یکشنبه 4 دی 1384

مجموعه گزارشات رسمی از اعتصاب رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

ايلنا:

شهرداري تهران اعلام کرد
رانندگان شركت واحد اتوبوسراني تهران دست به تجمع زدند


تهران- خبرگزاري كار ايران

تعدادي از رانندگان و كاركنان شركت واحد اتوبوسراني در اعتراض به مشكلات معيشتي و حقوقي ، صبح امروز در 3 نقطه از تهران دست به تجمع زدند.
به گزارش ايلنا, اين افراد كه به كمبود حقوق و مزايا و شرايط سخت‌‏كاري كه از 3 سال پيش به دليل عدم تجديدنظر در طرح طبقه‌‏بندي مشاغل كاركنان اين شركت به وجود آمده, اعتراض دارند؛ خواهان بازنگري در طرح ياد شده هستند و درخواست دارند همچون ديگر كاركنان دستگاه‌‏هاي دولتي حقوق آنان با نرخ ساليانه تورم ترميم شود.
يادآور مي‌‏شود كه وظيفه بازنگري در طرح طبقه‌‏بندي مشاغل از جمله وظايف شوراهاي اسلامي كار است.
اين گزارش مي‌‏افزايد: در سال‌‏هاي اخير مسوولان اتوبوسراني به منظور ترميم حقوق كارگران اقدام به پرداخت غيرنقدي به اين كاركنان مي‌‏كردند.
در تجمع امروز، حدود 5 درصد از كارگران اتوبوسراني تهران حضور يافته بودند.
------------------------------------

صدها مسافر در ايستگاهها سرگردان شدند
تعدادي اتوبوس خالي در برخي ايستگاههاي شهر تهران‌‏‏رها شده‌‏اند

تهران- خبرگزاري كار ايران

در پي اعتصاب صبح امروز رانندگان شركت واحد اتوبوسراني منطقه 5 تهران ، بيش از صدها مسافر در ايستگاههاي صادقيه به هفت تير ؛ صادقيه به پارك شهر و همچنين صادقيه به ايستگاه مطهري بر زمين مانده و ساعتها به انتظار آمدن اتوبوسهاي اين شركت لحظه شماري كردند .
به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا , بنا به گفته هاي رانندگان رانندگان شركت واحد منطقه 5 تهران ، اعتصاب امروز در اعتراض به دستگيري فعالان سنديكايي صورت پذيرفته و اين امر باعث شد تا بسياري از شهروندان تهراني ساكن در مناطق 5 تهران , براي رفتن به محل كار خود از خودروهاي شخصي راهي و يا تاكسي استفاده كنند .
بنابراين گزارش , اعتصاب رانندگان اين شركت ، اعتراض شديد شهروندان تهراني ساكن اين مناطق را به همراه داشته و نبود اتوبوسها در اين ايستاگاهها ‌‏, باعث آن شد كه ساكنين چند ساعت ديرتر از وقت مقرر اداري بر سر كار خود حاضر شوند .
همچنين برخي از شهروندان تهراني با اشاره به تعدادي از اتوبوسهاي خالي از راننده در برخي از ايستگاههاي شهر تهران ‌‏, اينگونه عنوان مي دارند كه مسوولان شركت واحد در ساعتهاي آغازين صبح امروز ، اين اتوبوسها را در ايستگاه متوقف و به حال خود رها كرده اند .
------------------------------------

رانندگان شركت واحد ‌‏: گفته اند چيزي نگوييد
مسافران ‌‏: در پر ترددترين مسير ، هر 30 دقيقه يك اتوبوس


تهران- خبرگزاري كار ايران

كمبود اتوبوس در مسير امام حسين به ميدان انقلاب كه يكي از مسيرهاي پر تردد مي‌‏باشد‌‏ ، موجب شد كه صبح امروز مسافران بي شماري دقايق طولاني در ايستگاهها منتظر اتوبوس بمانند. اين وضعيت در ساير ايستگاههاي شرق تهران نيز موجب سرگرداني مسافراني شد كه از دقايق اوليه بامداد به انتظار اتوبوس بودند .
به گزارش خبرنگاران گروه كارگري ايلنا , بيشتر مسافران امام حسين به انقلاب اذعان داشتند ، در حالي‌‏كه ساير روزها حداكثر 5 تا 7 دقيقه در ايستگاهها منتظر بودند , امروز تا 35 دقيقه به انتظار اتوبوس ايستاده اند .
يكي از مسافران امام حسين به انقلاب ، گفت : هر روز از شرق تهران به مركز مي آيم , امروز بر خلاف روزهاي گذشته , نزديك به 40 دقيقه در انتظار اتوبوس مانده ام و الان كه ساعت 10:20 دقيقه مي‌‏باشد ‌‏, هنوز خبري از اتوبوس نشده‌‏است ، در حالي‌‏كه اين مسير يكي از پر ترددترين مسيرهاي اتوبوسراني مي باشد .
به گزارش خبرنگارما , بيشتر رانندگان شركت واحد در مسير امام حسين ( ع ) به انقلاب از پاسخگويي امتناع كرده و اظهار مي داشتند :
موضوع را از طريق روابط عمومي و حراست شركت واحد پي گيري كنيد , به ما گفته‌‏اند صحبت نكنيد .
در اين حال ، يكي از رانندگان ، گفت‌ ‏: شنيده‌‏ام كه همكاران ما امروز در اعتراض به دستگيري اعضاي هيات مديره سنديكاي شركت واحد , اعتصاب آرام برپا كرده اند ‌‏, اما كار را نخوابانده‌‏ايم و از صبح در خدمت شهروندان هستيم .
هم چنين مسافران خط ميدان خراسان - انقلاب و چهار راه تهرانپارس - ميدان انقلاب در گفت و گو با خبرنگارما ، از كمبود شديد اتوبوس در ساعات اوليه امروز انتقاد كرده و خواستار پاسخگويي مسوولان شركت واحد شدند .
يكي از مسافران خط چهارراه تهرانپارس - انقلاب ، گفت ‌‏: صبح امروز نزديك به 45 دقيقه اتوبوس دير رسيد , اما به لحاظ تراكم مسافر , ترجيح دادم كه باز هم منتظر بمانم ، اين چه وضعي است كه پيش آورده اند .
شهروندي كه خود را كارمند معرفي مي كرد , گفت ‌‏: مشخص است كه امروز خبري بوده و مردم بي اطلاع هستند ، مگر مي شود در مسيري كه هر 3 دقيقه يك اتوبوس مي آمد , امروز هر 25 دقيقه تا نيم ساعت يك اتوبوس بيايد .
------------------------------------------

