پنجشنبه 3 آذر 1384

متن کامل بیانیه اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام، مهر

سفیر انگلیس در آژانس به نمایندگی از اتحادبه اروپایی بیانیه ای را خواند که در آن با اشتباهی بزرگ و متنافض با نتایج بازرسی های آژانس و گزارشات البرادعی، مدعی داخلی بودن منشاء آلودگی های اورانیومی سطح بالای یافته شده در ایران گردید. این در حالی است که حتی در گزارش های 2 سپتامبر گذشته البرادعی و نیز 18 نوامبر اخیر وی صراحتا قید شده که مذاکره با کشورهای ثالث هم اظهارات ایران را در باره خارجی بودن منشاء این آلودگی ها تایید کرده است!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری "مهر" از وین، انگلیس در این بیانیه که احساس می شد برای اتخاذ ژستی عصبی تهیه شده هم راستا با رسانه های آمریکایی مدعی شد سندی را که ایران به تازگی به آژانس داده موید تلاش برای ساخت سلاح هسته ای است . این اتهام نیز انقدر ناشیانه بود که رسانه های آمریکایی از ادامه آن خودداری کردند و البرادعی نیز اساس در سخنرانی خود اهمیتی به این موضوع نداد.

اعضای شورای حکام از این دو اشتباه بزرگ و بی مبنا اظهار تعجب کردند و بطور مثال بلافاصله نماینده آفریقای جنوبی در شورا این موارد را نفی و اتفاقا همکاری ایران در این دو زمینه را دلیلی مناسب برای حسن نیت ایران دانست.

خبرنگار "مهر" متن کامل بیانیه انگلیس که به نمایندگی از اتحادیه اروپا در شورای حکام قرائت و منتشر شد به این شرح است :

جناب رییس ؛

1- بسیار مفتخرم که از طرف اتحادیه و به نمایندگی از کشورهای{بلغارستان ، رومانی، ترکیه، کرواسی، آلبانی، بوسنی هرزگوین ، جمهوریهای سابق یوگسلاوی ، مونته نگرو ، لیختن اشتاین ، نروژ، اعضای نواحی اقتصادی اروپایی و همچنین مولداوی و اوکراین) صحبت می کنم ،

2- اتحادیه اروپا یادداشت دقیقی از محتوای آخرین گزارش مدیرکل آژانس در خصوص انجام توافق های پادمانی NPT در ایران به دست آورده است .

3- ما در گذشته از مدیرکل و معاونش به خاطر بی طرفی و حرفه ای بودن بازرسی های آنان در مورد چندین نوبت قصور ایران در یک دوره طولانی برای اعلام مواد و فعالیت های هسته ای بر اساس تعهدات پادمانی تمجید و قدردانی کردیم.

4- گزارش به ما می گوید که از ماه سپتامبر پیشرفت های صورت گرفته برای حل این مسائل معقول بوده است. ایران تعدادی از اسناد را تحویل داده و اجازه دسترسی به دو تن را برای مصاحبه به آژانس داده و این ها امیدها را به روشن شدن نهایی پیشنهاد 1987 بیشتر کرده است.

5- دو نکته مهم مربوط به راستی آزمائی

اول: اتحادیه اروپا از اینکه می بیند ایران اسناد مربوط به قالب گیری و غنی سازی فلز اورانیوم و تبدیل آنها به اشکال نیم کره ای در اختیار داشته نگران و مضطرب است. چنین فرایندی جز تولید کلاهک های هسته ای برای چیز دیگری کاربرد ندارد. این مساله نگرانی را بر می انگیزد که ممکن است ایران دست به فعالیت های هسته ای بزند. این سند جدید که هجده سال پس از دریافت به آژانس داده شده است، مطابق اطلاعات قبلی که به بازرسان ارائه شده بود نیست (!) وهمین مساله سوالات جدیدی را بر می انگیزد. اگر مدیرکل اولویتی را در رسیدگی به این مسائل بدهد از وی تشکر خواهیم کرد و از ایران می خواهیم دسترسی به تمام سایت ها و کسانی که بتوانند کمکی رابنمایند فراهم نماید.

دوم : اتحادیه اروپا پاراگراف سوم گزارش البرادعی را یاد آور می شود که به نقل از ایران می نویسد اجزای سانتریفوژدر اواسط دهه 90 قبل از این که به ایران بارگیری شود به وسیله شبکه تهیه این مواد انبار شده ، و هیچ آثاری از مواد هسته ای در این اجزاء وجود نداشته است ، آیا این بدین معنی است که محل این انبار نمی تواند منبعی برای آلودگی پیدا شده در اجزای سانتریفوژ در ایران باشد؟ یا آیا این بدین معنی نیست که اجزای سانتریقیوژ نمی تواند درحین یا قبل از انبار شدنشان آلوده شده باشند . و بنابراین سرانجام یعنی آلودگی باید در ایران رخ داده باشد؟

6- بازگردیم به مساله تعلیق ، اروپا متاسف از این حقیقت است که ایران هنوز به درخواست شورای حکام برای تعلیق تمام فعالیت های غنی سازی در ایران پاسخ نداده است. تبدیل اورانیوم در اوایل آگوست سه هفته قبل به پایان رسید این مساله برای ایران فرصتی را فراهم می آورد تا همانطور که از سوی شورای حکام درخواست شده است یک تعلیق پایدار و کامل را در یو سی اف اصفهان ایجاد کند . اتحادیه اروپا اظهار تاسف می کند از این که ایران از فرصت شروع گفتگوها که شورای حکام نیز درخواست آن را کرده ، استفاده ننموده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش "مهر" در ادامه بیانیه ای که انگلیس به نمایندگی از اتحادیه اروپا قرائت کرد آمده است:

7- دراین رابطه به اعضای شورای حکام یاد آوری می کنیم که ایران به طور غافلگیرانه ای با شروع فعالیت در یو سی اف اصفهان از روند گفتگوها کنار رفت. (!) ایران از این اقدام تنها برای ایجاد یک تاثیر در ارجاع زمانبندی و محتویات این ارتباطات به شورای امنیت استفاده خواهد کرد، البته از طریق اقداماتی که شورای حکام در قطعنامه 24 سپتامبر آن ها را درخواست کرده بود.

8- اتحادیه اروپا با ابراز تاسف می گوید که با گذشت هر هفته از 24 سپتامبر امید به تفاهم سخت تر می شود. تنها در رابطه با شفافیت است که ایران گام های مثبتی را از 24 سپتامبربرداشته است - گرچه این گامها همانطور که دیدیم تدابیر نیمه کاره ای بیش نبوده است- لیکن با گوش کردن دقیق به نظرات بسیاری از اعضای شورای حکام، اتحادیه اروپا دلیلی را می بیند و فکر می کند که درب های فرصت امروز نباید بسته شود.

اما این فرصتها نباید در هر شرایطی هم وجود داشته باشد ، انتظار ما این است که ایران با خودداری از هر گونه حرکت یک جانبه اضافی که منجر به بدتر شدن وضعیت و همکاری مجدد در گفتگوها بر اساس اصولی معقول و توام با حسن نیت می شود ، نگرش مسئولانه ای را بپذیرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل بیانیه اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016