سه شنبه 1 آذر 1384

محمدنبي حبيبي، دبيركل موتلفه‌: كليت انتصابات دولت را تاييد مي‌كنيم، اما...، ايسنا

محمدنبي حبيبي پس از سفر لبنان:
- مقاومت بهترين زبان در برابر صهيونيسم است
- خدشه‌ به وحدت اصولگرايان را محكوم مي‌كنيم



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

صبح روز سه‌شنبه، محمدنبي حبيبي دبيركل حزب موتلفه‌ي اسلامي و حميدرضا ترقي دبير سياسي اين تشكل، به تشريح نتايج سفر خود به لبنان و هم‌چنين مواضع اين حزب در ارتباط با دولت و كابينه در جمع خبرنگاران پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در ابتداي اين برنامه، محمدنبي حبيبي با اشاره به سفر هياتي از حزب موتلفه به لبنان و ديدارهاي اين هيات با حزب‌الله لبنان و جنبش «امل» و برخي از مقامات دولت لبنان در مورد اهداف سفر گفت: يكي از اهداف سفر ما تقويت ارتباط دو حزب موتلفه و حزب‌الله لبنان بود. ما در اين ديدارها راه‌هاي وفاق و ارتباط بيشتر با يكديگر را مورد بررسي قرار داده و بر اين موضوع تاكيد كرديم كه براي خنثي‌كردن توطئه‌هاي آمريكا و اسراييل بايد بين ملت‌هاي اسلامي وفاق ايجاد شود.

محمدنبي حبيبي ادامه داد: دو حزب موتلفه اسلامي و حزب‌الله لبنان تقريبا مشتركات كم‌نظيري دارند و ما در دو كشور جدا از هم، حزبي با اين مشتركات كمتر مي‌بينيم. پايه‌گذار معنوي هر دو اين احزاب امام خميني (ره) بودند و به قول «سيد حسن نصرالله» ما يكي هستيم كه يكي از شاخه‌هايمان در ايران است و ديگري در لبنان.

وي افزود: اعتقاد راسخ هردو حزب به ولايت فقيه و ضداسراييلي بودن هردو آنها و دفاع بي‌چون و چرا از حقوق ملت فلسطين، از جمله مشتركات ديگر اين دو حزب است.

حبيبي با اشاره به اقدامات آمريكا در منطقه اظهار داشت: دو كشور سوريه و لبنان مورد توجه آمريكا هستند و هر اتفاقي كه در اين دو كشور بيفتد، آمريكا سعي مي‌كند منافع سوء خود را با استفاده از اين اتفاقات دنبال كند كه نمونه‌ي عيني آن ترور رفيق حريري بود. فشار آمريكايي‌ها بر خلع سلاح حزب‌الله لبنان و ايجاد اختلاف بين فرقه‌هاي مذهبي و سياسي در اين كشور از جمله اقدامات سوء آمريكاست. از طرفي ديگر به بهانه‌ي كشته‌شدن رفيق حريري، آمريكا به دنبال اين بود كه يا دولت سوريه را تسليم خود كند يا زمينه‌اي را براي عوض كردن حكومت حاكم بر سوريه فراهم كند.

وي با اعتقاد به اين‌كه سرنوشت كشورهاي منطقه به يكديگر وابسته است، گفت: شما فكر نكنيد كه عقب‌نشيني اسراييل از جنوب لبنان و غزه به خاطر اين بوده كه از شعارهاي گذشته‌ي خود دست برداشته‌اند، بلكه آنها مشاهده كرده‌اند كه تحقق شعارهايشان با مقاومت كشورهاي اسلامي روبه‌روست. اگر اين فشارها نبود، آنها نه تنها از منطقه عقب‌نشيني نمي‌كردند بلكه اشغالگري خود را نيز گسترش مي‌دادند.

به گزارش ايسنا حبيبي با اعتقاد به اين‌كه انگيزه‌ي اسلامي مي‌تواند انگيزه‌ي مقاومت را در بين كشورهاي منطقه و اسلامي تقويت كند، گفت: مقاومت اسلامي به كاهش توسعه‌طلبي اسراييل و آمريكا منجر خواهد شد.

