شنبه 8 مرداد 1384

آخرين حضور خاتمي درمجمع تشخيص، ايسنا

در جلسه‌ي روز شنبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در مراسم ويژه‌اي از خدمات و زحمات حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در پايان دو دوره رياست‌جمهوري‌اش قدرداني و تشكر شد.


اين آخرين حضور خاتمي به عنوان رييس‌جمهور در جلسه مجمع بود.


خاتمي: همه‌ تلاشم اين بود كه بگويم جمهوري اسلامي مي‌تواند با پايبندي به معيارهاي معنوي،جامعه‌اي آزاد و پيشرفته داشته باشد

سيد محمد خاتمي، رييس‌جمهور ، در آخرين حضورش در جلسه‌ي مجمع تشخيص مصحلت نظام، گفت:« امروز كشور در آستانه‌ي يك جهش اقتصادي قرار دارد كه اگر ادامه يابد، مي‌توانيم به اهداف چشم‌انداز برسيم.»

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در جمع اعضاي مجمع تشخيص مصحلت نظام، گفت:« يك كشور ويران‌شده‌ي پس از جنگ با همت آقاي هاشمي رفسنجاني پايه‌هاي اقتصادي‌اش استوار شد و امروز با اتكا به فعاليت‌هاي دوران سازندگي مي‌توانيم به آينده‌اي درخشان دست يابيم. البته نمي‌خواهم بگويم برنامه‌هاي دوران سازندگي بي‌عيب و نقص بود. ولي به جايي رسيديم كه توانستيم روي پاي خود بيايستيم و تكنولوژي را وارد كشور كنيم.»

وي افزود: « اگر كشور توانست امروز رو به جلو حركت كند مديون تلاش‌هاي اين دوران است. مجموعه‌ي امور ما را به جايي رساند كه در بحراني‌ترين نقطه توانستيم چشم‌انداز بيست ساله را تضمين كنيم.»

خاتمي گفت:« نمي‌دانم در عرصه‌ي بين‌الملل آنچه كه دغدغه‌ي خاطر من بود به طور كامل محقق شد يا نه؟ اما مي‌دانم كه روح انقلاب اسلامي از دو جهت مورد تهاجم قرار گرفت. يكي بينش‌هاي تنگ‌نظرانه كه به نام اسلام مطرح مي‌شد و امروز هم جامعه تاوان آنها را مي‌دهد و ديگري سوء استفاده‌ها و فشارهايي كه به يك كشور شرقي رو به توسعه وارد مي‌شود.»

خاتمي گفت:« همه‌ي تلاش من و دولتم اين بود كه بگوييم جمهوري اسلامي مي‌تواند به اصول و معيارهاي معنوي خود پايبند باشد و همزمان جامعه‌اي آزاد و پيشرفته داشته باشد.»

وي با تاكيد بر اين كه اين راه بايد ادامه يابد، تاكيد كرد:« حتما نقاط قوتي وجود داشته كه مرهون من نيست. آنچه كه به دست آمده حاصل تلاش همكاران من بود كه با وجود تمام تهمت‌ها و فشارها اگر كار مثبتي انجام مي‌دادند نگران بودند كه عليه آنها استفاده نشود. در اين زمينه آيت الله شاهرودي كمك‌هاي موثري انجام داد كه فعاليت‌هاي مثبت دولت به حربه‌اي عليه مديران تبديل نشود.»

رييس جمهور گفت:« مجمع تشخيص مصحلت نظام براي حل مشكلات دولت كمك‌هاي فراواني انجام داد و پشتيبان خوبي براي نظام بود تا گره‌هاي كوري كه مي‌توانست براي كشور مشكل ايجاد كند ، باز شود.»

خاتمي ادامه داد:« در اين مدت از تجربه، دانش و پيشنهادهاي آقاي هاشمي بسيار استفاده كردم و اميدوارم به عنوان يك طلبه‌ي كوچك در خدمت اسلام و انقلاب باشم و علاوه بر اين لطف خداوند بايد در اين مسير همراه و دستگيرم شود.»

