جمعه 30 اردیبهشت 1384

سخنراني ابراهيم يزدي در دوازدهمين كنگره نهضت آزادي، ايسنا

* سياست، عالم امكانات واقعي است و بايد با همين ديد به مساله نگاه شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


ابراهيم يزدي و همفكرانش مراسمي را با عنوان ” دوازدهمين كنگره نهضت آزادي” به نام دكتر يدالله سحابي برگزار كردند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه چهارشنبه‌شب برگزار شد، ابراهيم يزدي گفت: كسي حق ندارد ما را از حق مسلم خود در دستيابي به انرژي هسته‌يي بازدارد و يا با توجيه اينكه كشور ما داراي منابع گاز و نفت است، اين حق را از ما سلب كند.

وي با بيان اينكه در دهكده جهاني نمي‌توان راه‌حل‌ها و گام‌ها را بدون توجه به روندهاي جهاني انتخاب كرد تصريح كرد: هر حركتي بايد بر اساس تحليل اوضاع جهان، تأثيرات آن بر منطقه و تأثيرات اوضاع منطقه بر كشورمان صورت گيرد.


يزدي معتقد است كه در گستره جهاني اولويت اقتصادي پيش‌شرط دموكراتيزه‌شدن و ثبات سياسي است.


يزدي تأكيد كرد: موج سوم دموكراسي در دنيا، نه خواسته آمريكا و اروپا بلكه امري برخاسته از شرايط كنوني معاصر است.


اين فعال سياسي همچنين با اعتقاد به اينكه كشورهاي جهان اسلام با نوعي پارادوكس داخلي مواجهند تصريح كرد: اكنون ملتهاي مسلمان بيدار شده‌اند؛ اما از سوي ديگر به دليل نفوذ عميق سنت‌گرايان به محض ايجاد فضاي سياسي، آنها قدرت را به‌دست مي‌گيرند، در حالي كه سنت‌گرايان از شرايط جدي جهان بي‌خبرند لذا نخواهند توانست به مطالبات مردم پاسخ دهند.


وي با تأكيد بر اينكه تاريخ بشر مسلمانان را فرهنگ‌ساز معرفي مي‌كند، تصريح كرد: اسلام در آستانه انفجار جديدي در دنياست و اين سؤال در پيش روي ماست كه آيا مي‌توانيم اين وظيفه تاريخي را انجام دهيم يا خير و در پاسخ اين سؤال ترديد است. زيرا در بسياري مسائل مسلمانان نگاه به بيرون را پيدا نكرده‌اند و جنبش روشنفكري ديني اگرچه به فاصله دورتري وارد شده و رسالت حل معضلات و مقولات را برعهده گرفته اما هنوز روشنفكران ديني نقش كليدي پيدا نكرده‌اند.


يزدي گفت: دموكراسي كه در كشورهاي اسلامي پديد خواهد آمد تحت تأثير فرهنگ، تاريخ و باورهاي مردم شكل خاص خود را خواهد يافت و با غرب متفاوت است.


وي همچنين با بيان اينكه فشار زيادي براي تشكيل دولت مستقل فلسطيني وجود دارد، در حالي كه قبلاً چنين نبود

گفت: دنيا در اين باره به اجماع رسيده و تنها آمريكاست كه در مقابل خواست دنيا ايستاده است، اما دير يا زود فشارهاي جهاني اين راه حل را بر اسرائيل تحميل خواهد كرد.


وي در بخشي ديگري از سخنان خود با اشاره به موضوع انتخابات در كشورمان تصريح كرد: ايران با گذشت 27 سال از انقلاب در آستانه چرخش تازه‌اي است و انتخابات پيش رو سرنوشت‌ساز است.


وي با اشاره به تعارضي كه بين كساني كه جمهوريت به معناي حاكميت ملت را مي‌خواهند و كساني كه با طرح حكومت اسلامي جمهوريت را نقض مي‌كنند، وجود دارد، اظهار داشت: قانون اساسي يك ميثاق ملي است كه اگر يك نفر قرارداد را بر هم بزند يقينا دچار تعارض خواهد شد و امروز در اين خصوص اين بحران به بالاترين نقطه خود رسيده است، از سوي ديگر كشور با تهديدهاي جدي خارجي روبه‌روست.


وي همچنين با بيان اينكه اگر بحران فعاليتهاي هسته‌اي ايران به درستي مديريت نشود به فاجعه‌اي تبديل خواهد شد، گفت: كسي حق ندارد ما را از حق مسلم خود در دستيابي به انرژي هسته‌اي بازدارد و يا با توجيه اينكه كشور ما داراي منابع گاز و نفت است اين حق را از ما سلب كند، اما سياست عالم امكانات واقعي است و بايد با همين ديد به مساله نگاه شود؛ ديپلماسي ايران بايد دراين باره واقع‌بينانه عمل كند.


