سه شنبه 8 آذر 1384

بادامچيان: موتلفه همواره در خدمت حاكميت بوده، نه دولت، ايسنا

بادامچيان درگفت‌وگوبا ايسنا:
سعي نكرديم برادربزرگتر سايرگروهها باشيم

درپي استبداد درون حزبي ونشستن برجاي مردم نيستيم سرويس: تاريخ
1384/09/08
11-29-2005
11:28:45
8408-16032: کد خبر



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تاريخ

رهبران فكري – سياسي جمهوري اسلامي ايران از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون بارها در مناسبت‌ها و با بيانات متفاوتي، از وجود دموكراسي در كشور سخن گفته‌اند. دموكراسي در تعاريف جامعه‌شناسي و علوم سياسي، وابستگي شديدي به وجود احزاب و فعاليت‌هاي آزادانه‌ي آنها دارد. هرچه احزاب ساختار نظام‌مندتر و فعاليت‌هاي گسترده‌تر و با سابقه‌تري داشته باشند به تحكيم دموكراسي و احقاق حقوق افراد با ديدگاه‌هاي متفاوت كمك بيشتري خواهند كرد. ايران نيز وجود چنين احزابي را تجربه كرده است؛ احزابي كه سابقه‌ فعاليت آنها به اندازه عمر انقلاب اسلامي و يا حتي پيش از آن بازمي‌گردد. حزب موتلفه‌ اسلامي از جمله اين احزاب است.

اسدالله بادامچيان، قائم مقام دبيركل حزب موتلفه اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار تاريخ سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به تشريح سابقه‌ فعاليت اين حزب، شرايط فعلي و افق آينده آن پرداخته است.

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص چگونگي شكل‌گيري حزب موتلفه اظهار داشت: «موتلفه اسلامي از جريان انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي شكل گرفت كه امام خميني با اين طرح رژيم شاه مخالفت كردند و دوستان ما در اين مبارزه در خدمت ايشان قرار گرفتند، سپس در جريان رفراندوم نيز با امام در ارتباط بودند. در آغاز سال 1342، امام سران گروههاي مرتبط با ايشان را به منزل خود دعوت كردند و به آنها فرمودند شما كه به خاطر خدا كار مي‌كنيد، چرا با هم كار نمي‌كنيد؟ دوستان موتلفه نيز كار تشكيلاتي را پذيرفتند. نام موتلفه اسلامي نيز از همين كلام امام گرفته شد و موتلفه تنها حزبي است كه با نظر امام، با حضور و در منزل ايشان شكل گرفت و موسسان آن و اعضاي شوراي مركزي با نظر ايشان برگزيده شدند. البته در ابتدا نام "هيات‌هاي موتلفه‌ اسلامي" را انتخاب كرده بود چراكه واژه‌ هيات توجه رژيم را به خود جلب نمي‌كرد و نشان‌دهنده‌ فعاليت‌هاي ديني بود.»

اين عضو ارشد حزب موتلفه اسلامي در ادامه سخنانش به فعاليت‌هاي اين حزب قبل از پيروزي انقلاب اشاره كرد و گفت: «بيان تاريخ چهل ساله حزب موتلفه در چند جمله كار مشكلي است. موتلفه از زمان قيام پانزده خرداد سال 1342 و دستگيري امام و پس از آن دوران محصور بودن و تبعيدشان، فعال بوده است. بعد از تبعيد امام، "جهاد مسلح موتلفه" تشكيل و حسنعلي منصور توسط اين گروه اعدام انقلابي شد. در اين زمان گروه‌هاي مسلح زيادي به وجود آمدند. گروه‌هايي مانند مجاهدين خلق، ابوذر و حتي گروه‌هاي غير اسلامي مانند چريك‌هاي فدايي خلق كه حزب موتلفه در مواجهه با هر كدام از آنها مواضع خاص خود را داشت. البته سابقه‌ موتلفه با اين گروه‌ها در زندان‌هاي سياسي و فرهنگ‌سازي در زندان و تعامل با آنها در استراتژي كلان مبارزه بازمي‌گردد. پس از سال 54 و ضربه‌اي كه مبارزات از خيانت سازمان مجاهدين خلق و چريك‌هاي فدايي خلق متحمل شد، مسووليت موتلفه در زمينه اداره‌ مبارزات، بيش از پيش شد.»

بادامچيان ادامه داد: «موتلفه در وقايع سال‌هاي 56 و 57 نيز نقش بسزايي داشت و در هماهنگي با نيروهاي تحت رهبري امام و جامعه روحانيت مبارز و جامعه‌ مدرسين حوزه علميه قم و مراجع تقليد به گونه‌اي عمل كرد كه كار اصلي بر عهده‌ مردم باشد. ورود امام خميني (ره) به ايران نيز با هماهنگي‌هاي نيروهاي موتلفه در نهايت امنيت و آرامش انجام شد، در حالي كه رژيم قبلي همچنان برقرار بود و بختيار نخست‌وزير بود. كميته‌ استقبال از امام رابطه‌ خوبي با رسانه‌ها برقرار كرده بود. مسووليت اين بخش به عهده‌ من و سرويس‌دهي به رسانه‌هاي خارجي به عهده مهندس توسلي و مهندس بني‌اسدي از نهضت آزادي با نظارت آيت‌الله شهيد دكتر مفتح بود.»