رييس جمهور گفت:« خدا را سپاسگذارم كه در اين هشت سال با عنايت رهبر معظم انقلاب و تمام مسوولان در خدمت مردم بوديم و در حدي كه توان ما اجازه مي‌داد اين مسووليت سنگين را به دوش كشيديم.»

وي با قرائت فراز آخر دعاي افتتاح، گفت:« جاي تاسف است كه در جايي كه بايد با نام اسلام كه براي سعادت بشر آمده جامعه را اداره كنيم با مشكلاتي مواجه شويم.»

رييس جمهور افزود:« مشاوره‌هاي دائم در عرصه‌هاي مختلف براي من خيلي مفيد بود. با وجود اختلاف‌نظرهاي جدي بناي ما بر همفكري و همكاري و حل مسائل بود كه در اين زمينه موفق بوديم.»

خاتمي افزود:« در سال‌هاي گذشته همكاري خيلي خوبي با قوه‌ي قضاييه و آقاي شاهرودي داشته و توانستيم با مجالس ششم و هفتم همكاري مثبتي داشته باشيم.»

رييس جمهور اظهار داشت: « به طور ويژه بايد از مجمع تشخيص مصحلت نظام تشكر كنم كه به خاطر جايگاه والايش اجازه نمي‌دهد جامعه با بن‌بست مواجه شود.»

خاتمي افزود: «آقاي هاشمي با تجربه‌ِي بالايش توانست به خوبي مجمع تشخيص مصحلت نظام را اداره كند و من در مواقع بحراني از مشورت‌ها و پيشنهادهاي آقاي هاشمي رفسنجاني استفاده‌ي فراواني كردم. آقاي هاشمي از سرمايه‌هاي بزرگ انقلاب است كه در هر موقعيتي كه نظام به ايشان احتياج دارد مي‌تواند راه‌گشاي نظام باشد.»

به گزارش ايسنا، پس از پايان سخنان خاتمي، هاشمي رفسنجاني يك جلد قرآن كريم را از سوي خود و اعضاي مجمع تشخيص مصحلت نظام به رييس جمهور تقديم كرد و گفت:« انشاء الله قرآن حافظ دستآوردهاي آقاي خاتمي و خود ايشان باشد.»


هاشمي رفسنجاني: خاتمي برگ زريني در تاريخ ايران و انقلاب اسلامي است


خاتمي جسورانه تلاش كرد كشور به تنش دچار نشود

رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام، در جلسه‌ي روز شنبه مجمع كه با آخرين حضور خاتمي به عنوان رييس‌جمهور همراه بود، گفت: مطمئن باشيد تاريخ ايران زحمات، تلاش‌ها و صداقت‌ها و تحمل‌هاي آقاي خاتمي را فراموش نخواهد كرد؛ آقاي خاتمي برگ زريني در تاريخ ايران و انقلاب اسلامي است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني در سخناني در پايان جلسه‌ي مجمع تشخيص مصحلت نظام، گفت: لازم مي‌دانم از سوي خود و همه‌ي اعضاي مجمع تشخيص از زحمات و تلاش‌هاي آقاي خاتمي و دولت ايشان در طول هشت سال گذشته تشكر كنم. به عنوان كسي كه با مسائل اجرايي و حواشي آن آشنا هستم برايم روشن است كه آقاي خاتمي در اين دوره خيلي كار كرد و زحمت‌هاي فراواني متحمل شد.

وي افزود: در طول اين مدت از لحاظ توسعه‌ي سياسي فضاي جديدي در كشور خلق شد؛ اگر چه شايد ايشان به تمام اهدافشان در اين زمينه نرسيده باشند.

رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام افزود: در زمان آقاي خاتمي در روابط خارجي شرايط مناسب‌تري ايجاد شد، به طوري كه هم‌اكنون با همسايگان‌مان روابط خوبي داريم و در مجموع گام مثبتي در تعامل با خارج برداشته شد.

هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: در توسعه‌ي اقتصادي، عمراني، علمي و آموزشي وضع كشور بسيار بهتر شده و پيشرفت كرده‌ايم. در بخش آموزشي و تحصيلات عاليه به حدي پيشرفته‌ايم كه فارغ‌التحصيلان دبيرستان‌ها و ظرفيت جذب دانشجويان مساوي و برابر شده است.

رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام، افزود: در مسائل عمراني و سازندگي طرح‌هاي بزرگي اجرا شده و امروز شاهد به ثمر رسيدن بسياري از آنها هستيم.

وي گفت: براي تحقق اهداف عالي چشم‌انداز بيست ساله چند برنامه‌ي پنج ساله بايد اجرا شود و در برنامه‌ي چهارم كه براي پنج سال آينده و به همت دولت آقاي خاتمي تضمين شده، وضع روشني پيش‌رو داريم.

هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد: جناب آقاي خاتمي و مديران دولت ايشان هميشه سعي در حفظ آرامش داشته‌اند. گاهي كوتاه مي‌آمدند و گاهي هم گله مي‌كردند. به عنوان كسي كه شاهد اين مراحل بودم مي‌دانم كه ايشان جسورانه تلاش كرد نگذارد كشور دچار تنش شود.

به گزارش ايسنا رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام، ادامه داد: بايد از ايشان و دولت به خاطر فعاليت‌هاي مثبت‌شان در مجمع تشخيص مصحلت نظام صميمانه تشكر كنم. هر جا كه به كار كارشناسي نياز داشتيم تمام اركان دولت به ما كمك كردند و با شركت در جلسات راهنمايي خوبي به ما ارايه مي‌كردند. هر چند كه گاهي نظر مخالف داشتند اما در مجموع تصميمات را مي‌پذيرفتند و اعتراض نمي‌كردند.

هاشمي رفسنجاني گفت: سهم دولت آقاي خاتمي در چشم‌انداز بيست ساله خيلي زياد است و با زمينه‌اي كه دولت ايجاد كرد مجمع توانست سند چشم‌انداز را به نتيجه‌ي خوبي برساند. به طوري كه امروز چشم‌انداز بيست ساله يكي از اسناد معتبر حركت نظام جمهوري اسلامي است.

وي در ادامه با اشاره به تدوين سياست‌هاي كلي اصل 44 آن‌را كاري بزرگ و واقعا مهم توصيف كرد و گفت: در اين زمينه از نظرات كارشناسي دولت بسيار استفاده كرده‌ايم.

رييس مجمع تشخيص مصحلت نظام، افزود: به عنوان مسوول اداره‌ي مجمع تشخيص مصحلت نظام و از طرف اعضاي مجمع از آقاي خاتمي تشكر و قدرداني مي‌كنم.

بنابراين گزارش در پايان جلسه‌ي مجمع تشخيص مصحلت نظام به پيشنهاد آيت‌الله حسن صانعي، اعضاي مجمع با خاتمي عكس يادگاري گرفتند.


دري نجف‌آبادي درپاسخ به پرسش خبرنگاران درباره صحت محتوي كتاب خاطراتش:‌


اين مسئله را از آقاي حسينيان بپرسيد

حجت السلام دري نجف آبادي در حاشيه جلسه امروز مجمع تشخيص با سوالات خبرنگاران در خصوص كتاب خاطراتش مواجه شد كه در پاسخ به آنها فقط گفت: حال شما خوب است؟

به گزارش خبرنگار ايسنا، وزيرسابق اطلاعات درپاسخ به اين سوال كه آيا صحت اين كتاب را تاييد مي‌كنيد؟ گفت:« اين مسئله را از آقاي حسينيان بپرسيد.»

