دوشنبه 13 تیر 1384

دولت لايحه‌ي آزادي اطلاعات را تصويب كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


هيات دولت عصر روز يكشنبه به رياست حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رييس‌جمهور جلسه تشكيل داد.


به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين جلسه لايحه‌ آزادي اطلاعات مطرح و به تصويب رسيد.


بر اساس اين لايحه هر شخص ايراني حق دسترسي به اطلاعات عمومي را دارد مگر آن‌كه قانون منع كرده باشد.


هم‌چنين بر اساس اين لايحه موسسات عمومي مكلفند اطلاعات مربوط را در دسترسي مردم قرار دهند و نمي‌توانند از متقاضي دسترسي به اطلاعات هيچ‌گونه دليل يا توجيهي جهت تقاضا مطالبه كنند.


هم‌چنين هريك از موسسات عمومي موظف شدند در راستاي نفع عمومي و حقوق شهروندي دست كم به طور سالانه اطلاعات عمومي خود را با استفاده از امكانات رايانه‌اي يا حتي‌الامكان در يك كتاب راهنما منتشر كنند.


در ادامه اين جلسه آيين‌نامه اجرايي موضوع بند (ر) ماده 1 قانون برنامه پنج ساله چهارم مطرح و به تصويب رسيد.


بر اساس اين آيين‌نامه، استفاده از وجوه حساب ارزي براي مصارف تامين مصارف بودجه عمومي دولت صرفا در صورت كاهش عوايد ارزي حاصل از نفت و عدم امكان تامين اعتبارات مصوب از محل ساير منابع درآمدهاي عمومي و واگذاري دارايي‌هاي مالي مجاز خواهد بود.


هم‌چنين اعطاي تسهيلات ارزي به طرح‌هايي كه در چارچوب قانون جلب و حمايت سرمايه‌هاي خارجي به تصويب مي‌رسند و شركت‌هاي ايراني برنده مناقصه‌هاي بين‌المللي و صدور ضمانتنامه براي آنها با رعايت اين آيين‌نامه بلامانع است.


يكي ديگر از مصوبات اين جلسه آيين‌نامه اجرايي بند «ح» ماده 108 قانون برنامه پنج ساله چهارم مطرح است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس اين آيين‌نامه، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مكلف شد با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) نسبت به راه‌اندازي و تجهيز موزه و نگارستان ويژه زندگي و مبارزات بنيانگذار جمهوري اسلامي در جوار حرم امام خميني (ره) اقدام كند.


هم‌چنين سازمان ملي جوانان موظف شد حداكثر تا پايان سال اول برنامه طرح جامع، چگونگي آشنايي نوجوانان و جوانان با وقايع انقلاب اسلامي و انديشه و سيره عملي امام خميني (ره) را تهيه كند.


در اين جلسه كليات آيين‌نامه نحوه‌ اجراي فعاليت‌هاي مشخص به منظور تامين و توسعه‌ كريدورهاي علم و فن‌آوري تصويب و مقرر شد اين طرح در يكي از استان‌هاي كشور به صورت نمونه اجرا و مطالعات آمايشي و ارزيابي‌هاي لازم جهت تعيين ديگر نقاط مستعد در شوراي عالي آمايش سرزميني انجام شود.


اساسنامه صندوق احيا و بهره‌برداري از بناها و اماكن تاريخي و فرهنگي نيز از ديگر مصوبات اين جلسه بوده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دولت لايحه‌ي آزادي اطلاعات را تصويب كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016