یکشنبه 25 دی 1384

متن کامل سخنان احمدي نژاد هنگام تقديم لايحه‌ي بودجه‌ي ‌٨٥، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

صبح روز يكشنبه، رييس‌جمهور به منظور تقديم لايحه بودجه سال 1385 در مجلس شوراي اسلامي حضور يافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، رييس‌جمهور در ابتدا با تبريك ايام ميلاد امام هادي (ع) گفت: خدا را شاكر هستم كه توفيق يافتم در چنين روز مباركي اولين لايحه بودجه دولت نهم را به مجلس شوراي اسلامي ارايه دهم و باز فرصتي فراهم شد تا بتوانم در خدمت شما نمايندگان عزيز، جهت‌گيري عمومي دولت را تشريح كنم.

رييس‌جمهور با بيان اين كه لايحه بودجه سال 85 حاصل سه ماه كار فشرده‌ي مجموعه‌ي دولت به خصوص در ستاد دولت و بخش اجرايي آن است، اظهار داشت: ما سعي كرده‌ايم با توجه به چهار اصل خدمت‌رساني، عدالت‌محوري، مهرورزي و تعالي جامعه وارد عرصه شويم و مصمم هستيم كه اين اصول را با همكاري نمايندگان در حد توان به پيش ببريم؛ چون معتقديم اين چهار اصل برآمده از متن انقلاب و آموزه‌هاي امام بزرگوار است و همين رويكرد را نيز در تنظيم لايحه بودجه سال 85 در نظر گرفته‌ايم.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه سعي شده در بودجه سال 85 برنامه‌ريزي‌ها عملياتي و اعداد و ارقام شفاف شود، گفت: اين امر مورد استقبال شما نمايندگان عزيز قرار گرفته و اميد است كه با همكاري دولت و مجلس در كوتاه‌ترين زمان ممكن، بودجه‌ريزي‌هاي دولت به سمت هر چه عملياتي شدن پيش رود.

وي در تشريح اهداف لايحه بودجه سال 85 با بيان اين‌كه دولت سعي دارد امكانات كشور را در همه جا توزيع و در اين ارتباط عدالت را رعايت كند، گفت: اين امر خود باعث تمركززدايي و پيشرفت عمران روستاها به عنوان پايه توليد و اقتصاد كشور است.

احمدي نژاد تحرك سيستم و مجموعه اداري را يكي ديگر از اهداف لايحه بودجه سال 85 دانست و گفت: بدون تحرك قابل قبول و بازدهي بالا امكان تحقق اهداف وجود ندارد.

رييس‌جمهور با اشاره به جهت‌گيري دولت جهت تحرك سيستم بانكي كشور اظهار داشت: ما معتقديم سيستم بانكي موتور محركه اقتصاد كشور است و بايد در جهت اهداف، برنامه و بودجه و چشم‌انداز حركت كند.

وي تقويت حضور همه‌جانبه‌ي مردم را در تمام عرصه‌ها يكي ديگر از جهت گيري‌هاي دولت در لايحه بودجه سال 85 دانست و اظهار داشت: معتقديم بدون حضور مردم امكان تحقق رشد اقتصادي وجود ندارد.

احمدي نژاد در ادامه با اشاره به اهميت ارتقاي كيفيت فعاليت‌ها اظهار داشت: بعضي از نمايندگان كميسيون‌هاي مختلف مجلس در اظهارنظرهايي گفتند بازدهي فعاليت‌ها كمتر از يك است و ما نيز به چنين برداشت مشتركي رسيديم كه بازدهي فعاليت‌ها پايين است و بايد آن را ارتقا داد.

