جمعه 31 تیر 1384

نشست اعضاي نهضت‌‏آزادي ايران با نمايندگان رسانه‌‏ها و مطبوعات، ايلنا

يزدي: شركت خلاف قانون يك سازمان نظامي بزرگترين حادثه انتخابات اخير بود

توسلي: براي افزايش هزينه برخورد با نهضت آزادي وارد انتخابات شديم
بايد دموكراسي و حقوق بشر را براي مردم معنا مي‌‏كرديم

تهران- خبرگزاري كار ايران

نشست اعضاي نهضت‌‏آزادي ايران با نمايندگان رسانه‌‏ها و مطبوعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، ابراهيم يزدي؛ دبيركل نهضت آزادي ايران در اين نشست با اشاره به انتخابات رياست‌‏جمهوري، شركت خلاف قانون يك سازمان نظامي در اين انتخابات را بزرگترين حادثه انتخابات دانست و اظهار عقيده كرد كه مسير حركت جمهوري اسلامي پس از اين تغيير خواهد كرد.
وي با بيان اين كه پس از پيروزي انقلاب گروه‌‏هايي كه در انقلاب شركت كرده بودند، مرحله به مرحله از قدرت حذف شدند، همچنانكه مهندس بازرگان معتقد بود كه گتفمان همه با هم، به همه با من تغيير يافته، خروج هاشمي رفسنجاني و مهدي كروبي از حاكميت را آخرين پرده اين نمايش توصيف كرد.
يزدي تصريح كرد: بايد ببينيم جرياناتي كه از قدرت خارج شده‌‏اند، چه واكنشي نسبت به اين وضعيت نشان مي‌‏دهند.
دبير كل نهضت آزادي ايران با بيان اين اعتقاد كه پس از فوت امام خميني (ره) شاهد آرايش جديدي از نيروهاي سياسي بوديم، اين تغيير آرايش را پس از انتخابات اخير رياست جمهوري در نيروهاي سياسي قابل مشاهده دانست.
وي با كليدي خواندن نقش مطبوعات در گردش اطلاعات و جهت دادن به افكار عمومي به خصوص در جامعه‌‏اي كه احزاب سياسي فضاي آزادي براي فعاليت ندارند، از روزنامه‌‏نگاران خواست كه پيامدهاي اين انتخابات را در سطح ملي و در سطح بين المللي ارزيابي كنند.
محمد توسلي؛ رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران نيز در ادامه اين نشست با مهم ارزيابي‌‏كردن انتخابات نهم رياست جمهوري، در 27 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اظهار داشت: يك ديدگاه در مورد انتخابات اين است كه بگوييم در انتخابات شكست خورديم، چرا كه هدفمنان ماندن در قدرت بود، اما نتوانستيم آن را محقق كنيم.

وي افزود: اما اگر استراتژي، "ورود به قدرت" نبوده، همچنان كه نهضت آزادي ايران تقويت فرايند دموكراسي و تلاش براي شكل‌‏گيري جبهه دموكراسي و حقوق بشر و افزايش هزينه برخورد با نهضت آزادي را هدف خود از ورود به انتخابات قرار داده بود، مي‌‏توانيم بگوييم كه شكست نخورده‌‏ايم، چرا كه در بسياري از اين اهداف موفق عمل كرديم.
توسلي شكاف به وجود آمده در لايه‌‏هاي مختلف اجتماعي راكه در انتخابات نمايان شد، پيش‌‏نياز فرآيند تحقق دموكراسي در ايران عنوان كرد و ابزار عقيده كرد كه در انتخابات، گام بلندي در اين زمينه برداشته شده است.
وي تصريح كرد: اين انتخابات باعث خودآگاهي نخبگان شد. نقايصي وجود دارد كه واقعيات اجتماعي ايران است و ما بايد به آنها پاسخ دهيم.
رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران با بيان اين كه نبايد نقد اصلاح‌‏طلبان منجر به بدگماني به آنها گردد، افزود: بايد دموكراسي و حقوق بشر را براي مردم معنا مي‌‏كرديم و روشن مي‌‏كرديم كه هدف‌‏مان از اين شعارها، پاسخگويي به مطالبات مردم است.
وي خاطر نشان كرد: هدف ما اين بود كه ميزان رأي، شعارها و برنامه‌‏هاي "معين" مشخص شود تا با تكيه بر اين پايگاه اجتماعي، به حركت خود ادامه دهيم. بنابراين الان كه حاكميت يكدست شده، فرصت مناسبي براي اصلاح‌‏طلبان به وجود آمده است كه مي‌‏توان از آن استفاده كرد.
توسلي ثبت‌‏نام ابراهيم يزدي در انتخابات و پس از آن، حمايت نهضت آزادي از "معين" را متناسب با تاكتيك‌‏هاي اين حزب ارزيابي كرد و در مورد نشست‌‏هاي اعضاي نهضت آزادي با حاميان معين، گفت: اين نقد را به جبهه مشاركت و ستاد معين داريم كه چرا در اين جلسات با ما روشن برخورد نكردند. برداشت ما اين بود كه پيشنهاد دكتر معين در شوراي سياستگذاري ستاد وي، مطرح و تصويب شده است.
وي تصريح كرد: ما انتظار نداشتيم رضا خاتمي مواضعي را مطرح كند كه در شوراي سياسي ستاد معين مطرح نشده بود، به‌‏گونه‌‏اي كه ديگر دوستان از آن اظهار بي‌‏اطلاعي كنند.
رئيس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران با ردحمايت حزب متبوع خود از هاشمي‌‏رفسنجاني، بيانيه اين حزب را كه در مورد مرحله دوم انتخابات صادر شد را تنها مبتني بر دعوت بر ممانعت از تشكيل حكومت فاشيستي دانست و در عين حال تأكيد كرد كه اگر هاشمي انتخاب مي‌‏شد، امروز جنبش اصلاحات فضاي بهتري براي سازماندهي و ادامه راه داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به ديدگاهي كه معتقد است نيروهاي ملي مذهبي و نهضت آزادي بايد با توجه به تخلفات صورت گرفته، مرحله دوم انتخابات را تحريم مي‌‏كردند، اظهار داشت: در اين صورت اگر هاشمي با اختلاف كمي نسبت به احمدي‌‏نژاد شكست مي‌‏خورد، جامعه اين تصميم‌‏ها را زير سوال مي‌‏برد.
وي همچنين در سخنانش با انتقاد نسبت به برخي از سياست‌‏هاي احمدي نژاد در شهرداري تهران، بسياري از پروژه‌‏هاي شهرداري را به لحاظ كارشناسي قابل انجام ندانست، تصريح كرد: سياست‌‏‌‏هاي شهرداري منجر به تقويت بخش‌‏هاي خاص اقتصادي شده است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست اعضاي نهضت‌‏آزادي ايران با نمايندگان رسانه‌‏ها و مطبوعات، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016