وي در مورد فعاليت‌هاي اين حزب پس از انقلاب خاطرنشان كرد: «در سال 57 با نظر امام وارد حزب جمهوري شديم. نظر امام اين بود كه با وجود يكي شدن با حزب جمهوري، اساس كار خود را حفظ كنيم. موتلفه نيز جلسات هفتگي خود را ادامه داد. زمان تعطيلي حزب جمهوري از امام پرسيديم كه آيا ايشان تحزب را تعطيل اعلام كردند يا اين موضوع تنها مربوط به حزب جمهوري است؟ امام فرمودند: فعلا فضاي سياسي، گرد و غبار دارد. بعد از فرو نشستن اين غبار، فكري براي حزبمان مي‌كنيم. در سال 67 به اين نتيجه رسيديم كه حزب جمهوري نمي‌تواند فعال شود پس تصميم گرفتيم كه موتلفه را به يك حزب فراگير تبديل كنيم. البته تشخيص اين امر بر عهده امام بود كه ايشان نيز فرمودند: "هر طور صلاح مي‌دانيد عمل كنيد" و موافقت صريح خود را با فعاليت مجدد حزب اعلام كردند. البته اين دور از تصور نبود، چراكه امام قبل از انقلاب عنايت ويژه‌اي به اين حزب داشتند و گاهي براي تامين هزينه‌ اعلاميه‌ها و ساير برنامه‌هاي موتلفه كمك‌هاي مالي در نظر مي‌گرفتند.»

بادامچيان افزود: «زمان آغاز به كار دوباره‌ موتلفه، نام "جمعيت" را براي آن انتخاب كرديم و در سال 83 با گسترش يافتن احزاب در ايران و داشتن رابطه با آنها و البته مطرح شدن در خارج از كشور، تصميم گرفته شد تا از جمعيت به حزب تغيير نام دهيم تا در روابط خارجي‌مان نيز دچار مشكل نشويم. البته اين تغيير نام، بر ثبات اصول حزب موتلفه تاثيري نداشت.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

قائم مقام دبيركل حزب موتلفه در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران به تشريح موقعيت اين تشكل سياسي در شرايط فعلي پرداخت و تصريح كرد: «موتلفه با داشتن حدود 200 مركز در سراسر كشور و با وجود عناصر با تجربه و كارآموخته، يك نيروي عظيم و يكي از ظرفيت‌هاي نظام است. در واقع موتلفه همواره در خدمت نظام و به تعبيري حاكميت بوده است نه دولت. حضور و عدم حضور موتلفه در دولت‌ها يا ساير سازمان‌ها و قوا تاثيري بر فعاليت‌هاي آن نگذاشته و نمي‌گذارد، جز اينكه دايره‌ خدماتش را كمي گسترده‌تر يا محدودتر كند.»

وي تصريح كرد: «ما همواره يك عضو موثر و فعال در شوراي هماهنگي، جبهه پيروان خط امام و رهبري و خانه احزاب بوده‌ايم و سعي نداشتيم كه برادر بزرگتر ساير گروه‌ها باشيم و يا خود را به آنها تحميل كنيم. موتلفه همواره در خدمت همه‌ گروه‌هاي ارزش‌گرا بوده است. اين نظر برخي از دوستان است كه مي‌گويند رييس جمهور مشاوران محدودي دارد و يا گسترده انتخاب مشاوران او نسبت به دولت‌هاي قبلي، محدود است. البته آنها در اظهار نظر خود مثل ديگران آزادي دارند.»

بادامچيان با بيان اينكه موتلفه اسلامي بر اساس مباني اسلامي شكل گرفته است و با احزاب غربي، كمونيستي و ملي‌گرا تفاوت دارد، گفت: «در خط ‌مشي، استراتژي و نظريه‌پردازي‌هاي اين حزب سعي مي‌شود كه منطبق با موازين اسلامي باشد. اين حزب هيچ‌گاه در پي استبداد درون‌حزبي نبوده و سعي نكرده است كه در جامعه بجاي مردم بنشيند. از طرف ديگر در انجام وظايف خود - كه آن را الهي مي‌دانيم - به تعصب‌هاي حزبي و قالب‌هاي تشكيلاتي محدود نبوده‌ايم.»

وي ادامه داد: «حفظ هماهنگي نيروهاي انقلاب براي ما مهمتر از سهم‌خواهي‌هاي مرسوم احزاب ديگر بوده است. حزب موتلفه حزب قدرت نيست، حزب خدمت است و به همين خاطر مساله آموزش‌هاي حزبي و فرهنگ‌سازي و عدم استفاده از امكانات دولتي را همواره مد نظر داشته‌ايم كه به توضيحات بيشتري احتياج دارد.»

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامي در پايان گفت‌وگو با ايسنا تاكيد كرد: «اين صحبت‌ها تنها عناوين تاريخ موتلفه است و توضيحات مفصل آن در كتاب‌هايي نگاشته شده و در نشريه‌ "شما" درج شده است. اين در حالي است كه حزب موتلفه اسلامي در طول سال‌هاي فعاليت خود همواره مورد شديدترين تهاجمات داخلي و خارجي قرار گرفته است و هنوز هم كينه‌توزي‌ها با اين حزب از سوي رسانه‌هاي خارجي ادامه دارد.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بادامچيان: موتلفه همواره در خدمت حاكميت بوده، نه دولت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016