌‏كنند چرا كه آنها همچنان تنها راه‌‏حل مسأله هسته‌‏اي ايران را ارجاع پرونده به شوراي امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد ذكر مي‌‏كنند.
روحاني با بيان اينكه اروپايي‌‏ها هم اكنون موارد كوچك و جزئي را مطرح مي‌‏كنند، گفت‌‏: اگر اروپا، حسن‌‏نيت نشان دهد مي‌‏توانيم راجع به تضمين عيني به توافق برسيم و تنها در اين صورت است كه اين مذاكرات مي‌‏تواند راهگشا باشد.
وي با بيان اينكه ما در زمينه بهره‌‏گيري از فناوري هسته‌‏اي علاقه‌‏اي به نگراني كشور ديگري نداريم، گفت: ما به دنبال اهداف نظامي نيستيم پس مشكلي نداريم كه بخواهيم نگراني كشورهاي ديگر را رفع كنيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اينكه دوران تعليق موقت و دوران مذاكره نيز كوتاه است، گفت: آنچه كه به عنوان تهديد بر ضد ايران مطرح مي شود نمي تواند مثمر ثمر باشد و اگر هدف اصلي اين است كه به برنامه ايران مطمئن شوند فشار، نمي‌‏تواند مؤثر باشد زيرا باعث تعطيلي اقدامات داوطلبانه ايران مي‌‏شود.
وي ادامه داد: اگر هدف ايجاد اعتماد است بهترين راه آن اجراي مقررات بين‌‏المللي, رسيدن به تضمين عيني و راهكار قانوني است.
روحاني در خصوص ارائه امتيازات اقتصادي اروپا نظير ايرباس و پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني (WTO ) گفت: اين موضوعات آن‌‏قدر مهم نيست كه در تبليغات بزرگ شده است؛ ما متقاضي ورود به WTO هستيم اما مخالفت آمريكا با اين موضوع، كاملاً سياسي است و ما معتقديم كه سياست نبايد در مسائل اقتصادي دخالت كند.
روحاني تصريح كرد‌‏: تهيه هواپيما براي ما آن‌‏قدرها مشكل نيست زيرا مي‌‏توانيم از طرق مختلف، هواپيماها را تهيه كنيم بنابراين ارائه ايرباس به ما آن‌‏قدر اهميت ندارد.
وي تصريح كرد‌‏: وقتي آنها موضوع ايرباس را مطرح كردند ما گفتيم كه « اين جزء خواست‌‏هاي ما نيست و همچنين WTO نيز حق مسلم ماست و مخالفت آمريكا، سياسي و بر خلاف روال كار سازمان است بنابراين دست‌‏برداشتن آمريكا از تخلفات خود نمي‌‏تواند امتياز به ايران تلقي شود.»
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه اگر تفاهماتي بين اروپا و آمريكا مطرح شده است ما كاري به آن نداريم، گفت‌‏: اگر اروپا به دنبال تهيه ليستي است كه با ارائه آنها، ايران دست از غني‌‏سازي بردارد بايد بدانند كه اين اصلاً درست نيست زيرا بحث توقف غني‌‏سازي، مخالف بيانيه تهران و توافق‌‏نامه پاريس است.
وي تأكيد كرد‌‏: مردم ما تصميم گرفته‌‏اند از انرژي هسته‌‏اي در مصارف صلح‌‏آميز بهره ببرند و مسؤولان نظام نيز تابع نظرات ‌‏آنها هستند.
روحاني با اشاره به ملاقات خود با "ژاك شيراك" رئيس‌‏جمهور فرانسه و "گرهارد شرودر" صدراعظم آلمان گفت: در اين ديدارها اعلام كرديم كه آماده‌‏ايم فرمول خود را ارائه دهيم و توقع داريم به توافقي سريع با اروپا دست يابيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد‌‏: فرانسه در مذاكرات جلوتر بود و آلماني‌‏ها از آنها عقب ماندند و نتوانستند همپاي فرانسوي‌‏ها باشند اما هر دو كشور به ما وعده دادند كه فرمول ارائه‌‏شده توسط ايران را مورد بررسي قرار دهند.