وي افزود: يكي از محورهاي مذاكره با سران حزب‌الله لبنان علاوه بر چگونگي ارتباط دو حزب، بررسي چگونگي تعميق و گسترش روحيه‌ي مقاومت اسلامي و وفاق بيشتر در بين كشورهاي منطقه بود. به نظر ما مساله‌ي فلسطين در حال حاضر مهم‌ترين مساله‌اي است كه جهان اسلام با آن روبه‌روست و مي‌تواند موضوع مشترك مقاومت در برابر تجاوزگران باشد. مساله‌ي فلسطين مساله‌اي نيست كه فقط به مردم فلسطين ربط داشته باشد، بلكه به تمام كشورهاي اسلامي و تمام كساني كه با تعدي و تجاوز مخالف هستند ربط پيدا مي‌كند. اگر روحيه‌ي تجاوزگري در جهان رشد كند، به يهوديت، مسيحيت و اسلام رحم نخواهد كرد.

دبير كل موتلفه اسلامي با اشاره به ديدار هيات موتلفه از مناطق آزادشده‌ي تحت سيطره‌ي اسراييل و ديدار از زندان‌هاي اين مناطق گفت: در زندان خيام كه تحت نظر صهيونيست‌ها بوده، جنايت‌هاي بي‌شماري در حق زنان و مردان مبارز صورت گرفته و متاسفانه كساني كه از دموكراسي و حقوق بشر دم مي‌زنند نسبت به اتفاقات اين زندان سكوت كرده و هيچ‌گونه اعتراضي نكردند.

وي تاكيد كرد: حزب‌الله لبنان فقط يك گروه مذهبي شيعي نيست بلكه داراي جنبه‌ي ملي است. اين گروه با تمام گروه‌هاي لبناني از جمله مسيحيان و سني‌ها ارتباط دارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه شما گفتيد كه « بايد جهان اسلام در برابر صهيونيسم وحدت كند، به نظر شما بايد چه ابزاري براي مقاومت در برابر آن به كار گرفته شود؟» گفت: ما معتقديم كه صهيونيسم زباني جز زبان گلوله نمي‌فهمد و فقط وحدت سياسي كافي نيست. بهترين زبان در برابر صهيونيسم زبان مقاومت است كه نمونه‌ي آن انتفاضه‌ي فلسطين است.

در ادامه حميدرضا ترقي نيز با تاكيد بر اين‌كه در حال حاضر مهم‌ترين مساله براي جهان اسلام، خطر اسراييل و صهيونيسم است، گفت: سه ضلع مثلث شرارت يعني آمريكا، اسراييل و انگليس به دنبال سلطه بر منطقه‌ي خاورميانه هستند. لذا اهميت وفاق كشورهاي اسلامي بيش از پيش مشخص مي‌شود.

سپس حبيبي در ارتباط با تاثير سخنان اخير رييس‌جمهور در ارتباط با اسراييل نيز گفت: ( اين سخنان) در لبنان و سوريه مورد استقبال قرار گرفته و به آن به ديده‌ي مثبت نگريسته مي‌شود.

در ادامه خبرنگاري از حبيبي در ارتباط با جريان اصولگرا و موقعيت حزب موتلفه در اين جريان پرسيد. حبيبي در پاسخ گفت: ما در انتخابات شوراي شهر، مجلس و رياست‌جمهوري به عنوان يك تشكل اصولگرا در مجموعه‌ي ديگر تشكل‌هاي اصولگرا حركت كرديم و معتقديم كه تشكل‌هاي اصولگرا براي اين‌كه بتوانند وظايف خود را به نحو احسن انجام دهند و موفقيت‌هاي خود را تكرار كنند، بايد هماهنگ باشند و به دنبال سهم‌خواهي نباشند.