يك راننده فعال : وظيفه ما ارايه خدمت به شهروندان است ، كم كاري نكرده و نمي كنيم
اعتراض در قالب ترك كار صورت گرفته است

تهران- خبرگزاري كار ايران

ايستگاههاي شركت واحد در مسيرهاي نازي آباد , راه آهن و ميدان شمشيري به ميدان وليعصر , سرويس‌‏دهي مناسب‌‏تري به مسافران اين خطوط داشته است .
به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا , تني چند از رانندگان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشتند‌‏: به صورت رسمي اعلام نشده كه اعتصاب كنيم , اما بيشتر همكاران امروز در اعتراض به وضعيت نامناسب حقوق ، مزايا و معيشت ، در قالب ترك‌‏ كار مراتب اعتراض خود را به مسوولان شركت واحد اعلام كرده‌‏ايم و برخي همكاران نيز در برخي مناطق به تجمع هايي دست زده اند .
يك راننده شركت واحد در مسير راه آهن به ميدان وليعصر ، گفت ‌‏: وظيفه ما ارايه خدمات به شهروندان است و هيچ وقت كم كاري نكرده ونمي كنيم ، اما از مسوولان تقاضا مي كنيم ، تكليف ما را روشن كنند ؛ "شورايي باشيم يا سنديكايي" ، كدام يك رسميت دارند و كدام يك غير قانوني هستند .
------------------------------------------

پايانه هاي انقلاب و‌‏آزادي خالي از اتوبوس , پر از مسافر
اتوبوسهاي ارگانهاي دولتي به جاي شركت واحد سرويس‌‏دهي مي كنند

تهران- خبرگزاري كار ايران

پايانه‌‏هاي مسافربري انقلاب و آزادي ، صبح امروز از ناوگان حمل و نقل اتوبوسهاي شركت واحد خالي بود .
به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا , همه روزه از ساعات آغازين , ناوگان حمل و نقل شركت واحد تهران و حومه در خيابانهاي پايتخت جابه جايي ميليونها دانش‌‏آموز‌‏, دانشجو , كارمند , كارگر , كاسب و ديگر شهروندان تهراني را به عهده مي‌‏گرفتند‌‏, اما صبح امروز تهران ، اتوبوسهاي حمل و نقل و شركت واحد از تعداد انگشتان دست تجاور نمي‌‏كرد .
اين در حالي است كه در اثر ترافيك سنگين سالهاي اخير كلان شهر تهران ، به طور معمول پشت هر چراغ قرمزي بيش از دهها اتوبوس مملو از مسافر ديده مي شد .
شنيده‌‏ها حاكي است كه رانندگان مناطق دهگانه و خط اتوبوس برقي شركت واحد تهران در اعتراض به مشكلات حقوق و مزايايي كه بارها از آن دم زده بودند ، دست به اعتصاب زده اند كه در نتيجه آن ، بخش عمده ناوگان شركت واحد به حالت غير فعال در آمده و براي جبران اين كمبود در خطوطي چون تجريش - نواب ، از اتوبوسهاي ارگانهاي دولتي همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامي استفاده مي شود .
------------------------------------------

واحد گشت ، اتوبوسهاي سپاه و نيروي انتظامي مسافران را جابه‌‏جا مي كنند
رانندگان شركت واحد: اين حركت كاملا صنفي بوده و به هيچ گروهي وابسته نيست


تهران- خبرگزاري كار ايران

در پي اعتراض رانندگان شركت واحد و درخواست آنان براي تحقق خواسته‌‏هاي صنفي‌‏شان ، خبرنگان ما از سطح شهر گزارش داد كه در اكثر خطوط اتوبوسراني , رانندگان ضمن آنكه دست از كار كشيده‌‏اند‌‏, اعلام كرده‌‏اند كه تا دست‌‏يابي به خواسته‌‏هاي خود ، اين چنين تحصن‌‏هايي ادامه خواهد داشت .
خبرنگار گروه كارگري ايلنا , از خيابان جمهوري گزارش داد كه در خطوط ويژه ميدان جمهوري به ميدان بهارستان ، قريب به اتفاق مسافران تا يك‌‏ساعت زير بارش باران در انتظار اتوبوس هستند ، اين در حالي است كه در اين خط ، اتوبوس ساير خطوط شركت واحد و اتوبوسهاي سپاه , نيروي انتظامي و واحد گشت‌‏ , اقدام به جابجايي مسافران مي كنند .
جمعي از مسافران خط جمهوري - بهارستان ، در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشتند : امروز حداقل نيم ساعت تا چهل دقيقه به انتظار اتوبوس در ايستگاهها معطل شده اند .
اختلال ، در جابه‌‏جايي مسافران ، امروز موجبات نارضايتي شديد شهروندان تهراني را فراهم كرده است .
رانندگان اين خط نيز در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, از دادن هر گونه پاسخ در خصوص وضعيت امروز خودداري كرده و اظهار داشته اند ، در صدد دست‌‏يابي به خواسته‌‏هاي صنفي خود هستيم و اعتصاب آرام امروز به درخواست هيچ گروه و جناحي نبوده و اين حركت صرفا حركتي خودجوش و صنفي است .
------------------------------------------

يک فعال کارگري در شرکت واحد
اعتصاب كارگران شركت واحد ، با هدف پيگيري مطالبات صنفي واقع شد
برآورده شدن خواسته‌‏ها ، شرط پايان دادن به اعتصاب است