وي در عين حال با اشاره به خودكفايي كشور در توليد گندم افزود: دولت تلاش دارد در ديگر محصولات كشاورزي نيز به خودكفايي برسد و در اين راستا نيز برنامه‌ريزي‌هاي مناسبي را انجام داده است.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور رويكرد ديگر بودجه را افزايش توليد با رويكرد صادرات دانست و ادامه داد: ما فكر مي‌كنيم بايد راه‌هاي مناسب را براي افزايش توليد ايجاد كرد و در اين ارتباط نيز اعتباراتي در نظر گرفته شده است.

وي گفت: دولت درصدد است فعاليت‌هاي اقتصادي خود را به مردم واگذار و سرمايه گذاري‌هاي دولتي را محدود كند.

احمدي نژاد هم‌چنين از عزم دولت براي كاهش هزينه‌هاي غيرضروري خبر داد و گفت: به همين خاطر رشد ما در بخش جاري در لايحه بودجه سال 85 پايين خواهد بود. حتي اين رقم كمتر از رقم پيش‌بيني شده براي تورم است؛ ولي براي عمران و سرمايه گذاري در بودجه سال 85 رشد قابل توجهي را در نظر گرفته‌ايم.

وي با اشاره به بيكاري تعدادي از جوانان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه‌ها در كشور ادامه داد: رويكرد ديگر دولت حمايت از صدور خدمات فني مهندسي و اعزام نيروي كار به خارج از كشور است.

رييس‌جمهور گفت: ما بحث هدفمندكردن يارانه‌ها را نيز مدنظر داريم و سعي مي‌كنيم با برنامه‌ريزي مناسب آن را جلو ببريم.

وي رويكرد ديگر دولت را تشويق سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و حمايت از آن خواند و گفت: به خصوص ما درصدد هستيم از ايرانيان مقيم خارج دعوت و زمينه‌اي را فراهم كنيم كه آن‌ها در امور اقتصادي سرمايه‌گذاري كنند.

احمدي‌نژاد هم‌چنين گفت كه دولت در تلاش است زمينه‌اي فراهم شود كه در قسمت مربوط به نفت و گاز و پتروشيمي به خودكفايي برسيم و گفت : امروز مبالغي براي خريد لوازم مربوط به اين سه حوزه پرداخته مي‌شود كه ما درصدديم كه اين لوازم در داخل كشور توليد شود.

وي با اشاره به اهميت صرفه‌جويي در مصرف انرژي گفت: معتقديم بايد در بخش انرژي به خصوص مصرف بنزين، صرفه‌جويي‌هايي زيادي انجام شود و در اين راستا نيز با همكاري شما نمايندگان راهكارهاي مناسبي را اتخاذ كرده‌ايم.

احمدي نژاد با اشاره به اهميت توليد علم بومي و افزايش بودجه تحقيقات براي حل مشكلات كشور در ادامه اظهار داشت: يكي ديگر از جهت گيري‌هاي لايحه بودجه سال 85 به اين سمت است. ما معتقديم بايد زمينه‌اي فراهم شود كه خلاقيت جوانان ايران اسلامي پرورش يابد.

به گزارش ايسنا رييس‌جمهور گفت: توجه به جوانان، ازدواج، مسكن، توجه به بخش فرهنگ و ارتقاي بودجه بخش‌هاي فرهنگي، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و پژوهش از ديگر جهت‌گيري‌هاي دولت در تنظيم لايحه بودجه سال 85 است.

وي هم‌چنين با اشاره به اهميت توسعه صنايع و سرمايه‌گذاري در جهت صنايع زودبازده گفت: يكي از راه‌هاي رفع بيكاري توسعه اين گونه صنايع و سرمايه‌گذاري‌ها و حمايت از آنهاست.

رييس‌جمهور در ادامه توسعه امنيت را از جمله ديگر موارد پيش‌بيني شده در لايحه بودجه سال 85 خواند و گفت: در صدديم تاثيرگذاري مناسبي در امنيت منطقه و جهان داشته باشيم.