وي افزود: ما به تقويت مجموعه‌ي اصولگرايان اعم از افراد و تشكل‌ها اعتقاد داريم و اين سياست و خط و مشي موتلفه بوده و در آينده نيز ادامه خواهد داشت. اگر ايراد يا خدشه‌اي به جريان اصولگرا وارد شود، براي كل اين جريان مفيد نخواهد بود.

حبيبي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري، در ارتباط با ارزيابي از عملكرد دولت گفت: آقاي احمدي‌نژاد در دوره‌ي تبليغات خود شعارهايي مانند عدالت و مهرورزي را مورد توجه قرار داد و ما نيز به اين مواضع معتقد بوده و از آن پشتيباني مي‌كنيم. البته اين شعارها شعارهاي انقلاب است و مربوط به شخص يا گروه خاصي نيست. البته ما معتقديم با توجه به اين‌كه تقريبا دو ماه از استقرار دولت مي‌گذرد، ارزيابي عملكرد دولت در تحقق اين شعارها زود است و بايد فرصت داد. در ضمن كساني كه به اين شعارها معتقد هستند، اعم از اين‌كه در دولت حضور داشته يا نداشته باشند بايد از دولت حمايت كنند. البته دولت نيز مي‌تواند از مجموعه ظرفيت اصولگرايان در اين راستا استفاده كند و خود را براي تقويت اصولگرايان مثل گذشته مسوول بداند و از ظرفيت اصولگرايان استفاده كند. ان‌شاءالله با كمك خداوند اين شعارها محقق مي‌شود.

خبرنگاري از حبيبي پرسيد « حزب موتلفه در مواردي از تركيب كابينه انتقاد كرده است. توضيح بيشتري دهيد» حبيبي در توضيح گفت: همان‌طور كه گفتم، دولت آقاي احمدي‌نژاد شعارهايي را ارايه كرده كه ما خود را موظف مي‌دانيم از اين شعارها حمايت و پشتيباني كنيم و همان‌طور كه گفتم اين‌ها شعارهاي انقلاب است و جديد نيست. دولت‌هاي قبلي نيز نسبت به اين شعارها بي‌تفاوت نبودند اما طبيعي است براي چگونگي تحقق اين شعارها و اين‌كه چه كساني توانايي اين را دارند كه اين شعارها را محقق كنند ممكن است اختلاف سليقه وجود داشته باشد.

حبيبي گفت: ضمن حمايت از دولت، مجموعه جريان اصولگرا نيز بايد روحيه انتقادي داشته باشد و مطمئنا اين انتقادات در جهت مچ‌گيري و خدشه وارد كردن به دولت نيست، بلكه سازنده است و فرصتي است براي دولت كه بايد از آن استقبال كند.

وي ادامه داد: در زمان دولت آقاي خاتمي، حزب مشاركت حرف اول را در چينش سياسي دولت مي‌زد ولي بعضا اين حزب در انتخاب افراد خود براي پست‌هاي دولتي شايسته‌سالاري را رعايت نمي‌كرد و ما نسبت به اين امر انتقاد داشتيم و به آنها مي‌گفتيم اگر از افراد جناح مقابلتان استفاده نمي‌كنيد، حداقل در جناح و حزب خود شايسته‌سالاري را رعايت كنيد. در مورد دولت آقاي احمدي‌نژاد نيز معتقديم دايره‌ي اصولگرايان وسيع‌تر از دايره‌اي است كه ايشان در حال حاضر مورد توجه قرار داده‌اند. البته دايره‌ي اصولگرايان فقط شامل موتلفه و شوراي هماهنگي نيست، بلكه طبق تعريف مقام معظم رهبري، تمام كساني كه به امام، انقلاب، ولايت فقيه و نظام اسلامي معتقد باشند در دايره‌ي اصولگرايان قرار مي‌گيرند. اگر يك دولت تصور كند كه تمام افراد شايسته، افرادي هستند كه در درون حزبش و اطرافش جمع شده‌اند اشتباه است و اين تفكر به انقلاب ضربه مي‌زند. من معتقدم كه آقاي احمدي‌نژاد مي‌تواند انتخاب‌هاي خود را در دايره‌ي وسيع‌تر اصولگرايان انجام دهد. ببينيد بعضي از مديران هستند كه در دولت‌هاي قبلي مثلا دولت خاتمي، هاشمي و ميرحسين موسوي حضور داشتند ولي اين استدلال كه بگوييم هركس در دولت‌هاي گذشته حضور داشته غيراصولگراست اشتباه است. نيروهاي تربيت‌شده در جمهوري اسلامي عمدتا اصولگرا هستند. البته آقاي احمدي‌نژاد نيز بايد كساني را انتخاب كند كه اصولگرايي آنها اثبات شده باشد.