تهران- خبرگزاري كار ايران

نايب رئيس تشكل موسوم به سنديكاي كارگران شركت واحد ، گفت : ريشه اصلي اعتصاب كارگران شركت واحد تهران و حومه ، بر آورده نشدن مطالبات صنفي كارگران اين شركت بوده است .
به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا , "ابراهيم مددي" ، گفت‌ ‏: به طور كلي سطح دستمزد كارگران و به ويژه رانندگان شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه پايين است و اين افراد علاوه بر مشكل معيشتي و اقتصادي با مساله مسكن نيز روبه‌‏رو هستند.
وي ، به عدم اجراي طرح طبقه‌‏بندي مشاغل و فعاليت قراردادي كارگران اين شركت اشاره كرد و افزود : با وجود آنكه حرفه رانندگي يك شغل مستمر است ، اما رانندگان اين شركت با داشتن 4 سال سابقه ، هنوز به صورت قراردادي مشغول به كار هستند.
مددي ، از وجود تبعيض ميان كارگران و كارمند شركت واحد در زمينه استفاده از خدمات بيمه‌‏اي و درماني اشاره كرد .
وي ، با بيان اينكه اتوبوسها و توقفگاههاي شركت واحد از نظر كارشناسان فاقد استانداردهاي ايمني است ، به وقوع حوادث حين كار منجر به فوت در اين توقفگاهها اشاره كرد و افزود ‌‏: سطح تمامي توقفگاههاي شركت واحد به قدري لغزنده است كه باعث ليزخوردن اتوبوسها در هنگام رانندگي مي شود .
نائب رئيس تشكل موسوم به سنديكاي كارگران شركت واحد ، به عدم پرداخت مزاياي قانوني همچون لباس كار و شير به كارگران شركت واحد اشاره كرد و گفت ‌‏: در سالهاي گذشته با حذف فعاليت كمك راننده از شركت واحد ، رانندگان اتوبوسها علاوه بر رانندگي موظف به باطل كردن بليط نيز شده اند كه اين باعث افزايش فشار كار و تاخير در جابه‌‏جايي مسافران شده است .
مددي ، افزود : طي 15 سال فعاليت شوراهاي اسلامي كار به عنوان نمايندگان صنفي در مناطق 10 گانه شركت واحد , هيچ يك از خواسته‌‏هاي كارگران برآورده نشده است .
مددي با اشاره به التهابي كه در سطح شهر تهران ايجاد شده ، وضعيت اعتصاب را در مناطق 6 ، 8 ، 5 و 4 شديد توصيف كرد و خواستار رسيدگي و برآورده شدن خواسته هاي كارگران شد تا هر چه سريعتر اين التهاب فروكش كند .
------------------------------------------

بيش از 1200 راننده شركت واحد، در توقفگاه منطقه 6 شركت واحد تجمع كردند
اين افراد تا‌ برآورده شدن خواسته‌هايشان ‏به اعتصاب ادامه مي دهند

تهران- خبرگزاري كار ايران

تجمع اعتراض آميز بيش از 1200 راننده شركت واحد اتوبوسراني مناطق 6 ، 10 و 8 تهران كه از شب گذشته در توقفگاه منطقه 6 شركت واحد آغاز شد ، همچنان ادامه داشته , و رانندگان معترض اين تجمع اظهار مي دارند كه تا دست‌‏يابي به خواسته‌‏هايشان ، به اين اعتصاب ادامه مي‌‏دهند .

به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا , اين تجمع اعتراض آميز كه به منظور تحقق كليه خواسته‌‏هاي بر حق كارگران از اواخر وقت ديشب آغاز شده‌‏است ، با پيوستن رانندگان شيفت صبح شركت واحد به اوج خود رسيد .
بر اساس اين گزارش ، در راستاي اين اعتراض ، ماموران نيروي انتظامي با حضور در اين تجمع ، خواستار پايان دادن به تجمع رانندگان و كارگران شركت واحد شدند .
بنابراين گزارش ، تجمع كنندگان انتظار دارند با پيوستن رانندگان عصركار , تعداد رانندگان معترض در بعد از ظهر به بيش از 3 هزار نفر برسد ، به همين دليل رانندگان براي حضور همكاران ديگر خود ، در كنار درهاي ورودي توقفگاه به انتظار نشسته اند .

بنابراين گزارش ، رانندگان معترض هدف اعتصاب گسترده خود را ، دستيابي به خواسته‌هاي بر حق صنفي اعلام كردند .
اگرچه بيشترين تعداد معترضين شركت واحد را رانندگان خطوط اتوبوسراني تشكيل مي دادند ‌‏, اما در بين آنان پرسنل اداري , كارمند و كارگران تعميرگاهي نيز مشاهده شده و آنان نيز خواهان استيفاي حقوق صنفي خود مي‌‏باشند .
--------------------------------

بازتاب:

علت اعتصاب 90 دقيقه‌اي رانندگان اتوبوس‌هاي تهران

صبح امروز، جمع زيادي از رانندگان و كارگران مناطق ده‌گانه شركت اتوبوسراني، در اعتراض به آنچه تضييع حقوقشان مي‌خواندند، دست به اعتصاب زدند.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، اين اعتصاب كه از شب گذشته در برخي مناطق آغاز شده بود، تا صبح امروز ادامه يافت و سرانجام اعتصاب آنان با وعده‌هاي مديران ارشد شركت اتوبوسراني و درخواست فرصتي براي پيگيري مشكلات آنان، در ساعت6:30 صبح به پايان رسيد.

يكي از اعتصاب‌كنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار «بازتاب» اظهار داشت: ما خواهان افزايش حق و حقوقمان نيستيم، بلكه خواهان احقاق حقوق خود، بنا بر مصوبات شوراي عالي كار هستيم و بارها از مسئولان شركت اتوبوسراني درخواست كرده‌ايم كه پايه حقوق ما را طبق مصوبات وزارت كار، محاسبه و پرداخت كند.

