تهران- خبرگزاري كار ايران
يك فعال ملي- مذهبي، آيتالله طالقاني را بنيانگذار فرهنگ تساهل و مدارا در فرهنگ ايران خواند و تاكيد كرد: تنها كساني ميتوانند عدالت اقتصادي و سياسي را رعايت كنند كه به تعبير ديني، اهل رحمت و به تعبير مدرن، اهل تساهل و مدرا باشد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، حسن يوسفي اشكوري در مراسم بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد بزرگداشت آيتالله طالقاني در بررسي "عدالت از ديدگاه طالقاني"، عدالت را داراي وجوه و مظاهر متنوعي در ابعاد اقتصادي، سياسي، حقوقي، اخلاقي، فردي و اجتماعي دانست و گفت: عدالت به معناي توازن و برابري از بحثهاي مناقشه برانگيز است، عدالت به اين معنا مفهومي نسبي است و بر اين اساس، هر چه در همه امكانات زندگي توزيع برابرطلبانهتري داشته باشيم، به عدالت آرماني نزديكتر شدهايم.
اين محقق و پژوهشگر، اسلام را به اين دليل كه خداوند در قران فرموده است ما پيامبر فرستاديم براي ايجاد قسط و عدالت، ديني عدالتمحور خواند و گفت: اين عدالت را بر اساس قرآن نميتوان به زور به مردم تحميل كرد و اين اشتباهي است كه بسياري از چپهاي پيش از انقلاب آن را مرتكب شدهاند.
وي تصريح كرد: كساني كه از روشهاي نادرست به قدرت ميرسند و بعد شعار عدالت ميدهند، بدانند كه عدالت بايد از طريق عادلانه تحقق يابد و اگر از طريق ظالمانه بخواهند عدالت را محقق كنند، به تعبير حضرت علي از همان اول شكست خوردهاند.
اشكوري با اشاره به اينكه پيامبر و حضرت علي پايه قانون و حكومت را عدالت ميداند، تاكيد كرد: بر اين اساس حكومتي كه پا بر ظلم نهد، حكومت اسلامي نيست.
وي تصريح كرد: ناييني معتقد بود در جامعهاي كه استبداد وجود دارد، خدا پرستيده نميشود، به همين دليل طالقاني همواره از استبداد ديني ميناليد چرا كه وقتي استبداد خود را منسوب به مقدسات ميكند، نميتوان به آن نقد وارد كرد.
اين فعال ملي- مذهبي با اشاره به برخي سخنان آيتالله طالقاني در اوايل انقلاب، گفت: طالقاني دعوت به اسلام را دعوت به آزادگي ميدانست و ميگفت ما ميخواهيم نظام اسلامي نظام رحمت باشد در حالي كه امروز پس از 26 سال اين امر محقق نشده است.
اشكوري با بيان اينكه در سالهاي اخير گفتمان عدالتمحور مطرح شده است، اين گفتمان را بسترساز عدالت اجتماعي و سياسي دانست و اظهار داشت: اساسيترين نياز تحقق عدالت، حاكميت دموكراسي است و تا اين امر محقق نشود، بستر براي تحقق مناسب عدالت به وجود نميآيد.