روحاني تصريح كرد‌‏: فرمول ما كاملاً منتطقي و مستدل است و با اين فرمول، همه كشورها از صلح‌‏آميز بودن برنامه ما اطمينان حاصل خواهند كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت‌‏: آنچه براي هر دو طرف مذاكرات يعني ايران و اروپا مطلوب است اين است كه غني‌‏سازي ادامه يابد و اروپا نيز به صلح‌‏آميز بودن اين برنامه اطمينان حاصل كند كه هر دوي اين موضوعات در فرمول ما وجود دارد ضمن اينكه ما غير از اين فرمول حداقل چهار فرمول ديگر نيز داريم كه در اين سفر مطرح نكرديم.
وي تأكيد كرد‌‏: اگر اروپا فرمول‌‏هاي ما را نپذيرد با مشكل بزرگي در افكار عمومي دنيا مواجه مي‌‏شود زيرا اين فرمول‌‏ها را در صورت عدم پذيرش اروپا منتشر خواهيم كرد و اين باعث مي‌‏شود مردم ما در ايستادگي خود براي احقاق حقوق خود مستحكم‌‏تر شوند و اروپا نيز در افكار عمومي دنيا با چالش مواجه شود.
روحاني با بيان اينكه هم‌‏اكنون توپ در زمين اروپاست، گفت: من به سران اروپايي گفتم كه با اختيار تام در آنجا هستم و آماده‌‏ام در جلسات مختلف بحث‌‏ها را به نتيجه برسانم اما اروپا هميشه نگاهي به آن سوي آتلانتيك دارد و هميشه زماني كه در مراحل نهايي كار قرار مي‌‏گيريم ترديدهايي دارد.

وي با بيان اينكه اروپا نيز راه‌‏حل‌‏هايي دارد، گفت‌‏: چون آنها علاقه‌‏اي به پيشرفت كار ندارند به كندي جلو مي‌‏آيند.
وي اساس بحث ايران و اروپا را اجراي تعهد اروپا ذكر كرد و گفت: ما توقع ديگري نداريم و مشكلي نيز با نزديكي اروپا و آمريكا نخواهيم داشت.
روحاني تأكيد كرد‌‏: پرونده ايران تنها از طريق مصالحه و اجراي قانون حل‌‏وفصل خواهد شد و هر گونه تهديدي به ضرر آنها تمام خواهد شد.
وي با بيان اينكه ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت با مقررات آژانس سازگار نيست، گفت: هيچ راهي از لحاظ قانوني براي ارجاع پرونده ايران وجود ندارد و اين كار سياسي, غير حقوقي و غير فني است و منجر به تضعيف آژانس خواهد شد زيرا از اين به بعد هيچ كشوري به آژانس اعتماد نخواهد كرد.
روحاني با تأكيد بر اينكه ارجاع پرونده ايران، كل اعتماد به وجود آمده را از بين خواهد برد، گفت‌‏: همه كشورها با اين كار مخالفند و تنها آمريكاست كه در صدد انجام اين كار است و اروپا نيز در صورت غني‌‏سازي از سوي ايران، بدون اطلاع قبلي و بر خلاف توافقات در صدد ارجاع پرونده ايران برخواهد آمد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد‌‏: اگر پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع داده شود بلافاصله اجراي پروتكل را متوقف مي كنيم و غني سازي را از سر خواهيم گرفت بنابراين كسي از اين كار سود نمي برد زيرا منطقه ما انقدر حساس است كه همه كشورها اين تدبير را داشته باشند كه بحران ديگري به وجود نيايد.
روحاني ادامه داد‌‏: ايجاد بحران ديگري در منطقه مشكلاتي براي انرژي و اقتصاد جهان به وجود مي‌‏آورد بنابراين ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، بازي با آتش است و اروپا با اين كار به خودكشي سياسي دست مي‌‏زند و براي هميشه جايگاه خود را در جهان از دست مي‌‏دهد.