وي با رد دخالت مسائل سياسي در اين اعتصاب، بر صنفي بودن تجمع امروز تأكيد و تصريح كرد: رانندگان اتوبوس، در مقايسه با بسياري از كارمندان دولتي، پايين‌ترين دستمزد را دريافت مي‌كنند و در عوض، بيشترين زحمت و تلاش را براي خدمت به مردم، متحمل مي‌شوند و امروز، رانندگان حتي در پرداخت اجاره‌بهاي مسكن و تأمين هزينه‌هاي خانواده خود، دچار انبوه مشكلات هستند.

يكي ديگر از رانندگان معترض، با انتقاد از عملكرد نيروي انتظامي در برخورد و دستگيري چند تن از نمايندگان سنديكاي رانندگان اتوبوسراني افزود: متأسفانه، هشت نفر از نمايندگان رانندگان كه ماه‌هاست در حال پيگيري مطالبات ما بودند، طي روزهاي گذشته دستگير شده‌اند كه ما خواهان آزادي آنان هستيم.

يكي ديگر از رانندگان خط ميدان راه‌آهن ـ‌ وليعصر نيز در زمينه مشكلات صنفي خود به خبرنگار ما گفت: پايين بودن پايه حقوق، قطع و كاهش مزايا، افزايش ساعات كار، اجباري بودن اضافه كار در برخي روزها، نبود امكانات رفاهي از جمله مسكن، حضور مديران غيرمتخصص در سطوح مختلف شركت اتوبوسراني و ده‌ها مشكل ديگر، از جمله علل اعتصاب صنفي امروز رانندگان است.
--------------------------------

مهر:


رانندگان شرکت واحد اعتصاب کردند؛ خیابان های تهران صبح امروز قفل شد


اعتصاب صبح امروز تعدادی از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ، باعث شد مسافران در خیابان های مرکزی شهر در انتظار وسیله نقلیه سرگردان باشند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر ، عدم حضور تعدادی از رانندگان شرکت واحد در محل کار خود ، باعث شد خیابان های اصلی و مرکزی شهر تهران صبح امروز به دلیل ازدحام بیش از معمول مسافران که برای رسیدن به مقصد در جستجوی وسیله نقلیه ای بودند، دچار ترافیک سنگین شود.

حضور بیش از حد مردم در مبادی اصلی همچون میدان راه آهن و ابتدای کارگر جنوبی ، منجر به بسته شدن خیابان های ولیعصر و کارگر جنوبی در حد فاصل میدان راه آهن تا چهار راه ولیعصر شد.

به گزارش مهر ، حضور ماموران انتظامی برای تعامل هرچه بیشتر در روان سازی خیابان های اصلی شهر تهران با ماموران راهنمایی و رانندگی ، حکایت از اعتصاب برنامه ریزی شده رانندگان شرکت واحد داشت.

انتظار بیش از حد معمول مسافران برای سوار شدن به وسایل نقلیه ، آنها را مجبور ساخته بود جلوی هر خودرو عبوری را بگیرند تا به مقصد برسند.

همین امر سبب شده بود افسران راهنمایی و رانندگی نیز از خودروهای شخصی طرح دار بخواهند تا نسبت به سوار کردن مسافران بر زمین مانده ، همکاری کنند.

در تماس های مکرر برای گفتگو با مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ، متوجه شدیم وی در جلسه ای به منظور بررسی اعصاب رانندگان شرکت واحد حضور دارد.
------------------------------------

اعتصاب اتوبوس رانان مسافران را مجبور به استفاده از خودروهای عبوری کرد
ماشین های پلیس دانش آموزان را به مقصد رساندند


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: به دنبال اعتصاب رانندگان شرکت واحد و ایجاد ازدحام مسافران در ایستگاه های اتوبوس در غرب تهران ، مردم مجبور به استفاده از خودروهای عبوری شدند.
سردار حسین ساجدی نیا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر افزود: امروز تراکم و ازدحام جمعیت به ویژه در غرب تهران به علت اعتصاب برخی از اتوبوسرانان شرکت واحد افزایش یافت و این مشکل شامل مناطقی نظیر جنت آباد ، صادقیه ، آزادی و میدان شمشیری بوده است.

وی اظهار داشت: اغلب مردم در ایستگاه های اتوبوس مجبور به استفاده از خودروهای سواری و حتی عبوری شدند . همچنین مشکل ازدحام مسافران به قدری بود که حتی خودروهای پلیس نیز برای کاهش آن، کودکان و نوجوانان را سوار کرده و آنها را به مدرسه رساندند.

ساجدی نیا تصریح کرد: هم اکنون ترافیک در سطح شهر روان است اما همچنان ایستگاه های اتوبوس مملو از جمعیت مسافرانی است که برای رسیدن به مقصد مجبور به استفاده از خودروهای دیگر شده اند.
-------------------------------------

وضعیت اعتصاب رانندگان شرکت واحد بعدازظهر امروز مشخص می شود

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد اعتصاب رانندگان شرکت واحد ، گفت: موضوع در حال رسیدگی است و تا بعدازظهر امروز مشخص می شود.
مهندس مصطفی نوریان به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری مهر خاطر نشان ساخت: مسئولان نتیجه بحث و بررسی اعتصاب رانندگان شرکت واحد را بعدازظهر امروز به اطلاع مردم خواهند رساند.

به گزارش مهر ، اعتصاب صبح امروز برخی رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی منجر به ازدحام مسافران در خیابان ها و میادین اصلی و مرکزی شهر گردید و همین مسئله نیز بر ترافیک صبحگاهی تهران افزود.
------------------------------

رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران دست به تجمع زدند

تعدادی از رانندگان و کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی در اعتراض به مشکلات معیشتی و حقوقی خود ، امروز در 3 نقطه از تهران دست به تجمع زدند.
به گزارش خبرگزاری مهر ، این افراد که به کمبود حقوق و مزایا و شرایط سخت کاری که از 3 سال پیش به دلیل عدم تجدید نظر در طرح طبقه بندی مشاغل کارکنان شرکت واحد به وجود آمده ، اعتراض دارند.

