دوشنبه 26 دی 1384

قدیری ابیانه: البرادعی خود فروشی کرده است، مردم باید برای مقابله با تجاوز نظامی آماده شوند، آفتاب

آفتاب – محمد یزدان پناه: «محمد البرداعی دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای که با مجله نیوز ویک (News Week) انجام داد، ایران را به ابهام در فعالیت های هسته ای خود متهم کرد و تهدید کرد که برای رفع بعضی از معضلات جهانی باید از زور استفاده کرد. به جهت اهمیت سخنان وی گفتگویی را با دکتر قدیری ابیانه، کارشناس مسائل استراتژیک و سفیر سابق ایران در استرالیا انجام داده ایم که در زیر می خوانید: * «نظر شما راجع به سخنان اخیر البرادعی چیست و دلیل بیان این سخنان را از جانب وی چگونه ارزیابی می کنید؟


- «اظهارات اخیر آقای البرداعی نشان دهنده این است که ایشان دست به خود فروشی زده و جایزه صلح نوبل هم مزد این خود فروشی بود. ایشان به وضوح از حیطه مسئولیت هایش خارج شده و بادم زدن از کاربرد زور در برابر کشوری که با رعایت همه قواعد بین المللی و شفاف سازی و اجازه دادن به بازرسان برای بازرسی از تاسیسات نظامی و غیر نظامی خود همه گونه همکاری با جامعه بین المللی داشته است، نشان داد که اعتبار خود و سازمان تحت امرش را فدای خواسته های استکبار جهانی کرده است. اگر البرداعی آدم مستقلی بود بر حق ایران و همه کشورهای عضو NPT به برخورداری از مواجب انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید می کرد. آژانس بین المللی انرژی اتمی برای این تشکیل شده است که با نظارت های خود بر فعالیت هسته ای کشورها از پروژه های آنها رفع ابهام کند، پس بدیهی است که کشوری که تحت بازرسی است خلافی مرتکب نشده مگر آن که خلافش ثابت بشود.»
«این اظهارات البرادعی و خروج او از دایره عدالت و تهدید او به استفاده زور علیه ایران در حقیقت بازکردن راه جنگ افروزی علیه کشورهای مستقل و به نفع مستکبرین جهانی است. این اظهارات باعث خواهد شد تا اگر تجاوزی نظامی علیه ایران صورت بگیرد این آقا هم شریک این تجاوز حساب بشود. سخنان وی نشان می دهد که آقای «هانس بلیکس» مسیحی و غربی شخصیت و استقلال بیشتری نسبت به البرداعی مسلمان از خودش نشان داده است.»
*«دیپلمات ها و تحلیلگران غربی اعتقاد دارند که ایران ضمن اینکه قراردادهای تهران و پاریس را نقض کرده است، با دعوت از غرب به مذاکره، در واقع سیاست دوگام جلو – یک گام عقب را پیش گرفته است و دلیل خود را راه اندازی کارخانه UCF اصفهان و سپس فک پلمپ تاسیسات نطنز می دانند. نظر شما در ا ین رابطه چیست؟»
- «ما هرگز مذاکره را برای گذشتن از حق ملت خود انجام ندادیم. ما مذاکرات را صرفاً برای شفاف سازی انجام دادیم. تعلیق موقت هم برای شفاف سازی بیشتر بود نه چیز دیگر. ایران به عنوان یک کشور بزرگ و متمدن عضو NPT از حق پیشرفت و برخورداری از فن آوری صلح آمیز هسته ای نخواهد گذشت و همانطور که بارها تاکید کرده ایم به هیچ وجه آپارتاید علمی و هسته ای را نمی پذیریم. جمهوری اسلامی به چیزی خارج از قواعد بین المللی عمل نخواهد کرد البرداعی باید بداند که حق ندارد از حیطه مسئولیت خود خارج بشود و این را هم باید بداند که به خاطر اظهاراتش در مقابل جان هر ایرانی که بخواهد بابت تجاوز نظامی به خطر بیفتد، مسئول و پاسخگوست.»