وي تلاش براي اولويت‌بندي پروژه‌هاي نيمه تمام را يكي ديگر از جهت‌گيري‌هاي لايحه بودجه سال 85 ذكر كرد و ادامه داد: شما نمايندگان آگاه هستيد كه در حال حاضر با حجم سنگيني از پروژه‌هاي نيمه تمام مواجه هستيم كه اين خود خسارت‌هاي اقتصادي و مالي به بودجه كشور وارد كرده است. بنابراين تصميم گرفتيم اين مشكل را حل كنيم و اولويت‌هايي را براي سرمايه‌گذاري اين پروژه‌ها در نظر بگيريم.

رييس‌جمهور در ادامه سخنانش در مجلس در هنگام تقديم لايحه بودجه، به توضيح چند جهت‌گيري عمده در اين لايحه پرداخت.

به گزارش خبرنگار ايسنا، احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه يكي از كارهاي مهم دولت، ساماندهي و صرفه‌جويي در مصرف انرژي است، اظهار داشت : امروز ما بيش از 75 ميليارد دلار توليد نفت داريم كه 25 ميليارد دلار آن مصرف داخلي است كه با {افزايش} 10 -11 درصدي آن به سمتي مي‌رويم كه مي‌بايست كل درآمد نفتي را به اين بخش اختصاص دهيم و اين يك معضل است. دولت با كمك مركز پژوهش‌هاي مجلس سعي كرد اين امر را ساماندهي كند و مواردي را براي حل آن در بودجه سال 85 پيش‌بيني كرد.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه روزانه در كشور بيش از 65 ميليون ليتر بنزين مصرف مي‌شود كه بيش از 60 درصد آن را 15 شهر مصرف مي‌كنند، گفت: در صدد هستيم در مدت 5 سال به صورت ساماندهي و عملياتي مصرف انرژي را به خصوص در وسيله‌هاي حمل و نقل، كم و اين افزايش بي رويه را مهار كنيم.

رييس‌جمهور با بيان اعداد و ارقامي تصريح كرد كه مصرف سوخت در نقليه شخصي ده برابر نقليه عمومي است.

وي گفت: پيش‌بيني كرديم كه در تمام شهرهاي بزرگ، مكانيزم‌هاي حمل و نقل عمومي را گسترش دهيم و در اين راستا اتوبوس، راه آهن، ‌ميني بوس‌ و تاكسي به سيستم حمل و نقل عمومي شهرها افزوده شود. اين مكانيزم به نحوي است كه 70 درصد حمل و نقل شخصي به وسيله وسايل عمومي صورت گيرد.

رييس‌جمهور هم‌چنين گفت كه در راستاي حل مشكل انرژي و جلوگيري از افزايش بي‌رويه مصرف آن درصدد هستيم شبكه گازرساني و سوخت گيري گازي را در استان‌ها ايجاد كنيم و افزود: پيش‌بيني شده ايستگاه‌هاي پمپ گاز براي وسايل نقليه عمومي در استان‌ها ايجاد شود و تلاش بر اين است كه در عرض 5 سال تمام خودروهاي داخل كشور گازسوز شود.

احمدي نژاد توليد خودروهاي كم‌مصرف را از ديگر برنامه‌هاي دولت در اين راستا خواند و گفت: ما براي كارخانه‌هايي كه خودروهايي توليد كنند كه مصرف سوخت آنها پايين باشد، جايزه‌هايي در نظر گرفته و آنها را تشويق مي‌كنيم.

به گفته وي هم‌چنين پيش‌بيني شده كه بيش از يك ميليون خودروي پرمصرف از سيستم حمل و نقل كشور در ظرف 5 سال خارج شود.

