دوشنبه 24 بهمن 1384

گفتگوی يو.اس.اي‌تودي با احمدي نژاد درباره مسائل روز، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران در جهان

رييس جمهور تاكيد كرد: ايران كشورى بزرگ با انواع امكانات و استعدادهاست و ملت ايران نيز در طول تاريخ نشان داده كه روى پاى خود مى‌ايستد و از تهديدها هيچ هراسى ندارد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمود احمدى‌نژاد در گفت‌وگويي يك ساعته با باربارا اسلوين، خبرنگار روزنامه آمريكايى «يو.اس.اى. تودى» كه براى پوشش خبرى راهپيمايى 22 بهمن به تهران سفر كرده بود، با اشاره به اين كه ملت ايران با وجود ميل بدخواهان توانسته مسير تكامل را طى كند، افزود: در حال حاضر هم كشورهاى زيادى خواهان همكارى با ايران هستند و چنانچه كشورهايى بخواهند براى ما محدوديت‌هايى ايجاد كنند، به خودشان صدمه خواهند زد، چرا كه در دنياى كنونى زمان معادلات يكطرفه گذشته است.

رييس جمهور در پاسخ به سوالى درباره‌ي خروج افراد تحصيل كرده و فرار سرمايه‌هاى ايرانيان به دوبى، با نادرست خواندن اين تبليغات گفت: ما با همه كشورهاى همسايه از جمله افغانستان، عراق و جمهورى آذربايجان مراودات اقتصادى زيادى داريم. ضمن اينكه در بنادر آزاد تجارى در حاشيه‌ي خليج فارس نيز سرمايه گذارى ايرانيها وجود دارد، اما آنچه مهم است سود اين سرمايه گذاري‌ها براى كشور است، به طوري كه در سال گذشته ايراني‌ها در يكى از بنادر تجارى خليج فارس هشت ميليارد سرمايه گذارى كردند و 11 ميليارد به كشور بازگشت، مطلب ديگر اين كه ما هيچ محدوديت و حساسيتى براى رفت‌وآمد مردم ايران قائل نيستيم و آنها آزادانه براى خود تصميم مى گيرند.

خبرنگار «يو.اس.اى. تودى» از رييس جمهور درباره امكان گفت‌وگوى مستقيم ايران و آمريكا پرسيد كه دكتر احمدى نژاد در پاسخ گفت: ما كشورى اسلامى هستيم و بناى مسلمانان بر منطق، گفت‌وگو و تعامل است. ما گفته‌ايم كه غير از اشغالگران قدس با همه گفت‌وگو مى كنيم، اما به صورت عادلانه و با محقق شدن شرايط گفت‌وگو. اين كه آمريكا بخواهد از موضع قدرت با همه دنيا صحبت كند، هر موقع خواست كشورها را تهديد كند، تهمت بزند و شيوه‌هاى خود را به ديگران تحميل كند، قابل قبول نيست. دولتمردان آمريكا بايد در رفتارشان تجديد نظر كنند.

اين خبرنگار از دكتر احمدى نژاد پرسيد آيا شما به جز شعار مرگ بر آمريكا براى مردم آمريكا پيام ديگرى داريد كه رئيس جمهور پاسخ داد: ما مطالب بسيارى براى مردم آمريكا داريم، همه‌ي پيام انقلاب ما براى ملت‌هاست، ما اصولا مشكلى با مردم آمريكا نداريم، مثلا در مورد توفان كاترينا، آماده ارسال كمك‌هاى انساندوستانه بوديم كه دولت آمريكا مانع ايجاد كرد. يا در مورد رفت و آمد آسان‌تر براى دو ملت ما پيشنهاد برقرارى پرواز مستقيم تهران - نيويورك را مطرح كرده‌ايم. براى ما انسان‌ها مهم هستند و فكر مى‌كنيم همه انسان‌ها حق دارند در آرامش و صلح و با كرامت زندگى كنند. حتى در مورد خبرنگاران، شما مى‌بينيد كه خبرنگاران آمريكايى به راحتى به ايران مى‌آيند و با همه مسوولان ايرانى گفت‌وگو مى‌كنند، اما در كشور شما اينطور نيست و با وجود ادعاهايى كه درباره آزادى بيان و دموكراسى مى‌شود به خبرنگاران ايرانى اجازه تردد داده نمى‌شود و خبرنگاران ما با محدوديت‌هاى بسيار شديدى مواجهند.

بر اساس گزارش پايگاه اينترنتي رييس جمهور، دكتر احمدى نژاد در پاسخ به اين خبرنگار كه خواستار توضيح بيشترى درباره شرايط گفت‌وگوى مستقيم تهران - واشنگتن شده بود، گفت: سران آمريكا همين رفتار چند ماه گذشته خود را در مقابل ملت ايران بازنگرى كنند و بگويند اگر كشور ديگرى با خود آنها چنين رفتارى مى‌كرد، چه پاسخى مى دادند؟! آنها فكر مى‌كنند همه مسايل را با زور و قلدرى مى‌توان حل كرد. آمريكايى ها همه فضاى ذهنى خود را با بمب پر كرده‌اند و جايى براى انديشه و منطق باقى نگذاشته‌اند. در صورتي كه دوره اين برخوردها گذشته است و امروز دوره حاكميت منطق و انديشه است.