تجمع کنندگان خواهان بازنگری در طرح یاد شده هستند و درخواست دارند همچون دیگر کارکنان دستگاههای دولتی ، حقوق آنان با نرخ سالیانه تورم ترمیم شود.

بنابرهمین گزارش ، وظیفه بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل از جمله وظایف شوراهای اسلامی کار است.

در سالهای اخیر مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به منظور ترمیم حقوق کارگران اقدام به پرداخت بن غیر نقدی به این کارکنان می نمودند.

در تجمع امروز حدود 5 درصد از کارگران اتوبوسرانی تهران حضور داشتند.
----------------------------

تجمع کارکنان شرکت واحد همچنان ادامه دارد
مذاکرات مدیر عامل با متحصنان بدون نتیجه پایان یافت

به دنبال اعتصاب و تحصن شمار زیادی از کارکنان شرکت واحد که حمل و نقل عمومی شهر تهران را تحت شعاع خود قرار داد ، دقایقی پیش مذاکرات مدیر عامل این شرکت با نمایندگان تجمع کنندگان که در پشت درهای بسته برگزار می شد بدون رسیدن به نتایج مشخص ، به اتمام رسید.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری "مهر" ، مذاکرات مدیرعامل شرکت واحد که از حدود 8 صبح آغاز شده بود پس از تقریبا 10 ساعت بالاخره در ساعت 18 پایان یافت.

مصطفی نوریان ، مدیر عامل شرکت واحد پس از اتمام این جلسه به رغم وعده های قبلی ، در گفت وگو با "مهر" به بهانه ادامه مذاکرات و حضور در مراسم دیگری از ارائه هر گونه توضیحی در خصوص این جلسه و نتایج آن خوداری کرد. اما شواهد امر به بی نتیجه بودن این مذاکرات دلالت دارد.

مصطفی قهرمانی ، مدیر روابط عمومی شرکت واحد نیز ضمن اظهار بی اطلاعی از محتوای مذاکرات انجام شده گفت :هم اکنون تلاش برای پایان دادن به تحصن 1200 نفرازکارکنان این شرکت در منطقه 6 همچنان ادامه دارد.

وی ارائه هر گونه توضیحی در این زمینه را منوط به دستور نوریان واتمام مذاکرات جاری با متحصنان دانست.

بنا به این گزارش ، در طول ساعات گذشته هیچ یک از مسئولان این سازمان حاضر به گفت وگو با رسانه ها نبوده و اطلاع رسانی در این زمینه را تحریم کرده اند!

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روابط عمومی اتحادیه اتوبوسرانان نیز با امتناع از هر گونه مصاحبه ای ، به خبرنگار "مهر" گفت : وظیفه ما تنها هماهنگی بین شرکتهای اتوبوسرانی استانهاست و این تحصن به ما ارتباطی ندارد؛ با سازمان تماس بگیرید!

به گزارش "مهر"، تا لحظه تهیه این خبر (19:00) تحصن کارکنان این شرکت در اعتراض به مشکلات معیشتی و حقوقیشان با وجود ریزش باران و شدت گرفتن آن همچنان ادامه دارد.

این گزارش حاکی است ، اعتصاب کارکنان شرکت واحد که از ساعات اولیه امروز آغاز شده است کماکان حمل و نقل عمومی و ترافیک شهر را تحت شعاع خود قرار داده است.

به گزارش "مهر"، تحصن 60 درصد از رانندگان منطقه 6 شرکت واحد باعث سردرگمی شهروندان و ترافیک سنگین در خیابانهای حوالی جنت آباد شده است.

همچنین تحصن رانندگان شرکت واحد موجب باز شدن خطوط ویژه بر روی تاکسی های شهر تهران و بکارگیری اتوبوسهای بخشهای دیگر و خارج از سرویس شرکت واحد در ناوگان حمل و نقل عمومی شده است.
---------------------------------

ايسنا:

جمعي از رانندگان معترض شركت واحد تهران امروز از جابجايي مسافران خودداري كردند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - شهري

صبح امروز حدود يكهزار نفر از رانندگان اتوبوس شركت واحد در مناطق 4، 5 و 6 اتوبوسراني تهران، نسبت به آنچه كه عدم افزايش حقوق و مزاياي و شرايط سخت كاري خود خواندند، با خودداري از جابجايي مسافران، در 3 نقطه شهر تهران دست به تجمع زدند.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تعدادي از كاركنان فني اتوبوسراني نيز امروز در محل‌هاي كار خود حضور نيافتند.

به گزارش ايسنا، شركت واحد اتوبوسراني 17 هزار پرسنل دارد كه از اين تعداد 10 هزار نفر راننده اتوبوس هستند.

به گفته يكي از مسؤولان شركت واحد حدود سه سال است كه حقوق و مزاياي رانندگان افزايش نيافته است.

بي‌توجهي به بازنگري طرح طبقه‌بندي مشاغل در شركت واحد و عدم افزايش حقوق آنها بر اساس نرخ تورم، يكي ديگر از موضوعات مورد اعتراض رانندگان است.

بر اساس اعلام شهرداري تهران بازنگري در طرح طبقه‌بندي مشاغل از وظايف شوراهاي اسلامي كار است.

شهرداري تهران علي‌رغم اعتراض اين تعداد از رانندگان، اعلام كرد: در سالهاي اخير مسؤولان شركت واحد براي ترميم حقوق كارگران اقدام به پرداخت بن غيرنقدي كردند.

گفتني است بر اساس اعلام شهرداري تهران در تجمع امروز حدود 5 درصد از كارگران اتوبوسراني تهران حضور داشتند.
---------------------------------

چمران درباره اعتصاب امروز رانندگان شركت واحد:
تشكيل سنديكا غيرقانوني است

- مسايل سياسي تأثيرگذار بوده است
- شوراي تأمين استان درباره اعتصاب تصميم‌گير است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - شهري

رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: اعتصاب كاركنان و رانندگان اتوبوس شركت واحد تنها صنفي نيست، بلكه مسايل سياسي روي مسايل صنفي سوار شده است.

