جمعه 18 شهریور 1384

يوسفي اشكوري : اساسي‌‏ترين نياز تحقق عدالت، حاكميت دموكراسي است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك فعال ملي- مذهبي، آيت‌‏الله طالقاني را بنيانگذار فرهنگ تساهل و مدارا در فرهنگ ايران خواند و تاكيد كرد: تنها كساني مي‌‏توانند عدالت اقتصادي و سياسي را رعايت كنند كه به تعبير ديني، اهل رحمت و به تعبير مدرن، اهل تساهل و مدرا باشد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، حسن يوسفي اشكوري در مراسم بزرگداشت بيست و ششمين سالگرد بزرگداشت آيت‌‏الله طالقاني در بررسي "عدالت از ديدگاه طالقاني"، عدالت را داراي وجوه و مظاهر متنوعي در ابعاد اقتصادي، سياسي، حقوقي، اخلاقي، فردي و اجتماعي دانست و گفت: عدالت به معناي توازن و برابري از بحث‌‏هاي مناقشه بر‌‏انگيز است، عدالت به اين معنا مفهومي نسبي است و بر اين اساس، هر چه در همه امكانات زندگي توزيع برابرطلبانه‌‏تري داشته باشيم، به عدالت آرماني نزديك‌‏تر شده‌‏ايم.
اين محقق و پژوهشگر، اسلام را به اين دليل كه خداوند در قران فرموده است ما پيامبر فرستاديم براي ايجاد قسط و عدالت، ديني عدالت‌‏محور خواند و گفت: اين عدالت را بر اساس قرآن نمي‌‏توان به زور به مردم تحميل كرد و اين اشتباهي است كه بسياري از چپ‌‏هاي پيش از انقلاب آن را مرتكب شده‌‏اند.
وي تصريح كرد: كساني كه از روش‌‏هاي نادرست به قدرت مي‌‏رسند و بعد شعار عدالت مي‌‏دهند، بدانند كه عدالت بايد از طريق عادلانه تحقق يابد و اگر از طريق ظالمانه بخواهند عدالت را محقق كنند، به تعبير حضرت علي از همان اول شكست خورده‌‏اند.
اشكوري با اشاره به اينكه پيامبر و حضرت علي پايه قانون و حكومت را عدالت مي‌‏داند، تاكيد كرد: بر اين اساس حكومتي كه پا بر ظلم نهد، حكومت اسلامي نيست.
وي تصريح كرد: ناييني معتقد بود در جامعه‌‏اي كه استبداد وجود دارد، خدا پرستيده نمي‌‏شود، به همين دليل طالقاني همواره از استبداد ديني مي‌‏ناليد چرا كه وقتي استبداد خود را منسوب به مقدسات مي‌‏كند، نمي‌‏توان به آن نقد وارد كرد.
اين فعال ملي- مذهبي با اشاره به برخي سخنان آيت‌‏الله طالقاني در اوايل انقلاب، گفت: طالقاني دعوت به اسلام را دعوت به آزادگي مي‌‏دانست و مي‌‏گفت ما مي‌‏خواهيم نظام اسلامي نظام رحمت باشد در حالي كه امروز پس از 26 سال اين امر محقق نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اشكوري با بيان اينكه در سال‌‏هاي اخير گفتمان عدالت‌‏محور مطرح شده است، اين گفتمان را بسترساز عدالت اجتماعي و سياسي دانست و اظهار داشت: اساسي‌‏ترين نياز تحقق عدالت، حاكميت دموكراسي است و تا اين امر محقق نشود، بستر براي تحقق مناسب عدالت به وجود نمي‌‏آيد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'يوسفي اشكوري : اساسي‌‏ترين نياز تحقق عدالت، حاكميت دموكراسي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016