پنجشنبه 17 آذر 1384

سخنان آيت الله صانعي به مناسبت سانحه سقوط هواپيما: سانسور خبري و انحصارگرايي در رسانه‌‏هاي عمومي خيانت به خون اين افراد است، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

آيت‌‏الله يوسف صانعي از مراجع عظام تقليد در پايان درس خارج فقه بياناتي را به مناسبت سانحه سقوط هواپيماي C-130 ايراد كرد.

به گزارش "ايلنا"، متن كامل بيانات آيت‌‏الله صانعي درپي مي‌‏آيد: نثار روح همه اين عزيزاني كه در حادثه ديروز چه از نيروي نظامي ارتش، چه از رسانه‌‏ها، چه از مردم عادي كه به لقاءالله پيوستند و جانشان را تسليم خداي خويش نمودند، يك حمد و سه قل هوالله كه ثواب يك سوره قرآن را دارد، بخوانيد تا بعد يكي دو تا مطلب عرض كنم.
ما اين حمد و سوره را كه در اختيارمان است و در توانمان است، خدايا قرائت كرديم و از تو مي‌‏خواهيم پروردگارا كه ثواب اين حمد و سوره ما را گرچه ما قابل نيستيم اما تو با بزرگواري خودت، تو با كرامت و لطفت ثواب آنها را نثار ارواح اين گذشتگان بفرما. ارواح همه آنها را با آقا اميرالمؤمنين(ع) و رسول ا... (ص) و همه انسان‌‏هاي وارسته محشور گردان.
خدمت شماها بايد عرض كنم ما به عنوان تسليت حمد و سوره خوانديم كه تسليت معنايش اين است كه طلب صبر مي‌‏كنيم براي صاحب عزا؛ خدا صبرتان بدهد، خدا اجر جميل‌‏تان بدهد، خدا براي شما اين غم را آخرين غم قرار بدهد. خدايا ديگر تكرار نشود. خوب اينها خواسته ما در تسليت است و خواسته همه انسان‌‏ها. ليكن در تسليت مواظب باشيد بايد انسان در كنار تسليت زباني، آنچه را كه به زبان مي‌‏آورد، در عمل هم كاري بكند. بنده و جنابعالي هيچ كاري نمي‌‏توانيم بكنيم براي عزيزاني كه به لقاءالله پيوسته‌‏اند و كاري از دست ما ساخته نيست جز همين تسليت. اميدواريم بازماندگان اين افرادي كه به لقاءالله پيوسته‌‏اند و امت بزرگ ايران و نيروهاي ارتش و رسانه‌‏ها و عزيزاني كه در همه رسانه‌‏ها خدمت مي‌‏كنند از ما بپذيرند اين مقدار انجام وظيفه را. والا تسليت تنها، با قدرت بر اينكه توانايي عمل هم داشته باشيد، فايده‌‏اي ندارد.
نمي‌‏شود همه چيز را با تسليت، حل كرد. مثل اينكه نمي‌‏شود گناهان را فقط با استغفرالله گفتن حل كرد. نمي‌‏شود دعا كرد بدون كار. عده‌‏اي هستند كه اگر دعا كنند، دعايشان مستجاب نمي‌‏شود. كسي كه در خانه بنشيند، حركت نكند و بگويد خدايا تو به من روزي بده، اين دعايي‌‏است كه مستجاب نمي‌‏شود. پس تسليت هم حركت عملي مي‌‏خواهد. كساني كه مي‌‏توانند نسبت به آينده پيش‌‏بيني كنند، با سياست‌‏شان، با اقتصادشان، با فكرشان، با قدرتي كه ملت‌‏ها به آنها عنايت كرده‌‏اند، چرا كه غير از معصومين(ص) اگر افرادي قدرت دارند، قدرتشان را مردم به آنها داده‌‏اند، قدرت معصومين(عليهم السلام) هم به خاطر عصمت‌‏شان است، چون عصمت دارند خداوند به آنها قدرت داده است و اين هم لطف خدا نسبت به بندگان است، در اسلام دولتمردي به آقايي فروختن و كبر فروختن نعوذبالله نيست. در اسلام آقايي به خدمت است. "سيد القوم خادمهم". هر كه بهتر خدمت كند او آقاتر است.