به گزارش خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس مهدي چمران در حاشيه يكصد و نود و هشتمين جلسه بدون حضور مستمع شوراي شهر با اشاره به اين كه شركت واحد به تمام خواستهاي قانوني كاركنان رسيدگي كرده و تمام عقب‌ماندگي‌هاي آنها را پرداخت كرده است، افزود: بر اساس اعلام مقامات مسؤول، تشكيل سنديكا غيرقانوني است و متاسفانه اين مساله از 6 يا 7 سال گذشته مطرح بوده اما در همان ابتدا برخورد منطقي با اين موضوع انجام نشده است و به جاي چاره‌انديشي از كنار آن به راحتي گذشتند.

وي گفت: كارگران شركت واحد داراي تشكيلات هستند و تشكيل سنديكا از طريق وزارت كار غيرقانوني اعلام شده است.

به گزارش ايسنا، رييس شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص خودداري اين تعداد از رانندگان در جابجايي مسافران تصريح كرد: از روز گذشته اتوبوسراني اقداماتي انجام داده و با بكارگيري رانندگان كمكي قصد رفع مشكل را داشته است، ولي صد در صد موفق نبوده و مشكلات زيادي براي مردم در روز يكشنبه ايجاد شد.

وي افزود: شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص نحوه برخورد با اعتصاب مسؤوليتي ندارد و كاره‌اي نيست و شوراي تأمين استان تصميم‌گير است.

رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: اگر لازم باشد از ديگر سازمانها و نهادها براي جابجايي مردم استفاده خواهد شد.

وي افزود: رانندگان و كاركنان شركت واحد براي همدردي در پي تعدادي از اعضاي دستگير شده سنديكا و دعوت اين تشكل اقدام به اعتصاب كردند.

رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه از جزئيات مشكلات رانندگان شركت واحد مطلع هستيم، افزود: خواسته‌هاي رانندگان اتوبوس شركت واحد به حق است و بايد اين شركت نهايت تلاش را براي رفع مشكلات آنها انجام دهد.

به گزارش ايسنا، وي افزود: شركت واحد از مدتهاي طولاني بدهي‌هاي زيادي دارد كه حتي به خاطر اين مساله بارها حساب اين شركت توقيف و فشارهاي ناشي از اين مساله طي دو سال گذشته نمايان شده است.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران درباره خصوصي‌سازي شركت واحد گفت: خصوصي‌سازي شركت واحد با مشكلات فراوان فني و تخصصي رو به روست كه بايد رفع شود.

وي درباره تعيين مديريت شركت واحد به طور مستقيم توسط شهرداري تهران گفت: شهرداري تهران طرحي تهيه كرده تا بتواند در زمينه مديريت شركت واحد نقش بيشتري را ايفا كند و در صورت لزوم براي تغيير قانون از طريق مجلس وارد عمل خواهيم شد.

به گزارش ايسنا، رييس شوراي اسلامي شهر تهران ارايه گزارش شهردار تهران در خصوص واحد ارتباطات مردمي شهرداري و 137 گفت: شهرداري تهران با طرح جديدي به شهرداريها نواحي اختيارات تام و امكانات لازم را ارايه كرده تا به سرعت نسبت به رفع مشكلات شهروندان اقدام كنند.

چمران افزود: بر همين اساس 17 موضوع خدمات شهري اولويت‌دار شامل لكه‌گيري چاله‌ها و معابر، مرمت دريچه‌ها، جمع‌آوري زباله و سرشاخه‌هاي درختان، نصب حفاظ ايمني مسيرهاي حفاري، جمع‌آوري نخاله‌ها، رفع خطر درختان شكسته شده و ... در دستور كار قرار گرفته و براي رفع هر يك از اين مشكلات مدت زماني تعيين شده كه شهردارهاي نواحي پس از رفع اين مشكلات بايد حتما گزارش اقدامات خود را اطلاع دهند.

چمران ارائه گزارش معاون شهردار تهران در خصوص طرح‌هاي اين معاونت براي حل مشكلات ترافيكي را از ديگر موضوعات جلسه امروز بيان و تصريح كرد: توسعه حمل و نقل عمومي و تأمين اعتبارات لازم براي توسعه مترو و از مهمترين اولويت‌هاي معاونت حمل و نقل شهرداري بود.

به گزارش ايسنا، مهندس حسن بيادي، نايب رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيز در گفت‌وگو با خبرنگاران بهترين راهكار حل مشكل اتوبوسراني را واگذاري حداقل 50 درصد اين شركت به بخش خصوصي دانست و افزود: تفكر و ساختار مديريتي شركت واحد داراي اشكالات زيادي است، به طوري كه مسؤولان اين شركت علاقمند و موافق واگذاري شركت به بخش خصوصي نيستند.

بيادي افزود: مردم حاضرند پول بيشتر بپردازند اما سريع و بهتر به مكان مورد نظر و يا محل كار خود برسند اما متاسفانه رويكرد مديران اين نيست و هميشه منتظر اختصاص يارانه هستند.
------------------------------

ايرنا:

راننده‌هاي شركت واحد: عدم همكاري را تاييد نمي‌كنيم، به مشكلات ما هم رسيدگي شود


تهران ،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۰۴‬

شماري از راننده‌هاي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه كه برخلاف عده كمي از همكاران خود كار جابجايي مردم در سطح شهر را در روز يكشنبه انجام دادند،گفتند:عدم همكاري را تاييد نمي‌كنيم ولي از مسوولين نيز مي‌خواهيم كه به مشكلات صنفي و معيشتي ما نيز توجه ويژه كنند.

آنها گفتند كه ما در ترافيك فوق‌العاده سنگين تهران و در هواي آلوده شهر ، ساعتهاي طولاني در روز و شب را به خدمت رساني به مردم مي‌پردازيم و انتظار داريم كه مسوولين نيز حداقل امكانات معيشتي ما را فراهم كنند.

