جمعه 2 دی 1384

مصباح يزدي: دين تمام شئون زندگي انسان‌ها را شامل مي‌شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) چهارشنبه شب پس از نماز مغرب و عشا در درس اخلاق خود در بيت رهبر معظم انقلاب در قم، با انتقاد از ديدگاه افراطي برخي مبني بر تعطيلي احكام اسلام در دوران حاضر، گفت: اگر احكام اسلامي نبايد اجرا شود، پس اسلام چه تفاوتي با يهوديت دارد؟

به گزارش "ايلنا" به نقل از رسا، آيت‌‏الله محمدتقي مصباح يزدي در اين جلسه، تمام پيامبران، آموزه‌ها و احكام آن‌ها را به حق برشمرد و با بيان اينكه شريعت پيامبران داراي دو جنبه موقتي و جاودانگي بوده است، تصريح كرد: همه پيامبران الهي بر حق بودند، اما آنچه امروز ما بايد عمل كنيم، آموزه‌هاي جاودانگي اسلام است زيرا برخي از احكام پيامبران الهي جاودانه بوده كه اين احكام در دين مبين اسلام نيز مشاهده مي‌شود، ولي شماري از احكام هم وجود داشته كه موقتي بوده و تنها براي يك عصر و زمان خاص مورد استفاده قرار مي‌گرفته و امروز، هنگام آن به پايان رسيده است. از اين گونه احكام در اسلام نداريم.
وي با اشاره به اينكه برخي افراد معتقدند آموزه‌ها و احكام اسلام متعلق به چهارده قرن پيش است و امروز كاربرد ندارد، خاطر نشان كرد: برخي فكر مي‌كنند همه احكام اسلام براي يك دوره خاص بوده است و در واقع اسلام را مانند يهوديت، دين منسوخ مي‌دانند و مي‌گويند بشر ديگر پيشرفت كرده است و بايد احكام آن تعطيل شود. از اين رو بر اين باورند كه همه احكام اسلام بايد تغيير كند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم ويژگي مهم رسول الله (ص) را خاتم الانبيا بودن ارزيابي كرد و افزود: البته در دوران پيغمبري موسي (ع) احكامي كه نازل شد، حق بود ولي در هنگام خودش؛ چون پس از آن دين كامل‌تري آمد؛ ولي امروز اين گونه نيست. زيرا دين اسلام كامل و جاودانه است. اگر بخواهيم با اسلام همانند يهوديت برخورد كنيم بايد گفت، بي دين هستيم. پذيرفتن اسلام باورمند شدن به شريعتي كه تا واپسين روز دنيا، بايد به آن عمل كنيم، يعني تا روز قيامت. اگر احكام اسلامي نبايد اجرا شود، پس اسلام چه تفاوتي با يهوديت دارد؟
آيت‌‏الله مصباح يزدي با اشاره به برخي آيات قرآن، اضافه كرد: آن‌ها كه مي‌گويند ما به احكام اسلام عمل مي‌كنيم ولي برخي از احكام متعلق به گذشته است و حد وسط را بر مي‌گزينند، به گفته قرآن ايمانشان كامل نيست. ايمان بايد مطلق باشد. اگر يكي از احكام الهي انكار شد يعني همه احكام انكار شده است. شخصي كه حكمي از احكام اسلام را نفي كند، كافر باطني است.
وي با اشاره به ديدگاه سكولار‌ها كه معتقدند دين، تنها ارتباط فردي با خداست و نمي‌‏تواند وارد مسائل ديگر بشود، توضيح داد: سكولارها مي‌گويند دين تنها رابطه با خداست ولي ما معتقديم دين فراتر از اين‌ها است و تمام شئون زندگي انسان‌ها را شامل مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنانش، رسيدن بشر به كمال را در گرو چشم‌‏پوشي از براي خواسته‌هايش عنوان كرد و گفت: اگر پرسيده شود از ديدگاه قرآن چه عاملي براي رستگاري بشر لازم است، بي‌گمان بايد گفت، "تقوي" يعني ايمان به خدا و انجام دادن كارهاي خير.
وي مؤمنان را افرادي با ايمان و باورمند به توحيد، نبوت و آخرت دانست و ادامه داد: اگر رستگاري مراتبي داشته باشد، در مرحله ايمان ظهور مي‌كند. به هر ميزان كه ايمان يك انسان به خدا و رسالت پيامبران بالاتر باشد مقام رستگاري او نيز والاتر است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصباح يزدي: دين تمام شئون زندگي انسان‌ها را شامل مي‌شود، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016