جمعه 4 آذر 1384

سيدمحمد خاتمي: ريشه‌هاي خشونت هم ريشه‌ تاريخي دارد و هم ناشي از سوءتفاهماتي در دنياست، ايسنا

- فعلا اجازه دهيد مسائلم را در سطح بين‌المللي به جايي برسانم به مسائل داخلي هم مي‌رسيم

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس‌جمهور سابق كشورمان در پاسخ به اينكه آيا به عنوان معمار اصلاحات قصد ندارد در حال فراغت از مسووليت رياست جمهوري نقش رهبري اصلاحات را بر عهده بگيرد، تصريح كرد: فعلا اجازه دهيد مسائلم را در سطح بين‌المللي به جايي برسانم به مسائل داخلي هم مي‌رسيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان (ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي رييس مركز بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در حاشيه‌ي مراسم بزرگداشت مصطفي عقاد فيلم‌ساز برجسته‌ي جهان اسلام درباره‌ي ريشه‌هاي خشونت و همچنين بنيادگرايي اظهار داشت: اين گونه موارد هم ريشه‌ي تاريخي دارد و هم ناشي از سوءتفاهماتي است كه در دنيا وجود دارد.

وي با ابراز تاسف از اين كه "ابتكار عمل در اين زمينه در دست زورمداران است" اظهار داشت: پازل‌هايي اين مجموعه را تكميل مي‌كند؛ يكي از آن‌ها استكبار است و عوامل ديگري كه آن را تكميل مي‌كند، جهان‌خواري و همه‌ي منافع دنيا را حول منافع خود تعريف كردن و تحقيري است كه نسبت به ملت‌هاي ديگر صورت مي‌گيرد. از سوي ديگر كساني كه گمان مي‌كنند مي‌توانند با اين روش‌هاي خشونت‌آميز مشكل را حل كنند، دچار اشتباه بزرگ تاريخي هستند.

رييس‌جمهور سابق كشورمان هم‌چنين درباره‌ي دفاع مقدس و ضرورت زنده نگه‌داشتن آرمان‌هاي آن، تصريح كرد: 25 سال پيش جنگي به ملتي تحميل شد كه هيچ آمادگي نداشتند و همانطور كه تصور مي‌شد و عوامل جاري هم نشان مي‌داد اين جنگ طول كشيد و بسياري به نفع تجاوزگران و به زيان ملت ايران وارد عرصه شدند. ملت ايران ابزاري در اختيار نداشت و حتي به خاطر تازه‌كاري‌اش كاربرد درست سلاح‌هايي را هم كه در اختيار داشت، نمي‌دانست، اما ايستادگي كرد و اين جنگ تبديل به دفاع هشت ساله‌اي شد كه زن و مرد، جوان و پير براي ارزش‌هايي كه برايش انقلاب كرده بودند و براي دفاع از تماميت ارضي ايستادند و افتخارات بزرگي آفريدند.

رييس موسسه‌ي بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها از دفاع مقدس به عنوان حادثه‌ي مهمي ياد كرد و با اشاره به تاثيرات آن بر موقعيت و توان كشور گفت: اين را از ياد نبريم كه در 200 سال اخير هر جنگي كه رخ داد ما بخشي از ايران را از دست داده‌ايم، ولي در دفاع مقدس با وجود وضعيتي كه داشتيم و زمينه‌هايي كه شكست ما را ايجاب مي‌كرد، حتي يك وجب از زمين‌مان را از دست نداديم و اين حادثه‌ي مهم يك حادثه‌ي طبيعي نبود و در سرنوشت آينده‌ي ما بسيار موثر بوده و خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي تاكيد كرد: اگر دوران دفاع مقدس را كانون عزت، عظمت، مقاومت، خودباوري و استقرار مردمسالاري ديني كه مورد نظرمان است، بدانيم بايد به آن بسيار احترام بگذاريم و معمولا اين گونه حوادث بزرگ را نمي‌توان با نقل‌هاي عادي منتقل كرد. هرچند كه تاريخ‌نويسي و نويسندگي تحليلي مهم است اما معتقدم تنها عامل معجزه‌گر هنر است كه مي‌تواند دفاع مقدس را بشناساند و تثبيت كند. حتي از اين كه برخي بخواهند با تنگ‌نظري سوءاستفاده و آن را براي اهداف كوچك مصادره كنند بايد جلوگيري شود.

وي با اشاره به اين‌كه در دفاع مقدس كارهاي فرهنگي و هنري از جمله شعر، ادبيات، تئاتر و هنرهاي تجسمي، سينما داشته‌ايم، يادآور شد: مطمئنا عظمت كار ما بزرگتر از كاري است كه انجام شده است، هرچند كه برخي كارها هم بزرگ بوده اما اميدواريم همه متوجه اين وظيفه‌ي تاريخي شويم و بدانيم كه براي يك حادثه‌ي هشت ساله كار نمي‌كنيم بلكه با امري سر و كار داريم كه با گذشته و آينده‌ي ما در ارتباط است و در عمق جان اكثريت جامعه‌ي ما جاي دارد.

خاتمي تاكيد كرد: معمولا حوادث بزرگ سال‌ها و دهه‌ها بعد از تحقق آثار بزرگي را عرضه داشته است و اميدواريم كه ضمن تقدير از همه‌ي كارهايي كه انجام شده شاهد كارهاي بزرگي در اين زمينه باشيم.

وي يادآور شد كه شنبه براي شركت در جلسات كاري گروه ائتلاف تمدن‌ها به اسپانيا سفر مي‌كنم.

Copyright: gooya.com 2016