يزدي گفت: وقتي كشوري با تهديدات خارجي روبه‌روست معمولا در داخل آشتي ملي اعلام مي‌شود. اما شاهد هستيم كه در كشور ما چنين نيست.


وي با اشاره به اينكه دو گروه افراطي مي‌خواهند جامعه را متشنج كنند، گفت: گروه اول خردگريزها هستند كه در اين شرايط سازمانهايي كه مي‌خواهند با عقلانيت سياسي عمل كنند بايد با راه حلهاي مناسب ارائه دهند.


وي همچنين گفت كه وي و همفكرانش به دليل سوابق و بر اساس منافع ملي حركت مي‌كنند، از افراط و تفريطها پرهيز مي‌كنند و از ملامت‌كنندگان نيز نمي‌هراسد.


در اين مراسم همچنين از حسن يوسفي اشكوري تقدير شد.

وي طي سخناني گفت: نيازي به تقدير نيست و اگر كاري صورت گرفته بر حسب وظيفه بوده است، كسي كه راهي را انتخاب مي‌كند و آن راه را بر اساس بينش و آگاهي برمي‌گزيند، طبيعي است كه خود را براي پيامدهاي آن نيز آماده ‌كند.

اين فعال سياسي ادامه داد: اين هزينه‌ها در برابر آزادي چيز زيادي نيست، اگر ارزش دموكراسي را بدانيم هنوز هزينه زيادي براي رسيدن به آن پرداخت نكرده‌ايم.

اشكوري تأكيد كرد: حتي اگر حكمي را كه درباره من صادر شده بود، اجرا مي‌كردند، پشيمان نبودم، چون وظيفه بود. كساني كه در اين دوران بيشترين هزينه‌ها را پرداختند خانواده‌هاي زندانيان هستند و اگر قرار است تجليلي صورت گيرد بايد از خانواده‌هاي آنها صورت گيرد.


همچنين هادي قابل، عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در اين مراسم با اشاره به فاصله‌اي كه بين نخبگان، روشنفكران و لايه‌هاي جامعه ايجاد شده است، تصريح كرد: امروز حتي خارجي‌ها نيز مي‌گويند كه ملت ايران غيرقابل پيش‌بيني است و هيچ‌كس نمي‌تواند رفتار ملت را پيش‌بيني كند.

وي افزود: در طول صد سال مبارزات براي آزادي هميشه فراز و نشيبهايي را داشته‌ايم؛ ولي نمي‌دانيم چه دارويي براي درمان جامعه ما مناسب است. هريك از احزاب و مجموعه‌ها به صورت جزاير مستقل عمل مي‌كنند و هنوز نتوانسته‌ايم در طول تاريخ مبارزات مجمع‌الجزاير ايجاد كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همچنين دادخواه، حقوقدان و وكيل كه در اين نشست سخنراني مي‌كرد، اظهار عقيده كرد: در طول تاريخ صدساله جز دو مقطع بسيار كوتاه يكي در زمان مصدق و ديگري محدوده اندك دولت موقت هيچ زمان روزنامه‌نگاراني كه تحت تأثير حكومت قرار نگرفته‌ باشند، نداشته‌ايم و همچنين حزب به معناي واقعي كلمه نداشته‌ايم. اگر حزبي به وجود مي‌آمد نيروي اقتدار پيشنهاد تعطيلي وي را مي‌داد و يا تحت تأثير قدرت قرار مي‌گرفت.

وي با تأكيد بر وجود امر به معروف و نهي از منكر در اصول قانون اساسي اظهار داشت: بايد فضاي آزاد پرسشگري و پرتوافكندن و فضاي افشاگري ايجاد شود و اگر چنين شود مي‌توان به دموكراسي در فضاي بهتر كه مردم در آن منبع قدرت قرار مي‌گيرند، اميدوار بود.

دادخواه همچنين درباره عملكرد نهضت آزادي اظهار داشت: بر اساس قانون دادگاه سياسي بايد در محاكم عمومي و در حضور هيات منصفه برگزار شود، ولي درباره نهضت آزادي چنين دادگاهي تشكيل نشده است.


در اين مراسم همچنين نرگس محمدي، همسر تقي رحماني و مجيد حاجي‌بابايي عضو طيف علامه تحكيم وحدت، سخنراني كردند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22942

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنراني ابراهيم يزدي در دوازدهمين كنگره نهضت آزادي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016