دبير شورايعالي امنيت ملي گفت‌‏: اگر آمريكا بازي را به هم نزند ما و اروپا در مذاكرات خود به نتيجه خواهيم رسيد و موفق مي‌‏شويم البته براي آمريكا پذيرش اين موضوع سخت است و بارها با زبان بي‌‏زباني به اروپا گفته‌‏اند كه هنوز حل‌‏وفصل اين‌‏گونه موضوعات در حد شما نيست.
وي با بيان اينكه اگر غرب فكر مي‌‏كند پرستيژ توليد سوخت و در اختيار داشتن چرخه سوخت براي ايران زياد است، بايد گفت اين حرف، غير منطقي است و قابل قبول نيست اما اگر واقعا نگراني‌‏هايي دارد ما حاضر به رفع اين نگراني‌‏ها هستيم و پروتكل نيز براي همين درست شده است چرا كه هيچ كشوري تا به حال نبوده كه با وجود پروتكل از مسير صلح‌‏آميز هسته‌‏اي خارج شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روحاني با بيان اينكه اروپا تا به حال دو بار و در بيانيه تهران و توافق‌‏نامه پاريس نظر خود را از "توقف" به "تعليق" كاهش داده است و عقب‌‏نشيني كرده است، گفت: در بيانيه تهران، اروپا بحث توقف را مطرح كرد كه ما اعلام كرديم توقف، امكان‌‏پذير نيست و اروپا نيز به تعليق رضايت داد.
دبير شوراي‌‏عالي امنيت ملي تصريح كرد: ما فكر مي‌‏كنيم اروپا در باطن به دنبال توقف نيست و بحث توقف را مطرح مي‌‏كند تا تعليق طولاني شود.
روحاني گفت‌‏: اگر اروپا به دنبال توقف است اعلام مي‌‏كنيم كه مذاكرات از همين لحظه قطع است و هيچ مذاكره‌‏اي نخواهيم داشت ضمن اينكه ما اين موضوع را در پاريس و برلين نيز به صراحت عنوان كرديم.
وي با اشاره به توافق پاريس گفت: پيش از توافق پاريس من به سه وزير اروپايي اطلاع دادم كه ما توافق‌‏نامه پاريس را امضا مي‌‏كنيم به شرط اينكه ديگر هيج جا و هيچ زماني بحث توقف حتي در مصاحبه‌‏ها هم اعلام نشود زيرا توقف با هيچ فرمولي سازگار نيست و حتي در قعطنامه‌‏هاي آژانس نيز تا به حال چنين چيزي مطرح نشده است چرا كه بحث توقف غني‌‏سازي به معناي نابودي پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي(NPT ) است زيرا مخالف بند 4 اين پيمان است و اگر اين بند از اين پيمان برداشته شود تمام كشورهاي غير متعهد و در حال توسعه از NPT خارج خواهند شد بنابراين بحث توقف بحث ايران به تنهايي نيست و بحث همه دنياي در حال توسعه و هم چنين جنگ شمال و جنوب است زيرا همه كشورهاي در حال توسعه مي‌‏دانند اگر اين موضوع به ايران تحميل شود به همه كشورهاي ديگر نيز تحميل خواهد شد.
وي با بيان اينكه خواسته‌‏هاي اروپا و آمريكا مبني بر توقف غني‌‏سازي ضد پروتكل, ضد پادمان و ضد NPT است، گفت: آنها بايد يك فرمول مرضي‌‏الطرفين ارائه دهند.
روحاني تصريح كرد‌‏: اروپا در مورد هر دو تضمين عيني و محكم اظهار عجز مي‌‏كند و اين براي ما غير قابل قبول است؛ هر چند كه ما براي هر دو قسمت فرمول داريم اما بايد به اين نكته توجه كرد كه اگر ما مي توانيم پنج فرمول ارائه دهيم اروپا 20 فرمول دارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در خصوص جزئيات فرمول ارائه‌‏شده توسط ايران گفت: چون هم‌‏اكنون در حال مذاكره هستيم زود است كه فرمول‌‏ها را مطرح كنيم اما اگر مذاكرات را به جايي برسانيم و يا اروپا فرمول‌‏هايي را كه ارائه مي‌‏كنيم رد كند به‌‏طور قطع آنها را اعلام خواهيم كرد.