* «همانطور که اطلاع دارید امروز نشستی با حضور تروئیکای اروپا، آمریکا، چین و روسیه در لندن برگزار می شود. قرار است در این نشست در مورد ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گیری شود. اگر این اتفاق بیفتد و در شورای امنیت کشور ما با تحریم های احتمالی مواجه شود، موضع ایران در این رابطه چه خواهد بود؟»
- «این نشست از طرف غرب و با هدف معامله با چین و شوروی برای محروم کردن ایران از پیشرفت و مواهب فن آوری هسته ای برگزار می شود پس باید دید نرخ پیشنهادی غرب چقدر است؟ هر چند که مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رسانده است که در صورت رفتن پرونده ایران به شورای امنیت، دولت موظف است که کلیه اقدامات داوطلبانه اعتماد ساز را متوقف کند، در صورت تصویب هر گونه طرحی در شورای امنیت هم که بخواهد ایران را از حقوق خود محروم کند، این امر به معنای ملغی کردن معاهده NPT است و طبیعی است در آن صورت ایران نمی تواند به NPT متهعد باقی بماند. در ضمن مردم ما باید خود را برای مقابله با هر تهدیدی از جمله تجاوز نظامی آماده کنند و آماده مقابله یکپارچه با هر نوع زورگویی نشان دهند، نمایش همبستگی ملی و آمادگی برای پاسخگویی به هر تجاوزی خود جنبه بازدارنده دارد و دشمن را از ادامه تهدیدات باز می دارد.»
«البته این به معنای آغاز تجاوز نظامی غرب نمی باشد زیرا غربی ها می دانند که در صورت حمله به ایران، ملت ما هر نقطه ای در جهان و در هر مقطع زمانی را برای آنها ناامن خواهد کرد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* «عواقب ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت چه خواهد بود؟»
- «مطابق معاهده NPT کشورهای عضو این پیمان باید مورد حمایت آژانس قرار بگیرند نه اینکه تحریم بشوند این پیمان یک معاهده دو وجهی است لذا در صورت اعمال تحریم دیگر پایبندی به آن معنا ندارد. ایران در هر صورتی به سمت بمب اتمی نمی رود چون معاهده ای بالاتر از NPT را رعایت می کند و آن تعهد به اسلام است. که استفاده از این سلاحها را حرام کرده است. کسانی به سمت سلاح هسته ای می روند که بتوانند از آن استفاده کنند و کسانی می توانند از آن استفاده کنند که خوی جنایتکارانه دارند. این خوی مختص غرب و رژیم صهیونیستی است که دو جنگ جهانی را به راه انداخته اند و دو شهر ژاپن را به کوره عظیم آدم سوزی تبدیل کردند.
فاشیم، نازیسم و صهیونیسم محصول غرب هستند. حتی طالبانیسم نیز در ضدیت با اسلام و با حمایت موساد، CIA و اینتلیجنس سرویس شکل گرفت.»
*«غربیها ادعا می کنند که ایران 18 سال معاهده NPT را نقض کرده و اکنون نمی تواند با توسل به پیمانی که خود آن را نقض کرده است درصدد دستیابی به انرژی هسته ای باشد. آیا این حرف صحیح است؟»
- «ما هیچ حرکتی به سمت سلاح هسته ای نداشته ایم، اگر غرب چنین ادعایی دارد باید آن را اثبات کند. اما تخلف غرب از NPT محرز و مسلم است زیرا آنها نه تنها از برخورداری ایران از انرژی هسته ای حمایت نکردند بلکه بر خلاف NPT از ایران در این جهت حمایت هم نکردند. به هر حال غرب باید بداند که نمی تواند با ایران وارد جنگ شود حتی اگر هم جنگی را آغاز کند، پایان آن در اختیار خودشان نیست. آنها باید بدانند که استخوان های غرب در تجاوز به ایران خرد خواهد شد. جنگ با ایران به معنای پایان دوران ابرقدرتی آمریکا خواهد بود.

Copyright: gooya.com 2016