خبرنگاري پرسيد آيا اين كتاب را شما به طور مكتوب نوشته‌ايد كه وي پاسخ داد اين كتاب به طور مكتوب نبوده و سخنان من ضبط شده است.

وي از پاسخ بيشتر به پرسشها درخصوص محتواي كتابش خودداري كرد.


رييس‌قوه قضاييه: تحت فشار سياسي قرار نمي‌گيريم


اظهارات گنجي در دوران مرخصي‌اش كار وي را سخت‌تر كرد


اگر گنجي حقي دارد بايد به حقش برسد و به مشكلات رسيدگي شود

رييس قوه‌ي قضاييه درباره‌ي پرونده‌ي اكبر گنجي با بيان اين كه وي از دوران مرخصي‌اش بد استفاده كرد، اظهار داشت: ايشان در اين دوران مانيفست ديگري نوشت و حرف‌هايي زد كه حق او را ضايع مي‌كند و حتي بعضي از سخنانش جرم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي، پس از پايان جلسه‌ي امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام به خبرنگاران گفت: پرونده‌ي گنجي يك پرونده‌ي قضايي است و مطابق روال قضايي بايد با آن برخورد شود.

وي افزود: همه‌ي عناصر زنداني از مرخصي استفاده مي‌كنند اما ايشان از دوران مرخصي‌اش بد استفاده كرد.

هاشمي شاهرودي با تاكيد بر اين كه «اگر گنجي حقي دارد بايد به حقش برسد و به مشكلات رسيدگي شود» در عين حال گفت: دستگاه قضايي به هيچ وجه تحت فشارهاي سياسي قرار نمي‌گيرد.

هاشمي شاهرودي همچنين ابراز داشت: صحبت‌هاي اخير آقاي گنجي كار ايشان را از نظر قضايي دشوار كرده است.


سيدمحمد خاتمي با اعضا و كاركنان مجمع تشخيص مصلحت نظام خداحافظي كرد

خاتمي هنگام خداحافظي با تك‌تك اعضاي مجمع مصافحه كرد.

هم‌چنين خبرنگاران حاضر در مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز با خاتمي عكس يادگاري گرفتند.

خاتمي به درخواست يكي از خبرنگاران، تسبيح خود را به وي اهدا كرد و گفت: اين تسبيح قيمتي بيش از اين‌ها دارد.

وي هم‌چنين با كارمندان و كاركنان مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز عكس يادگاري گرفت و به ديده‌بوسي با آنها پرداخت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برخلاف هفته‌هاي گذشته، ‌امروز حضور خبرنگاران در جلسه‌ي مجمع و محوطه‌ِي ورود و خروج مسوولان، آزاد بود و خبرنگاران با استفاده از اين فرصت به مصاحبه با برخي اعضاي مجمع پرداختند كه بعضي از اعضاي مجمع از آن طفره مي‌رفتند.

هنگامي كه اعضاي مجمع، اتاق جلسه را به منظور گرفتن عكس يادگاري ترك مي‌كردند، آيت‌الله صانعي پيشنهاد كرد كه عكس يادگاري در حياط گرفته شود اما به پيشنهاد يكي از مسوولان تشريفات، اين عكس در راهروي مجمع گرفته شد.

هنگامي كه اعضاي مجمع در حال گرفتن عكس بودند، آيت‌الله جنتي در كادر عكاسان نبود كه عكاسان به وي پيشنهاد كردند در كادر قرار گيرد و به پيشنهاد خاتمي، جاي خود را تغيير داد.

هنگام گرفتن عكس يادگاري، خاتمي گفت: هيچ‌وقت در مجمع تشخيص چنين عكسي نگرفته بودم. هاشمي هم گفت: اين عكس ماندگار خواهد شد و در اين بين آيت‌الله صانعي گفت پيشنهاد من بود!

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آخرين حضور خاتمي درمجمع تشخيص، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016