رييس جمهور افزود: به عنوان مثال هيات حاكمه‌ي آمريكا از توهين‌كنندگان به پيامبر اسلام كه پيامبر رحمت و رأفت است، حمايت مى‌كند و تصور مى كند كه انسان‌ها و ملت‌ها هم مثل آنان فكر مى‌كنند، در حالي كه هرگز اينگونه نيست. به نظرم آمريكايي‌ها هنوز نمى‌دانند در دنيا چه خبر است. امروز موج تنفر در ميان ملت‌ها نسبت به دولت آمريكا رو به افزايش است و اين نتيجه رفتار خودشان است. آنها فقط دوستان خودشان را به رسميت مى شناسند، در حالي كه در دنيا شش ميليارد انسان زندگى مى‌كند كه بيشتر آنها دوست ندارند، آمريكايى باشند و مثل سران آمريكا فكر كنند.

اين خبرنگار آمريكايي در ادامه‌ي مصاحبه، از نسل‌كشى يهوديان در كوره‌هاى آدم سوزى نازي‌ها پرسيد كه رئيس جمهور در پاسخ گفت: ما پيشنهاد كرديم گروه تحقيق بى‌طرفى تشكيل شود و قضيه‌ي هولوكاست را بررسى كنند، اين موضوع يك مساله‌ي پيچيده تاريخى است كه نياز به تحقيق و بررسى دارد و با قطعنامه قابل حل نيست، اما به جاى پاسخگويى علمى، با تبليغات وسيع، ما را به جنگ‌طلبى و خشونت متهم كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، دكتر احمدى نژاد افزود: اكنون مهم‌ترين مساله‌ي خاورميانه موضوع فلسطين است. نشانه‌ي آنهم حساسيت و سرمايه گذارى گسترده غربي‌ها در فلسطين است. مشكل اصلى در موضوع فلسطين نيز خود رژيم صهيونيستى است كه بر پايه تبليغات ناشى از هولوكاست شكل گرفته است. الان مردم فلسطين به بهانه هولوكاست هر روز كشته مى‌دهند و امنيت و آرامش ندارند. علاوه بر اين رژيم اشغالگر قدس ملت‌هاى ديگر منطقه را هم تهديد مى‌كند و براى تهاجم گسترده به كشورهاى منطقه رجز خوانى مى‌كند. ما مى‌گوييم اگر حقيقت هولوكاست معلوم شود، آن وقت بهتر مى‌شود راجع به موضوع فلسطين تصميم گيرى كرد. بر فرض اگر هولوكاست حقيقت هم داشته باشد، عاملان آن يعنى غربي‌ها بايد خسارتش را بپردازند، نه مردم فلسطين. اگر به موضوع هولوكاست به صورت ريشه‌اى پرداخته شود، مهمترين مساله‌ي خاورميانه هم حل خواهد شد. ما هم علاقه داريم مسايل، ريشه‌يى حل شود، چرا كه دراين صورت صلح و آرامش پايدار برقرار خواهد شد.

خبرنگار روزنامه آمريكايى با اشاره به اين كه با اهالى نارمك (محل زندگى رييس جمهور) درباره‌ي وى گفت‌وگو كرده است و آنها از شخصيت، اخلاق، دانش و حتى مهارت وى در فوتبال بسيار تمجيد كرده‌اند، گفت، با اين حال برخى از آنها در انتخابات به شما راى نداده‌اند و از طرفى اين سوال وجود دارد كه شما چگونه مى‌خواهيد وعده‌هاى زيادى را كه به مردم داده‌ايد، از جمله پرداخت مستقيم پول به آنها براى بهبود زندگى‌شان را محقق كنيد؟ دكتر احمدى نژاد در پاسخ گفت: من نمى‌دانم شما با كدام يك از مردم گفت‌وگو كرده‌ايد، ولى در ايران همه آزاد هستند و براي‌مان فرقى نمى‌كند كه چه كسى به بنده راى داده يا راى نداده است. درباره‌ي آنچه كه گفتيد وعده‌هاى زيادى داده شده است، بايد بگويم من جزو معدود كسانى هستم كه خيلى قول نمى‌دهم، من به مردم قول تلاش دادم، البته برنامه‌هاى بسيار منسجمى هم براى پيشبرد اقتصادى كشور دارم. ايران كشورى بسيار بزرگ است با انواع امكانات و استعدادهاى انسانى و منابع بسيار خوب. در دولت ما هيچ برنامه‌اى براى پرداخت مستقيم پول وجود ندارد.

خبرنگار يواس اى تودى با اشاره به سفر رييس جمهور به نيويورك براى شركت در مجموع عمومى سازمان ملل متحد در شهريور گذشته از رييس جمهور پرسيد: نيويورك را چگونه ديديد؟ دكتر احمدى نژاد در پاسخ گفت: اين ساختمان‌ها، خيابان‌ها و ماشين‌ها نيستند كه شهر را مى‌سازند، بلكه روابط انسانى است كه شهر را مى‌سازد، اين كه مردم با هم چطور زندگى مى‌كنند، چقدر همديگر را دوست دارند و چقدر غمخوار هم هستند و چقدر احساس و انديشه مشترك دارند. ما فرصت گفت‌وگوى مستقيم با مردم را نداشتيم و محدود بوديم، ولى گمان مى كنم مردم نيويورك هم آرامش، صلح و عدالت را دوست داشته باشند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوی يو.اس.اي‌تودي با احمدي نژاد درباره مسائل روز، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016