احمدي‌نژاد گفت: از سويي احداث پالايشگاه براي توليد سوخت در داخل را نيز پيش‌بيني كرده‌ايم و اميد داريم كه مرحله به مرحله با گازسوز كردن خودروها قيمت بنزين متفاوت شود. يعني وقتي كه در هر شهرستاني ايستگاه‌هاي گاز براي مصرف خودروها قرار داده شد و خودروها براي گازسوز شدن فراخوانده شدند، بعد از پايان مهلت مقرر، قيمت بنزين تغيير پيدا مي‌كند كه در اين راستا، جوانب كار نيز پيش‌بيني شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس‌جمهور گفت: همچنين تصميم گرفته‌ايم در استان‌ها با اجراي طرح‌هاي ترافيكي و كاهش مصرف سوخت 60 درصد از هزينه‌هاي حاصل از صرفه‌جويي سوخت را با قيمت بين‌المللي به همان استان واگذار كنيم؛ مثلا در تهران با زوج و فرد كردن خودروها 5 / 1 ميليون ليتر سوخت صرفه جويي شده كه 60 درصد از هزينه‌هاي حاصل از صرفه‌جويي به خود استان تهران داده مي‌شود.

احمدي نژاد يكي ديگر از رويكردهاي مهم دولت را در لايحه بودجه سال 85 توسعه اشتغال دانست و گفت: دولت با اختصاص اعتبارات و همچنين ارايه مكانيزم‌هايي درصدداست تا اين مشكل را تا حدودي برطرف كند و در اين راستا تسهيلات بانكي براي اشتغال در نظر گرفته است. در اين زمينه نيز بانك‌ها حركت خوبي داشته و در سال 84، 20 درصد كل تسهيلات و سال آينده 35 درصد كل تسهيلات در استان‌هاي سراسر كشور به همين منظور توزيع مي‌شود.

به گزارش ايسنا وي توسعه آموزش فني و حرفه‌اي را نيز در راستاي اشتغال‌زايي دانست و اظهار داشت: معتقديم با توسعه كشاورزي و باغداري مي‌توان بخشي از مشكل بيكاري را حل كرد. در حال حاضر 500 هزار هكتار در قسمت جهاد كشاورزي ساماندهي شده كه به جوانان واگذار شود.

رييس‌جمهور گفت: اگر مجلس اجازه دهد دولت درصدد است تا اعتباري بالغ بر 3 ميليارد دلار براي گسترش خدمات فني و مهندسي در خارج از كشور اختصاص دهد و در اين راستا نيز نيروي كار زبده به خارج از كشور بروند كه البته اين امر بايد زير نظر وزارت كار صورت بگيرد و سازماندهي شده باشد.

احمدي‌نژاد هم‌چنين با بيان اين‌كه بازارچه‌هاي مرزي در استان‌هاي مرزي مستقر خواهد شد، اظهار داشت: ما درصدديم تعاوني‌هاي مرزنشينان را گسترش دهيم تا صادرات و واردات در بدنه اجتماع توزيع شود.

وي با اشاره به اهميت سرمايه‌گذاري خارجي و ايجاد زمينه براي سرمايه‌گذاري ايرانيان خارج از كشور نيز اظهار داشت: مي‌خواهيم از صنايع پايين دستي نفت و گاز حمايت كنيم. در اين راستا تقاضاي فراواني شده و اين امر از خط غربي آغاز شده و خط شرقي نيز مورد مطالعه وزارت نفت قرار گرفته است.

احمدي نژاد به اهميت توسعه صنايع دستي نيز اشاره كرد و گفت: ما به دنبال اين هستيم كه مبادلات خود را با كشورهاي همسايه در زمينه صادرات و واردات گسترش دهيم و در اين راستا هيچ ممنوعيتي نداريم. معاونت اقتصادي وزارت امور خارجه هم به دنبال اين امر است.

وي يكي ديگر از رويكردهاي مهم بودجه سال 85 را تمركززدايي خواند و گفت: بخش مهمي از منابع كشور در تهران و شهرستان‌هاي بزرگ مستهلك مي‌شود. ما مهلت داده‌ايم كه سازمان‌هايي كه در تهران كاري ندارند به استان‌ها منتقل شوند و از رفت و آمدهاي زيادي جلوگيري شود تا اعتبارات به خود استان‌ها واگذار شود.

