پنجشنبه 6 بهمن 1384

ايزوستيا: تلاش های دیپلماتیک ادامه دارد، آفتاب

آفتاب : گرگوری شولته نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهارنظری گفت: «ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل پایان تلاش های دیپلماتیک نیست بلکه اتمام بخشی از آن است.»


این مقام عالی رتبه آمریکایی که پیش از این سمت دبیر اجرایی شورای امنیت ملی آمریکا را به عهده داشت، در وین به روزنامه نگاران گفت: «زمان این مسأله فرا رسیده است.»
علی رغم آن که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند اتهام آمریکا علیه ایران در زمینه تحقیقات هسته ای اش «اتهامات فنی» است و پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را نقض نمی کند، اما روشن است که آمریکا نسبت به این کشور نگرش ویژه ای دارد.
این دیپلمات آمریکایی اذعان داشت: «اگر روشن بگوییم، ایران مورد ویژه ای است. یعنی در حالی که ما درباره اقدامات ایرانیان هیچ اطلاعاتی نداریم ولی در این مورد ویژه حداکثر شفافیت مورد نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استفاده از راه حل نظامی یا اعمال تحریم مطرح نیست هر چند تحریم ایران قابل چشم پوشی نیست اما امروزه کسی در این باره صحبتی نمی کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ضمن آمریکا می تواند با استفاده از سیاست «هویج و چماق» پاداش هایی را به ایران پیشنهاد دهد. به عنوان مثال آمریکا می تواند از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی حمایت کند.
بنابه گفته شولته بعید است مذاکرات مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد. وی گفت: «فکر نمی کنم تهران مایل به گفتگو با «شیطان بزرگ» باشد.»
کارشناسان بر این باورند که آمریکا برای برقراری ارتباط با ایران دست به هر کاری نخواهد زد.
آلکسی آرباتف عضو شورای علمی مرکز کارنگی در گفتگویی با ایزوسیتا در همین رابطه گفت: «ایرانی ها پی برده اند که آمریکا هر چه بیشتر وعده بدهد کمتر عمل می کند.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايزوستيا: تلاش های دیپلماتیک ادامه دارد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016