" جواد الله وردي " يك راننده مسير راه‌آهن - وليعصر(عج)به خبرنگارايرنا گفت : طرح طبقه بندي مشاغل نزديك به ‪ ۲۰‬سال است كه توسط دولت و مجلس به تصويب رسيد ، اما طرح هنوز در شركت واحد اجرا نشده است.

وي افزود : تا چند سال پيش به راننده‌ها ماهانه ‪ ۷۰‬تا ‪ ۸۰‬هزار تومان كارانه پرداخت مي‌شد،امااين مبلغ بنا به تصميم مسوولان شركت به ‪ ۲‬تا ‪ ۳‬هزار تومان تقليل يافته است .

اين راننده شركت واحد افزود:اگر راننده‌اي تصادف كند،حتي اگر مقصر نباشد ، خسارت وارده به مروراز حقوق او كسر مي‌شود.

يكي ديگر از رانندگان اين خط كه از معترضين نيز بود ، بي‌آنكه نام خود را بيان كند ، گفت: كميته انضباطي در داخل شركت واحد تشكيل شده است ولي اين كميته به جاي رسيدگي به مشكلات ما به خاطر كمبود نيرو و تجهيزات كهنه ، هميشه ما را محكوم مي‌كند و در صورت اعتراض توبيخ با درج در پرونده درانتظار مااست .

راننده ديگري گفت : قرار بود مسوولان شركت از چند سال پيش ‪ ۱۴‬درصد حقوق ما را افزايش دهند و به ما سختي كار بدهند اما هنوز اين كار عملي نشده است .

وي افزود:قرار بود به خاطر آلودگي هوا روزانه به ما شير بدهند اما خبري نيست.

اين راننده گفت: ما فقط راننده هستيم و وظيفه تميز كردن اتوبوس و جمع آوري بليطها را نداريم اما اين شركت نه تنها به ما نيروي كمكي نداده است ، بلكه ما را مجبور كرده كه تمام اين كارها را خودمان انجام دهيم .

يكي از مسوولين خط معلم - وليعصر نيز گفت :رانندگان بيشتر به عدم اجراي طرح طبقه بندي مشاغل معترض هستند و اگر اين طرح اجرا شود و حقوق ، مزايا و طلب آنان پرداخت شود ، فكر مي‌كنم كسي معترض نباشد .

وي كه نام خود را ذكر نكرد،افزود:مردم و پرسنل گناهي ندارند،مسوولان به جاي تامين حقوق رانندگان ، پرداخت بدهي و تامين نيروي انساني كافي ، بيشتر به فكر خريد تجهيزات و اتوبوس هستند .

اين مصاحبه در ساعت ‪ ۱۳:۲۶‬دقيقه روز يكشنبه انجام شد و مسوول خط معلم - وليعصر (عج) گفت :در حال حاضر اغلب خطوط اتوبوسراني شهر فعال هستند و مشكل عمده‌اي در ميان نيست.

بنا بر خبري ديگر ، مسوولين حمل و نقل شهري در تهران در ساعت مياني روز و براي كمك به جابجايي مسافران درون شهري ، اجازه دادند تا تاكسي ها براي ساعتي از خطوط ويژه اتوبوس‌ها استفاده كنند تا بتوانند عده بيشتري را به مقصدهايشان برسانند.

تهران در ميان شهرهاي خاورميانه به داشتن ترافيكي سنگين در تمامي طول روز مشهور است. در اين شهر براي آمد و شد سريع اتوبوس‌هاي عمومي ، خطوط ويژه‌اي طراحي شده است .

در تهران نزديك به ‪ ۴۲‬هزار تاكسي فعال وجود دارد كه همراه با تعداد نامعلومي خودروي شخصي كار جابجايي مسافران را در درون شهر انجام مي‌دهند.

در اين حال روابط عمومي شهرداري تهران در بيانيه‌اي گفت:" اين افراد (راننده‌هاي گله مند شركت واحد) به كمبود حقوق و مزايا و شرايط سخت كاري كه از سه سال پيش به دليل عدم تجديد نظر در طبقه بندي مشاغل كاركنان اين شركت به وجود آمده ، اعتراض داشته و خواستار بازنگري آن هستند." كاركنان گله مند شركت واحد گفته‌اند همچنين خواهان آن هستند كه حقوق و مزاياي آنها همچون ديگر كاركنان دستگاه‌هاي دولتي متناسب با نرخ ساليانه تورم ترميم شود.

اين عده كه حدود پنج درصد از كاركنان شركت واحد اتوبوسراني را تشكيل مي‌دهند ، همچنين خواستار آزادي اعضاي بازداشت شده سنديكاي رانندگان شركت واحد هستندكه قانوني شناخته نمي‌شود.

حدود ‪ ۱۷‬هزار نفر در شركت واحد اتوبوسراني فعاليت دارند كه بنابر بيانيه روابط عمومي شهرداري تهران ،" در سال‌هاي اخير مسوولان اتوبوسراني به منظور ترميم حقوق آنها اقدام به پرداخت بن غيرنقدي به اين كاركنان نيز كرده‌اند."
روابط عمومي شهرداري تهران در بيانيه خود همچنين گفت:"وظيفه بازنگري در طرح طبقه‌بندي مشاغل از جمله وظايف شوراهاي اسلامي كاراست".
-----------------------------------

رانندگان شركت واحد: با جديت به وظايف خودمان در برابر مردم عمل مي‌كنيم

تهران ،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۰۴‬
داخلي. اجتماعي. شركت واحد.

راننده‌هاي شركت اتوبوسراني تهران گفتند كه به وظايف خود در برابر مردم باجديت عمل مي‌كنيم و هيچ مشكلي مانع ازتوفيق خدمت به مردم نمي‌شود.