حبيبي بار ديگر با اشاره به اهميت وحدت در ميان اصولگرايان گفت: هماهنگي در ميان اصولگرايان از اوجب واجبات است و ما نبايد با تعصب گروهي، اين وحدت را تضعيف كنيم. ما خدشه‌دار شدن وحدت نيروهاي اصولگرا را به هر دليلي محكوم مي‌كنيم. البته مي‌دانيم كه در اين جريان اختلاف سليقه وجود دارد و منكر آن نمي‌شويم. جريان اصولگرا نيز مي‌تواند مانند يك خانواده باشد كه برخي از اعضاي آن با يكديگر اختلاف دارند ولي همه‌ي اعضا سعي مي‌كنند كه كيان خانواده حفظ شود.

به گزارش ايسنا وي در پاسخ به اين سوال كه حزب‌الله لبنان در ارتباط با دولت ايران چه موضعي دارد؟ نيز گفت: حزب‌الله لبنان از دولت تشكيل شده در ايران حمايت قاطع مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگاري از حبيبي پرسيد كه آيا با توجه به اتفاقاتي كه در فرانسه رخ داده و اين‌كه در بعضي مواقع مشاهده مي‌شود كه احزاب نسبت به نقض حقوق شهروندي در ديگر كشورها شكايت مي‌كنند، آيا شما قصد داريد كه در اين راستا اقدامي انجام دهيد؟ كه وي گفت: ما اتفاقات رخ داده در فرانسه را محكوم مي‌كنيم و به دولت فرانسه مي‌گوييم كه با قوه‌ي قهريه نمي‌توان مطالبات مردم را سركوب كرد، ولي در ارتباط با شكايت ما هنوز اقدامي انجام نداده و شكايتي نكرده‌ايم ولي مي‌تواند موضوعي باشد كه در جلسه‌ي شوراي مركزي حزب موتلفه مورد بررسي قرار گيرد.

خبرنگار ديگري از حبيبي پرسيد كه نمره‌ي شما به كابينه چند بود؟ حبيبي گفت: تا كنون نمره‌اي نداده‌ايم ولي معتقديم اين كابينه براي حفظ اعتقادات اصولگرايانه تشكيل شده و دولت آقاي احمدي‌نژاد به لحاظ اعتقادي و انتخاب مديران رده اول خود، مباني اصولگرايي را رعايت كرده است و در مجموع انتصابات را با ديد فكري و عقيدتي اصولگرايانه تاييد مي‌كنيم.

دبير كل موتلفه تاكيد كرد: اما دايره‌ي اصولگرايان به لحاظ تجربيات مديريتي، وسيع‌تر از دايره‌ي فعلي است و ما شاهد كثرت و تعدد مديران در جوامع اصولگرا هستيم. البته در كابينه در حال حاضر افراد لايق و باتجربه وجود دارند و نمي‌توان گفت كساني كه راي اعتماد كسب نكرده‌اند افراد لايق و باتجربه نبودند.

وي در پايان گفت: در مورد بعضي از انتصاباتي كه در سطح وزرا رخ داده، معتقديم بهترين افراد انتخاب شده‌اند ولي مجموعه‌ي كابينه مي‌توانست با رعايت دايره‌ي مديران اصولگرا وسيع‌تر از اين باشد.

Copyright: gooya.com 2016