روحاني با اشاره به اينكه تعليق وظيفه قانوني نيست، گفت‌‏: ما حداكثر، تعليق يك‌‏ساله را پذيرفته‌‏ايم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي به روابط خوب ايران و روسيه اشاره كرد و گفت: روسيه كشوري است كه زماني كه هيچ كشوري حاضر نبود به ما نيروگاه هسته‌‏اي بدهد حاضر به امضاي قرارداد ساخت نيروگاه در ايران شده بود و همچنين اين كشور حاضر شد سلاح, هواپيما و سيستم ضد هوايي به ايران بدهد و اين در زماني بود كه اروپا حاضر نبود هيچ هواپيماي جنگي به ما بدهد و حتي هم‌‏اكنون نيز مشخص نيست كه آنها حاضر به انجام اين كار باشند.
وي همچنين به بحران تاجيكستان و همكاري روسيه و ايران براي رفع اين بحران اشاره كرد و گفت‌‏: ايران و روسيه پايه‌‏هاي اصلي محور شمال و جنوب هستند و به خاطر همين دوستي است كه ما توقع بيشتري از روس‌‏ها داريم البته طبيعي است كه در بعضي موارد اختلاف‌‏نظر داشته باشيم.
روحاني با بيان اينكه آمريكا دنبال سلطه‌‏گري در جهان و منطقه خليج‌‏فارس است، گفت: آمريكا قصد داشت كل منطقه خليج‌‏فارس را از طريق ايران در دست خود داشته باشد اما انقلاب ايران، همه برنامه‌‏هاي آمريكا را به هم زد و آنها به خاطر اقدامات ايران تحقير شدند.
وي با اشاره به صحبت بوش مبني بر اينكه ايران، عراق نيست، گفت : اين تنها حرفي است كه بوش در طي چهار سال گذشته گفته و خوب بوده است؛ ايران بسيار با عراق متفاوت است و اين تفاوت از زمين تا آسمان است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه سنا پيش از اين نيز به دنبال تصويب بودجه بر ضد ايران بوده است، گفت: اين به معناي آن نيست كه احتمال حمله وجود دارد و درست است كه معروف است نومحافظه‌‏كاران آمريكا اول عمل مي‌‏كنند و بعد فكر مي‌‏كنند اما اين قدرها هم بي‌‏تدبير نيستند.

وي با بيان اينكه آمريكا از حل‌‏وفصل موضوع توسط اروپا نگران است، گفت: اگر ما اين مسأله را با اروپا حل كنيم روابط بسيار مهمي با اروپا خواهيم يافت كه براي آمريكا قابل قبول نيست.
روحاني در خصوص اعتراض ايران به ‌‏آژانس گفت: يكي از ايرادات ما به آژانس اين است كه اخباري كه به آژانس مي‌‏رسد نشت مي‌‏كند در حالي كه آژانس موظف است اسناد طبقه‌‏بندي شده يك كشور را مورد توجه قرار دهد و اجازه درز به آن ندهد.
وي ادامه داد‌‏: هرگاه ما با آژانس صحبت مي‌‏كنيم مثل اين است كه با شبكه‌‏هاي ماهواره‌‏اي حرف مي‌‏زنيم و ما به اين موضوع اعتراض كرديم زيرا آنها از بعضي مكان‌‏ها با طبقه‌‏بندي بسيار بالا بازديد مي‌‏كنند اما اسناد اين بازديدها به بيرون درز مي‌‏كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد‌‏: هيچ كشوري حاضر نيست اطلاعات سري سياسي و اقتصادي‌‏اش به بيرون درز كند و باز هم اجازه بازديد به بازرسان را بدهد.