شمار زيادي از راننده‌هاي شركت واحد در پنج پايانه آزادي - انقلاب - شهيد فياض بخش- تجريش و امام حسين (ع) عصر يكشنبه به خبرنگاران ايرنا گفتند كه گرچه ما هم مانند طبقات ديگر اجتماع خواسته‌هاي صنفي داريم ، اما براين باوريم كه بايد آنها را از طريق و مجاري قانوني پيگيري كنيم .

شماري اندك از رانندگان شركت اتوبوسراني تهران صبح يكشنبه و براي ساعتي جهت طرح مسايل و خواسته‌هاي صنفي ،درجابجايي مسافران با همكاران خود مشاركت نكردند و بار جابجايي مسافران بردوش ديگر همكاران آنها افتاد.

راننده‌هاي گلايه مند ساعتي بعد به همكاري پرداختند و مسوولين شركت واحد نيز گفتند،همانطور كه از قبل اقدام شده بود،مسايل صنفي كاركنان شركت در قالب الويت بنديهاي صورت گرفته حل و فصل خواهد شد.

آمد وشد اتوبوس‌ها در تهران به مانند روال گذشته ادامه دارد و در ساعت مخابره خبر( ‪ ۱۷:۰۰‬دقيقه ) بار سنگين ترافيك بازگشت مسافران درون شهري را چون گذشته اتوبوسها و ديگر سرويس‌هاي عمومي حمل و نقل بر دوش مي‌كشند و اغلب خيابانهاي تهران بمانند ديگر روزها دراين ساعت ، شاهد ترافيك سنگين خودروهاست .
-----------------------------

فارس:

تجمع امروز كاركنان شركت واحد صفهاي طولاني ايستگاههاي اتوبوس را كوتاه كرد

خبرگزاري فارس: تجمع برخي كاركنان برخي خطوط شركت واحد اعم از راننده،‌ كارگر و مسئولان موجب شد كه شهروندان تهراني بيشتر از روزهاي قبل با كمبود اتوبوس مواجه شوند، هر چند اين اتفاق باعث شد، صفهاي طولاني ايستگاههاي اتوبوس در تهران كوتاه‌تر از روزهاي معمولي شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس اين اعتصاب كه بر اساس اطلاعيه اول دي ماه سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني برنامه ريزي و اطلاع رساني شده بود و قرار بود از ساعات اوليه صبح امروز ( ساعت 5 صبح) دراعتراض به عدم تحقق مطالبات اعضاي اين سنديكا با وجود رايزني‌هاي متعدد با مسئولين مملكتي و مديران شركت واحد و دستگيري تعدادي از اعضاي اين سنديكا كه طي چند روز گذشته دستگير شده بودند، بر پا شود.
ع.س يكي از اعتصاب كنندگان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس در خصوص اين اعتصاب مي گويد:بر اساس هماهنگي هاي انجام گرفته توسط سنديكا قرار بود كه صبح امروز حدود 10 تا 12 هزار نفر از كارگران و رانندگان اين شركت كه عضو سنديكا هستند در مناطق 10 گانه اتوبوسراني براي منظور دستيابي به مطالبات خود اعتصاب كنند.
وي با اشاره به تجمع تعداد كثيري از رانندگان و اتوبوسرانان در مناطق 4 و 6 اتوبوسراني كه فقط تعداد آنها در منطقه 6، بيش از 1500 نفر عنوان شده است، تصريح كرد:با وجود پيگيريهاي متعدد هنوز حق خواربار كارگران و رانندگان شركت واحد 210 تومان و حق ناهاري آنان 1200 تومان است در صورتي كه رانندگان شركت واحد نه تنها از تسهيلات خاصي با وجود سختي كارشان برخوردار نيستند بلكه روزهاي تعطيل را با تهديد و به اجبار در محل كار خود حاضر مي شوند.
وي با تاكيد بر اين كه انحلال شوراي كار از خواسته هاي كارگران و رانندگان شركت واحد است تاكيد كرد:تا زماني كه مطالبات ما همچون آزادي اعضاي سنديكا، طبقه بندي مشاغل، تامين مسكن براي كاركنان، واقعي شدن حق بيمه اتوبوسها كه در حال حاضر 2500 تومان است، پرداخت اضافه كاري معوقه يكسال گذشته و اعطاي تسهيلات رفاهي ضمن كار محقق نشود، اعتصاب همچنان ادامه خواهد داشت.
وي با اشاره به حضور نيروي انتظامي در محل اعتصاب كارگران شركت واحد اتوبوسراني و اظهارات شب گذشته سردار طلايي در ميان تعدادي از كارگران كه جمعي از آنان از شب گذشته اعتصاب خود را آغاز كرده بودند، تصريح كرد:عده‌اي از اعتصاب كنندگان با اعضاي خانواده خود در اين اعتصاب شركت كرده بودند اما برخورد نامناسب نيروي انتظامي با آنان و ضرب و شتم تعدادي از اعتصاب كنندگان موجب شد كه خانواده‌ها از جمع معترضين خارج شوند.
بر اساس اين گزارش ايستگاههاي اتوبوس امروز بر خلاف روزهاي گذشته به دليل اعتصاب رانندگان شركت واحد و امتناع آنان از سوار كردن مسافر خلوت بود و خبري از صفهاي طولاني چند متري نبود و تنها تعداد اندكي از اتوبوسهاي فرسوده قديمي اقدام به سوار كردن مسافر كرده بودند و تعدادي نيز بدون مسافر و بي توجه به حضور مسافران در سطح نقاط مركزي شهر تردد مي كردند.
ماموران راهنمايي و رانندگي نيز با حضور در نقاط پر ازدحام شهر به منظور خاتمه دادن به شلوغي خيابانها و نجات مسافران از سرگرداني مسافران، خودروهاي شخصي را مجور به سوار كردن مسافران بر زمين مانده مي‌كردند كه اين اقدام نيز موجب اعتراض رانندگاني كه تمايلي به اين كار نداشتند، مي شد.
تلاش خبرنگار اجتماعي فارس براي تماس با مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني به نتيجه‌اي نرسيد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجموعه گزارشات رسمی از اعتصاب رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016