سه شنبه 24 آبان 1384

هادي قابل: اصلاح‌طلبان بايد به جاي رفتن به سوي چانه‌زني، به سمت مردم و تقويت نهادهاي مدني پيش بروند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


يك عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي، اصلاح در روش‌ها و تاكتيك‌ها، بازگشت به مردم و تقويت نهادهاي مدني به جاي چانه‌زني و صحبت‌هاي پس پرده را از راه‌هاي اصلاح روند اصلاح‌طلبان برشمرد.


حجت‌الاسلام والمسلمين هادي قابل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بازنگري در تاكتيك‌ها و نقد عملكرد اصلاح‌طلبان را به معناي اصلاح روند اصلاحات برشمرد و ادامه داد: هر انساني ممكن است در عرصه‌ي عمل اشتباه كند. به‌ويژه در مسائلي كه بر اساس اطلاعات و داده‌ها برنامه‌ريزي مي‌شود، خطا و اشتباه در عرصه‌ي برنامه‌ريزي امري گريزناپذير است. اگر بگوييم اصلاح‌طلبان طي 8 سال دوره‌ي اصلاحات در عرصه‌ي اجرايي و تقنين هيچ اشتباهي مرتكب نشده‌اند درست نيست.


قابل تاكيد كرد: افراد و گروه‌ها بايد در فضايي آرام و منطقي و به دور از تنش‌ها و تعصب‌ها به نقد خود و ديگران بپردازند كه نتيجه‌ي آن اصلاح روند اصلاحات مي‌شود.


وي با استناد به اظهارنظر سعيد حجاريان مبني بر اين‌كه «اصلاحات مرد، زنده باد اصلاحات» گفت: معناي اين حرف و صحبت كساني كه اصلاحات را نيازمند اصلاح مي‌دانند اين است كه شايد روش‌ها و تاكتيك‌هاي اصلاح‌طلبان اشتباه بوده و بايد در اين تاكتيك‌ها و روش‌ها بازنگري و اصلاح ايجاد شود.


قابل اصل اصلاحات را به عنوان يك پروسه ضروري مورد پذيرش همه‌ي اصلاح‌طلبان دانست و تاكيد كرد: شايد لازم است تاكتيك‌ها به دليل نتيجه‌بخش نبودن تغيير كند.


اين عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي، اصلاحات را از مفاهيمي دانست كه تغييرپذير نيستند و يادآور شد: ممكن است تغيير در اين مفهوم، انحراف در معني ايجاد كرده باشد. از اين رو واژه‌ي اصلاحات را نبايد تغيير داد، اما ممكن است عده‌اي اصلاحات را در عرصه‌ي مصاديق به غلط تعبير كرده باشند كه بايد اين تعابير اصلاح شود.


قابل با تاكيد بر روشن‌بودن مفهوم اصلاحات يادآور شد: اصلاح‌طلبان حضور مردم و مشاركت آنها و سطح كلان تصميم‌گيري را دنبال و بر مبناي آن از برگزاري انتخابات سالم كه برآيند نظر مردم باشد، دفاع مي‌كردند.


وي مرتبط بودن حاكمان با مردم را از اصول اصلاح‌طلبان برشمرد و ادامه داد: متاسفانه بين اصلاح‌طلبان و مردم فاصله زياد شد و بايد اين موضوع اصلاح شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قابل با تاكيد بر ضرورت توجه به خواست مردم تاكيد كرد: نمي‌توان به گونه‌اي عمل كرد كه تصميمات در دايره‌اي محدود اتخاذ شود، براي مردم تبعات داشته باشد، از آرا و نظرات آنها استفاده نشود و پس از روشن شدن تبعات، انتظار از مردم اين باشد كه حمايت داشته باشند.


وي با تاكيد بر اين‌كه شعارها و برنامه‌هاي خاتمي و نمايندگان دور ششم مجلس شوراي اسلامي كاملا گوياي مفهوم اصلاحات بود، اظهار داشت: برخي برنامه‌ريزي‌هاي نامتناسب باعث شد كه اين شعارها تحقق نيابد، اما عده‌اي بودند كه گمان مي‌كردند با تعامل با قدرت و صحبت‌هاي پس پرده و چانه‌زني مي‌توانند اصلاحات را به پيش ببرند، در حالي‌كه در عمل اين موضوع جواب نداد.


عضو جبهه مشاركت افزود: تجربه اين سال‌ها نشان داد كه بايد به جاي رفتن به سوي چانه‌زني، به سمت مردم و تقويت نهادهاي مدني پيش رفت و با قدرتي كه از همراهي مردم كسب مي‌شود، به نقد قدرت پرداخت.

Copyright: gooya.com 2016