رييس‌جمهور در ادامه به تشريح برخي از ارقام بودجه پرداخت و اظهار داشت: بودجه 85 نسبت به بودجه 84 در مجموع 7 / 26 درصد رشد دارد كه اين درصد نسبت به بودجه عمومي دولت 2 / 20 است.

وي ادامه داد: در اين بودجه اعتبارات جاري 3 / 10 درصد رشد داشته و اعتبارات عمراني نسبت به عملكرد 84، 2 / 74 و نسبت به مصوب بودجه 84، 4 / 63 رشد داشته كه اين امر بيانگر جهت‌گيري دولت در راستاي سرمايه‌گذاري در بخش عمراني و ساخت زيربناهاست.

احمدي نژاد با اشاره به افزايش اعتبارات استاني نيز گفت: اعتبارات عمراني استان نسبت به سال 84، 180 درصد رشد داشته و جهت گيري به سمت تمركززدايي است. همين طور سهم اعتبارات عمراني استاني در كل بودجه در سال 84، 8 / 19 درصد بوده و در سال 85، 34 درصد كل بودجه را به خود اختصاص داده است كه اميدواريم در گام بعدي به 50 درصد برسد.

احمدي نژاد گفت: در بحث آموزش و پرورش كه محور رشد و ترقي كشور است در بودجه امسال شاهد رشد اعتبارات هستيم و نسبت به مصوب بودجه سال 84، 50 درصد افزايش اعتبارات را داريم.

وي هم‌چنين به افزايش اعتبارات تربيت بدني در بخش عمراني اشاره كرد و گفت: در مورد مهارت آموزي جوانان و همچنين صندوق ذخيره فرهنگيان نيز شاهد رشد 100 درصد هستيم.

رييس‌جمهور گفت: در بخش مسكن نيز در حال حاضر ساخت 200 هزار مسكن روستايي و 100 هزار مسكن شهري در دستور كار است.

احمدي نژاد ادامه داد: سال آينده سال پركاري براي ملت و دولت ايران است و من از جوانان و مردم مي‌خواهم كه خود را براي سازندگي و آغاز يك سال كاري آماده كنند. ما معتقديم جوانان ما بايد به سمت مزارع، كارخانجات و صنايع حركت كنند.

وي ادامه داد: من هم‌چنين از نمايندگان درخواست مي‌كنم تا اوايل اسفند بررسي لايحه بودجه سال 85 را به اتمام برسانند و آن را به دولت برگردانند. من در همين جا به مردم قول مي‌دهم كه ما نيز در اين فرصت آيين‌نامه‌هاي لازم را تنظيم و موافقتنامه‌ها را آماده مي‌كنيم تا كارها از اوايل ماه فروردين شروع و كار به گونه‌اي شود تا در نيمه دوم سال اعتبارات در بخش عمراني و سرمايه‌اي هزينه شود و براي كار عمراني متمم بودجه به مجلس ارايه دهيم.

رييس‌جمهور هم‌چنين از افزايش سهم اعتبارات دستگاه‌هاي مربوط به زنان خبر داد و گفت: در سال آينده در بخش فرهنگي و تربيت بدني اعتبارات ويژه‌اي به خانم‌ها اختصاص داده شده و اعتبارات مراكز مربوط به زنان 100 درصد ارتقا پيدا كرده است. شايد قسمت بود كه اين را در آخر بگويم كه شيريني اين لايحه در كام ملت بماند.

احمدي‌نژاد در پايان از نمايندگان مجلس تشكر و ابراز اميدواري كرد كه با توجه به سنگيني حجم لايحه بودجه سال 85 اين لايحه بتواند تاثير زيادي در فرهنگ و اقتصاد كشور داشته باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متن کامل سخنان احمدي نژاد هنگام تقديم لايحه‌ي بودجه‌ي ‌٨٥، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016