وي در خصوص اظهارات البرادعي گفت‌‏: آنچه البرادعي مطرح كرده بحث شفافيت بوده است اما كلمه شفافيت كلمه‌‏اي است كه هر كس بر مبناي نظر خود آن را تفسير مي‌‏كند.
روحاني در باره بازگشت بازرسان آژانس به پارچين گفت: آژانس درخواست بازديد از پارچين را به ما داد اما ما از آنها خواستيم كه دلايل خود را براي چنين بازديدي ارائه كنند زيرا يك سايت نظامي جاي بازديد بازرسان آژانس نيست.
وي افزود: مدتي بر سر اين تقاضا بحث كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه به‌‏رغم مستدل‌‏نبودن دلايل آژانس، آنها از هر جايي كه در نظر داشتند بازديد كردند.
روحاني گفت: آنها بازيد از منطقه 1 را در خواست كردند و در حين بازديد از اين منطقه درخواست بازديد ديگر مناطق را نيز مطرح كردند كه ما به آنها اجازه داديم تمام نمونه‌‏برداري‌‏هاي خود را انجام دهند اما هم‌‏اكنون و پيش از آنكه نتيجه آن نمونه‌‏برداري‌‏ها مشخص شود آنها تقاضاي بازديد مجدد را مطرح كرده‌‏اند كه اين برخلاف توافق ماست.
وي تأكيد كرد: اين‌‏گونه اقدامات، باعث بي‌‏اعتباري آژانس مي‌‏شود و منطقي نيست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه تا زماني كه مذاكرات ادامه دارد تعليق ادامه مي‌‏يابد گفت‌‏: هر زمان كه مذاكرات قطع شود تعليق نيز قطع خواهد شد و زمان تعليق وابسته به زمان مذاكره و زمان مذاكره وابسته به پيشرفت در مذاكرات است.
وي در خصوص لغو سفر خود به انگليس گفت‌‏: تعبير لغو سفر را كه بي‌‏بي‌‏سي به كار برد تعبير درستي نيست زيرا ممكن است اين سفر در آينده انجام شود؛ دليل انجام نشدن اين سفر نيز اين بود كه برنامه سفر من براي پنج‌‏شنبه و جمعه تنظم شده بود و ما حداكثر تا دوشنبه مي‌‏توانستيم در اروپا باشيم و از لندن خواسته بوديم كه اگر امكان دارد همه برنامه‌‏ها را براي روز دوشنبه تنظيم كند اما آنها نتوانستند اين كار را انجام دهند و بنابراين سفر انجام نشد.
وي همچنين سفر سه وزير اروپايي به ايران را تكذيب كرد و گفت‌‏: تا كنون چنين چيزي نبوده است و اين سفر فقط در رسانه‌‏ها مطرح شده است.
روحاني با بيان اينكه آمريكايي‌‏ها تا به حال درخواست شركت در مذاكرات را نداشته‌‏اند، گفت‌‏: آنچه مطرح بوده اين است كه آمريكا از اين مذاكرات حمايت كند اما تا به حال درخواستي براي شركت در مذاكرات نداده‌‏اند ضمن اينكه به نظر مي‌‏رسد براي اروپاييها سخت است كه كشور ديگري در مذاكرات بپذيرند زيرا كشورهاي ديگري نيز در صدد حضور در مذاكرات بوده‌‏اند.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايلنا, در خصوص شايعه ربوده‌‏شدن 12 هزار سند هسته‌‏اي از سوي "سندي برگر" درباره فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران، گفت‌‏: اين خبر، از بيخ‌‏وبن دروغ است و اصلاً آمريكايي‌‏ها چه كسي هستند كه بخواهند به ايران بيايند؛ اين خبر هم مثل همان خبر كماندوهاست و كاملاً دروغ است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18973

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسن روحاني: ارجاع پرونده ايران به شوراي‌‏امنيت توسط اروپا بازي با آتش است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016