شنبه 28 آبان 1384

مصطفي معين: ايران نيازمند تلاش و انسجام اجتماعي، عقلانيت و خرد جمعي است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

مصطفي معين در نوشتاري آورده است: در عصر "دانايي و توانايي" اگر خرد و تدبير و يا انگيزه خدمتي در كار باشد، بايد جوان و دانشجو را " سرمايه ملي" و منابع انساني را به عنوان اصلي‌‏ترين " مزيت توسعه‌‏اي " كشور دانست و از فناوري‌‏ها و ابزارهاي نوين ارتباطي هم براي حفظ و ارتقاي اين " سرمايه اجتماعي" بيشتر و بهتر استفاده كرد.

به گزارش" ايلنا" كانديداي اصلاح‌‏طلبان پيش‌‏رو در وبلاگ خود آورده است: كشور ما، سرزمين گسل‌‏ها، شكاف‌‏ها و شكايت‌‏هاست، گسل‌‏ها و گسست‌‏هاي تاريخي و فرهنگي، گسل‌‏هاي اجتماعي، فاصله و شكاف ميان شهرها و روستاهاي دوردست در پهنه گسترده وطن، فاصله ميان نسل‌‏ها، شكاف بي‌‏اعتمادي ميان حاكميت و مردم، فاصله نخبگان و روشنفكران و جامعه و ... نوعي فردگرايي و انزواي تاريخي و سفارش به اينكه " دلا خو كن به تنهايي كه از تن‌‏ها بلا خيزد" !!
آيا امروز در عصر ارتباطات و جامعه شبكه‌‏اي، جهاني شدن، گفت‌‏وگوي فرهنگ ها و تحولات پرشتاب علم و فناوري نمي‌‏توان به محو اين فاصله‌‏ها انديشيد؟ كشوري با فرهنگ و تمدني كهن، جمعيتي بسيار جوان و رو به آينده و داشتن تجربة دوران اصلاحات و در حال گذار به مردم سالاري، نيازمند تلاش و انسجام اجتماعي، عقلانيت و خرد جمعي است.
جلب اعتماد و مشاركت عمومي، بهره مندي از حضور و نظر نخبگان، صاحب نظران و متخصصان، تقويت شناخت متقابل دولت و مردم از مسايل و مشكلات، تنگناها و امكانات در دولت و نظامي كه بايد پايگاه مشروعيتش قلب همه مردم و انتخاب آگاهانه آنها باشد، نياز به راهكارهاي جديدي در جهت كاهش شكاف‌‏ها و گسست‌‏هاي نگرشي و رفتاري ميان دولت و ملت و غلبه بر مهم‌‏ترين موانع تاريخي رشد و توسعه كشور دارد.
به درستي مي‌‏گويند كه عصر ارتباطات مي‌‏تواند دوران " زوال فاصله ها" باشد. خوشحالم كه سرانجام اين كتاب " كايرن كراس" هم به فارسي منتشر شد. حقيقت اين است كه مي‌‏توان از نقش و توان فناوري‌‏هاي جديد اطلاعات و ارتباطات بيشتر و بهتر در برداشتن فاصله هاي ذهني و عيني استفاده كرد، به خصوص كه تمايل و توانايي نسل جوان و خلاق ما در استفاده از اين ابزار بيشتر و بهتر است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

همين دنياي وب نگاري و وبلاگ نويسي را نگاه كنيد! واقعاً چقدر در ساختن فرهنگ جديدي در ارتباطات مؤثر بوده است؟ من كه فكر مي كنم زمينه‌‏اي است براي نزديك‌‏تر كردن فرد با فرد و فرد با جامعه، فرد با ديروز و فرد با فردا. آيا نمي‌‏شود به اين شبكه ها در حوزه‌هاي ديگر هم فكر كرد؟
در بخش ديگري از نوشتار دكتر معين آمده است: نبايد بيش از اين دانش و فرهنگ و آموزش و پژوهش در ايران دستخوش ناآگاهي و تنگ نظري و سوءمديريت‌‏ها شود.
نبايد محوريت مدرسه و استقلال دانشگاه، حرمت فرهنگيان و منزلت دانشگاهيان، جايگاه آموزش وپرورش و اقتدار آموزش عالي اين‌‏چنين در معرض درازدستي نااهلان عرصه دانش و فرهنگ واقع شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصطفي معين: ايران نيازمند تلاش و انسجام اجتماعي، عقلانيت و خرد جمعي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016