جمعه 18 شهریور 1384

طاهره طالقاني: طالقاني حكومت عادلانه را در نفي استبداد و تساوي انسان‌‏ها در برابر قانون مي‌‏دانست، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

طاهره طالقاني، فرزند آيت‌‏الله طالقاني گفت: طالقاني معتقد بود هر مكتبي كه آزادي فكر و انديشه را از مردم بگيرد، ضد بشر است.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، طاهره طالقاني در مراسم بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد درگذشت پدرش با اشاره به مبارزات سياسي آن مرحوم عليه رژيم گذشته، اظهار داشت: استبدادستيزي و استعمارستيزي و در عين حال صبر و رفعت در برخورد با مردم، از طالقاني شخصيتي چند بعدي ساخته بود.
وي كه بيانيه خانواده آيت‌‏الله طالقاني را قرائت مي‌‏كرد، افزود: طالقاني نظام حكومتي عادلانه و مردمي را بر مبناي يك سلسله ضابطه‌‏هاي قانوني و نفي هرگونه استبداد و تساوي انسان‌‏ها در برابر قوانين مي‌‏دانست.
فرزند آيت‌‏الله طالقاني احترام به آحاد جامعه و ايجاد زمينه براي شكوفايي قواي توليد و رشد استعدادهاي جامعه را از ويژگي‌‏هاي حكومت عادلانه و مردمي در انديشه آن مرحوم برشمرد و گفت: طالقاني برخلاف تفكر غرب كه حاكميت خدا را مقابل حاكميت مردمي قرار مي‌‏دهد، حاكميت مردم را اساس حاكميت الهي مي‌‏دانست.
طاهره طالقاني با بيان اينكه در ديدگاه پدرش انسان داراي كرامت و از جايگاه ويژه‌‏اي برخوردار است، تاكيد كرد: طالقاني براي كساني كه خارج از محدوده مذهب هستند و در جهت برقراري عدالت و آزادي و تامين حقوق انسان‌‏ها تلاش مي‌‏كنند، جايگاه خاصي قائل بود و معتقد بود كه از ديدگاه قران قاتلين اين افراد در كنار قاتلين انبيا قرار مي‌‏گيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي به ديدگاه پدرش در مورد زنان اشاره كرد و گفت: آيت الله طالقاني معتقد بود زنان از حقوق اجتماعي برخوردارند و ورودش در عرصه اجتماعي به شرايط اجتماعي بستگي دارد نه دين اسلام؛ اسلام از اين امر جلوگيري نمي‌‏كند.
بر اساس اين گزارش در اين مراسم جمعي از فعالان سياسي ، فرهنگي از جمله عزت‌‏الله سحابي, مهدي كروبي, محمدعلي ابطحي, غلامعباس توسلي, علي‌‏اكبر معين‌‏فر, عيسي سحرخيز, اعظم طالقاني, رضا عليجاني, هدي صابر و تقي رحماني حضور داشتند.

Copyright: gooya.com 2016