آقا هر كسي هر كاري مي‌‏تواند براي پيشگيري انجام بدهد كه ديگر اين حوادث تكرار نشود، بايد پيشگيري كرد كه اين جور مصيبت‌‏ها پيش نيايد، خدايا اين چه مصيبتي است براي ملت، چگونه خانواده‌‏هاشان مي‌‏توانند تحمل كنند، خانواده‌‏ها تحمل كردند، زن تحمل كرد، بچه تحمل كرد، مادر تحمل كرد، پدر تحمل كرد، طايفه و فاميل تحمل كردند، اين همه بودجه‌‏اي كه مصرف شده و خدماتي كه انجام گرفته از اساتيد دانشگاه و دانشمندان گرفته تا كارهايي كه انجام گرفته تا هفتاد نفر وابسته به رسانه‌‏ها به وجود آمدند، از همه خبرگزاري‌‏ها، از رسانه‌‏ها آنهم اينها منتخبين‌‏شان بودند، اينها از خوبانشان بودند خوب چه چيزي آن را جبران مي‌‏كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اهميت اين افراد يادتان نرود، هر جوري مي‌‏توانيد به اينها احترام بگذاريد، به آنهايي كه به لقاءالله پيوستند، احترام بگذاريد. در تشييع جنازه‌‏شان، در مجالس ترحيم‌‏شان، در سخنراني‌‏ها به اينها احترام بگذاريد تا دنيا بفهمد ما به رسانه‌‏ها و به آنهايي كه خبر رسانند، احترام مي‌‏گذاريم، اي دنياي شرق و غرب! بنده يك روحاني و كسي كه خودم را با عمامه‌‏ام منتصب به امام صادق(ع) مي‌‏دانم، در مدرسه فيضيه بعد از بحث فقهم -كه بحث فقه از پرثواب‌‏ترين بحثها است- خدمت عده زيادي از خوبان به ياد اين عزيزان كه در اين حادثه از رسانه‌‏ها به لقاء الله پيوستند، سخن مي‌‏گويم. ما براي رسانه و خبررساني ارزش قائليم، ما براي نيروي مسلح، ارتش و ديگران كه خدمت مي‌‏كنند، ارزش قائليم، ما براي مردم عادي هم كه در اين حادثه از بين رفتند، ارزش قائليم. آنها هم به دنبال زندگي بودند كه ارزش مجاهد في سبيل الله دارند. خيانت به خون اين افراد، سانسور خبري است، انحصارگرايي در رسانه‌‏هاي عمومي است، انحصارگرايي در رسانه‌‏هايي كه مال همه ملت است نه مال بنده و جنابعالي، انحصارگرايي خيانت است، سانسور خبر خيانت است، مگر خلاف شرع باشد، مگر اضلال و گمراهي باشد، هتك به افراد، توهين به افراد، خيانت به خون اين عزيزاني است كه تلاش مي‌‏كردند، مسائل را صادقانه و محترمانه به اطلاع مردم برسانند.
خدايا همه آنها را با سيدالشهدا و اصحاب او و حمزه سيدالشهداء و اصحاب او محشور گردان، خدايا ثوابي از بحث امروز ما، سخنان امروز ما حمد و سوره امروز ما نثار عايد روح آنها بگردان، خدايا خود عذر ما را بپذير كه ما بيش از اين از دست‌‏مان نمي‌‏آيد، نسبت به اين عزيزان اظهار ارادت كنيم.
والسلام عليهم و عليكم و رحمه الله

Copyright: gooya.com 2016