سه شنبه 24 آبان 1384

لاريجاني: مسير مذاكره به بن‌بست نرسيده است، انحصار مذاكرات با اروپا را قبول نداريم، ايسنا

اروپا هنوز به پيشنهاد ايران پاسخ نداده است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

علي لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه آيا اروپايي‌ها پيشنهاد جديدي به ايران ارايه داده‌اند يا نه؟ گفت:« در سطح رسانه‌ها چيزهايي مطرح شده، ولي به صورت رسمي نيست.»

به گزارش خبرنگار ايسنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي، در پاسخ اين سوال كه آيا اروپا به پيشنهاد ايران پاسخ داده‌است يا نه؟ نيز گفت:« بايد به آنها فرصت بدهيم تا فكر‌هايشان را بكنند.»

وي كه در حاشيه اجلاس ائمه جمعه سراسر كشور سخن مي‌گفت، درپاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد پيش‌تر سخن از مذاكره با ديگر كشورها گفته بوديد، ولي باز سراغ سه كشور اروپايي رفتيد، گفت:« ما چند مسير مذاكره را دنبال مي‌كنيم. با چين، روسيه و كشورهاي غيرمتعهد جداگانه مذاكره كرده‌ايم. با كشورهاي اروپايي هم درحال مذاكره هستيم. با توجه به اصرار شوراي حكام در بيانيه‌ي آخر خود بر ادامه‌ي مذاكره با اروپايي‌ها پيشنهاد كرديم كه با آنها هم مذاكره كنيم اما انحصار مذاكرات با سه كشور اروپايي را قبول نداريم. مذاكره با كشورهاي اروپايي به شرط اينكه با هدف معين و چارچوب مشخص و در زمان قطعي باشد مفيد است.»

دبير شوراي عالي امنيت ملي، در پاسخ به اين سوال كه آينده‌ي پرونده‌ي ايران را چگونه مي‌بينيد؟ گفت:« از نظر مبناي حقوقي اين طور بوده است كه ما همكاري‌مان صميمانه بوده، اما اينكه اراده‌هاي سياسي بخواهد كار ديگري انجام دهد احتمال زياد وجود دارد.»

وي ادامه داد:« آژانس متاسفانه با اينكه فقط بايد در مختصات فني كار كند، گاهي نوعي ديگري رفتار كرده است، اما بايد بداند كه اين تصميمات در اراده‌ي ما تاثيرگذار نخواهد بود و بلكه آنرا تشديد مي‌كند. اگر همكاري مسالمت‌آميز باشد ما همكاري‌مان جدي خواهد بود.»

لاريجاني تاكيد كرد:« در اين كه فناوري هسته‌اي را دنبال كنيم ترديد نكنيد. اين استراژي نظام است اما مي‌توانيم از تاكتيك‌هاي مختلف براي رسيدن به اين استراتژي استفاده كنيم و در اين زمينه حدي نداريم. به هر حال ترجيح مي‌دهيم با مذاكره كار را پيش ببريم والا كار خود را ادامه مي‌دهيم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه مذاكرات به بن‌بست رسيده است؟، گفت:« مسيرهايي براي مذاكره با بسياري از كشورها وجود دارد و من اين نظر شما را قبول ندارم.»

دبير شوراي عالي امنيت ملي، در مورد تدوين دكترين امنيت ملي نيز گفت:« گروه تدوين كننده هم‌چنان به كار خود ادامه مي‌دهد.»

وي هم‌چنين در مورد پرونده‌ي هسته‌اي در بخش ديگري از سخنانش گفت:« آنچه كه تا به حال رخ داده اين بود كه آژانس دو بار ماموران خود را براي بازرسي به ايران فرستاد و ما هم تلاش كرديم تا جايي كه ممكن است در چارچوب مقررات همكاري كنيم و اگر مبناي كار حقوقي و فني باشد آژانس بايد گزارش مثبت بدهد و شوراي حكام هم بايد شان و جايگاه آژانس را حفظ كند، اما اين پديده تكراري شده است كه در روزهاي نزديك به جلسه‌ي شوراي حكام افشاگري مي‌شود و مي‌خواهند با اين كارها روي راي شوراي حكام تاثير بگذارند كه شوراي حكام هم به آژانس فشار بياورد و آژانس هم به ايران فشار بياورد و دوباره يك لوپ ايجاد شود. اگر اين كار را بكنند روي همكاري‌هاي ايران تاثير خواهد گذاشت و اين رويه براي همكاري خوب نيست.»

دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت:« بايد بپذيرند كه ايران دانش فناوري هسته‌اي را داشته باشد. فشار آوردن بيش از حد به ايران، ايران را مجبور مي‌كند كه از طرق ديگري كار خود را به پيش ببرد كه معلوم نيست آنها در اين اتفاق نفع خود را ببرند. پذيرش ايران هسته‌يي با نظارت آژانس به نفع امنيت منطقه و شرايط خودشان است. ما تلاش كرده‌ايم راه‌حل مسالمت‌آميز را به آنها نشان دهيم والا با توجه به فشار مجلس و مردم ايران اگر آنها بيش از اين به ما فشار بياورند مجبوريم گام بعدي را برداريم.»

دبير شوراي عالي امنيت ملي، در پايان از پاسخ دادن به اين سوال كه گام بعدي شما چيست خودداري كرد و گفت:« در زمان خود اين را مطرح خواهم كرد.»

Copyright: gooya.com 2016